In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 22:50

Ik ben nog behoorlijk boos, dus sorry alvast voor het "onvriendelijke"geschrijf.

De feiten:
Hoefsmid kwam vandaag, dus mijn zusje naar stal toe om het paardje vast te houden. Normaal is hij bij de hoefsmid erg rustig. Ze is er vaker bij geweest, en ook de mede-eigenaresse dus zij zou het wel regelen. Vandaag een nieuwe hoefsmid (niets over die man te zeggen, deed netjes zijn werk en geduldig) maar toen kwam het:

Mijn paard kan er niet tegen om vast te staan. Dan gaat hij hangen. Zelf met veel geduld en alles vanalles geprobeerd, maar hij raakt altijd in paniek. Dit is natuurlijk iets wat je op je stal ook meldt! Dit is verscheidene keren gezegd ook in gesprekken met de eigenaresse (die het naar mijn mening het "niet aanpakken van het paard" vond en "aanstellerij"). Zij neemt het paard mee naar de hoefsmid en brengt hem vast. Mijn zusje geeft nog aan dat hij daar niet tegen kan en dat ze dat niet wil hebben. Paard raakt in paniek en trekt een halstertouw kapot. Mijn zusje raakte toen in paniek, ze is al niet zo'n held met paarden. Maarja, onder het "motto" aanstellerij kwam er een halsband bij en een ketting.

Paard raakte zo ver in paniek dat hij zelfs een raam kapot heeft gemaakt. Uiteindelijk zit hij onder de schrammen omdat hij is gevallen, tegen de muur aan is gesprongen en weet ik veel wat. Iemand anders van stal heeft hem los moeten maken omdat ze er ook niet meer tegen kon. Mijn zusje was al heel erg in paniek (kan het haar niet kwalijk nemen, eigenaresse dramt nog al eens der mening door en had er zelf gewoon bij moeten zijn, maar omdat hij normaal zo rustig is, geen gevaar gezien. Nouja het gevaar is de staleigenaresse :') fijn idee.... sorry)

Uiteindelijk is de dierenarts moeten komen, hechtingen bij zijn oog (moet er niet aan denken wat er gebeurd was al dat glas in zijn oog was gekomen...) en nog een week antibiotica (en nog een afspraak om de hechtingen er weer uit te halen)... En dan heb ik het niet eens over de schade die de pony geestelijk heeft opgelopen.

Ik heb meteen al een andere stal gebeld, daar is helaas een wachtlijst. Ik wil niet meer dat de staleigenaresse nog aan mijn paard komt. (Kan der momenteel echt schieten bij wijze van spreken.)

Maar in hoeverre is zij verantwoordelijk voor hetgeen wat ze mijn paard heeft aangedaan? Ze wist van zijn probleem en toch doet ze het terwijl er wordt gezegd dat het niet mag. Moet ik blij zijn dat ze niet heeft gezegd dat we het raam nog moeten vergoeden omdat ons paard het kapot heeft gemaakt? Of...

Hoe zit dit juridisch gezien?

Ja, gaat een gezellige tijd worden op stal :') (en sorry voor het sarcasme in dit bericht, maar ben nog zo boos.)

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:07

Je hebt dit aan de staleigenaar verteld.
Dan hoort deze jouw paard zo te behandelen zoals jij dat hebt aangegeven.
Het mooiste is als er meerdere getuige dit kunnen bevestigen.
Dan is de staleigenaar geheel verantwoordelijk voor alle gevolgen en kosten.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:19

Die zijn er, de hoefsmid en meerdere stalgenootjes. En er was ook iemand bij me toen ik voor de zo veelste keer uitlegde waarom hij niet vast moest staan.

