ORUN opleidingen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

ORUN opleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 23:59

zijn er hier mensen die de ORUN gedaan hebben..?

Ik zou er heel graag aan willen beginnen maar kan er nergens info over vinden..

Wat zijn de voorwaarden, kosten, kwaliteit, voordelen, nadelen en tijd wat je erin moet steken bij deze opleiding?

Wat zijn jullie ervaringen ermee?

tessie1985

Re: ORUN opleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 00:24

kijk maar op knhs.nl staat genoeg info onder opleidingen Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 08:52

Deze cursus wil ik ook gaan doen..

Toelatingseisen:
18 jaar of ouder..
Je moet een paard meenemen van min 1.60m..
Met dit paard moet je officieel Dressuur L1+1 en Springen B+1 zijn..

Verder is het maar 1 avond in de week en heb je praktijk en theorie.. Je hoeft ook niet elke week je paard mee te nemen..

Dit is alles wat ik zo even uit mijn hoofd weet.. Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 08:58

En het kost ongeveer vierhonderd euro (excl. examengeld?)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:59

je moet dus startkaarten aanvragen om 1 winstpunt in de B te springen :|

Ik heb echt een hekel aan springen en mn paardje ook Bloos

Hoe lang duurt het ongeveer die opleiding?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:06

Hij begint in nov t/m april dacht ik.. Ja

Winstpuntje met springen is zo gehaald.. Even foutloos rond..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:09

Springen is niet verplicht, je kunt ook direct kiezen om alleen dressuur te doen, dan gelden alleen de regels L1 met winst en een paard van 1.60 waar andere mensen redelijkerwijs op kunnen rijden.

Even nog een opmerking over "maar één keer in de week", bedenk je wel dat je je hele avond zoet bent en vaak niet voor twaalven thuis bent. In het geval je ook gewoon de hele week werkt, is dit best zwaar. Daarnaast moet je er rekening mee houden bijna om de week je paard mee te nemen, dus een paar keer meenemen is echt niet genoeg.

Als laatste punt, het schijnt nogal uit te maken waar je die cursus doet,er is veel verschil in cursusleiding, vraag eens rond of iemand ervaringen heeft met de cursus bij jou in de buurt, dan kan je een beetje inschatten of het voor jou een goeie is!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 09:34

Liesjuh schreef:
Hij begint in nov t/m april dacht ik.. Ja

Winstpuntje met springen is zo gehaald.. Even foutloos rond..

ik kan iet niet springen.. en daarbij heb ik ook nog eens een fries..!

Vind het zonde om startkaarten te moeten kopen voor 1 winstpuntje dus als het niet moet.. liever niet!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:07

Je hoeft dus idd geen wp te hebben in het springen, dat is alleen verplicht als je allround wilt doen, anders kan je gewoon de dressuur kant opgaan, daarvoor moet je dus minimaal 1 wp in het L1 hebben.

Als je gene wp hebt of wedstrijden rijdt kan je ook gewoon de basiscursus volgen... je krijgt dan ook gewoon je papiertje om les te geven, alleen heb je dan geen mogelijkheid om door te stromen.

Momenteel volg ik de kandidaat insructeurs cursus, volgende maand alweer examen Haha!

Mocht je vragen hebben, pb me maar.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:10

Je hoeft idd niet te springen als je de richting dressuur doet.
Je moet echter wel een winstpunt in het L1 dressuur hebben. Een startkaart moet je dus zowiezo aanvragen.

Verder is de cursus best zwaar. Het examen bestaat uit drie delen: Theorie, rijden en lesgeven.
Theorie is niet moeilijk, maar wel veel! Je moet er wel echt voor leren. Het meeste weet je wel, maar je moet op het examen alles letterijk kunnen weergeven zoals het in het boek staat. Blokken dus!
Het lesgeven haal je eigenlijk altijd wel. Het is wel makkelijk als je al wat ervaring hebt met lesgeven.
Het rijden is het zwaarst, daar zakken ook de meeste mensen op. Voorkeur heeft zelfs M niveau om met de curcus te starten.

