Werking van passoa-bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Werking van passoa-bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 18:37

Hi

Ik vraag me af wat de werking is van een passoa-bitje.
Is dit bitje heel scherp of is het te vergelijken met een watertrens/bustrens en moet je altijd met dubbele teugel rijden?

Liselot

Re: Werking van passoa-bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:58

je hoeft niet met dubbele teugel te rijden, bijna niemand doet dat bij dit bit.

de pessoa werkt een stuk scherper in doordat hij een hefboom werking heeft. ook al heb je de teugel gewoon op de grote bitring vastgemaakt. hoe verder je de teugel naar beneden bevestigd hoe scherper de inwerking wordt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:08

ik geloof wel dat je een pEssoa-bit bedoelt, passoa is heel iets anders en heeft niets met paardrijden te maken Haha! Haha!

maar Lissy heeft het al mooi uitgelegd. Het bit heeft een veel scherpere (hefboom)werking, en hoe meer je de teugels naar onderen bevestigd, hoe scherper die inwerking wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:24

Het bit werkt trouwens niet zozeer scherper in in de mond, er komt vooral veel druk achter de oren te liggen door de hefboomwerking. In combinatie met de 'normale' druk in de mond die je ook bij een gewone trens hebt, zorgt dit voor meer effect.

Het bitje zelf ziet er (althans dat van ons) hetzelfde uit als een gewone watertrens, alleen dan met wat extra ringen en het is iets zwaarder. Maar het is dus niet puur en alleen een scherper bit zoals bijvoorbeeld een stangbitje.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:29

elady schreef:
moet je altijd met dubbele teugel rijden?

Het MOET niet, maar ik vind het wel zo fair tegenover m'n paard, dat je de scherpere werking alleen gebruikt als je 'm nodig hebt en niet constant. Imo heeft zo'n bit dan ook meer effect.
Ik rij een paard in het bos op een pessoa met dubbele teugels, hij lief, ik lief. Hij niet lief, ik niet lief.

Je hebt verschillende varianten van het pessoabit.

Deze (dus met een klein ringetje bovenop de grote ring waar het bakstuk aan zit) werkt ook al scherper in als je de teugel gewoon aan de bitring vastmaakt.
Afbeelding

En dan heb je ze ook nog zonder dat kleine ringetje bovenop (kan ik zo snel geen plaatje van vinden)die werkt als je de teugels op de grote ring zet hetzelfde in als een normale trens en geeft minder druk achter de oren.

En dan heb je ook nog deze constructie:
Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:35

Wij rijden met pessoa nooit met dubbele teugel. Gewoon minder druk dan normaal (best prettig om met minder druk al meer effect te bereiken dan met een gewone trens) en gewone hoeveelheid tot meer druk als het nodig is.

Overigens rijden we er zeer weinig mee: mijn zusje alleen in de cross en ikzelf als ik een fanatieke trainingsrit ga maken samen met een onbekend paard. Rijdt in geval van een overenthousiast paard een stuk relaxter - zowel voor paard als ruiter. Knipoog