paard op afbetaling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

paard op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 20:56

hallo....
ik vraag me af of het bestaad om een paard in termijnen te betalen?
zo ja.. waar kan dat dan??
ik zoek een paard rond de 3000 euro en wat is dan een redelijk bedrag om af te betalen?

00000000

Re: paard op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:26

ja dat bestaat en dat kun je het beste de verkoper voorstellen dan kunnen jullie eventueel een contract opstellen over de betaling.
Maar het gebeurt vrij vaak

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:35

Tja het kan vast wel...hoewel particulieren het niet vaak zullen doen.
Waarom spaar je niet gewoon door tot je het aankoopbedrag + reserve hebt?

De aanschaf is namelijk niet het duurste, maar juist het onderhoud. Ik zelf zou mijn pony's nooit op afbetaling verkopen, want als je de aanschaf niet kunt betalen, wat dan als het dier ziek word?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:59

kan prima! Ik heb zelf mijn paard ook op afbetaling gekocht, ik was verliefd op hem maar kon hem niet in 1 keer betalen, ik heb een bedrag aanbetaald en 1000 euro op afbetaling gedaan (250 euro elke maand)
Ik heb een contract met de verkopers opgesteld met daarin regels waar ik en de verkopers ons aan moesten houden en dit is allemaal top gegaan Haha! en nu heb ik mijn knollie al weer bijna een jaar Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:15

Wij doen het ook regelmatig. Soms in 3 of 4 keer, 1 keer een paardje van 2000 in termijnen van 150 per maand á 9 maanden en het restant in de 10e maand met het vakantiegeld. Ik heb zelfs een mogelijkheid om het in 25 maanden te doen, maar dan gaat het om een veulen wat rond de eindtijd van de betaling pas geboren moet worden... In de tussentijd kan de persoon die dat doet kennismaken met het ras, de verzorging en alles wat er bij komt kijken bij een veulen en de opvoeding ervan, dat is leuk en leerzaam, vooral voor iemand die nooit eerder een eigen paard en/of veulen heeft gehad... (ook zonder dat is iedereen welkom die eens een dagje mee wil wandelen hoor Knipoog )

Je moet gewoon goede afspraken maken, en ik doe het niet als ik de persoon niet (helemaal) vertrouw. Verder vraag ik een legitimatiebewijs en ik maak daar een kopie van. Ook wil ik het juiste adres weten en het adres waar het paard staat. Het paard mag tot het afbetaald is ook niet doorverkocht worden en ik wil de mogelijkheid hebben het paard op te zoeken zolang de regeling loopt (alsof ik daar tijd voor heb, maar als ik eens in de buurt ben ofzo, dan vind ik het wel leuk om even te kijken Knipoog tis ook meer als ik het niet zou vertrouwen ofzo, dan zoek ik ze op).

Er staat ook in het contract dat ik het paard zonder voorafgaande waarschuwing terug kom halen als de gemaakte afspraken niet nagekomen worden (die staan uiteraard ook op papier). Dus als er niet betaald word bijv. Wel ben ik heel flexibel, als het een keer iets later is of het volle bedrag kan niet die maand ivm. een dure rekening, prima, als het in overleg is én bijtijds aangegeven/overlegd én er is tot dan toe een vlekkeloze afwikkeling geweest qua betalingen, maar alles op papier met handtekeningen en in 2-voud.

Owja, ik heb ook een goede rechtsbijstand verzekering, dat scheelt ook... En verder dus continu alles op papier zetten, eveneens als het voorbij is dan krijgen ze een papiertje waarop ik ook zet dat ik overga tot sluiting van het dossier en of het goed is afgewikkeld (een soort referentie gelijk), want die papieren zijn niet alleen voor mij een bevestiging bij moeilijkheden oid, maar andersom ook, ik zet er ook mijn krabbel onder...