Verder is het idd afhankelijk welke instructeur je krijgt. Het niveau wisseld nog wel eens per plaats.
Bovenstaande geld voor de eerste fase. na de eerste fase kun je doorgaan met de tweede fase (+ minimaal winst in de M1).
Als je niet zeker bent van je rijkunsten of je hebt geen winstpunt in de L1, dan kan je ook de basiscursus doen. hierin hoef je niet te rijden.

basis en eerste fase worden door het hele land heen gegeven, tweede en derde fase in Ermelo.

Verder kan je idd op de site van het KNHS wel het e.e.a. aan informatie vinden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:53

Als het je voornamelijk gaat om lesgeven en het volgen van een leuke cursus, zou ik voor basis gaan. Mijn ervaring daarmee is bijzonder goed, heb destijds de cursus in Maarssen gevolgd, heel erg leerzaam en leuk. Als ik deze cursus vergelijk met kandidaat, heb ik veel meer geleerd en een veel leukere cursus gehad met basis dan met kandidaat!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:59

ik ga deze opleiding ook doen (1e, 2e, 3e fase, richting dressuur) je moet even een brochure en aanmeldingsformulier aanvragen op de KNHS site, in de brochure staat alles wat je moet weten over toelatings-eisen etc.
Succes ermee!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:21

Basisinstructeur 29/12/2004

De opleiding tot Basisinstructeur is voor iedereen die ruiters/amazones binnen een vereniging of ponyclub wil begeleiden. Het aspect 'lesgeven' speelt in deze opleiding een centrale rol en stelt cursisten in staat om hun leerlingen op B/L niveau les te geven. De cursus is een op zichzelf staande opleiding en is dus niet bedoeld als vooropleiding voor één van de ORUN instructeuropleidingen. Enige ervaring in het lesgeven wordt sterk aanbevolen; daarnaast is eigen rijervaring een pré om de opleiding succesvol te kunnen afronden.

Cursusprogramma
De opleiding bestaat uit 20 lesavonden van 3 uur (1 avond per week). Elke cursusavond bestaat uit een deel theorie en een deel praktijk (lesgeven). De volgende onderwerpen komen aan de orde:

Algemene paardenkennis

Exterieur van het paard

Harnachement

Bewegingsmechanisme van het paard

Ziekteleer

Rijtechniek

Didactiek en pedagogiek

Eerste beginselen van het springen

Doorstroming
Deze opleiding staat op zichzelf en biedt geen doorstroommogelijkheid naar de ORUN instructeuropleidingen.

Voorwaarden en startdata
De eerstvolgende opleiding tot basisinstructeur begint eind oktober/begin november 2005. Van de cursisten wordt verwacht dat zij zelf regelmatig een ruiter en paard of pony (cat. D/E) meenemen waaraan lesgegeven kan worden.

Kledingvoorschrift
Tijdens de praktijklessen van de opleiding tot Basisinstructeur dienen de leerlingen die in de lessen meerijden een correcte trainingsoutfit en in elk geval een veiligheidscap en rijlaarzen te dragen.

Toelatingseisen

U moet lid zijn van een vereniging die aangesloten is bij de KNHS (dat kan ook de KNHS Recreatiesportvereniging zijn)

Er geldt een minimum leeftijdseis van 17 jaar, die u per 1 april 2006 moet hebben bereikt.

Examen
De cursus wordt afgerond met een schriftelijk theorie-examen en een praktijkexamen in het vak lesgeven (dressuur en springen).

Inschrijven
Belangstellenden kunnen zich op de volgende manier inschrijven:

Met het inschrijfformulier in de opleidingenbrochure, die eind juli/begin augustus 2005 verschijnt. Wilt u de brochure ontvangen, dan kunt u die aanvragen bij de afdeling Opleidingen.

Nadat de brochure is verschenen, kunt u zich ook inschrijven via de KNHS website .

En..

ORUN Instructeursopleiding 1e fase: Kandidaat-Instructeur 28/12/2004

De ORUN instructeursopleiding 'dressuur' en 'allround' bestaat uit drie fasen. De 1e fase (Kandidaat-Instructeur) is bedoeld voor mensen die door willen groeien tot gediplomeerd instructeur, maar is ook geschikt voor diegenen die hun kennis op het gebied van het rijden willen vergroten.

Cursusprogramma
De cursus bestaat uit 20 lesavonden van ca. 3 uur, die 1 avond per week worden gegeven. Iedere cursusavond bestaat uit een deel theorie en een deel praktijk (rijden en lesgeven). De opleiding is zowel gericht op het ontwikkelen van het rijkunstig gevoel als op het vergroten van het rijtechnisch inzicht. Tijdens het praktijkexamen dient de cursist de rijkunstige problemen te herkennen en tot op zekere hoogte te corrigeren; dit binnen het kader van wat er in dit stadium van de opleiding van de cursist mag worden verwacht. De wedstrijdklasse en/of resultaten van de cursist zelf zijn hierbij geen doorslaggevende factor. Aan de orde komen de volgende onderwerpen:

Anatomie en fysiologie van het paard

Didactiek en pedagogiek

Ziekteleer

Harnachement

Exterieurbeoordeling

Rijtechnische kennis

Bewegingsmechanisme

Eerste beginselen van het springen (allround)

Doorstromingsmogelijkheden
Nadat de opleiding tot Kandidaat-Instructeur met goed gevolg is afgerond, kan de cursist doorstromen naar de 2e fase van de opleiding. Afhankelijk van uw examenresultaat en voorkeur maakt u in de 2e fase een keuze voor de richting 'dressuur' of 'allround'.

Voorwaarden & start opleiding
De eerstvolgende opleiding tot Kandidaat-Instructeur begint in november 2005. Voor het praktijkonderdeel rijden zult u regelmatig zelf een paard op minimaal L-niveau mee moeten nemen. Tijdens de lessen wordt er onderling ook van paard gewisseld. De paarden moeten een stokmaat van minimaal 1.60 meter hebben.

Kledingvoorschrift
Tijdens de praktijklessen van de 1e, 2e en 3e fase van de Instructeursopleiding dienen de cursisten een correcte trainingsoutfit en in elk geval een veiligheidscap, een rijbroek en rijlaarzen te dragen.

Toelatingseisen

U moet lid zijn van een vereniging die aangesloten is bij de KNHS (dat kan ook de KNHS Recreatiesportvereniging zijn)

Er geldt een minimum leeftijdseis van 18 jaar, waaraan u per 1 april 2006 moet voldoen.

Voor aanvang van de opleiding moet u met een paard, pony (cat. D) of klein paard (cat. E) een wedstrijdklassering hebben van L1-dressuur met 1 winstpunt en B-springen met 1 winstpunt. Als u alleen aan de dressuurmatige onderdelen van de opleiding wilt meedoen, dan is een wedstrijdklassering in het springen niet noodzakelijk. U kunt dan tijdens de cursus en het examen echter niet deelnemen aan het onderdeel springen.

Examen
De opleiding wordt afgerond met een schriftelijk theorie-examen en een praktijkexamen, bestaande uit de onderdelen lesgeven en rijden (dressuur en voor degenen die het vak springen hebben gekozen, ook springen). U dient er rekening mee te houden dat u naar het praktijkexamen een ruiter en een (extra) paard mee moet nemen.

Inschrijven
Belangstellenden kunnen zich op de volgende manier inschrijven:

Met het inschrijfformulier in de opleidingenbrochure, die eind juli/begin augustus 2005 verschijnt. Wilt u de brochure ontvangen, dan kunt u die aanvragen bij de afdeling Opleidingen.

Nadat de brochure is verschenen, kunt u zich ook inschrijven via de KNHS website.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:22

hoi hoi

Iris heeft deze opleiding helemaal afgerond. Je zou haar wel kunnen vragen, (als je nog vragen hebt) ze heet Trisca hier op bokt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 23:38

ik hoor van meerdere mensen dat ze goeie ervaringen hebben met die basis cursus! Je zou meer lessen geven en het is gevarieerder dan de ORUN-fase 1. Daarbij kan ik nu niet starten met mn paardje vanwege blesures dus voor nov. heb ik mn WP niet.

Ik denk dat ik voor de basis cursus ga, en dan kan ik later altijd de ORUN nog gaan doen!

