paarden en kleuren zien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

paarden en kleuren zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 18:30

Ik moet voor biologie een proef opzetten met een vriendin. Nu hadden wij bedacht dat het leuk zou zijn om uit te testen of paarden kleuren kunnen zien met als proefpaard mijn Lola.
We hebben eerst haar steeds bij een oranje vel papier een paar bixjes gegeven en dat een aantal keren achter elkaar. Toen hebben we er een blauw papiertje bijgehaald en haar laten kiezen: bij oranje een snoepje en bij blauw niets. (en dan wel zo nu en dan de papiertjes omdraaien zodat ze niet alleen naar het linker of rechterpapiertje gaat)
De bedoeling was dat ze dus na een tijdje alleen naar het oranje papiertje zou gaan, en als ze dat niet zou doen maar het willekeurig bleef zou ze geen kleur onderscheiden.
Nou was er een beetje een probleem. Ik: "Lola, TOUCH!(=aanraken)" Lola: "Aha, ze wil dat ik een voetje geef!" Clown Ik negeer het en nog een keer : "TOUCH!" Lola " Oh, ik snap het, ze wil dat ik op de balk ga staan." Koe
Nou ja, ze vond het papiertje dus eng en oninteressant, dus de restulaten van de proef zijn nogal apart geworden zeg maar Vork Bloos
Kan iemand mij misschien vertellen of paarden kleuren kunnen zien, ofdat ze in ieder geval oranje en blauw kunnen onderscheiden, dan manipuleer ik de resultaten een beetje... Vork

sandr0

Re: paarden en kleuren zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:45

volgens mij kunnen paarden geen kleuren zien alleen grijs/zwart tinten. ze zien dus wel dat blauw donkerder is dan oranje.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:59

Kijk eens op de site van de Belgian Horsemanship Association, dan met name dit artikel. Dat gaat over (kleuren)zien bij paarden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:07

Volgens mij zien ze wel rood hoor. bloed is rood, dus waar bloed is is gevaar en dat moeten ze toch wel goed kunnen zien als prooidier.

yessy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:09

bloed is rood, maar denk dat het meer komt door de geur

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:10

Anouar15 schreef:
Volgens mij zien ze wel rood hoor. bloed is rood, dus waar bloed is is gevaar en dat moeten ze toch wel goed kunnen zien als prooidier.

ik denk niet dat ze bloed zien, waarschijnlijk wel een bepaalde geur ruiken. het antwoord boven jouw berichtje staat een verwijzing naar een artikel en dat is erg duidelijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:12

sandr0 schreef:
Anouar15 schreef:

ik denk niet dat ze bloed zien, waarschijnlijk wel een bepaalde geur ruiken. het antwoord boven jouw berichtje staat een verwijzing naar een artikel en dat is erg duidelijk.

Ik heb het ergens gehoord. Niet zelf bedacht hoor Clown

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:36

alle dieren zijn keurenblind.
het is dan ook een fabeltje dat een stier achter een rode lap aan gaat, het komt omdat het een fele kleur is dus net iets lichter grijs als grijs en het wappert en beweegt, in de arena komt er dan ook nog eens bij dat die stier pijn heeft dus alles aanvalt wat maar beweegt.
een voorbeeld kan ik je wel geven dat ik zelf heb mee gemaakt met een kalf van 3 maanden oud.
ik kom vorig jaar in het land en zie dat er een kalf wat moeilijk loopt, dus ik ga kijken wat er aan de hand is.
dat kalf had zijn pootje gebroken met vechten met een ander kalf en had pijn, maar omdat ik er aan kwam wilde hij van mij weg lopen en ( als je een zwakke maag heb moet je nu stoppen met lezen) op dat moment brak het pootje nog verder en stak het bot er uit.
door die pijn werd het kalfje kwaad op mij omdat hij zich aangevallen voelde en kwam met gebroken poot en al recht op me af om zich zelf te verdedigen en mij op de nog niet aan wezige horens te nemen.
echt ik heb moeten lopen voor me leven want hij was er echt op uit om me te grijpen.
daardoor weet ik nu ook dat kleuren niets te maken hebben met de aanval. en dat ze echt kleuren blind zijn want ik had niets aan dat rood was maar al mijn kleren waren blauw

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:24

ik dacht (en hoor dat van iedereen hier), dat parden grijs/wit zien, maar felle kleuren zien ze vaag! (ze zien ze dus wel, maar niet knal zo als wij het zien, veel en veel lichter)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:31

ik heb er niet veel verstand van maar denk dat ze wel wat kleuren herkennen, vondel krijgt altijd it gele emmer (licht) en gaf hem laatst uit creme maa moest zwat zijn hoofd erin stoppen dus denk dat ze wel wat kleur kunnen onderschijden. ik denk ook dat fell en minder fel (dus heel erg weekaatsend en absoluut niet) kan worden gezien door het paard, maarja je onderzoek. nog even dooroefenen denk ik.of gewoon afwachten..... zonder commando ofzo....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:25

Hier in Dld. is een trainer -Michael Geitner- die een nieuw trainings-pricipe heeft bedacht.
Ik heb het artikel waar dit allemaal duidelijk in beschreven staat, nu niet bij de hand, maar het komt iig hier op neer, dat paarden een "goede" en een "slechte" kant hebben. Om deze kanten in evenwicht te brengen, werkt hij met opgevulde "slangen" in de kleuren geel en blauw en berijkt hier verbluffende resultaten mee!
Deze kleuren worden dus blijkbaar goed waargenomen door paarden.

