slobber, teveel energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

slobber, teveel energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 12:50

sinds ik Bonanza af en toe slobber geeft is ze zo gek als wat.
Het kan ook dr gebit zijn (wolfskiezen), omdat ze nu harder meot werken.
Sinds gisteravond emot ik nu met licht contact rijden van mijn instructrice omdat zij denkt dat het daardoor komt.

Ze wou gisteravond nl. 2x steigeren omdat ik in dr mond zat.
en ze zit echt bomvol energie.
En maandag had ik dr gereden, dinsdag gelongeerd en ff zonder zadel, maar dan snap ik enit dat ze nog steeds zoveel energie heeft.
Minder biks kan neit wat ze is drachtig en ze kan het wel gebruiken.

Maar kan het zijn dat het door de slobber komt, lijkt me sterk maar oke

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 12:55

Het lijkt mij ook sterk, in slobber zit juist weinig energie en veel vezels.
Het kan zijn dat het aan het weer ligt, klinkt als kletskoek, maar ik merk het hier thuis ook. Imker is veel heftiger in zijn reacties, schrikt van ieder grassprietje, terwijl hij 's zomers de goedheid zelve is. Wat ik wel doe, is mijn slobber afstemmen op de brok en het ruwvoer dat hij krijgt. Hij krijgt 1/2 schep slobber per dag, met extra lijnzaad en zonnebloemolie. Verder nog 1 kg. muesli en 1 kg draversbrok. Misschien moet je het eens uitbalanceren?

Toos paardloos

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 12:58

tsja, maar ik kan die mensen ook niet alles voorschotelen wat ze bonanza meoten geven.
En ze krijgt 's ochtends 3/4 schep (van zo'n 1kg. schep) en 's avonds ook dat lijkt mij niet teveel of te weinig (5 maanden drachtig)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:09

In sommige slobber zit haver, dat kan de verklaring zijn. Havens heeft een havervrije slobber, en je kan natuurlijk ook zemelen geven!

Voorzitster AFM

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:19

Ik gebruik pavo slobber bij mijn hyperdrukke maar te slanke paard en het bevalt mij prima. Het paard wordt wat zwaarder door de slobber, terwijl ze niet onrustiger is geworden. ik voer het nu ongeveer een maand.

Dat je paard zo druk doet, hoeft helemaal niet aan het voer te liggen. Kan natuurlijk wel, je omschrijft een lage brokjesgift, maar wat staat er verder nog op het menu. Van pittige kuil krijg je ook rare bokkesprongen hoor! Overigens, pas 3 maanden voor de bevalling moet je echt gaan voeren naar de dracht, dan dus extra voer. bij 5 maanden hoeft dat nog niet helemaal.

Dat je paard zo heftig reageert op je teugelhulp kan heel goed aan het gebit van het paard liggen. Daar zou ik toch het eerste maar eens naar laten kijken. Klinkt veel aannemelijker dan te gek van het voer. VErder, kijk eens goed naar je bit, geen scherpe randjes ergens? En hoe stil ben je met je handen tijdens het rijden. Als jij de hele tijd met je handen zit te wapperen, tja, dan dat pikt een paard ook niet altijd.... Kortom, er zijn heel veel dingen die je moet onderzoeken maar je moet wel weten waarom je paard zo doet voor je het kan 'aanpakken'. Ik denk zelf niet dat het aan het voer ligt.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:24

Elk paard reageert anders Dees, toen ik de PAVO slobber ging voeren aan mijn merrie, vloog ze alle kanten op. Toen constateerde ik dat er haver in zat. De slobber van Havens gaat prima, nergens last van!

Voorzitster AFM

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:34

Anna-Jelly schreef:
ze krijgt 's ochtends 3/4 schep (van zo'n 1kg. schep) en 's avonds ook dat lijkt mij niet teveel of te weinig (5 maanden drachtig)


En drachtige merrie hoef je pas vanaf de 8e maand bij te voeren en dan een specifiek merriebrok (meer Vit. A).
Als ze nu TE heftig reageert heeft ze genoeg energie en zou ik stoppen met de extra bix/muesli.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 13:36

Ik snap niet zo goed dat je niet weet of het aan het voer of aan het gebit ligt.
Als een paard druk is van het voer merk je dat toch aan het hele paard(pony), en als het het gebit is, merk je dat alleen als je aan de mond komt. Het kan natuurlijk wel zijn dat een paard door last van de mond ook buiten het rijden soms raar doet met het hoofd ofzo, maar het verschil met te veel energie zou je toch duidelijk moeten kunnen zien.
Of denk ik nou weer veel te simpel?

