Steigeren, waarom doen paarden dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Steigeren, waarom doen paarden dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:41

Hallo, me hengst loopt af en toe te steigeren, ook als hij ergens bang voor is. Maar hij heeft nog nooit gebokt naar iemand en ook nog nooit dat ik met hem bezig was.

Waarom steigeren ze eigenlijk?

Anoniem

Re: Steigeren, waarom doen paarden dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:43

er zijn verschillende redenen

* spelen

* aanvallen

* als ze ergens bang voor zijn maar dat valt toch wel snel onder aanvallen

* gewoon zijn zin willen door drammen

* hengsten gedrag wat denk ik in jouw geval zo is, hengsten willen graag laten zien wie de baas is, uit proberen

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:48

protest, maar dat hoeft niet altijd zn zin door drammen te zijn vind ik.
als je een paard in zn mond hangt, en hij gaat omhoog vind ik dat een logisch(en terecht) protest.

hengsten steigeren wel eerder dan merries en ruinen vanwege de hormonen dus ik ga met judith_cloud mee dat dit heel goed bij jou aan de hand kan zijn, gewoon hengstengedrag.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:49

Nog een reden:

* Zich groot maken om indruk te maken... groot te lijken.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:05

Idd schrikken, doordrammen, hengstegedrag

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:06

Wow, bedankt! Dat zijn er al heel wat Knipoog

Kun je ook wat aan het steigeren doen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:13

polly_amigo schreef:

Meteen afstraffen!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:29

Ja, dat doe ik al elke keer.

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:31

Het paard voorwaarts houden, zolang hij loopt kan hij namelijk ook niet steigeren, de kunst is dus om erop tijd bij te zijn, en dus op tijd in te grijpen.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:17

* protest
* schrikken
* baas willen zijn
* maar vooral PIJN kan ook een oorzaak zijn

Er wordt niet altijd meteen bij nagedacht dat pijn een oorzaak kan zijn, maar kijk het toch vooral heel goed na kan ik je vertellen. Het is heel l*llig als je er later achterkomt dat je paardje al een tijdje pijn heeft en daarom stijgerde, en geloof me ik kan het weten Boos!

Groetjes Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:26

Faniek schreef:
polly_amigo schreef:

Meteen afstraffen!

Nee hoor, zoeken naar de REDEN waarom er gesteigerd wordt.

Misschien is er wel pijn!!

En als je dan afstrafd, ben je erg fout bezig.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:20

Antheman schreef:
Faniek schreef:
polly_amigo schreef:
Wow, bedankt! Dat zijn er al heel wat

Meteen afstraffen!

Als het een Hengst(ook met merries en ruinen) is en het steigert en het mankeer verder niets afstraffen.DIT is Dominatie gedrag.
Maak je zelf ook groot laat hem achterwaarts gaan en geef hem flink op ze kop!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:30

Hebben hengsten dan nooit pijn?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:57

hengsten stijgeren van origine om groter te lijken en een aanvallend roofdier met de voorbenen schade toe te brengen. Jonge hengsten onderling zie je vaak spelenderwijs al tegenelkaar op stijgeren.
Merries doen het ook maar in het wild gebruiken die meer de achterhand om af te weren naar roofdieren. Voor gedomesticeerde paarden is het vaak dus dominatie (ik ben groter en sterker dan jij)

Verzet en pijn zijn ook aanleidingen voor een paard om een aanvallende houding aan te nemen.

Niet willen werken en verzet, is eigenlijk ook dominantie namelijk niet naar de ruiter luisteren maar zelf de baas willen zijn. En pijn is ook weer een reden tot verzet dan is het niet willen maar, kunnen luisteren en zelfbescherming.

Jonge paarden en dan met name hengsten moeten zich nog bewijzen instictief willen de knokken om de opperhengst van de kudde te worden (survival of the fittest)
Echter de leider van de kudde is altijd een merrie dus ook merries hebben zoms heel veel drang tot dominantie met namen zng. alfa- merries, ze willen ooit de leider worden en daarom kunnen ze langere periode dominant en strijdlustig zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:23

Antheman schreef:

Ik bedoelde het ook in de zin van als het dominantie o.d. is had even geen tijd om meer te typen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:26

Antheman schreef:

Als het op mij tekst slaat....
Heb je niet de hele tekst gelezen.
Er staat namelijk als het paard verder niets mankeert,
Ik ben er ook mee eens dat je eerst moet kijken wat de oorzaak is dan je neus lang is Clown

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:28

je kan natuurlijk altijd je paard voor de zekerheid na laten kijken of er niet ergens een blokkade in zijn lichaam zit dat kan namelijk altijd zelfs door rollen of een verkeerde beweging. het kan daardoor ook zo zijn dat het paard iets niet wil omdat hij dit dan simpelweg niet kan. en ja het afstraffen is heel moeilijk en kan gevaarlijk zijn dus ik zou daarop zeggen doe voorzichtig. het kan ook nog een rijtechnisch probleem zijn het is misschien iets kleins maar net genoeg om hem uit de tent te lokken. succes ermee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:45

Even wat dingen...je rijdt een hengst maar weet niets van steigeren af?? En als je hem afstraft, weet je blijkbaar ook waarom je paard steigerde, want neem aan dat je hem niet straft uit angst

Sorry, maar neem dit niet echt serieus!

