Is dit wel verstandig? Rijden drachtige tinkermerrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Is dit wel verstandig? Rijden drachtige tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:53

Ik vroeg mee eens af of het eigenlijk wel slim is om op een hoogdrachtige merrie een rit te gaan maken van 36km te stap, draf en galop Verward

Een vriendin van mij heeft der tinkermerrie nog maar een jaartje een half en heeft ze al laten dekken en ze heeft nog 36 dagen te gaan. En nu wilt ze deze zaterdag een tinkertocht meerijden van 36km.

Vinden jullie dit eigenlijk verstandig Verward Ik ben niet zo mee in het milieu van de veulentjes Clown maar ik denk toch niet dat het zo'n goed idee is...

groetjes ikke xxx

hilde66

Re: Is dit wel verstandig? Rijden drachtige tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:00

Ik ben ook niet zo in de veulentjes, dus het zou heel goed kunnen dat ik het mis heb!
Maar ik denk ook dat het niet slim is.
In theorie zou het wel moeten kunnen, in het wild is dit de normaalste zaak van de wereld.
Maar als deze tinker maar een uur per dag échte beweging krijgt lijkt me dit niet slim.
Het lijkt me toch wel behoorlijk zwaar zo'n veulen in je buik meeslepen. Misschien kost het ook wel veel energie waardoor straks het veulenen veel zwaarder word?
Ik zeg maar waar ik wel iets van logica inzie, maar ik kan helemaal fout zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:02

Ik vind het wel erg veel van het goede.

Maar aan de andere kant als het paard een goede conditie heeft en er wordt normaal gereden(dus niet crossen, springen etc etc) moet het denk ik wel kunnen.

Maar dan zou ik dit wel als laatste lange rit beschouwen voor de geboorte en gewoon tot aan de geboorte kortere ritten maken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:41

Het paard rijdt zelden tot nooit, het is al ongeveer een maand geleden dat ze er nog eens opgezeten heeft, en dan was het alleen nog maar gaan wandelen... Dus direct van niks naar alles kan toch niet goed zijn Verward Of ik moet het serieus mis hebben...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:43

tjah, ik vidn het wel erg veel hoor. Mijn Tinker merrie moet nog minder dan 1 maand, maar ik twijfel zelfs al of ik vanaf deze week stop met het 2X per week zonder zadel 30 minuten buiten te stappen met haar. Ze heeft dat beestje toch voor haar lol? dan zou ik het die merrie niet aandoen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:13

chipieke schreef:
Het paard rijdt zelden tot nooit, het is al ongeveer een maand geleden dat ze er nog eens opgezeten heeft, en dan was het alleen nog maar gaan wandelen... Dus direct van niks naar alles kan toch niet goed zijn Verward Of ik moet het serieus mis hebben...

Met een paard in een hele goede conditie zou het nog wel kunnen......... maar dan is het al wel kantje boord.

Met een paard in de conditie zoals jij het beschrijft.............. gekkenwerk! Imo zou ze daar gelijk een boete en inbeslagname voor mogen volgen.

Is inderdaad NIET goed!

Ik hoop dat je haar kan overtuigen, echt!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:25

Zelfs met een niet drachtig paard, dat zo weinig bereden word als deze merrie is zo'n tocht onverandwoord!
Je gaat toch zelf ook niet zonder training/conditie opbouwing de marathon lopen Verward

Dit is vragen om problemen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:39

Ik zou het ook niet doen
Zeker ook niet voor het paard, omdat zo'n veulen ook veel energie kost en andere paarden en dan zo'n lange rit.

Ik hoop dat je haar kan overtuigen het niet te doen... ik vind het niet verstandig.
Mijn haflinger zit op dag 298 enstaat nu volledig stil.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:42

ik rij een belgje bij, die ook weinig tot nie werkte
nu is ze een maand of 2 onder het zadel, en werkt ze normaal 2-3 keer per week,
en ik moet zeggen, dat ze na een halfuurtje stap-draf uitgeteld is, en dan is zij nog niet eens drachtig!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:52

Echt gekkenwerk . Als ze dat gaat doen, dan is ze heel erg fout bezig. Als de tinker nou nog goed doorgereden was, en nog een goede conditie had, dan zou het nog net kunnen. Maar als het beestje zo weinig stil heeft gestaan, en nu opeens zo hard moet gaan werken..Dat kan gewoon niet..