Het enige nadeel is natuurlijk weer dat dit niet echt de band van mij en de staleigenaresse bevorderd, maarja, hoop sowieso dat er op die andere stal snel plek is. Want in die mensen heb ik nog wel vertrouwen. Nu ben ik gewoon het vertrouwen kwijt en dat is vooral vervelend.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:24

Als je denkt het de komende tijd nog te kunnen uithouden zou ik een aangetekende brief sturen.
Waarin je haar aansprakelijk stelt. Eventueel als je hebt in overleg gaan met rechtsbijstand.
Anders deze op het moment van vertrekken alsnog geven.
Daarin schrijven dat je haar niet eerder aansprakelijk kon stellen ivm met slechte verstandhouding, en je bang was dat
dit op je paard af gereageerd zou worden. En je hier niet 24/7 op kon controleren.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:28

Misschien is dat wel handig, het gaat eigenlijk helemaal niet om het geld of wat dan ook. Maar gewoon het idee dat ze hier zo makkelijk mee weg zou komen. En het idee dat het zo ontzettend mis had kunnen gaan... (Ik moet er echt niet aan denken want dan haal ik hem het liefst nu nog weg!)

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:30

Dat doe je toch niet als he weet dat het paard er niet tegen kan en het toch doen lekkere staleigenaar maar nie heus hoe is het met paardje

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:34

Pfff ergerlijk zeg, Het is JOUW paard en dan bepaal je het zelf dat hij niet vast mag staan.

Waar bemoeit die mens ermee zeg? jij kent jouw paard, nu zit je ermee dat jouw paard gewond is en mogelijk nog banger is om vast te staan.

Ze is fout geweest en je kan de dierenartskosten op haar verhalen.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:34

Paardje staat nu rustig te eten... Maar ben benieuwd morgen... Komt allemaal ook wel weer goed, maar dit was gewoon allemaal onnodig! De schaafwondjes enzo komen allemaal wel goed, zal morgen wel een beetje stijf zijn. De wond bij zijn oog is dus gehecht, maar hoop dat ie daar niets aan overhoud (een litteken is jammer, maar meer als 'heel erg kopschuw worden" of wat dan ook....)

Morgenochtend vroeg naar stal :) en het beest maar even extra verwennen!

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:39

Heel veel succes en sterkte ermee, ik vind het echt sneu dat zo'n staleigenaar zo'n schade aanbrengt aan een paard... Geef hem morgen dan maar een hele dikke knuffel!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:43

Op zich is zij wel verantwoordelijk maar jouw zusje was erbij en heeft er niets aan gedaan.
Toen het paard zich de eerste keer lostrok had de staleigenaresse verstandiger moeten zijn maar had ook jouw zusje in moeten grijpen toen ze hem weer vast zette.

Ik snap dat je zusje geen ervaring heeft enz maar je vertrouwd haar wel je paard toe in zo'n situatie, wat heb je haar gezegd over het niet vast kunnen staan? In hoeverre heeft zij paardenverstand?
Als zij niet durft in te grijpen kun je haar beter niet zoiets toe vertrouwen.

Dat is niets ten nadele van je zus, de staleigenaresse is de eerste verantwoordelijke, die heeft haar instructie's van jou gehad (paard mag niet vast staan). Maar ik denk dat de staleigenaresse dat opvoert als excuus: je zus heeft niet duidelijk gehandeld en haar laten begaan.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:56

Even los van wat er gebeurd is snap ik niet dat jij zo'n paard door een smid laat bekappen terwijl je er zelf niet bij bent.

Ik heb nog geen stalhouder meegemaakt die een paard aan het halster gaat vasthouden omdat hij niet vast kan staan.
Als je een paard hebt wat daarvan in paniek raakt ben jij daar als eigenaar verantwoordelijk voor en er had je er zelf bij moeten zijn.

Ik kan me ook voorstellen dat je er na dit voorval geen vertrouwen meer in hebt om bij jullie huidige plek te blijven staan.
Maar zorg dan bij het volgende adres tenminste dat je zelf bij de spannende momenten van je paard bent. Als eigenaar ben jij juridisch en moreel altijd verantwoordelijk voor je paard, niemand anders.

