Weinig voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Weinig voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 10:58

Volgens mij is het over het algemeen zo dat paarden die niet hard werken 0,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht krijgen. Dus een paard van 500 kilo zou 2,5 kilo brok per dag moeten krijgen. Lopen ze volop in de sport, zou dat het dubbele moeten zijn, dus 5 kilo.

Mijn paarden werken op het moment niet super hard maar ze doen ook niet niets. Toch staan ze allebei maar op 1 kilo brok (0,5 basis en 0,5 sport) + een halve schep slobber. Eigenlijk is dat wel super weinig. Maar Jur is eigenlijk aan de dikke kant en Razinda ziet er gewoon goed uit. Ze glimmen erover. Toch vraag ik me af of ik ze niet tekort doe. Als het beter weer wordt (blijft) en ze weer volop in training zijn (en eventueel wedstrijden) dan krijgen ze natuurlijk wel meer hoewel ze als ze in het land lopen wel een grasbuik krijgen. Wat denken jullie hier van?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 11:51

Homero krijgt nu ook maar 1 kg onderhoudsbrok per dag. Hij is echt veels te vet, moet afvallen, en is ook nog niet zo hard aan het werk. Als ie wat harder aan het werk gaat, krijgt is ook meer brok, maar nu is dat echt nog niet nodig...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 12:10

Ik denk dat dat per paard verschillend is. De ene heeft nu eenmaal meer energie nodig dan de andere. Mijn ene tinker wordt al dik als hij naar eten kijkt, de ander heeft juist vrij veel voer nodig om in conditie te blijven.
Yorghos werkt op dit moment maar weinig. Het enige wat we in de winter doen is een paar keer per week een buitenrit maken. Verder staat hij dag en nacht buiten. Hij krijgt nu 2 kilo sportbrok per dag en een emmer winterpenen. Maar hij heeft het nodig en doet het er goed op.
Ik denk dat het ook wel verschil maakt of je paardje binnen of buiten staat.
Ik zou me niet teveel op dat soort gegevens richten. Richt je op je eigen paardjes. Jij weet zelf het beste wat ze nodig hebben.

* To Belg, or not to Belg *

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 12:27

Die aanbevolen hoeveelheden kloppen volgens mij niet hoor. Het is zo algemeen!

Toon krijgt nu als hij gewoon werkt, 2 kg biks per dag en nog een halve kg 5-granenmix gemengd met muesli. Kaminka hetzelfde als ze tenminste eens niet geblesseerd is...

Ze zijn allebei te dik, het kuilgras is veel te voedingsrijk....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 12:33

Imker krijgt op een dag 1 kg muesli en 1 kg Draversbrok. Daarbij nog wat worteltjes en appels en hooi. 's avonds 1/2 schep slobber. Hij wordt vrij intensief getraind, maar als ik meer voer geef, wordt hij alleen maar moddervet en da's niet de bedoeling. Ik denk dat die 1/2 kilo per 100 kg lichaamsgewicht niet helemaal klopt, hoor.

Toos paardloos

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 12:40

Dat is zo moeilijk te zeggen. Het paard van mijn instructrice krijgt maar 3 kg brok per dag omdat hij anders explodeert en vet wordt. Dit paard loopt nu M2 en gaat bijna elke week op concours.
Mijn ruin van 1.75m krijgt op een werkdag 2kg sportbrok, 1/2kg energiebrok (speciale geconcentreerde brok voor paarden die makkelijk afvallen en zo energie kwijtraken) en 1/2 eiwitarme muesli met een handje haver en dat 's morgens en 's avonds, dus 6kg per dag. Op vrije dagen krijgt hij 1 schep sportbrok, 1/2 onderhoudsbrok en 1/4 muesli of kruidenmix.
Mijn hengst krijgt op werkdagen ook 2kg sportbrok en 1/2 muesli en een handje haver en dat tweemaal daags, dus 5kg per dag. Op vrije dagen krijgt hij 1kg sportbrok en 1/2 onderhoudsbrok, dus 3kg ipv van 5kg.
Het ligt echt aan het paard wat je moet voeren, ik ben ook even bezig geweest om een goed rantsoen samen te stellen voor ieder paard afzonderlijk. De ene heeft genoeg aan 2kg per dag terwijl de andere minstens 6kg nodig heeft voor hetzelfde resultaat.
Als je paarden er goed uitzien en voldoende energie hebben dan voer je ze volgens mij wel goed. Je merkt het vanzelf wel als het rantsoen moet worden aangepast. Goed kijken is de keyword!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:56