Ik hoop dat je haar nog kunt overtuigen, en misschien kun je haar anders deze reacties laten lezen? Succes...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:57

Ik denk dat het inderdaad het handigst is als ze dit topic even leest...........

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:05

Ineke2 schreef:
Zelfs met een niet drachtig paard, dat zo weinig bereden word als deze merrie is zo'n tocht onverandwoord!
Je gaat toch zelf ook niet zonder training/conditie opbouwing de marathon lopen Verward

Dit is vragen om problemen!

Oeps is natuurlijk onveranTwoord Bloos Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:24

In dit geval is het erg onverantwoordt.

Trek daarom mijn vorig advies volledig een.

Beter is om gewoon nu rustig te blijven rijden. Kijken wat het paard aangeeft.
Beetje conditie voor de bevalling ka helemaal geen kwaad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:27

Nee een beetje conditie is juist wel gunstig voor de bevalling...maar dan heb je het nu meer over 20 minuten stappen en een beetje draven misschien...om de dag ofzo Ja

Zolang de merrie het prettig vind dan iig...zodra ze aangeeft, echt niet meer te willen, dan moet je ook stoppen met rijden.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:07

ik vind het echt niks, nog ong 1,5 maand te gaan en dan zo'n rit, ik zou er niet aan beginnen als ik haar was!! Toen mijn paard drachtig was liet ik ze alleen draven of galopperen als ze wilde, en doen ze net zover als dit paard was alleen stappen en sukkeldrafjes...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:40

Ik vergelijk een rit van 36 km qua afstand maar met een klasse 1-rit bij de endurance, die gaan over 25-40 km. In Nederland geldt hiervoor de volgende regel:

Wedstrijdreglement endurance schreef:
klasse I: Maximaal 8 maanden dragend, aan te tonen door middel van het dekbewijs of een veulen van tenminste 3 maanden oud aan de voet, aan te tonen door middel van het geboortebewijs;

Die grens van 8 maanden is er IMO niet voor niets, namelijk om het paard en haar ongeboren veulen te beschermen.

Een rit van 36 km kun je uiteraard in stap rijden met kleine stukjes draf. Maar dan ben je 5-6 uur onderweg en ik betwijfel het of dat sowieso wel verstandig is met een merrie die over een week of vijf moet bevallen.

Zelf zou ik het dan ook niet doen. Als je zelf hoogzwanger bent, ga je ook geen lange wandeltocht meer maken, ook al doe je het rustig aan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:44

wáarom wil iemand in godsnaam zo'n lange rit maken als ze állebei ongetraind zijn in rijden?!?!?!? Verward

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 00:10

Ik heb 3 jaar een fokmerrie gereden, en elk jaar reageerde ze anders met rijden. 1 jaar heb ik tot een week of 3 voor dat ze moest bevallen kunne rijden ( wel rustig uiteraard) en een ander jaar trok ze het het 2 maanden ervoor al niet meer. Elk paard is wat dat betreft anders maar zo'n lange tocht met een paard zonder conditie vind ik niet normaal. Vooral niet als het ook gewoon draf en galop is. Lekker een eind stappen kan volgens mij geen kwaad..maar 36 km Gestoord

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:14

Pellie schreef:
wáarom wil iemand in godsnaam zo'n lange rit maken als ze állebei ongetraind zijn in rijden?!?!?!? Verward

Idd onverantwoord....

Hoe dom kun je bezig zijn met je paard, ik hoop dat er wijzer volk bij de rit is.
Ik zou haar persoonlijk terug naar huis sturen(na een donderpreek gegeven te hebben Haha! )

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:53

chipieke schreef:

Ik vind het heel onverstandig, en zeker als ze bijna niet ereden word!!
Je hebt het echt niet mis hoor, waarom gaat ze ineens zon eind rijden als ze normaal bijna niet rijd Verward..Het lijkt me dat ze zelf wel snapt dat het een beetje veel is!!Een beetje erg veel..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:29

Zowiezo als ze bijna al niet gereden wordt moet je oppassen met spierpijn e.d.... en dan nog met een drachtige merrie... waar zit het verstand... gekkenwerk... echt typisch van die fokkers die er niets vanaf weten volgens mij. Anders ben je echt wel zuiniger op je aankomend fokproduct!