Tja, ben gek op administratie... Als het per rekening word betaald dan staat het automatisch op papier, maar als het contant word betaald heb ik een kwitantie, in 2-voud natuurlijk, waarop ik het bedrag en de datum invul, zo is er geen misverstand of een termijn betaald is of niet, dat is vooral bedoeld voor de koper natuurlijk, want zonder zo'n blaadje zou een oneerlijke verkoper wel eens kunnen zeggen dat het niet betaald is... Ik heb er verder niets aan, alleen een complete administratie (nou ja, is ook belangrijk toch?)

Spreek ook duidelijk af in welke week van de maand je betaald, om misverstanden te voorkomen. Wat je betaald moet ook op papier staan om diezelfde redenen...

Owjee, ik ben wel weer erg uitgebreid bezig he?! Nou ja, het is tenminste iets waarmee ik misschien 1 of meer mensen kan helpen aan een antwoord of idee...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:35

Als ik al particulier een paard zou verkopen zou ik daar niet mee akkoord gaan en ik denk dat lang niet alle handelsstallen dit zullen doen. Ook met een contract loop je een risico dat je het geld niet krijgt en er achteraan moet.

Als je nog geen paard op het oog hebt dan zou ik even flink doorsparen, dan heb je straks tenminste alle keus en niet alleen de keuze tussen paarden wiens eigenaar met zo'n afbetalingsregeling akkoord gaan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:30

yellow20 schreef:
hallo....
ik vraag me af of het bestaad om een paard in termijnen te betalen?
zo ja.. waar kan dat dan??
ik zoek een paard rond de 3000 euro en wat is dan een redelijk bedrag om af te betalen?

Als de verkoper het paard niet op afbetaling verkoopt, kun je nog altijd geld lenen bij iemand anders (de bank ofzo).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:53

ik ben der geen voorstander van alles behalve

maar heb het met mijn vorige paardje wel gedaan
ik ging verhuizen en dit paardje voor mij te voorwaarts en stond te koop

met mijn bijrijdster klikte het echt fantasctisch en heb omdat ik wist dat ze net veel kosten ed hadden gehad toen voorgesteld om hem op afbetaling te kopen maar dat was dus puur omdat ik ze elkaar gunde
omdat het zo mooi koppel was

normaal zou ik het niet doen

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:53

als het om en bekende gaat ofzo(net als bij nickyu) vind ik het wat anders,maar anders zou ik het nooit doen!!!!!!
niet als koper,en niet als verkoper!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:02

Ineke2 schreef:
Tja het kan vast wel...hoewel particulieren het niet vaak zullen doen.
Waarom spaar je niet gewoon door tot je het aankoopbedrag + reserve hebt?

De aanschaf is namelijk niet het duurste, maar juist het onderhoud. Ik zelf zou mijn pony's nooit op afbetaling verkopen, want als je de aanschaf niet kunt betalen, wat dan als het dier ziek word?

Ik wil ook een paard kopen, en dan op afbetaling, en precies om de reden die jij hier als tegen argument geeft.
Als ik dat geld in 1 x moet ophoesten ben ik mn reserve even kwijt, het bouwt wel weer op, maar dat duurt ff. Dus als ik nu mn paard op afbetaling koop, blijft mn reserve in stand en heb ik ook in de eerste maanden geld om paard de verzorging te geven die ik hem gun. En dan heb ik vaak ook nog dat de eerste maanden verzorging de duurste zijn. Dus ja ik koop een paard wel op afbetaling, anders ben ik bang dat als hij de eerste maanden ziek wordt ik het niet kan betalen. En ook heb ik nog mn honden, daar hou ik ook graag een reserve voor.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:22

Ik zou een paard niet op afbetaling kopen of verkopen, maar het gebeurt wel. Als je goeie afspraken maakt en die op papier vastlegt moet het in principe kunnen. Overigens zou ik liever de DA-rekening in termijnen afbetalen. Dat die rekening er komt is namelijk helemaal geen zekerheid. Als ik iets koop wil ik er ook gelijk volledige zeggenschap over hebben.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:23