moeilijk vind ik dat altijd ze zeggen dat je zoveel moet voeren zodat het paard genoeg vitamine etc opneemt naar zijn lichaamsgewicht.
Tja lodewijk staat nu op 2 kilo per dag is aan de dikke kant en vreselijk heet met rijden.
meer brok voeren (staat al op pavo onderhoudsbrok!)
en hij ontploft!
Dat is voor mij de enige reden om vitamine bij te voeren.
Uit zijn voer kan hij het niet genoeg halen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ballo
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:42

eros krijgt gemiddeld 5 a 6 kilo biks per dag en hij doet eigenlijk niet zo veel. hij is bijna 4 en nog niet ingereden maar als hij deze hoeveelheid niet krijgt dan wordt hij heel snel mager. als ik hem 3 kg per dag zou geven dan kun je binnen een week zijn ribben tellen (hij heeft trouwens geen wormen hoor) dus het verschilt echt van paard tot paard. Cool Cool

I love eros 4 ever

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 16:40

Jeetje, wat voeren mensen toch veel over het algemeen Verward .

Ik heb altijd geleerd dat hooi (of ander ruwvoer) de basis is en dat wordt aangevuld met krachtvoer. Een paard dat dus niet werkt, krijgt ruwvoer met hooguit een 1/2 kg krachtvoer op een dag.

Bij honden werkt het zo dat je van een energierijk voer zo min mogelijk geeft. Dit geeft minder ontlasting, beter voor de maag(kanteling) en spijsvertering.
Ik denk dat dat ook geldt voor paarden. Mijn pony is koliekgevoelig en krijgt zo min mogelijk voer op regelmatige tijden.
Ze krijgt Equiral Stud 1/2 kg en Equiral Structuurmix (muesli) 1/2 kg per dag! Hier zit vrij veel energie in, maar ik hoef maar een kleine hoeveelheid te voeren. En mijn pony train ik vrij intensief, heeft ook geen vrije dag in de week en maakt regelmatig lange buitenritten, naast de training.

Basisbrok of onderhoudsbrok ben ik geen fan van. Dan moet je al gauw vrij veel geven om een goed getraind paard in conditie te houden, soms wel 6 kg op een dag. Dat vind ik dus echt veel te veel, maar "het oog van de meester houdt het paard vet" Knipoog . Kijk dus gewoon goed naar je paard, ribben moet je kunnen voelen maar niet zien.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 16:47

ik denk dat het afhangt van de (kwaliteit) brok die je voert. Ik zou wel zo weinig willen voeren, maar dan zouden mijn paarden invallen ben ik bang (ze krijgen nu allemaal 1,5 kilo brok, en OF een schep muesli (eiwitarm) OF een emmer oud brood (net wat we in huis hebben, bij voorkeur brood, maar als dat op is, dan muesli) per dag, paarden van ik schat ommenabij de 400 kilo

ik zit er ook wel eens aan te denken om Equiral te voeren, omdat ik vak hoor dat je daar minder van kan voeren.

Hoeveel hooi krijgen die van jou dan Jura?
die van ons krijgen s' morgens als ze het land op gaan een plak en 's avonds voor het slapen gaan een plak. Ze lopen hele dagen op het land, maar daar is helaas niets te vreten op dit moment. 's zomers voeren we (als hun omvang het toelaat) nog een beetje biks bij voor de vitaminen en mineralen, als ze te dik worden, dan schrappen we alles en leven ze alleen op gras. Matige arbeid moeten ze verrichten, ongeveer om de dag.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:49

Dennis(van ong. 200kg Haha! ) krijgt een kwart schep PAVO 2. En ook niet iedere dag. Alleen als hij gewerkt heeft(of als ik hem verwen). Anders word hij redelijk snel iets te dun. Hij is nu goed maar d'r moet niet echt wat van af. Hij is een tijdje dun geweest. Toen stond hij vol op het land en kreeg ook bix als hij gewerkt had. Toen was hij ook wel pittig in de weer als Tammy hengstig was hoor. Hij droop af en toe van het zweet als ik op stal kwam(ja, dat heb je met een hengst, he)!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:03

mmhh dan ben ik maar een dierenbeul Haha!
Pinky krijgt 0,5 kilo brok per dag en hooi
en mysty alleen hooi...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:07