Hopelijk herstelt hij snel van de schrik en de hechtingen.
Laatst bijgewerkt door Myca op 12-05-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:59

Daar ga ik wel in mee, hoewel dat ook licht aan wat er afgesproken is.
Maar evengoed had haar zus dan het paard vast kunnen houden, ik neem aan dat die daarom aanwezig was.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:02

Ik heb de indruk gekregen dat het zusje van TS wel van goede wil was, maar gewoon niet bij machte om hiermee om te gaan. Hopelijk was dit een goede les en is TS er de volgende keer zelf bij.

Los van wat je met een stalhouder of bijrijder afspreekt blijf je als eigenaar juridisch gezien altijd verantwoordelijk voor je paard of wat hij aanricht.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:03

anneliesdj schreef:
Op zich is zij wel verantwoordelijk maar jouw zusje was erbij en heeft er niets aan gedaan.
Toen het paard zich de eerste keer lostrok had de staleigenaresse verstandiger moeten zijn maar had ook jouw zusje in moeten grijpen toen ze hem weer vast zette.

Ik snap dat je zusje geen ervaring heeft enz maar je vertrouwd haar wel je paard toe in zo'n situatie, wat heb je haar gezegd over het niet vast kunnen staan? In hoeverre heeft zij paardenverstand?
Als zij niet durft in te grijpen kun je haar beter niet zoiets toe vertrouwen.

Dat is niets ten nadele van je zus, de staleigenaresse is de eerste verantwoordelijke, die heeft haar instructie's van jou gehad (paard mag niet vast staan). Maar ik denk dat de staleigenaresse dat opvoert als excuus: je zus heeft niet duidelijk gehandeld en haar laten begaan.


Ze is ook al 2,5 jaar zijn eigenaresse, komt ook dagelijks bij het paard en weet dit. Maar staleigenaresse is dominanter en ze heeft ook gezegd dat hij daar niet tegen kon, maar werd niet op gereageerd. Die reageert dan gewoon "doe niet zo paniekerig, dit leren we hem even af".

Als ik het niet had vertrouwd, had ik gezorgd dat ik er zelf bij was. Want het was gewoon "een keer kappen bij de hoefsmid". Als ik dit had zien aankomen, dan was ik er zelf bij geweest.

Ik snap wel wat je bedoeld, dat was namelijk ook mijn gedachte "eigenaar is er bij geweest". Baal er gewoon alleen ontzettend van. Dit is zo vaak gezegd.... Nouja, waarschijnlijk ga ik niets verhalen, we gaan daar gewoon weg en dan mist ze meteen de mensen die het meest op stal helpen (moeder komt dagelijks de paarden buiten zetten, meehelpen met de weien schoonmaken etc.) denk dat dat wel voldoende is. En uiteindelijk valt het wel mee... Of nouja, lijkt het mee te vallen...

Morgen maar eens goed praten en zeggen dat ze zolang we er nog staan, niets meer met mijn paard hoeft te doen omdat ik geen vertrouwen meer heb. En dan proberen heel netjes te blijven. Maar al vaker dingen voorgevallen, maar dan was het gewoon een domme opmerking en negeerde ik het maar. Ze weet gewoon heel goed dat ze bij mij haar zin niet kan doordrijven. Maar bij mensen die minder dominant zijn, doet ze dit wel. Een paar maanden terug ook al iets op stal voorgevallen, niet met mijn paard overigens, dat ik al zoiets had van "waar ben je mee bezig"... Maarja, alles is voor haar "ongehoorzaamheid", maar snappen dat een paard angst kan hebben, of zelfs lichamelijk iets kan hebben.... En mensen die haar "geloven/vertrouwen" omdat ze denken dat zij er verstand van heeft omdat ze een pensionstal heeft.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:05

Myca schreef:
Even los van wat er gebeurd is snap ik niet dat jij zo'n paard door een smid laat bekappen terwijl je er zelf niet bij bent.

Ik heb nog geen stalhouder meegemaakt die een paard aan het halster gaat vasthouden omdat hij niet vast kan staan.
Als je een paard hebt wat daarvan in paniek raakt ben jij daar als eigenaar verantwoordelijk voor en er had je er zelf bij moeten zijn.

Ik kan me ook voorstellen dat je er na dit voorval geen vertrouwen meer in hebt om bij jullie huidige plek te blijven staan.
Maar zorg dan bij het volgende adres tenminste dat je zelf bij de spannende momenten van je paard bent. Als eigenaar ben jij juridisch en moreel altijd verantwoordelijk voor je paard, niemand anders.

Hopelijk herstelt hij snel van de schrik en de hechtingen.


Zo'n paard? Het beest staat kun je als je hem niet vastzet gewoon "los laten staan" bij de hoefsmid. Vandaar dat ik geen probleem zag. Mijn zusje gaat dagelijks met hem om, dus dat is ook het probleem niet. Het probleem is de eigenaresse van de stal die haar mening doordreef.

Daarom zag ik het dus ook niet als een probleem. Als ik ook maar had gedacht dat hij druk zou gaan doen of moeilijk, dan was ik er ook bij geweest!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:08

Tenzij iemand anders opzettelijk kwaad doet, in dit geval de pensionhouder want zij wist ervan.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:09

Ik bedoel met "zo'n paard" niets verkeerds, alleen is het blijkbaar een paard met een gebruiksaanwijzing.
Misschien heb je je zusje en de stalhoudster overschat, ik kan alleen maar zeggen, wees verstandig en blijf er de volgende keer gewoon zelf bij om brokken te voorkomen. Laat dit een goede leerschool zijn.
Voor een paard is verhuizen geen pretje, dus het zou mooi zijn als het bij jullie volgende adres goed verloopt.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:09

Myca schreef:
Ik heb de indruk gekregen dat het zusje van TS wel van goede wil was, maar gewoon niet bij machte om hiermee om te gaan. Hopelijk was dit een goede les en is TS er de volgende keer zelf bij.

Los van wat je met een stalhouder of bijrijder afspreekt blijf je als eigenaar juridisch gezien altijd verantwoordelijk voor je paard of wat hij aanricht.



Als ik er zelf bij was geweest, had ik hem gewoon uit der handen getrokken. Maarja, wie gaat er vanuit dat er zo iets gebeurd bij een paard dat als ie niet vast staat, gewoon zo ontzettend braaf is bij de hoefsmid?

Ik snap dat ik verantwoordelijk blijf als hij schade aanricht. Maar het is gewoon zo'n rotsituatie nu :)

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:11

Myca schreef:
Ik bedoel met "zo'n paard" niets verkeerds, alleen is het blijkbaar een paard met een gebruiksaanwijzing.
Misschien heb je je zusje en de stalhoudster overschat, ik kan alleen maar zeggen, wees verstandig en blijf er de volgende keer gewoon zelf bij om brokken te voorkomen. Laat dit een goede leerschool zijn.
Voor een paard is verhuizen geen pretje, dus het zou mooi zijn als het bij jullie volgende adres goed verloopt.


Dat is het enige waar het beestje niet tegen kan, voor de rest is ie zo simpel. Kindjes van 6 zetten hem binnen, zit geen kwaad in het beest... En de keer ervoor is mijn zusje er ook bij geweest, geen probleem... Maar ik kan toch niet 24/7 op stal zijn om te kijken of ze hem niet vastbinden?

(Zusje is trouwens 22 (dus geen meisje van 12 ofzo), maar durfde helaas niet gewoon hem uit haar handen te rukken, daar heeft ze het lef niet voor)
Laatst bijgewerkt door Serendip90 op 13-05-12 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Berichten: 3381
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Vlak voor m'n achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:13

Ik weet niet of je ook nog met de hoefsmid moet afrekenen, daar moet je sowieso een rekening aan vragen die kan je later weer gebruiken mocht het een juridische kwestie worden.

Zolang je nog op die stal staat zou ik niet al te veel stappen ondernemen hoewel de stal eigenaresse behoorlijk in de fout is gegaan. Eigenlijk de smid ook, die hoort een paard vast te zetten met een speciale knoop die ook zo weer los te trekken is. Maar goed.

