hoe ligt jullie zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoe ligt jullie zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:28

hoi, hoe ligt jullie zadel? ik bedoel hoeveel vingers kunnen er van voren tussen? de een zegt dat t niet uitmaakt hoeveel en de ander zegt weer dat er veel tussen moeten kunnen, ik zelf denk dat die van mij niet goed ligt er kan maar 1 vingertje tussen, maar aan de andere kant... het paard voelt toch niet of er nu 1 of 5 vingers tussen kunnen? of heb ik t nu helemaal verkeerd? tips? reacties? Knipoog

_Michelle_

Re: hoe ligt jullie zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:34

Bedoel je hoeveel vingers er bij de schoft en het zadel tussen kunnen? Toen ik een ander zadel zocht zei de zadelmaker geloof ik dat er 3 vingers tussen horen te passen, dus als het goed is is dat ook het geval bij het zadel dat op mn paard ligt Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:37

Mij lijkt een vinger tussenruimte ook wel een beetje krap.. Als je draaft, of bv een spong maakt moet er gewoon meer ruimte tussen zitten lijkt mij..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:41

ik zal er eens opletten als ik draaf, maar in stap en stilstand is het erg weinig, terwijl ik mijn zadel nog maar net heb en hij een hele tijd heel erg goed lag.. als het goed is komt er een deze weken iemand naar kijken, is het dan slim om tot die tijd met gelpad te rijden of met bondje? ze lijkt er geen last van te hebben en het zadel is ook wel erg ligt maar toch (thorowgood)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:44

Er moet inderdaad 3 vingers tussen kunnen. Als je op bonny gaat zitten (nou zou het bij jou meevallen, maar een zwaarder iemand wel) zakt het zadel nog naar beneden en komt dus strak op de schoft.

Ik zou er zelf even geen bontje/gelpad bij doen, dit maakt het alleen maar strakker!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:55

thanx melis! ik rijd dan gewoon met t normale dekje eronder.. en hoop dat er snel iemand naar kan komen kijken, tot die tijd blijf ik wel rijden anders wordt ze zo gek als n deur en ze heeft er verder geen last van maar ik laat t zekers checke!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:00

Ik denk dat een vinger echt te krap is. Ik heb net een nieuw zadel aangeschaft. Een hele fijne kentaur. En ik kan er bijna heel mijn hand insteken. Volgens een kenner lag jij heel mooi. Ik moet ook zeggen dat ik het ook merk met rijden. Hij loopt nu lekker ontspannen en hij schuimt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:22

Volgens mij moeten er ook meer vingers tussen kunnen. Een vinger is in ieder geval te weinig. En ik raad je aan om op te passen, als het zadel niet goed ligt is een weekje rijden genoeg om de rug van de pony voor lange tijd te verprutsen. Ik ken zelf ook iemand die een nieuw zadel voor haar paard had, paste niet goed, weekje mee gereden, paard 4 maanden lang nodig om weer te revalideren. En zo heb ik wel meer situaties meegemaakt.
Als je twijfelt of het zadel wel goed past, zou ik wachten tot die persoon er is die er naar gaat kijken, dan ga je gewoon een weekje longeren/zonder zadel/wandelen. Beter het zekere voor het onzekere. Straks zit je met de gebakken peren!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:00

zal ik jullie eens wat vertellen? ik ga morgen een afspraak maken met degene waar ik t zadel heb gekocht.. heb m net gebeld en wat blijkt! er zijn meerdere zadels van dit merk die dit probleem hebben! als het zo is als de andere zadels (de boom is te wijd gemaakt) dan krijg ik een nieuwe! ik hoop dat ie heel snel kan komen en ik hoop dan eigelijk dat dit ook t geval is bij mijn zadel want ik zou geen andere reden kunnen bedenken waarom hij ineens gaat zakken! ik hou jullie op de hoogte..

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:06

op de rug van mijn paard met een singel vastgemaakt Clown
er moeten geloof ik 3 vingers tussen passen.......