Nu ze veel binnen staan krijgen vooral de volwassen ponies maar weinig bix, alleen de jeugd krijgt biks. Maar wel allemaal hele goede droge kuil erbij. Macilda en Biretta krijgen ook minder biks nu.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:32

Mijn fjord krijgt 0.5kg biks (onderhoudsbrok) en na het werk een half schepje mueslie. Ze doet het daar prima op met 4x per week half uurtje rijden (stap/draf). Ze zit super in dr spieren en vel dus ze krijgt niks meer maar zeker ook niet minder. Ze weegt overigens ong 400kilo (denk ik).
De overige dagen wordt ze gelongeerd en heeft 1 rustdag.

Haar moeder daarintegen wordt al dik als ze naar eten kijkt, die had aan 2x een handje biks genoeg op een dag.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 10:30

Toch staat het ook in het boek van Tineke Bartels dat ze 0,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht moeten krijgen, nou zegt dat ook niet alles natuurlijk. Haha!

Kim, hou weet je eigenlijk dat Lodewijk niet genoeg vitamine krijgt met die 2 kilo brok? Ik zit er zelf ook aan te denken om (weer) vitamine E + selenium bij te voeren. Maar hoe weet je dat dat nodig is, mijn paarden glimmen als een spiegeltje...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 10:45

Als je zekerheid wilt hebben of je paard niet een vitaminetekort heeft kun je het bloed laten onderzoeken door je DA.

Kaminka krijgt als ze niks doet (komt vaak voor door blessures) een halve kg havens onderhoudsbrok per dag en een paar handjes muesli voor de grap. Haha! Toch is ze tonnetje rond en glimt je tegemoet. Een vitaminetekort vermoed ik echt niet.

het is trouwens per merk biks ook verschillend hoeveel je ervan moet voeren. Equiral is superspul waar je inderdaad heel weinig van hoeft te geven, helaas voeren ze dat niet bij ons op stal. Mijn paarden krijgen nu Havens en zien er beter uit dan vorig jaar, op de vorige stal kregen ze biks van Besterly.

Doe mij maar Equiral als ik het voor het zeggen zou hebben....

Ik las in het boek van Tineke Bartels dat de paarden zelfs op rustdagen nog enorm veel krachtvoer krijgen (4 kg of zo, ik weet het niet meer precies uit mijn hoofd), dat verbaasde mij en ik weet ook niet of paarden die hoeveelheid nou echt nodig hebben als ze een dag rust hebben. Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 11:12

Het ligt aan het soort voer, ik zou per verschillend voer de bijbehorende voedingsdeskundige raadplegen.

Mijn paard staat op rust op 1,75 kilo plus schep slobber + halve schep zemelen,
en als hij werkt krijgt hij 2,5 a 3 kilo en halve schep slobber + schep zemelen.

Zodra hij zwaarder aan het werk gaat (wat overigens volgens de voedingsdeskundige inhoudt, constant een uur of meer trainen 5x in de week) dan mag hij een kilo meer dus 3,5 a 4 kilo.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 11:23

Maar is het dan zo simpel dat je op rustdagen minder voer geeft en op werkdagen meer? Want als je 1 dag minder geeft, heeft dat toch eigenlijk pas invloed op de dag erna, of dagen erna? Ik doe het inderdaad zelf ook weleens, op rustdagen krijgen ze minder slobber of helemaal geen slobber.

Ik voer overigens 's ochtends Subli basisbrok, 's middags Pavo I en 's avonds laat Pavo slobber.

Equiral lijkt mij ook heel goed, maar het is een stuk duurder volgens mij? En of het nou zoveel verschil maakt..?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 11:32

Ik doe zowiezo al lichter werk voor een dag rust, ik volg het op zoals uitgelegd door voedingsdeskundige.

