Zadel ligt niet helemaal lekker..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Zadel ligt niet helemaal lekker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 13:19

Mijn zadel ligt niet helemaal lekker meer, is een beetje een schommelstoel geworden: wipt dus aan de achterkant een tikkie op en neer. Ik heb natuurlijk de zadelmaker gebeld maar het ziet er naar uit dat het nog wel een tijdje kan duren voor hij tijd heeft langs te komen, dus nu mijn vraag. Hoe is dit (tijdelijk) op te lossen?
Toen ik deze vraag aan mijn zadelmaker stelde en vroeg of een gelpad tijdelijk zou helpen gaf hij als antwoord dat dit niet zou helpen, maar dat ik wel twee dekjes er onder zou kunnen leggen? Eerlijk gezegd zie ik hier het nut niet van in omdat je het egaal ophoogt en het probleem dus aanwezig blijft (om eerlijk te zijn: ik heb het nog niet uitgeprobeerd). Tips zijn welkom!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 15:26

ehm een shuine onderlegger uit een ruitersportwinkel

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 15:32

ik heb op jumping van di dekjes met luchtkussensysteem gezien. Het staat ook achterin de nieuwste bit.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 16:46

Mijn zadel die wipt ook aan de acheterkant en nu licht ie weer goed ik heb er gewoon een gelpad onder gedaan
Tot de tijd dat de zadelmaker weer tijd heeft want de mijne heeft ook nog geen tijd

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

FCSA

Berichten: 6376
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:21

Hoi!

Eerlijk gezegd zou ik niet allerlei bijzondere sjabraks of gel-dingen proberen, maar gewoon je zadel op laten vullen/aanpassen en als dat niet werkt/kan een nieuw/goed 2dehands zadel kopen.

Ik weet dat bij de zadelmaker van divosa je op kunt laten vullen terwijl je wacht.

succes!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-01 00:28

Frederique schreef:
gewoon je zadel op laten vullen/aanpassen en als dat niet werkt/kan een nieuw/goed 2dehands zadel kopen.

Ik weet dat bij de zadelmaker van divosa je op kunt laten vullen terwijl je wacht.

succes!


Zoals ik dus al schreef is dat ook de bedoeling! Alleen de zadelmaker heeft dus geen tijd op het moment om langs te komen, en gewoon mijn zadel wegbrengen om op te laten vullen zonder dat hij heeft gezien waarom en waar het verkeerd ligt lijkt me niet handig. Ik kan bij mijn zadelmaker ook laten opvullen terwijl ik wacht, maar dat houdt dus in dat ik met mijn paard en zadel naar hem toe moet.
Ik zoek dus een tijdelijke oplossing tot de zadelmaker wel tijd heeft.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Die schuine zadelonderleggers heb ik idd ook in de divoza gids gezien, maar weet iemand of dit ook echt werkt? en gaat het niet schuiven?

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 00:30

Ik heb ook zon schuine onderlegger en die zijn goed hoor. mijn zadel kantelt en nu heb ik dus zon geval eronder en nu ligt ie goed. Ik ga wel voor een ander zadel maar voorlopig kan dit mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 00:37

Die schuine onderleggers helpen wel. Ik heb er zelf eentje, maar die heb ik uitgeleend (en nog niet terug). Je hebt verschillende soorten schuine onderleggers, waar je sowieso niet voor moet kiezen is een die eruit ziet als een tennisracket, die vult de kamer teveel op.
Een zacht schuimpje wat niet al te veel ophoogt kan uitkomst bieden, je hebt imo niet zo heel veel ophoging nodig aan de achterkant.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:06

Ja, zo'n schuine schuim onderlegger werkt heel goed. Maar die schijnen wel redelijk hard te zijn voor de rug van het paard. Volgens mij zijn die tennisracketvormige bontonderleggers zachter. Daar heb ik wel goede ervaringen over gehoord. Ook een zadelmaker die zei dat je dat het beste als tijdelijke oplossing kan gebruiken.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:13

Ik heb sind kort twee zadels, beiden met luchtkussens erin. Mijn ene paard werdt zo in zijn bewegingen belemmert dat hij geen rugspieren ontwikkelde. Ik had al een tijdje het gevoeld at het zadel niet goed lag, dat klopte dus. Het zadel was hem te klein. Ik rij hem nu met een nieuw zadel een Barnsby waarin het luchtkussen systeem is gezet (Flair).
Mijn oude zadel heb ik om laten bouwen, hierin zitten nu ook luchtkussens en daar rij ik mijn andere paarden mee. De paarden lopen nu veel makkelijker, je voelt precies wat er onder je gebeurd. Het is even wennen, maar ik kan het iedereen aanraden. De meeste rijtechnische problemen bij paarden komen voort uit een slecht passend zadel.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:27

Het zadel dat ik bij IJsco kreeg lag ook voor geen meter en ik heb toen ook een schuine onderlegger eronder gedaan, hielp perfect. Ik had zo'n zwarte, ze voelen inderdaad hard aan maar vormen zich als ze warm worden wel wat naar de rug en worden dan ook zachter.
Na een half jaar die onderlegger gebruiken kon je in de bovenkant ook precies zien waar het zadel niet netjes afgewerkt was want daar was de onderlegger een klein beetje ingedeukt.
Dus in ons geval was het ook nog een beschermer voor de rug.

Begrijp me niet verkeerd, het is geen goede oplossing voor een zadel dat niet past, maar voor in jouw geval tijdelijk kan het heel goed.
En bij mij was het zo dat ik niet voor een pony die ik maar 9 maand zou hebben een nieuw zadel ging aanschaffen.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:38

Frederique schreef:
Ik weet dat bij de zadelmaker van divosa je op kunt laten vullen terwijl je wacht.


Ga hier maar niet vanuit! Misschien als je geluk hebt, maar een zadel opvullen kost toch wel enigszins wat tijd. Een kleine reparatie (zoals iets vaststikken) kan meestal wel meteen gedaan worden. Ook afhankelijk van de drukte trouwens.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 15:10

Ik heb nu een bonte onderlegger gekocht, staat heel vreemd want het hele zadel wordt omhooggebracht, maar het ligt wel stiller nu.
Ik hoop dat de zadelmaker snel komt, want echt een oplossing vind ik dit niet, maar ja je moet wat....

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie