Waarom een paard als je geen tijd hebt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:58

Ik heb dus inderdaad weinig tijd voor mijn paardje en heb een verzorgster.
Als ik er dus voor zou kiezen om mijn pony weg te doen heb ik ook geen dringende reden meer om te werken en dat dus ook drastisch minderen. Probleem is dan dat ik weer veel te veel tijd over heb, tssja en dan ga je toch weer richting paard.
Niet dat ik haar ooit weg zou doen daarvoor is ze me teveel waard...dan maar druk.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:06

Ik doe het in de 1ste plaats echt niet voor afwisseling.
Want Iowa krijgt afwisseling genoeg en aandacht genoeg, niet alleen van mij.
Qua rijden heeft ze het nu wel makkelijker, mijn bijrijdster is meer een recreatie ruiter en heeft nooit echt voor de dressuur gereden.
Maar alleen dan met rijden, iets anders voor haar.
maar daar doe ik het eigenlijk echt niet voor hoor, want ze krijgt echt afwisseling genoeg.
Wat ik trouwens wel goed kan voorstellen dat mensen het wel doen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:41

Margreet schreef:

De eigenaresse heeft een fulltime, drukke baan, een jonge hond en ook nog een man die aandacht wil en verder ook nog een sociaal leven, best voor te stellen dat ze gewoon geen trek heeft om iedere dag naar haar paard te gaan.


Ik werk ook fulltime, heb nog beesten thuis en een vriend die ook aandacht willen en sociaal leven. Toch zit ik 7 dagen per week bij mijn paardje, gewoon omdat ik gek op dat beest ben. En geen trek hebben, komt niet in mijn woordenboek voor. Dat is dus de reden dat je in mijn ogen voor een paard kiest.
Ik heb ooit een verzorgster ervoor gehad, gewoon om dat meisje een plezier te doen, niet omdat ik zelf geen tijd had. Probleem was alleen dat ze van uitmesten nog nooit had gehoord en dingen deed die niet afgesproken waren. Daar was ik dus na 3 weken van genezen.

Maarja iedereen is anders, ik ben gewoon een "fanatiekeling" bij somigen vergeleken. Ik kom gewoon iedere dag zelf. 7 dagen per week, weer of geen weer, ziek of niet. Het is zeldzaam als ik niet kan.
Viv

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:15

Tja, ik ga er ook elke dag naartoe, en als ik geen tijd heb, ga ik eventjes. En dan ben ik chago dat ik niet meer tijd heb. MAar ik kan me voorstellen dat mensen heel veel verplichtingen hebben; overdags werken, moet je ook nog je huishouden doen, koken, paardrijden. Je loopt continu achter jezelf aan te jagen en als je non stop doorgaat kom je jezelf tegen. En dan is het goed om eens effe rust te nemen (rust nemen op je werk gaat helaas niet) en dus niet naar je paard te gaan en dat over te laten aan een bijrijder. maar inderdaad "geen trek hebben" komt bij mij ook niet heel erg goed over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:31

Dorine
inderdaad niet iedereen heeft evenveel energie.
Voor mij als ME patiënt de reden dat ik 4 halve dagen per week ben gaan werken .(En nog steeds blij ben dat ik dat vol kan houden.)
Maar niet er voor kies om volle dagen (wat ik al nooit meer vol kan houden) te blijven werken en maar 2 dagen of zo naar Kawa kan.
Ik weet dat niet iedereen de optie heeft om minder te gaan werken maar wij moeten om die reden ook heel veel dingen laten.
Financieel scheelt het voor ons ook enorm veel.
Maar het is dan maar net waar je voor kiest.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:17

Tja, 't is vaak een combinatie van factoren... Mijn pony heb ik gekocht terwijl ik studeerde omdat ik hem al jaren verzorgde afhankelijk van de tijd die ik had zo'n 4 tot 7 dagen per week. Ik heb wel gelijk een bijrijdster gezocht omdat ik heen en weer moest tussen Leeuwarden (samenwonen) en Drachten (ouders en pony) Ik wiklde niet naar Leeuwarden omdat ik hier een goedkope stal en goede uitrijmogelijkheden had.
Daarnaast heb ik altijd pony's verzorgd en wilde graag een aardig en serieus iemand de kans bieden op een verzorgpony waar ook op gereden mocht worden. Ik hoop natuurlijk dat diegene dingen met hem gaat doen die ikzelf niet meer kan doen (bijv. wedstrijdjes rijden tussen andere pony's)
Ik vind het ook leuk om te zien hoe een ander plezier heeft met mijn pony. Ik kijk er graag naar. Sommige bijrijdsters vinden dat niet leuk. Ik probeer er wel wat rekening mee te houden door niet elke keer te komen, maar ik wil het wel wat in de gaten houden en gewoon kunnen kijken!

