Eigen paard, eigen kosten + Stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Eigen paard, eigen kosten + Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 22:36

Ik zat net het topic op algemeen te lezen over kostgeld en last toen het topic van Dennis te lezen dat ze haar paardje zelf betaald.

Ik betaal Pinky ook zelf. Tenminste het onderhoud ed. Ik heb Pinky van hun gekregen, ze hebben de helft van de casteratie betaald en het het beleren voor de kar van mn verjaardag gekregen.
Verder zijn dus alle kosten van mij. Voer, stalling, spullen, kar enz enz.
Betalen jullie ook alles voor je eigen pony? Of betalen je ouders dat?

En dan metteen de stelling: "Als je je paard zelf betaald besef je pas echt wat een eigen paard inhoudt".

Ik ben het hier mee eens omdat de kosten toch best hoog zijn voor een eigen pony. Natuurlijk is het vaste verzorgen 'belangrijker' maar zonder de kosten heb je niets vast te verzorgen..
Wat jullie?

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:39

Ik ben het wel met je eens, maar mijn ouders zijn wel de mensen die eigelijk alles voor mijn paard betalen. Moet voor dit paard bijv. wel zelf een deken kopen, maar verder betalen mijn ouders alles. Ik zou het nu ook niet kunnen betalen.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:41

hihi. NIet mee eens. Ik ben volwassen, verdien voldoende geld en heb het financieel met mijn vriend vrij goed. En toch hoef ik niets te betalen voor maggy. Mijn ouders vinden dat ze er mij en mijn zusje een plezier meedoen en omdat ze het leuk vinden om ervoor te betalen (?)
Natuurlijk koop ik weleens spullen of betaal ik de tandarts omdat ik er dan toch ben. Maar stalling, dierenartskosten, hoefsmid en trailerhuur betalen zij. En ik voel me daardoor niet minder betrokken bij Maggy.
En andere?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:43

Ik heb pas een eerste eigen paard gekocht toen ik zelfstandig woonde en mijn eigen geld verdiende! Dus werk je echt zelf voor je paard en dat geeft wel veel voldoening!
Ook had ik in die tijd wel vriendinnen met paarden, die voor bijna 100% gesponsord werden door hun ouders, maar bij hun was het paard ook een machtsmiddel!
Als je nou niet ehm....je best gaat doen op school, verkopen we je paard!
Dat soort dingen heb ik vaak gehoord!

Als Robin (mijn dochter) later de overstap wil maken van de shet naar een grotere pony en ze zou een vakantiebaantje of wat dan ook hebben, mag ze zelf ook meebetalen hoor! Vind ik geen slecht plan!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:45

LindaM schreef:
En ik voel me daardoor niet minder betrokken bij Maggy.


Dat zegt Pinky naar mijn idee ook niet. Ik denk dat ze bedoeld dat als je zelf gaat betalen, dat je dan eigelijk pas weet wat een paard kost en dus beseft dat je heel blij moet zijn dat je een eigen paard hebt. Niet dat ik niet heel blij met een eigen paard ben hoor!! *LOL* (nouja, op het moment even geen paard.)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:47

Nu ja, ik ben het wel met je eens, hoewel je niet mag stellen dat iemand die het niet zelf moet betalen geen besef hebben wat het inhoud. Dat is me toch te kort door de bocht.
Ik moet ook alles zelf betalen, mijn paard, de auto's, maar ik heb hier ook zelf voor gekozen, ik klaag niet hoor.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 22:47

Inderdaad LindaM, je kunt net zoveel van een paardje houden hoor, maakt niet uit wie het betaald Lachen Bedoel voornamelijk of je er dan pas 'echt over mee kunt praten' hoe het is om een eigen pony te hebben.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:48

ja buitenzorg dat zeggenze; dan weg met dat paard
terwijl ik de helft ervan zelf heb betaald! verder betaal ik dekjes, middeltjes voor zadel, zalfjes en alle andere paardenspullen zelf. en de helft van de stalling en daar moet ik ook voor werken dus ik weet het wel een beetje hoor.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:49

hai hai,
ja ik betaal alles zelf,m,n pony zelf betaald.
zadel,hoofstellen(heb er 3),shabrakjes(2),peesbeschermers,strijklappen,springschoenen,martinggaal,voerschep,borstels enz mokzalf andere zalfjes enz ook snoepjes Tong uitsteken ,dekens.
en ik betaal alles zelf stalkosten,voer,wormen spuiten enz

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:54

Ik heb Polly ook zelf gekocht, eigenlijk een beetje tegen de zin in van mijn ouders maar nu vinden mijn ouders haar ook toppie.
Ik betaal alles voor haar, soms betaald mijn vriend een keer stro of hooi maar in principe niet.
Ik heb nu wel echt het gevoel dat ze mijn paardje is, voel me ook verantwoordelijker voor mijn spullen.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:57

Ik heb sinds vandaag mijn eigen pony, en ik heb alles zelf betaald! Zo kan ook niemand zeggen van: Ja als je nou niet je best doet enzo verkopen we hem...want hij is helemaal van mij Lovers

Mijn ouders zijn bovendien niet echt paardengek, bij mijn moeder begint het een beetje te komen grinnik, maar mijn vader is helaas bang voor paarden...

