Een drietje op sesambeen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Een drietje op sesambeen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 12:15

Wat betekent het als een paard een drietje op het sesambeen heeft gekregen bij de röntgenologische keuring?
Ik weet dat het *niet gunstig* is, maar wat maakt dat het sesambeen een drietje heeft gekregen? Waar wordt op beoordeeld?

Gaan de cijfers van 0 t/m 4 of van 1 t/m 4?

Kan een drietje een tweetje worden? Zoja hoe?

Zijn er mensen die paarden "met een drietje op het sesambeem" hebben? Merk je daar wat van? Vertel er dan ook even bij hoe het paard belast wordt. Heeft dit problemen opgeleverd?

Verwijzingen naar topics over dit onderwerp (interpretatie keuringsfoto's) zijn ook welkom.

MarchaL

Re: Een drietje op sesambeen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:04

Mijn paard heeft een mediale 4 op een van haar sesambeentjes! Mijn paard is geloof ik wel een heel apart geval, toen ik haar kocht had ze een dikkere kogel lv. Ze was echter wel gewoon klinische goedgekeurd en heeft later (toen ze al ruim 6 maanden in mijn bezit was) nog enkele keren buigproeven gehad op dat been en alle keren kwam ze hier vlekkeloos doorheen. Aangezien de kogel natuurlijk wel verdikt was heb ik er uiteindelijk toch foto's van laten nemen. Haar hele sesambeentje bleek misvormt! Uiteindelijk heb contact opgenomen met zowel haar oude eigenaresse als haar fokker en wat bleek, als veulen heeft haar moeder haar tegen de kogel getrapt, het sesambeentje is daarbij gebroken en met de jaren op natuurlijke wijze aangegroeid...

Tot op heden heeft mijn paard nog nooit een pas kreupel gelopen op dit been. (even afkloppen natuurlijk *klop*klop*) Ze heeft wel een verhoogde kans op het krijgen van kogelkatrolontsteking (volgens mij is dit altijd het risico bij problemen aan de sesambeenderen) maar verder ziet het er allemaal goed uit. Mijn kliniek was ook erg verbaasd bij het zien van de foto's. De cijfers van foto's gaan volgens mij van 0 t/m 4.

Wat betreft het rijden, uit voorzorg spring ik niet met haar maar verder kan ze gewoon alles. We rijden voornamelijk licht dressuurmatig en dit lijkt haar prima af te gaan Ach gut .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 13:21

Citaat:
Tot op heden heeft mijn paard nog nooit een pas kreupel gelopen op dit been. (even afkloppen natuurlijk *klop*klop*

Fijn om te horen! Hoe oud is jouw paard?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:23

Mijn paard heeft een 2tje op het sesambeentje rechtsvoor.

De cijfers lopen volgens mij officieel van 0 t/m 4, maar een 0 komt eigenlijk bijna niet voor. Het cijfer wordt gegeven aan de hand van de mate van afwijking van het botje. Afwijking is in de zin van ruw oppervlak (glad is normaal) of verwijde voedingskanalen in het botje zelf. Normaal zie je deze kanalen niet lopen, maar bij een "slecht" sesambeentje zijn deze kanalen verwijd en kun je ze dus op de foto zien.

Of een 3tje een 2tje kan worden... tja. Het is zo dat iedere afwijking aan het sesambeentje (de kogelkatrol) of aan het hoefbeentje (de hoefkatrol) in principe blijvend is. Een ruw oppervlak wordt niet meer glad en verwijde voedingskanalen blijven open. Wél is het zo dat de becijfering afhangt van de beoordelaar; de ene VA zal een 3tje geven, terwijl de ander het nog nèt een 2tje vindt. Dat kan ook weer afhangen van wat jij zegt met het paard te doen/te willen doen. Als je aangeeft regelmatig te (willen gaan) springen, zal de VA eerder geneigd zijn een 3tje te geven en het je af te raden. Als je alleen recreatief dressuurt, kan het beoordeeld worden op een 2tje en krijg je een go-ahead.