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:12

judith_cloud schreef:
er zijn verschillende redenen

* spelen

* aanvallen

* als ze ergens bang voor zijn maar dat valt toch wel snel onder aanvallen

* gewoon zijn zin willen door drammen

* hengsten gedrag wat denk ik in jouw geval zo is, hengsten willen graag laten zien wie de baas is, uit proberen

Je vergeet een van de meest voorkomende redenen. PIJN heel vaak hebben pony's pijn als ze steigeren, dit kan door een slechte rug komen en/of een everkeerd zadel , zop zijn er wel meer redenen waarom een pony pijn kan hebben, maar uit protest kan hij daardoor ook laten zien dat hij pijn heeft. Idd zal het bij jou pony denk ik niet het geval van PIJN zijn, hengsten doen dit vaker, het een een dominant teken (steigeren) Een soort teken van 'ikben de baas'

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:13

polly_amigo schreef:

Goed voorwaarts houden, als je pony goed voorwaarts is heeft hij niet eens de tijd om te steigeren.. Dus en als hij steigert » meteen doorschoppen, hij moet blijven lopen dan zal het niet weer gebeuren.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:14

Antheman schreef:

Jawel, maar dat laten ze dan vaak op een andere manier blijken, omdat steigeren bij hun ook een ander gedrag betekent.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:20

Le0nie schreef:
Goed voorwaarts houden, als je pony goed voorwaarts is heeft hij niet eens de tijd om te steigeren.. Dus en als hij steigert » meteen doorschoppen, hij moet blijven lopen dan zal het niet weer gebeuren.

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als ze echt niet door willen lopen krijg je ze schoppend ook niet voorwaarts. Dus dan gebeurt het nog wel. Als schoppen de garantie is voor door blijven lopen en niet steigeren, dan zou dat zeer fijn zijn. Lachen

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:23

MissSisa schreef:
Le0nie schreef:

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als ze echt niet door willen lopen krijg je ze schoppend ook niet voorwaarts. Dus dan gebeurt het nog wel. Als schoppen de garantie is voor door blijven lopen en niet steigeren, dan zou dat zeer fijn zijn. Lachen

Suzan waarom neem je mij altijd zo LETTERlijk, ik bedoel daar gewoon mee da je je pony vooruit moet krijgen hoe dan ook. schoppend dus als hij niet op beenhulp reageerd

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:31

Le0nie schreef:
Suzan waarom neem je mij altijd zo LETTERlijk, ik bedoel daar gewoon mee da je je pony vooruit moet krijgen hoe dan ook. schoppend dus als hij niet op beenhulp reageerd

Ik neem niet alles letterlijk, maar aangezien ik niet door de PC kan kijken hoe je dit bedoelt. Knipoog Zoals jij het er schrijft zul je met schoppen, als de pony steigert, bereiken dat de pony niet meer steigert.

Ten eerste zul je eerst moeten kijken waarom de pony dit doet en niet gelijk schoppen. Mss een fout van de ruiter??? Wat meestal voor de hand liggend is en anders het tuig of het paard zelf.

Ten tweede helpt schoppen mss wel, maar is niet nodig. Als je eerst eens begint met je hand naar voren doen, dan heeft het paard geen aanleiding meer om te steigeren omdat het van voren niet tegen gehouden wordt. Pas als het paard dan niet meer voorwaarts gaat, of het geintje al vaker geflikt heeft, dan kun je been gaan geven. Als het paard daarop niet reageert kun je het paard een schop geven of desnoods een klap met de zweep.

Het paard moet gewoon voorwaarts, maar zoek eerst de fout bij jezelf en dan pas bij het paard. Tenzij het al vaker gebeurt is en je zeker weet dat het niet aan het tuig, de ruiter of iets medisch ligt.

Dus LeOnie, schoppen is niet het enigste wat je moet doen. Gelijk schoppen heeft meestal geen zin als het ineens gebeurt. Zo kun je je paard tegen je krijgen en ben je nog verder van huis. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dus denk eerst na: waarom, en ga dan pas schoppen of slaan.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:38

nou ik ken een paard en die steigerd ook vanuit de draf Rolleyes

en als je die gaat schoppen of straffen dan gaat ie alleen maar door
(steeds hoger steigeren)

maarja tis wel een hengst van 18 jaar
(dus ik denkdat je dat moeilijk af kan leren )