Navragen is beter dan afvragen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 13:58

het komt uit alles, het begint met opstappen, dan heb ik altijd de teugels vrij losjes want anders loopt ze achteruit (= achteruit hulp voor dr Frusty ), als ik er dan net op zit meot ze minstens 5 sec. stilstaan, dat kent ze ondertussen.
Maar als ik stap dan is ze al knettergek, ik hoef me been er maar aan te leggen en ze draaft weg, dat deed ze een week terug nog niet.
In de draf schrikt ze van alle andere paarden Lips are sealed
over galloperen hoef ik enit te spreken want dat doe ik op dit moment neit echt want ik heb geen goed passend zadel, waarmee ik nu rijd schuift alleen in de galop naar voren en dan zit ik op dr nek.

Maar wat mijn instr. zei dat het aan het gebit kon liggen dat ze dwars en vervelend werd uit de hoop dat ik stop. Zodra ik druk op de teugels zet begint ze raar met dr hoofd te doen, dribbelen enz.

Ik maak van tarwezemelen slobber, gewoon met wat water. Anders nix.

Het kan natuurljk ook komen omdat ze nu de hele dag binnen staat, alleen als ze gemest word komt ze ff los te staan.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 14:20

Tja, ik denk dat hier nog een heleboel verbetert moet worden aan de basisvoorwaarden. En die zijn: een passend zadel, een passend hoofdstel, meer gelegenheid tot vrij bewegen....

Een paard heeft af en toe gewoon behoefte om even lekker uit te razen. Die kans moet je een dier zeker geven. Als dat paard alleen maar echt kan sjezen wanneer jij erop zit, tja, dan doet ze dat dus met jouw erop. simpel.
Als je gaat rijden op een paard en het zadel past niet, tja, als ik paard was pikte ik dat ook niet. Ik geef je paard groot gelijk dat ze daarop reageert; hoe moet ze het je anders vertellen?

Aan dat voer ligt het dus echt niet. Want van tarwezemelen wordt geen paard anders.
Verder, wanneer je de omstandigheden hebt verbetert, en het geit is nagekeken, en je paard is verder gezond. Dan mag je gaan beginnen aan de heropvoeding. Een paard moet wel weten dat sjezen onder de man niet toegestaan is. en dat ze echt stil moet staan bij het opstijgen, dus ook niet pasjes achteruit. Ik heb het gevoel dat jij daar overigens wel aardig mee bezig bent...dus dat gaat goedkomen.
Wat je beschijft over de teugeldruk, klinkt als een gebitsprobleem. Begin daar, maar doe ook wat aan dat zadel (moet!, anders niet rijden) en de bewegingsvrijheid...succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 14:30

ja het gebit kan pas in mei/juni opgelost worden omdat ze drachtig is en die mensen geen risico willen nemen dat het veulen versmijt.
voor hun betekent dat veulen veel.
Het zou bovendien erg zonde zijn van alles.
En ik rijd nu dus rustig aan met een licht teugel druk. Dat ik nog net contact met dr heb.

Ik ben blij dat de tarwezemelen er nix eme te maken heben want dat vind ze zo lekker, haha

hoeveel MAG je er eigenlijks van geven? Ik gaf nu van zo'n 1 kg. biksschep (plastic ding) ongeveer iets meer als de helft.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 15:34

Ook in je antwoord op mij heb je het alleen over het rijden. Als Jep teveel energie heeft, zie ik dat al zodra ik de stal inkom. Zijn ogen rollen er dan bijna uit Haha! En voor ik het halster omheb, en hem naar buiten gegooid heb, heeft hij al duidelijk laten merken dat hij een bijdehandte bui heeft. Probeer goed naar het gedrag van de pony te kijken, ook buiten het rijden om.

Navragen is beter dan afvragen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 20:30

ja dan zit ze ook wel emt energie maar ze staat enit in dr stal te draven Haha!
als ikd r losgooi dan gaat ze uit zichzelf niet crossen, pas als ikd r weer pak dribbelt ze met me mee.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peggylee, YandexBot en 83 bezoekers