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:09

Ik betaal ook mn eigen pony helemaal zelf (kosten van kopen had ik niet, heb haar namelijk gekregen Party!! ) Maar voor de rest wel alles zelf, voer, zaagsel, hoefsmid, mn ouders halen wel af en toe wel een baal zaagsel ofzo..
En ben het er wel mee eens dat je dan pas wel echt beseft hoe het is om een paard te hebben, want er komt meer bij kijken dan je eigenlijk beseft (volgende week weer enten, die week dr op naar de tandarts etc etc...) Ben nu ook aan het opschrijven wat mn pony me allemaal kost, maar zo opgeteld tikt dat toch wel lekker aan, ondanks dat ik geen eens stalgeld hoef te betalen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:20

Mijn paarden zijn van mijn ouders, zij betalen ook onderhoud, hoefsmid betaal ik meestal zelf, en eigenlijk is bijna al het tuig en dekens van mij, inclusief het spul wat mijn ouders gebruiken voor hun eigen friezen.
Lessen en startgelden e.d. zijn natuurlijk ook voor eigen kosten hoewel ik wel met een auto van mijn ouders ga en ook met hun trailer.

Maar goed,
we hebben meestal 1 paard staan voor de handel, die ik beleer/inrij/corigeer en Ozep zal hier ook niet oud worden,
ik krijg de helft van de winst en de rest is voor mijn vader, we zullen er nooit van kunnen leven hoor maar we worden er ook niet slechter van.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:46

Berber en Isolda worden betaald door mijn vader. Ik moet wel zelf zadel, borstels etc. betalen, het is mijn hobby om wat met ze te doen. Mijn vader betaald hun onderhoud. Maar als Isolda bv op ijzers moet, betaal ik dat weer zelf.
Udinde is helemaal van mij. (vanmijvanmijvanmijvanmij!!! Haha! ) en ik moet haar dan ook zelf betalen.
Ik wel heel goed wat het allemaal kost, dus ik weet wat me te wachten staat als mijn vader "afhaakt".
Ik heb een hypotheek, ben alleenverdienend (vriend studeert), maar maak me geen zorgen. Ik heb het geluk dat ik de paarden redelijk "goedkoop" kan houden en ik een speciaal paardepotje heb voor onverziene uitgaven.
Ik weet dus heel goed wat alles inhoud, ondanks dat ik niet alles zelf betaal.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:58

Toen ik nog thuis woonde was er ook tijd voor een eigen paard, en het geld was er wel maar dan moest ik de rest van de leuke dingen laten en dat had ik er niet voor over.
Sinds we nu een paar maanden in ons huis wonen heb ik dus 2 paardjes.

Ben wel verwend want ik heb ze allebei van mijn vriendje gehad, inclusief de nieuwe paardentrailer Haha!
De rest wat ik allemaal nodig heb betaal ik zelf, behalve dan de nieuwe paardenbak die binnenkort gemaakt gaat worden Haha!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:07

ook ik betaal kvika helemaal zelf Lachen

ik zorg dat er genoeg geld binnen komt voor kviek en het eten van ons en de rest zorgt peet voor.


ik ben erg blij dat ik ouder ben en een paard heb, niet dat jongen mensen het minder waarderen, maar denk dat je als je ouder bent wel vaker stil staat bij het feit je JIJ een eigen paard hebt en hoe gelukkig je er wel niet mee bent enz.

( klein beetje vaag uitgelegt maar kon ff niet anders sorry)

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 01:08

hai,

ik zal ff al mijn pony's opnoemen.
ik betaal nu alles zelf.
een jaar terug betaald mijn ouders de helft van de stal, en van 2 paarden veearts en hoefsmid.

brenda; oude shet x welsh, gekregen toen ik 10 was.
dinky; oude shet x welsh, zelf gekocht fl.350,- in september 99
navarro; mini shet, zelf gekocht fl.300,- in februari 98
boender; shet, gehad van mensen die goed tehuis zochten
jolanda en anoek; staan bij mij, ik verzorg ze en betaal hun spullen maar zijn oorspronkelijk van mijn buurman (2e vader) en ik verzorg ze al vanaf 89.
romy; shet veulen, sept 01 zelf gekocht, fl.800,-
naiade; kwpn merrie, gehad voor mijn 16e verjaardag, sept 98
ylona; draver merie, gehad voor mijn 12e verjaardag.
nifty; veulen van ylona; we kochten haar drachtig
noah; zelf gekocht, fjord, in maart 00
daisy en sharona; zelf gekocht, welsh en newforest, mei 01
jamie; zelf gekocht, welsh in nov 00
bliksem; zelf gekocht, jan 02