Het probleem van het cijfersysteem is dat het een objectiviteit veronderstelt die er eigenlijk niet is: maw, het ene paard gaat kreupel op een 2tje (zoals de mijne), en de ander loop nog jaren vrolijk in de Z met een 4tje. Het enige wat je er eigenlijk uit kan afleiden, is dat de afwijking er in bepaalde mate zit en dat het paard er dus kreupel aan kan worden. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van de mate van belasting.

Zelf zou ik, als ik de keus had gehad, geen paard met een slecht sesambeentje hebben gekocht. Hoewel het jaren goed kan gaan, kan het ook ineens helemaal mis zijn en wat moet je dan met je paard?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:30

Mijn pony heeft sesambeentjes klasse 3.

Het kwam aan het licht toen na een blessure door een andere oorzaak foto's gemaakt moesten worden.

Ze is nu 12 en ik heb haar dit jaar 10 jaar. Tot op heden heeft ze er nog nooit last van gehad. Ik rij dressuur, ik spring met haar, we rijden veel lange buitenritten in hoog tempo, vanaf april gaan we crossen en volgend jaar ook nog jagen Bloos!

Je kan dus gerust zeggen dat ze gemiddeld tot zwaar belast wordt. Ik merk juist dat ze er meer last van krijgt als ze laag in het werk staat. Hoe minder ze doet hoe gevoeliger ze erop wordt. Volgens mijn veearts speelt het feit dat ze door het vele werk ontzettend sterke spieren en pezen heeft daar een rol bij. Hij raadde mij ook aan om haar gewoon flink aan het werk te houden.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:58

Citaat:
Fijn om te horen! Hoe oud is jouw paard?

Ze is 9 jaar en heeft dit probleem dus al vanaf toen ze 2 dagen oud was. Ze heeft hier als veulen overigens wel wisseld kreupel op gelopen maar van de afgelopen 3 jaar weet ik in ieder geval zeker dat ze er niet meer op gekreupeld heeft.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:19

Van sesambeentjes hebben ze meestal niet zo gauw last.
Voor de PROK-keuring mogen ze alleen 1tjes en 2tjes hebben met uitzondering van het sesambeentje. Daar is een 3 wel toegestaan. Oftewel is minder erg dan elders een 3.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:01

Bedoel je echt het sesambeentje, of de Hoefkatrol?

Mijn merrie heeft ook een drietje op een van de hoefkatrollen. Ik heb haar nu 6 jaar, ze is 11, en ze is er nog geen dag kreupel op geweest. Ik zorg dat de smid regelmatig komt, en heb het werk inzoverre aangepast dat ik bijvoorbeeld niet spring en geen sliding stops maak. Ze krijg Equiflexion voor het kraakbeen en de gewrichtsvloeistof, en ik zorg voor goed uit- en instapwerk.

Een drietje of een tweetje is erg subjectief. Maar een echte drie zal nooit een twee worden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 08:32

Dat een drietje weer een tweetje zou worden, had ik eigenlijk niet gedacht. Tenzij er misschien door een ander gekeurd wordt. Maar feedback is wel fijn en daar is dit forum voor. Lachen

@Cassisdy: het ging echt om het sesambeentje bij dit paard. Hij is ook een weinig weekgekoot.
Ik las hier dat weekgekoot en hoefkatrol met elkaar te maken kunnen hebben. Bedankt voor de aanwijzing.

Oeps, ik heb ook nog een afkrakend artikel uit de Elsevier van 27-9-1999 gevonden over de cijfers van het rontgenologisch onderzoek.... Dat bevestigt eigenlijk wat hier ook al wordt genoemd.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:22

hey zegt niet altijd wat hoor. sommige paarden zijn echt kreuepel, maar ik ken er ook die ZZ licht ed met een 3tje op een sesambeentje en die zijn gewoon absoluut niet kreupel eraan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:01

Ik heb gehoord dat bij jonge paarden die een 3-tje op de sesambeentjes hebben, het wel wil helpen om ze een half jaar tot een jaar de wei op te gooien, het schijnt dat de botjes dan weer wat "gladder"kunnen worden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:09

Weet je nog van wie je dat hebt gehoord, Delphi2?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 01:04

Collega van mij vertelde mij dat laatst eens omdat een kennisje van mij ook een paard had laten keuren die 3-tjes op de sesambeentjes had, zal eens aan haar vragen van wie ze deze info heeft.