Pas als je een andere stal hebt zou ik stappen ondernemen, een rechter begrijpt echt wel dat je daarmee gewacht hebt totdat je paard 'veilig' was.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:15

TS Ik geloof best dat jouw paard op zich gewoon prima is. En ze kunnen ook niet verwachten dat je 24/7 naast hem gaat staan.
Alleen bij dingen als de dierenarts, hoefsmid enzo kan je er wel van uit gaan dat ze je paard het liefst vast zetten. Als hij dat niet kan, dan moet er iemand bij zijn die hier mee om kan gaan. Ik denk dat jij dat kan en dat je zusje als mede-eigenaar nog gewoon wat moet leren, maar misschien kan zij het over een tijdje ook.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:20

HolyPope schreef:
Ik weet niet of je ook nog met de hoefsmid moet afrekenen, daar moet je sowieso een rekening aan vragen die kan je later weer gebruiken mocht het een juridische kwestie worden.

Zolang je nog op die stal staat zou ik niet al te veel stappen ondernemen hoewel de stal eigenaresse behoorlijk in de fout is gegaan. Eigenlijk de smid ook, die hoort een paard vast te zetten met een speciale knoop die ook zo weer los te trekken is. Maar goed.

Pas als je een andere stal hebt zou ik stappen ondernemen, een rechter begrijpt echt wel dat je daarmee gewacht hebt totdat je paard 'veilig' was.



Dat is wel een slim idee. Weet ook niet of ik het zo ver wil laten komen, maar regel voortaan zelf alles en niets meer gezamelijk met stal. Klinkt ontzettend fijn "hoefsmid komt op stal, dus alle paarden die moeten, kunnen mooi mee"...

Het stomme is nu alleen dat ik nu bangblijf dat ze het nog eens gaat proberen. Ze heeft aan het begin van de maand nog een keer een opmerking gemaakt over het vastzetten, toen heb ik alles uitgelegd en toen zei ze nog "dat kan ik hem wel afleren" en toen heb ik gezegd dat ik dat niet wilde want we hebben het al zo vaak geprobeerd, allerlei manieren... allerlei soorten materiaal etc. Op een gegeven moment is dat gewoon over en accepteer je dat hij er niet tegen kan :))

HolyPope

Berichten: 3381
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Vlak voor m'n achtertuin

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:23

Ja juist en dat is precies waar het hier om draait, een eigenaresse mag niets met het paard doen tegen jou wil, zeker niet als jij dit ook nog 's uitdrukkelijk tegen haar hebt verteld.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:24

Myca schreef:
TS Ik geloof best dat jouw paard op zich gewoon prima is. En ze kunnen ook niet verwachten dat je 24/7 naast hem gaat staan.
Alleen bij dingen als de dierenarts, hoefsmid enzo kan je er wel van uit gaan dat ze je paard het liefst vast zetten. Als hij dat niet kan, dan moet er iemand bij zijn die hier mee om kan gaan. Ik denk dat jij dat kan en dat je zusje als mede-eigenaar nog gewoon wat moet leren, maar misschien kan zij het over een tijdje ook.


Ja... alleen nu is het gruwelijk irritant. Het is gewoon goed afgelopen (hopelijk) maar het had zo gruwelijk fout kunnen gaan... Die gedachte is gewoon zo rot. En juridisch gezien, is de eigenaar altijd aansprakelijk. Maar dit komt op die stal dus nooit meer goed. Vertrouwen is gewoon helemaal weg.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:30

Het is een beetje dubbel, rotstreek van haar om misbruik te maken van je zusje maar evengoed was je zusje er wel bij en daar kan zij zich weer op beroepen.

Het ligt een beetje aan de afspraken die je hebt gemaakt. Als je alleen tussen neus en lippen door een keer hebt gezegd dat hij niet kan vaststaan is het wat anders dan wanneer je bij ondertekening van het contract duidelijk hebt gezegd dat hij echt niet vast gezet mag worden.
In hoeverre waren er mensen bij die kunnen bevestigen dat jullie dat hebben afgesproken, hoeveel mensen waren erbij om te bevestigen dat ze tegen de wil van je zus heeft gehandeld?

Misschien slim om eens contact op te nemen met de hoefsmid.