Ik zal zo eens even kijken of ik een web-site van hem kan vinden Lachen .

*edit: HP van Michael Geitner: http://www.pferde-ausbildung.de/ .
Klikken op "Dual aktivierung", daar staat het e.e.a. uitgelegd Lachen .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:47

Ik ben heel benieuwd naar dat artikel Sterre! Als je het kan vinden dan graag!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 08:31

Als ze inderdaad nou juist geel en blauw kunnen onderscheiden zou dat de verklaring zijn voor het volgende, kleine, incident:

Paul had besloten om de gele auto links in de garage te zetten en de blauwe rechts, beide zijn oude triumph's en hebben wel wat verschillen maar toch zijn ze even hoog en hebben beide een zwart dak.
Hij had Ulysses zijn staldeur even dicht gedaan ivm met de uitlaat gassen( stal annex garage)

Toen alles weer op zijn plek stond heeft hij wat wortels in de voerbak gedaan en de deur van de paddox weer open gezet.

Uly komt naar binnen, steekt zijn hooft in de voerbak, spot de gele auto voor zijn stal en vliegt achteruit, al snuivend, zijn paddox weer in!

Na een paar seconden wonnen de wortels weer, maar toch!
Volgens ons reageerde hij echt op de kleur!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 09:49

Een paard ziet inderdaad geen kleuren, behalve zwart en wit.
Hoe het dan komt dat veel paarden de neiging hebben om van geel weg te lopen is omdat het kleur meer opvalt, maar ze zien geen geel zoals wij het zien. Een paard ziet ook maar een meter ver alles achter die meter is wazig. Als ze naar een hindernis toe rijden zien ze een wazige schim, maar ze weten wel ongeveer hoe hoog die sprong staat.
Er zijn ook paarden die een hindernis die geel is gewoon springen maar altijd alle balken er af gooien. Geel is gewoon een opvallend en eng kleur voor hun.

Zo dit was even mijn verhaal... Clown

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:42

Ik heb laatst in een paardenboek gelezen (ik dacht paard en pony tipboek maar ik weet het niet zeker) dat paarden weldegelijk kleuren zien alleen kleuren die fel zijn zien ze beter. geel roze en oranje bijvoorbeeld, ze zien alleen geen verschil tussen bijv. beige en wit. Ik denk ook dat het waar is dat ze dat zien want ik heb al verschillende mensen erover gehoord en er was ook een proef met een lichtgele en knalrode box waarin het paard toen hij in de lichtgele box stond veel rustiger bleek e.d.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:46

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:24

Iedereen hartstikke bedankt, we gaan onze test aan de hand van deze info nog maar eens aanpassen en herhalen!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:48

*Elanor, ben benieuwd of je een verschil in je testjes merkt Lachen !

*Arabesk, als ik jouw kleuren ringen zo zie, klopt het dus wel met dat blauw/geel Lachen !

Jeddah, ik vind de Cavallo waar het artikel instond niet Frusty . Als ik het nog vind, stuur ik je wel even een PB Lachen .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:56

missblue schreef:
Een paard ziet inderdaad geen kleuren, behalve zwart en wit.
Hoe het dan komt dat veel paarden de neiging hebben om van geel weg te lopen is omdat het kleur meer opvalt, maar ze zien geen geel zoals wij het zien. Een paard ziet ook maar een meter ver alles achter die meter is wazig. Als ze naar een hindernis toe rijden zien ze een wazige schim, maar ze weten wel ongeveer hoe hoog die sprong staat.
Er zijn ook paarden die een hindernis die geel is gewoon springen maar altijd alle balken er af gooien. Geel is gewoon een opvallend en eng kleur voor hun.

Zo dit was even mijn verhaal... Clown

Paarden zien een blauw groenige gele wazigheid van beelden, en idd zijn zij bezonder bijziend, en ze hebben een soort panorama beeld, maar zonder duidelijke dieptezicht. Bijna alle dieren zijn waarschijnlijk wel kleurenblind, maar kleurenblind wil niet zeggen dat ze geen kleuren zien, maar dat ze een andere kleuren circel hebben.
Wat dus onzin is, is dat paarde felle kleuren beter zouden zien. Knal rood is voor paarden dus grijs groen, niets knal kleurigs aan dus!
Dit staat teminste op verschillende sites over het zichtsvermogen van paarden, ik neem aan dat hun onderzoeken kloppen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:59

alweer zo'n topic.. Knipoog

alleen grijstinten

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:00

Anouar15 schreef:

Denk eerder dat ze dat ruiken op grote afstanden, maar niet echt zien Knipoog

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:24

Lees het boek eens van Budiansky: "De aard van het paard". Heb het hier thuis liggen en daarin staat ook een heel gedeelte over het kleuren zien van paarden (heel recentelijk onderzoek geloof ik).

Ze kunnen wel degelijk kleuren zien, maar niet alle kleuren (ik weet zo even uit mijn hoofd niet meer welke kleuren).

Ik heb voor mijn opleiding het afgelopen blok ook onderzoek moeten doen naar het gedrag van paarden, paar mensen uit mijn klas hadden hetzelfde onderwerp als jou gekozen (heb hun presentaties gezien en er zelf ook over gelezen..heb het hier nog liggen thuis geloof ik), dus als je er iets meer over wilt weten dan pb me maar even!