Thnx voor alle reactie!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:36

Armanda schreef:
hoi hoi

Iris heeft deze opleiding helemaal afgerond. Je zou haar wel kunnen vragen, (als je nog vragen hebt) ze heet Trisca hier op bokt.

hoi hoi, iris hier Haha!

Ik vond de 1e fase niet echt leuk, de 2e leuker en de 3e gaaf Knipoog
Kom maar op met je vragen ...

De groep waar je in zit bepaald de sfeer. En zorg voor de 2e en 3e fase dat je minimaal 2 geklasseerde paarden hebt. De cursus valt voor hun soms zwaarder dat je denkt. Tijdens de 2e fase was mijn paard de enige die zonder blessures de hele cursus in z'n eentje heeft gedaan Lips are sealed

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:24

Hellow..

Ik heb nu de ORUN BASIS-instructeur bijna afgerond.
Heb dinsdag examen Slim
Ik vond het wel moeilijk, ben 17 jaar en voor deze cursus hoefde ik geen paard met zoveel eisen enzo te hebben.
Elke dinsdag van half8 tot half 11 braaf de lessen gevolgd.
Boek geleerd, examen gedaan en dan dinsdag nog praktijk.
Ik moet gewoon een basis dressuurles op B/L niveau geven en springles ook. Ik heb er superveel van geleerd en wie weet over een paar jaar de volgende fase Bloos

Duimen jullie voor me voor Dinsdag Bloos Cool
Liefs Larys

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:03

Als er nog mensen waren die geduimd hadden, Ik ben geslaagd.. Pling
Na een hele dag zenuwen en stress ben ik toch wel zo blij!
Aanrader voor als je net even die basis nodig hebt,
maar verwcht niks makkelijks, het is best nog wel pittig ! Knipoog

Liefs Lar¥sse

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:45

trisca schreef:
Tijdens de 2e fase was mijn paard de enige die zonder blessures de hele cursus in z'n eentje heeft gedaan Lips are sealed

Scheve mond blessure's door het rijden van de medecursisten?? En wat voor blessures enzo. Ik vind het nogal wat om dat op het spel te zetten zeg maar.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:03

Vonnie84 schreef:
Scheve mond blessure's door het rijden van de medecursisten?? En wat voor blessures enzo. Ik vind het nogal wat om dat op het spel te zetten zeg maar.

Nee, geen blessures door medecursisiten. Die mochten alleen de laatste paar lessen erop.
Het waren vooral kreupelheden of spierproblemen Ach gut Ze letten we op als iemand op je paard stapt.
Verder veel paarden die de cursus geestenlijk niet aankonden; uren op de kar, vreemde box etc...

vraagt best veel voor zo'n gewoontedier...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:37

Ohw oke. Ik snap em.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:17

Hoe streng is die eis bij de Basiscursus dat je regelmatig iemand mee moet nemen met een paard. Ik zou namelijk niet weten wie ik daarvoor moet vragen. Mijn eigen paard is een draak, en die durf ik echt nog niet mee te nemen. En verder ken ik volgens mij niemand met een paard en een trailer die dat zou doen?

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:54

Anoeska schreef:
Hoe streng is die eis bij de Basiscursus dat je regelmatig iemand mee moet nemen met een paard. Ik zou namelijk niet weten wie ik daarvoor moet vragen. Mijn eigen paard is een draak, en die durf ik echt nog niet mee te nemen. En verder ken ik volgens mij niemand met een paard en een trailer die dat zou doen?

Dan moet je kijken of ze op de stal waar je die cursus wilt doen pensionklanten (of eventueel manege) die voor jou een combinatie willen zijn...is meestal wel mogelijk! succes.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:59

Larysse schreef:
Anoeska schreef:

Dan moet je kijken of ze op de stal waar je die cursus wilt doen pensionklanten (of eventueel manege) die voor jou een combinatie willen zijn...is meestal wel mogelijk! succes.

En anders zet je toch een oproep op bokt

Ik zou het wel leuk vinden hoor om te rijden tijdens zo'n cursus

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:12

Er werd ergens in dit topic gezegd dat het slim was om de cursus te beginnen met een paard waarmee je min. M rijdt... Is de cursus dan zooo zwaar? De eisen zijn toch niet voor niets L1 + 1 bij Fase 1?!