Omdat ik nu werk (invallen op basisschool) heb ik wisselende werkdruk. Soms full-time (nu al enkele weken 4-5 dagen per week) en soms een aantal dagen niets. Toch houd ik vaste dagen aan. Dan heb ik af en toe meer tijd voor mezelf of wat anders (ik woon samen, vriend drukke baan)
Ik heb geen baan van 8 tot 5, vaak 's avonds nog voorbereiden en extra activiteiten. Ik begin ook nog maar net dus alles neemt veel tijd.

Poeh, wat een verhaal over mijn motieven! Afijn...
Mijn pony wordt niet minder van die 2 dagen vrij, toch geeft het mij een rustiger gevoel. Maar wat meer hulp en enthousiasme zou wel welkom zijn! Bij sommige meiden krijg je het gevoel dat zij heel bijzonder zijn, bijna arrogant, en dan denk ik wel eens dat ik mijn pony maar gewoon die dagen in e paddock vrij laat hebben. Misschien als het zover komt dat ik hem bij huis kan houden. Kan ik onder het voorbereiden genieten van een uitzicht op een pony in de wei of paddock die lekker staat te eten! Dat is toch waar het bij mijn pony om gaat!!! Voor hem hoeft dat werken niet hoor!!!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Waarom een paard als je geen tijd hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 18:51

XoNo schreef:
Ik zie vaak berichtjes staan over bijrijders. Dan denk ik dus altijd van, waarom neem je een paard als je er geen tijd voor hebt, en er dus een bijrijder bij zoekt.


Oke, als je nou je verkeken hebt op de tijd die er in een paard gaat zitten, dan kan ik daar nog inkomen..

Nu ben ik zelf bijrijder ( het trouwe soort waar een hoop mensen op hopen als ze er een zoeken ) en wat valt mij op? Zodra je veel tijd investeerd word de eigenaar gemakkelijk en gaat je steeds meer inzetten..

En dat is nog niet eens het enige, mensen vragen tegenwoordig geld voor het verzorgen van hun paard!! Vroeger ( hum, klink oud, terwijl ik het niet ben ) was dat helemaal niet zo! Boos! En het gaat ook niet echt om banketstaaf bedragen hoor: 100 euro is er negen van de tien keer nix bij!

Ik snap dus niet hoe je een bijrijder wilt laten verzorgen terwijl je geen tijd hebt en er dan ook nog geld voor durft te vragen! Ik ga mijn baas toch ook niet betalen voor de tijd dat ik bij hem aan het werk ben! Het zou te gek zijn! Ben geen liefdadigheids instelling.. Haha!

Overigens begin ik niet aan een paard waar ik voor moet betalen.. Ik zou gek zijn! Uiteraard vraag ik zelf ook niets.. Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 19:00

Oud topic? slotje?:)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 20:32

Je kan ook een verzorger/bijrijder hebben voor de gezelligheid.
Marije verzorgt nu ongeveer een maand Jamaica. Ik heb het een jaar zonder marije gered, en dat kan ik nog steeds, maar ik vind het wel zo gezellig (vooral omdat er op stal verder niemand van mijn leeftijd zit).
Daarbij ben ik ook weleens ziek, heb ik ook weleens geen zin, en dan ben ik blij dat ik iemand "achter de hand" heb

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 20:36

Ik ben heel blij met mijn "bijrijdster". In het begin gilde ik ook dat niemand aan mijn paardje mocht komen, maar ja toen zat ik nog op school. Nu ben ik om 5 uur 's avonds klaar met werken en ga dan naar mijn paard. En als ik eerlijk mag zijn, vind ik het heerlijk om ook een gewoon een avond bij iemand op visite te gaan of zo. Of om mijn vriend een keer te zien. Ik hou heel veel van mijn paard, maar ik ben dus ook heel blij dat er iemand anders is die ook voor hem zorgt. Ennuh, ik geloof dat zij het ook heel leuk vindt. Want als je een bijrijder hebt, deel je ook het plezierige gedeelte van "een eigen paard hebben" met iemand die misschien geen eigen paard kan kopen/onderhouden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 21:39

Ik HAD een rijpaard, heb haar laten beleren voor de wagen en ging bij mooi weer (als het niet regende, en sávonds niet te vroeg donker werd) met haar mennen.

Mijn paardje vondt werken onder het zadel ook heel fijn, vooral de buitenritten door de bossen. Aangezien ik door rug problemen niet meer kan en mag rijden, heb ik ook een bijrijdster voor haar gezocht. En niet alleen voor de regenbui dagen, gewoon in overleg. Ik moest trouwens wel altijd alle spullen opruimen (maar dat deed ik dan maar).

De bijrijdster wilde ik omdat mijn paardje dan af en toe onder het zadel naar buiten kon, en niet alleen maar trainen aan de dubbele longeerlijn als het weer eens winter was, en dan eens per week naar de binnenbak rijden met de trailer om te kunnen mennen.

Toen mijn bijrijdster (na het moedwillig vernielen van een aantal spullen) en ik woorden kregen, heb ik haar niet weer gezien.....

We hebben mijn paard toen laten dekken en een prachtig mooi veulentje gehad.
Het mennen heb ik inmiddels aan de wilgen gehangen, was ook te zwaar voor mijn rug.