Overigens krijgt mijn paard Pasturemix van Dodson&Horrel
maar ook over Equiral ben ik erg te spreken....vooral de Structuurmix en de Stud...want eigenlijk trainen maar weinigen hier (in Nederland) hard genoeg en zwaar genoeg om werkelijk de Sport te hoeven voeren.
(Is echt bedoelt voor het hogere spring en dressuur werk, voorbij de basis Z dus, werd mij verteld door Litjens zelf).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 19:51

Mieke schreef:

Equiral is superspul waar je inderdaad heel weinig van hoeft te geven, helaas voeren ze dat niet bij ons op stal.
Doe mij maar Equiral als ik het voor het zeggen zou hebben....



Bij mij op stal voeren ze ook geen Equiral Knipoog , maar ik heb toen ik daar kwam staan afgesproken dat ik mijn eigen voer mocht geven Schijnheilig . Dus ik koop zelf Equiral Stud en Equiral Structuurmix, is idd superspul! Daar hoef ik maar weinig van te geven in tegenstelling tot Pavo 1 en 2. Daarvan kreeg ze bij de vorige eigenaar 4(!) kg per dag + maismeel Frusty , en steeds koliek als de voertijd iets anders was. Sinds ik Equiral voer heeft ze een goede conditie, glanzende vacht, goede mest en geen koliek meer gehad.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 21:34

Heb nu op twee stallen gestaan, maar meer dan twee kilo op een dag was het meestal niet. Eerder slechts een kilo. De paarden kregen voldoende ruwvoer. Misschien dat het meer te maken heeft met de aanbevolen hoeveelheid vitamines? Mijn pony heeft het jaren prima alleen op hooi en kuil gedaan met wat groenvoer en af en toe een vitaminekuur. Zag er prachtig uit, maar had niet heel veel uithoudingvermogen. (wel genoeg om normaal rustig te rijden)

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:30

Ik heb ook na aanleiding van de vele voerdiscussie een voerdeskundige gebeld ( Marc v d Top ) en die kon mij ook vertellen dat hij een paard kende dat Z dresuuur was met maar 1 kilo krachtvoer (brok) per dag!
De strekking blijft dat ruwvoer de boventoon moet blijven voeren.

Ik ben ook minder gaan voeren (van Equiral naar Equisanum ) ze zijn er zeker niet minder van geworden Met nog geen drie kilo onderhoudsbrok/muesli per dag.
Kwestie van uitproberen ,zeker niet meer gan voeren naarmate je verder in niveau stijgt .Het paard is dan meer energie kwijt aan de vertering van het voer. Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:04

Fitz staat op 4 kg basisbrok per dag + 1 schep Equiral Struktuurmix en natuurlijk een berg wortelen.

Hij verbruikt heel veel energie en zodra ik met hem op wedstrijd ga valt hij enorm in. De dagen erna krijgt hij dan nog een halve schep brok erbij om hem weer wat dikker te krijgen.

Ik heb onlangs met mijn instructeur nog over deze basisbrok gesproken en het schijnt dat hij veel minder hoeft te voeren dan met andere merken. Heel typisch dus omdat ik ook altijd in de veronderstelling was dat je van Equiral minder kon voeren. Maar paarden die normaal op 6 kg Equiral staan doen het bij hem prima op 4 kg basisbrok.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:04

Prijs je gelukkig, Jura, dat je van die easy keepers hebt! Ik ben gek op paarden die makkelijk in goede conditie blijven. Het is zo frustrerend als je kilo`s voer in een paard moet gooien en je kunt nog steeds de ribben zien!

De beste graadmeter vind ik, is gewoon naar het paard te kijken. Zolang een paard goed in zijn vel zit, glimt en mooi vol is krijgt ie dus kennelijk het juiste voer.
Er zijn zat paarden die prima presteren op een schep brok en goede kwaliteit hooi. Ik denk dat een heleboel mensen overvoeren (met krachtvoer dan).

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:59

Maartje, maak je er niet druk om. Harald bijv. moet vier kilo brok of meer hebben om redelijk in zijn vel te blijven zitten. Mijn Jurres is supergezond op één kilo of nog minder. Ze glimt als een spiegeltje en haar conditie liegt er ook niet om. Nu met het veulen krijgt ze natuurlijk wel meer, maar da's logisch. Lekker zo laten als ze gezond zijn. Cool

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miss_Mii21, Mnoonn, Setteli, Wescha, Wieke, YandexBot en 144 bezoekers