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 01:11

He kvika, ik denk wel te brgrijpen wat je bedoelt.
Als je wat ouder bent dan ga je dingen wat meer leren waarderen, nou ben ik 22, maar goed.
Ik hoef nu niets te betalen maar zodra ik ga werken betaal ik zelf voor het onderhoud en dat vind gewoon erbij horen! De paarden zijn van ons gezinnetje.
Ik heb mijn eerste pony gekocht met spaarzegels van de albert heijn. we hadden inmiddels geld en rente op de spaarrekening van staan en daar kocht ik mijn pony voor! ipv voor een rijbewijs sparen die ik dus nog niet heb... Paardenliefde. gr gabrycha Haha! Knipoog

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 02:32

Helaas moet ik ook alles zelf betalen, maar ja, mijn moeder is inmiddels 74 en heeft niet veel meer dan AOW, dus ik durf het ook bijna niet te vragen Knipoog Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 08:26

ik heb tot nu toe bijna niks zelf betaald, alleen de dekens en het hoofdstel. De afspraak was bij Robin al dat ik de aanschafprijs zou betalen en hun de rest. Maar als ik dan iets wilde kopenw at ik niet nodig had, moest ik het wel zelf betalen maar als ik iets echt nodig had betaalde hun het. Dingen als shabrakken moest ik zelf betalen want die had ik in hun ogen al genoeg.
Nu met Riona gaat het allemaal ietsje anders. Ik heb haar nu sinds begin december en heb alleen haar winterdeken betaald (mijn ouders vonden die niet nodig omdat ze niet echt een dikke vacht had, maar toch iets te dik naar mijn mening) en haar hoofdstel omdat ik die tegenkwam en mooi vond dus die wilde ik gewoon kopen.. verderheb ik nog niks betaald. Bij robin moest ik trouwens wel de hoefsmid betalen, nu bij Riona niet meer.
Ik ben het dus ook niet eens met de stelling. Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 08:49

Mijn vader en ik hebben de (meeste) pony's samen gekocht.
Omdat ze aan huis staan betaal ik geen stalkosten, maar alle overige kosten zijn wel voor mij. Dierenarts, hoefsmid, hooi, stro, voer, dekgeld, stamboek kosten, enz.
De verzorging doe ik door de weeks en mijn vader meestal in het weekend omdat ik dan bijna nooit thuis ben.

Als er een pony wordt verkocht delen we de opbrengst en meestal kopen we samen weer een andere pony terug.

De veulens die geboren worden zijn wel van mij, mijn vader kan wel de helft kopen. (en er wordt flink gehandeld over de prijs Haha! )
Ik heb tenslotte het onderhoud v/d merrie betaald tijdens de dracht en het dekgeld.

We doen dit al jaren op deze manier en dat bevalt goed. Toen we de pony's nog niet aan huis hadden staan deelden we de stalkosten.

Toen ik nog op school zat betaalden mijn ouders wel bijna alles, alleen de extra uitgaven (nieuw shabrakje terwijl ik er nog genoeg had bv) betaalde ik zelf. Maar toen hadden we meestal maar 1 of 2 paarden/pony's.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 08:54

Ik heb de helft van Ailin betaald, en ik betaalde de helft mee aan onderhoudskosten, in september ben ik daarmee gestopt omdat ik met school zat (dus geen werk) en hoefde ik niets te betalen. nu ga ik weer meebetalen. en ik vind niet dat je t zo kan stellen ook toen ik niet meebetaalde wist ik precies wat ailin kostte en wat t was om een eigen paard te hebben daar is nu weinig verandering in gekomen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 09:15

Ik heb Imker pas gekocht toen ik ging samenwonen. Toen pas was het haalbaar, omdat ik Imker nu aan huis gestald heb en ik €250,- veel vind voor een stalling. Ik weet niet of ik anders wel een paard gekocht zou hebben. Ik ben het met Buitenzorg eens, het geeft veel voldoening om te kunnen zeggen: kijk eens, helemaal mijn eigen paardje, heb ik zelf bij elkaar gespaard!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 09:35

Ik heb Sheril zelf betaald en betaal verder ook alles zelf. Ik ben 22, woon sinds 1,5 jaar samen , ben van de zomer afgestudeerd en toen ook gaan werken. Sindsdien betaal ik ook mijn deel van het huishoudgeld. Het is wel zo dat als ik binnenkort een nieuw zadel wil kopen, ik een deel zal lenen van mijn vriend, hetzelfde met grote dierenartskosten voordat ik zelf een potje hiervoor heb. Maar dat moet ik wel terugbetalen. Ik heb wel echt het gevoel dat Sheril mijn paardje is, dat ik op alle punten verantwoordelijk voor haar ben.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 10:33

ik heb loulou ook helemaal zelf betaald en ik zal der zelf ook moeten onderhouden (ze is pas vanaf maart officieel van mij) mijn ouders betaalde nou ook 20,- in de week dus waarschijnlijk zullen ze wel de smid ofzo betalen maar de rest zal ik zelf moeten doen. Koe Lachen