We hebben de merrie verkocht in december 2001, haar veulen is naar België verhuist, en nu hebben we a-welshjes, deels voor de kids.

Ik heb niets tegen bijrijdsters. En ik denk dat er ook mensen zijn die een bijrijdster hebben omzo hun paard wat anders te gunnen.

Maar als je om de verplichting een bijrijdster zoekt moet je inderdaad geen paard houden. Dieren houden betekent automatisch verplichtingen hebben, of je nu een kanarie, cavia, hond of paard hebt.

JeslyWhis

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Almere

Tja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 21:50

Ik ben het er niet mee eens als men zegt dat je geen paard zou moeten hebben als je een bijrijder nodig hebt. Ik heb jarenlang alleen voor mijn paarden gezorgt omdat ik ze gewoon niet wilde delen met iemand anders...

Toch heb ik momenteel een bijrijdster. Ik kon het niet meer opbrengen. Naast een full time baan, een partner, de dieren thuis en een sociaal leven ook nog eens 7 dagen in de week voor de paarden te zorgen. dat wil niet zeggen dat ik het niet met alle liefde deed. Nu worden mijn paarden 2 dagen in de week door mijn bijrijdster verzorgt en gereden, zo heb ik een avondje vrij. Ik vind het heerlijk om eens languit op de bank te kunnen liggen om een filmpje te kijken en te weten dat ik gerust kan zijn over mijn paardjes, want die worden met alle liefde verzorgt op zo'n avond. Meer dan 2 dagen in de week kan ik ze echter niet missen... vaak ga ik zelfs nog even langs als het mijn "vrije avond" is moet ik bekennen. Niet om mijn bijrijdster te controleren, maar ten eerste omdat ik mijn paardjes dan even gedag wil zeggen en ten tweede omdat mijn bijrijdster zo'n gezellige meid is waar ik het goed mee kan vinden.

Ik ben heel kritisch met bijrijdsters, er zijn er helaas veel die het alleen om het rijden gaat. Een van mijn paarden is vorig jaar ernstig ziek geweest, heeft verschillende keren in Utrecht gestaan. Dit heeft bijna het hele jaar geduurd. In die periode hoorde en zag ik mijn toenmalige bijrijdster niet. Ze heeft zelfs niet één keer gevraagd hoe het met het paard ging. Dan ben ik genezen. Mijn bijrijdster hoeft niet te betalen, ik wil niet dat ze betaald. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die wel om een vergoeding vragen, als je op een manege gaat rijden moet je tenslotte toch ook betalen? En dan hebben we het vaak over 1 uurtje rijden in de week, als bijrijdster van een prive paard heb je vaak veel meer vrijheid... een beetje een " eigen paard" voor een paar dagen in de week zou je het kunnen noemen!

Gr. Anita

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:03

Ik ga 7 dagen in de week naar mijn paard toe, in de winter 2 keer op een dag, want dan staat ze op stal. Voor mijn werk even met haar stappen en dan 's avonds de uitgebreide verzorging. Maar ook ik heb een 40urige baan, een vriend, andere huisdieren etc. Ook ik kan eens een keer echt niet en dan is het prettig als iemand je paard verzorgt. Heb bijvoorbeeld wel eens dat ik 's avonds een bewonersavond heb en dan red ik het echt niet. Ook kan je eens ziek worden, een been breken of wat dan ook. Dan ben je juist blij met een bijrijdster.
Momenteel heb ik nog veel problemen met mijn paard, omdat ze al een hele tijd loopt te sukkelen met een been. Gelukkig gaat het nu beter, maar rijden doe alleen ik, omdat ze het gewoon niet aan kan door 2 verschillende mensen gereden te worden. Niet dat ik het perfect doe, maar we zijn wel aan elkaar gewend qua rijden. Ik stel hoge eisen aan iemand die mijn paard verzorgt. Je doet het goed of helemaal niet. Ik wil van iemand op aan kunnen afspraak is afspraak. Tuurlijk kan ook diegene een keer iets onverwachts krijgen, maar dan bedoel ik dus niet van ...au mijn grote teen doet pijn of ik heb geen zin, dan houd het gelijk op. Ik vind ook dat ik aan een medeverzorgster best eisen mag stellen. Je moet je paard toch in handen van een ander geven en wilt toch dat hij goed verzorgt wordt?? anders kun je hem net zo goed door de eerste beste kleuter laten verzorgen, bij wijze van spreken dus.
Oke, ik geloof dat ik nu over kom als een "bitch" Haha!
Komt erop neer dat ik mensen niet lui vind omdat ze een bijrijdster/ verzorgster hebben. En dat ik ook vind dat je aan zo iemand eisen mag stellen omdat ze toch je kostbaarste bezit verzorgen. Lachen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:34

Helemaal mee eens!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:56

ik heb een eigen paardje en een fantastische bijrijdster! Ik ben een rijk mens!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:41

een topic uit januari!!
dames even opletten waar jullie op reageren aub