Iets anders misschien maar ons laatste paard hebben wij ook op een soort van afbetaling gekocht.
Paard mocht hier een jaar staan bij ons om ingereden te worden en dan waren wij vrij om het paard te verkopen voor wat wij ervoor wilde hebben. Er is een basisbedrag overeengekomen wat binnen 1 jaar voldaan moest worden.
Wij hebben gewoon in de laatste 2 maanden alles betaald, mocht ook in kleinere termijnen, wat wij zelf wilde maar wij hebben gewoon de hele hus in 2x gedaan.
Paard hebben wij niet verkocht hoor Haha! was vanaf dag 1 al duidelijk dat hij de rest van zijn leven bij ons zou blijven Ja

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:26

Mijn vader had het idee om ook paarden te gaan verkopen op afbetaling. een bepaald bedrag per maand, en na zoveel maanden wordt het paard overgeschreven op jouw naam in dit geval. In die maanden dat het paard als het waren ngo van mijn vader is en jij nog betaalt hoef jij geen dierenarts, hoefsmid en andere onder houdskosten te betalen.

Iemand van stal heeft hier al een topic over gestart en het heeft op marktplaats gestaan. Ik zal even de link van het topic zoeken. zet er zo neer. heb je even een idee van hoe zoiets kan bijvoorbeeld. Knipoog

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:38

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:49

ik heb het 2x gedaan dood simpel: contract op stellen en afspraken maken over de maandelijkse betalingen.
aanbetaling van 40% van de verkoopsprijs van het paard
en een bankgarantie vragen van de toekomstige eigenaar van het paard of als ze nog minderjarig zijn van de ouders of verzorgers.
geeft de bank die bankgarantie niet weet je al dat jij ook naar je centen kan fluiten, en anders is de bank verantwoordelijk voor de maandelijkse betaling.
pas als het hele paard betaald is de eigendoms papieren afgeven.
het klink heel koel en koud maar het is de meest zakelijke manier van handel doen en je blijft ten alle tijden goede vrienden omdat je weet wat je aan elkaar hebt en dat je niet om je geld hoeft te bedelen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:21

Ik wilde ook graag een eigen paard en had te weinig geld...
toen ging ik kijken bij mijn pony en de vraagprijs was hoger dan ik eigenlijk kon betalen,
toen zou ik eht af mogen betalen..

ik heb een stuk van de prijs af gerkegen en hem gewoo in 1 keer gekocht..

ik zou het niet doen als ik jou was !
ik ben blij dat ik eht paard nu meteen van mij was..

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:59

Ik heb een aantal jaren geleden mijn verzorgpaard aangeboden gekregen op afbetaling. De eigenaar wilde haar niet meer houden omdat hij haar niet geschikt vond om mee te fokken en ik wilde haar niet kwijt. Ik was echt dol op het paard en daarom mocht ik haar in termijnen afbetalen. Hoe graag ik haar wilde houden, ik heb het niet gedaan, omdat ik het niet verstandig vond. Daarbij was ik ook bang dat ik haar onderhoud (zeker als er wat zou gebeuren) niet zou kunnen betalen. Als je dan ook nog je paard aan het afbetalen bent terwijl ze ziek wordt...

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:47

Haha! Ik heb sinds een halve week mijn eerste paard (YEAH!!) Haha! en heb haar ook op afbetaling. De vrouw van wie ik haar heb gekocht, ken ik erg goed en er is dus wel sprake van een duidelijk wederzijds vertrouwen.
Maar we hebben wel een (vrij simpel) contractje opgesteld:

Het bedrag wordt genoemd, de rente die ik moet betalen en ook het einde van de termijn.

Ik ben hartstikke blijk dat ik het op deze manier bij haar mocht doen. Maar: als ik het paard niet op afbetaling had kunnen kopen, was ik naar de bank gegaan.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:05

Ik vind dat het wel kan zolang je maar goede afspraken maakt.