2 keer per jaar inenten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 13:14

carola schreef:
Haar mening: Zo min mogelijk enten. Tetanus en Influenza komen in NL vrijwel niet meer voor, omdat bijna elk paard in nederland is geënt. De ziekte heeft zo toch geen mogelijkheid om zich uit te breiden en de ziekte is vrijwel geheel 'uitgestorven'.


Dit gaat misschien op voor influenza dat veroorzaakt wordt door een virus (dat overigens ook regelmatig muteert), maar tetanus wordt veroorzaakt door een bacterie (clostridium tetani) en de sporen van deze bacterie zijn overal volop aanwezig en zo goed als niet te bestrijden (20 min. koken overleven ze moeiteloos, vorst maakt ook geen indruk). Bij ongeveer 60 % van de paarden (reken met niet af op 20%! Ik doe dit uit m'n hoofd!) komt deze bacterie voor in het spijsverteringsstelsel en zit dus ook in de mest, ga er dus maar van uit dat de tetanusbacterie (de sporen daarvan) op iedere stal volop aanwezig is. Bovendien zit de bacterie ook in de grond (bodem van de bak). Ik vind dat een dierenarts zoiets toch zou moeten weten en niet moet verkondigen dat tetanus in Nederland uitgestorven is, want dat is dus absoluut niet waar, de ziekte komt alleen niet vaak voor omdat er goed tegen te enten is.

De tetanusbacterie voelt zich het prettigst in een warme, zuurstofarme omgeving, in diepe of verwaarloosde wonden dus, vermenigvuldigt zich daar explosief en geeft het daarbij het tetanustoxine af, wat verschrikkelijke gevolgen heeft.

Voor mensen die geinteresseerd zijn heb ik een verslag dat ik ooit gemaakt heb voor Medische Microbiologie over tetanus. [/i]

Nulla tenaci invia est via


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-02 19:41

Margreet: wat jij zegt klopt inderdaad: zelfs in de mond van het paard zitten bacteriën/virussen/whatever (in elk geval tetanosverwekkers), maar als die bij elk paard zijn, zijn ze er dan niet min of meer imuun voor?? Want anders zouden mijn paarden toch al lang tetanos gehad hebben: 1 omdat ze in een broeikast van tetanosverwekkers zitten, 2 'slechts' één keer per jaar ingeënt worden en 3: één van onze paarden heeft 7 jaar in een kudde gestaan zonder spuit gezien te hebben.

Volgens mij zijn er zelfs nog meer paarden die nooit geënt worden, dus de reden waarvoor de ziekte weinig voorkomt, kan toch niet louter het inenten zijn?

Ik heb er echt geen verstand van (sla me niet dood Knipoog ), maar dat is wat me nu juist opvalt. *LOL* Ik vind het een heel interessant onderwerp Lachen .

Ik zou heel graag je info hebben, als het geen te grote moeite voor je is, stuur maar naar mijn pb, of pb me voor mijn e-miladres *LOL* .

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:11

Uit mijn verslag:

Tetanus wordt veroorzaakt door een neurotoxine (tetanospasmine) dat wordt uitgescheiden door de bacterie Clostridium Tetani wanneer deze lyseert. Tetanospasmine is bijzonder toxisch, in zuivere vorm is 1 milligram genoeg om 2x10 7 muizen te doden!
C. tetani is een gram-positieve, anaërobe bacterie die zich voortplant door middel van sporen, deze sporen komen vrijwel overal voor, maar vooral in aarde, stof en de mest van herbivoren (de bacterie maakt deel uit van de darmflora van deze dieren, net als bij 25% van de mensen).
De bacteriën kunnen alleen onder anaërobe condities leven, maar de sporen zijn in staat om zich in een sluimervorm tot wel langer dan 40 jaar te handhaven als ze niet worden blootgesteld worden aan zonlicht. De aan- of afwezigheid van zuurstof maakt niets uit, de sporen zijn bestand tegen uitdroging, desinfecteermiddelen en ze overleven het ook als ze gedurende 20 minuten gekookt worden. Dit alles maakt Cl. Tetani tot een hardnekkige verschijning. Besmetting wordt meestal veroorzaakt door de sporen, zelden door de bacterie zelf. Als de cellen of de sporen via vuil of mest terechtkomen in een diepe wond, dan is het mogelijk dat ze daar de geschikte anaë-robe condities en voldoende voedsel aantreffen om zich te kunnen ontwikkelen.
De incubatietijd is 5 dagen tot 15 weken, met een gemiddelde van 8 tot 12 dagen.
De tetanusverwekker is een van de vele voorbeelden in de microbiologie waarbij een stofwisselingsprodukt dat voor het bestaan van de bacterie zelf niet noodzakelijk is (een secundaire metaboliet) grote consequenties kan hebben voor andere organis-men.



Dat paarden die niet geënt worden niet ziek worden heeft dus eigenlijk gewoon te maken met het toeval, de bacterie ontwikkelt zich niet zomaar, de omstandigheden moeten goed zijn (o.a. zuurstofarm), zo groot is het risico op tetanus nou ook weer niet! Bovendien heeft het lichaam zelf ook een efficient afweersysteem, dus een paard krijgt niet zomaar tetanus.
Bovendien wordt bij diepe wonden, die dus een risico voor tetanus met zich meebrengen, toch vaak de dierenarts erbij geroepen, die dan alsnog een inenting tegen tetanus geeft als dat niet al gebeurd is.

Heb je een PB gestuurd over dat verslag.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, gewoonmarie, Hannanasjuh, Lynn_Nikita, rover_, TheNovelist en 111 bezoekers