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:16

LPtjuh schreef:
op de rug van mijn paard met een singel vastgemaakt Clown

Dat wou ik ook zeggen, de mijne ligt namelijk nét zo!
Mij is trouwens ook altijd 3 vingers geleerd. Hopelijk wordt je probleem snel opgelost.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:08

De volgende checklist helpt U bepalen hoe goed het zadel op uw paard past

1. Raakt de kamer de schoft niet, ook niet als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
2. Is de wervelkolom over de gehele lengte van de kussens vrij van druk?
3. Ligt het zadel, zowel aan de voorkant als aan de achterkant te allen tijde stabiel, zelfs als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
4. Past het contour van het zadel bij de rug van het paard ?
5. Verdelen de kussens het gewicht gelijkelijk en over de hele lengte van het zadel over de lange rugspieren van het paard ?
6. Blijft het zadel op zijn plek als het paard zich beweegt; schuift het niet naar voren, naar achteren of opzij ?
7. Wordt de schouder van het paard te allen tijde vrijgehouden ?
8. Kunt U een hand tussen de punten van de boom en het paard schuiven zonder dat het zadel op uw hand drukt als een ruiter in het zadel zit ? Als het paard naar voren loopt ?
9. Passen beide kanten van het zadel even goed ?
10. Als U het zadel van achteren bekijkt, lijkt het dan recht op de middenlijn van de rug van het paard te liggen ?

Dan nog de checklist om te bepalen of het zadel wel bij U past

1. Voelt U zich direct op uw gemak ?
2. Hebt U pijn in het kruis ? Als dit zo is dan is dit een teken dat het zadel te klein is of dat de zit niet goed bij U past
3. Kunt U volledig in het zadel zonder naar voren, naar achteren of opzij te worden geduwd ?
4. Kunt U zich vrijelijk bewegen, of wordt U in een bepaalde houding gedwongen ? Als U deze houding comfortabel vindt en uw paard geen last van het zadel heeft, dan kan dit een goede keuze zijn, maar als U niet goed in balans bent met het paard, kunt U het gevoel krijgen dat uw zadel beklemmend is.
5. Blijft uw been comfortabel onder U ?
6. Kunt U zonder moeite zitten terwijl de botten in uw zitvlak recht naar beneden wijzen, zonder dat het zadel uw bekken naar voren kantelt boven uw schaambeen of naar achteren boven uw stuitje ?
7. Passen uw knieen comfortabel in de kniewrongen van het zadel ?

Het belangrijkste aspect van deze test is dat U let op de reacties van het paard

1. Beweegt hij beter of slechter ?
2. Loopt hij makkelijker of moeilijker ?

In het ideale geval scoort het zadel dat U koopt voor 80 tot 90 procent wat de bovenstaande vragen betreft. Over het algemeen zult U slechts enkele minuten nodig hebben om te bepalen of een zadel goed past. Als U twijfelt, omdat U er moeite mee heeft om het zadel zo af te stellen dat het goed zit, dan hebt U waarschijnlijk het verkeerde zadel. Voldoet het zadel aan alle criteria die belangrijk zijn voor het welzijn van uw paard en voor uw eigen comfort en balans, dan wordt het tijd om naar het prijskaartje te kijken. Als het zadel duurder is dan de prijs die U aanvankelijk in gedachten had, denk dan eerst eens aan de immense besparingen die U kunt bewerkstelligen op het gebied van uw eigen gezondheid en dat van uw paard. Als U nu iets meer uitgeeft, kan dat op de lange termijn een hoop geld schelen. En als U de werkelijke waarde van een goed passend zadel weet te waarderen en niet per se let op de merknaam en de prijs, wie weet wat voor koopjes U dan nog zult vinden onder de nieuwe en gebruikte zadels !

van http://www.de-heuvelhoeve.nl Verward

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:14

spokie79 schreef:

Als ze het zo goed weten... Waarom smeren ze mij dan een zadel aan wat voor geen meter past? De Heuvelhoeve is absoluuut geen aanrader.
De tips zijn wel goed.

Ik hoop dat je er met de dealer uit kunt komen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:27

ja ik hoop ook dat ik er uit kom met de dealer maar ik denk dat dat wel gaat lukken, ik koop al een tijd bij hem, mar wel vreemd dat er meerdere zadels van dit model dit probleem hadden..