Hangen in de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Hangen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 20:32

Ja sorry, ik weet dat hier vaak topics over zijn, maar ik kan met de zoekfunctie niet vinden wat ik precies zoek.

23 maart gaat Sarah waarschijnlijk mee naar de Boktrit, en dat wordt dan de eerste keer dat ik haar op de trailer zet. Er in wil ze wel, dat weet ik bijna zeker. Maar ik vraag me het volgende af:
Als ik Sarah vastzet, bijvoorbeeld met poetsen of zadelen, gaat ze vaak hangen. Dit is wel veel minder geworden, maaar volgens mij zit het er nog wel in, zeg maar. De trailer die ik ga lenen is een 2paardstrailer. Nou vroeg ik me af of ik haar het beste los kan laten staan of vast moet zetten? Ik ben zo bang dat ze dan weer gaat hangen en compleet in paniek raakt. De trailer heeft een tussenschot, dus in principe kan ze dan toch ook losstaan?
Wat kan ik het beste doen, wie heeft er tips?


Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:37

Maar als je de stang achter haar kont gewoon vast doet (bij ons heb je de keus tussen twee gaatjes zodat je de stand direct tegen de kont aan kunt zetten of een stukje naar achteren)dan kan ze toch haast niet gaan hangen ?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:38

ik zou dr wel vast zetten, misshcien gewoon losjes, dat er een boog in het touw zit, achteruit kan ze tog niet.
hang anders een hooinet in de trailer heeft ze wat te doen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 20:45

Hihi, ik heb niet zoveel verstand van trailers, maar er is dus maar heel weinig ruimte tussen de kont en de stang? Want dan zou ze dus niet kunnen gaan hangen.
Ik wil inderdaad een hooinet ophangen, dan blijft ze vast ook wel rustiger.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:55

Je hebt ook van die rubberen 'kettingen' speciaal voor paarden die snel hangen.
Dat rubber rekt heel erg mee, en kan volgens mij ruim twee keer zo lang worden.
Ideaal dus voor hangende paarden.
Zitten ook paniekhaken aan, dus lijkt mij wel een goede optie voor Sarah.

Ik heb ze zien staan bij horsefriend, in de catalogus.
Mocht je meer willen weten, zoek ik t even voor je op, of anders staat het op: www.horsefriend.nl

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:56

de stang moet redelijk 'strak' t paard mag iets kontruimte hebben maar meer ook niet. en als ze verder rustig staat kan je der redelijk los laten staan. hooinet erin. en onderweg een keertje gluren of alles nog goed is. dan komt alles goed met je Koe

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:57

O ja, als ze op de trailer staan, zit die stang al zowat tegen dr kont aan, dus hangen kan ze eigenlijk al niet. Haha!

Maar zo'n ketting is mischien een optie voor gewoon thuis? Dan kun je haar dat hangen afleren.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:25

weet je dat deed een paard bij ons ook die ging hangen in de trailer zei de hoefsmid van ons moet je een keer flink remmen doen ze het nooit meer maar das tog harstikke zielig hebben we nooit gedaan hoor!

~Be as you are~

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:47

ken je van die gele koeienhalsters? Doe die eens om, kunnen ze hangen wat ze willen maar kapot krijgen ze et niet!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:49

Valt allemaal wel mee als je maar eenmaal rijd. *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:19

Ik heb een keer een verhaal gehoord over zo'n rubber/elastisch touw dat speciaal voor paarden is die gaan trekken; stond op spanning omdat het paard hing en scheurde toen af, vloog tegen de begeleidster aan, grote wond in gezicht. Ik zou dus in ieder geval oppassen met zo'n rekbaar touw en zeker niet op een koopje gaan.

Als je het tarilertouw zo lang maakt dat ze eerst met haar kont tegen de stand komt als ze gaat hangen zonder dat het touw dan helemaal op spanning staat, dan zal ze er waarschijnlijk wel mee ophouden want ze krijgt dan van voren geen tegenwerking. Zelf kalm blijven en niet te lang treuzelen, inladen en wegrijden. Zolang je rijdt heeft het paard wel wat beters te doen dan hangen, evenwicht bewaren en hooi eten. Succes

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:41

Ik kan aan Karins bericht niets meer toevoegen, zo doe ik het met Beer ook (maar die blijft vanzelf al braaf stil staan Sigaar !).
Dikke is weer een ander verhaal, da´s gewoon een enorme oen }> , die is bij de laatste rit in de trailer gevallen, omdat hij zich niet -of zéér slecht- kan stabilieseren!
Ik denk dat je met een hooinet al heel ver komt en idd doen wat Greetje zegt: inladen, vastzetten, klep dicht, rijden!

oh sorry, dat zei Karin ook Bloos , maar Greetje heeft ook gelijk, het valt vaak zat mee als je eenmaal rijdt Lachen .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:48

Amulet schreef:
Maar als je de stang achter haar kont gewoon vast doet (bij ons heb je de keus tussen twee gaatjes zodat je de stand direct tegen de kont aan kunt zetten of een stukje naar achteren)dan kan ze toch haast niet gaan hangen ?


Zo zeker wel ik had laats gezien dat ze een paard op de trailer zette en die ging gewoon zo hangen dat ie er onderdoor kon en hij lag gewoon helemaal op de grond zodat ze hem wel moeste losmaken

toen ze hem later er weer op hadden gekregen ging die half op die stang zitten dat was allemaal met hangen

Mijn paard als ze schikt gaat ze ook wel eens hangen maar in de trailer is dat gelukkig nog nooit gebeurt
ik denk zelf dat als je die laad klep gewoon gelijk dicht doen dat ze niet ver kunnen

alvast suc 6

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 22:49

Mmm, ik zat ook al te denken over zo'n rubberen "touw", mar wat Karin vertelt lijkt me niet echt prettig Frusty

Ik kan haar dus maar het beste aan een vrij lang touw vastzetten, hooinet voor de neus, niet miepen en karren maar. Best spannend, ik ga vast om de 5 minuten an m'n vader vragen of we even kunnen stoppen om Sarah te controleren Bloos Knipoog

Bedankt voor de tips, jullie horen nog wel hoe het afgelopen is met m'n Koe Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:05

Nog een tipje: EERST de stang erachter, dan pas vastzetten. Het omgekeerde met uitladen: eerst losmaken dan stang erachter weg. Ik denk dat het best meevalt hoor, zover hoef je toch ook niet?
Succes iig!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 10:58

kilancatje"]
[quote="Amulet schreef:
Maar als je de stang achter haar kont gewoon vast doet (bij ons heb je de keus tussen twee gaatjes zodat je de stand direct tegen de kont aan kunt zetten of een stukje naar achteren)dan kan ze toch haast niet gaan hangen ?


Zo zeker wel ik had laats gezien dat ze een paard op de trailer zette en die ging gewoon zo hangen dat ie er onderdoor kon en hij lag gewoon helemaal op de grond zodat ze hem wel moeste losmaken
[/quote]

Idd, als de achterstang te hoog zit kan het hangende paard er gewoon onderdoor met zn achterwerk. Ik had dit probleem met mijn fjord, ik heb de achterstang een gaatje naar beneden gedaan (dus daar waar je hem inhangt) en nu gaat het perfect, scheelt ook een geschuurde staart enzo.
En dat terwijl mijn pony geen hanger is, die staat altijd gewoon te pitten in de trailer.

Ik zou hem gewoon aan een lang touw zetten met paniek haak, hooinetje erin en tuffen maar, niet onderweg stoppen, tenzij er paniek in de tariler is. Hoor je niks, dan gewoon doorrijden, geen slapende honden wakker maken.

Succes!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 11:25

Als ik jou was zou ik het paard voorlopig met halster en halstertouw eraan op stal laten. Deze tip kreeg ik van een hengstenhouder. Soms gaan ze op het touw staan en dan proberen ze zich ook los te trekken, maar hangen kunnen ze niet, en zich lostrekken ook niet. Misschien is dit een manier voor jou om dat hangen af te leren. je zou je paard ook vast kunnen zetten aan een ketting en aan een stevig halster dat hij niet kapot kan trekken, maar als hij dan gaat hangen, krijg je een heel akelig schouwspel en ik denk dat het een hoop stress oplevert.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 13:06

Je hebt ook speciale 'hang' halster....die zijn elastisch..ik heb een Full in de aanbieding want mijn paard hangt niet....maar als hij vervelend is trekt hij en dan komt hij te gemakkelijk los met dat halster, toch Janna Knipoog(mijn paard maakt overigens ook veiligheidsknopen los).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 13:42

wat dacht je van een bezem.
Naar voren jagen die hap.
Ze moeten het maar afleren.
Kawa meende vroeger ook dat hangen erbij hoorde. En na een geknapt halster sta je weer lekker waar je wilt toch? Haha! Niet dus.
Ik heb een een paar keer flink naar voren gejaagd als hij ging hangen.
Nu doet hij het nooit meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amarins2, Frummel01, kwii, meniekske, Ubermetrics en 35 bezoekers