Hengst naast mijn merrie op stal, probleem?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Manon 2

Hengst naast mijn merrie op stal, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 17:42

Er is vandaag een nieuwe (Andalusische) hengst bij ons op stal gekomen en die hebben ze naast Bolivia gestald. Aan de andere kant van hem staat een ruin (van Brigitte, die hier ook komt). Hij is vandaag gekomen en vandaag stond hij rechtop tegen de zijwanden toen Rinaldo terugkwam en ook toen Bolivia terugkwam op stal. (Bij ons zit boven de zijwand ruimte dus daar kunnen ze ruiken)

Verder is Bolivia wat onrustig en moet ik natuurlijk steeds langs hem met haar.

Gaat dit problemen opleveren, zoals een continu hengstige Bolivia of valt dat wel mee. Wie heeft hier ervaring mee?

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:49

Vanuit wat ik op een stal hier in de buurt heb gezien met 2 dekhengsten tussen de merries en ruinen, denk ik dat het voor de hengst vervelender is dan voor jouw merrie. Natuurlijk is ze nu wat onwennig en onrustig, maar dat zal wel bijdraaien. Wat ik ervan gezien heb tenminste, blijft de hengst bij iedere beweging op stal van mens of dier onrustig, bij ieder luchtje van een hengstige merrie onrustig enz. Maar de merrie's werden door die onrust van hem hooguit wat zuurder in het reageren op hem (op die drukte), lieten goed zien wanneer ze hengstig waren, maar werden niet vaker of langer hengstig.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:50

Toen die hengst naar de bak liep werd Bolivia wel helemaal gek. Hinniken enzo, en vanuit de bak hinnikte die hengst terug. Bleef maar doorgaan tot hij weer terug was, toen was alles weer normaal.

Yeah, that's the spirit.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:57

Wij hebben de hengsten ook gewoon tussen de merries staan. Is bij ons geen probleem, omdat wij niet dekken op stal. Er wordt gedekt in de paddock. Gaan de hengsten met een bit in naar de paddock dan weten ze dat het zover is. Hebben ze alleen een halster om dan gaan ze gewoon naar buiten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:39

Bij ons staat Dennis ook 'gewoon' naast Dien en bij Tammy(in de zelfde stal). Max kon ook bij de merries. Gewoon laten wennen en zorgen dat hij er niet op kan springen.
Maar je hebt ook merries die er steeds hengstig van zijn. Dat moet je gewoon uitproberen.

Benno: dressuur M+11, vaardigheid Z+14 en Sport-AA ☆ Deedee: dressuur L+18, vaardigheid M-1 en prestatie sport-B
http://www.staldenci.nl

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:57

Bij ons op stal staan de hengsten ook naast en tussen de merries. Voor de hengst geen probleem, en voor de merries ook niet. Geen enkele merrie die langer of continu hengstig is, en ook voor de hengsten waar mee gedekt is absoluut geen probleem.

Je suis Charlie.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:42

Vergeet niet dat de hengst ook moet wennen aan zijn nieuwe omgeving, die van ons vond het ook geweldig toen hij net op deze stal stond.
En klom ook omhoog, wij hebben het tussenschot wel dichtgemaakt aangezien hij het niet kon vinden met zijn nieuwe buurman.
Op een gegeven moment vind jouw merrie hem niet meer leuk en zal ze dat ook laten merken, nu is het nieuw.
Toen Piropo uit de veewagen stapte en zijn eerste passen op het erf deed, gillend en wel, waren alle merries op de manege op slag hengstig Haha! maar nu? kijken ze niet meer naar hem, ook niet als ze langs hem moeten.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:01

Bij ons staat ook een merrie op stal met daarnaast een arabische hengst.
Die merrie word er niet vaker hengstig van, maar wel echt chagrijniger.Die hengst klimt ook vaak over de stal heen, soms zelfs met zijn voorbenen.Hij doet ook wel eens aan zelfbevrediging en dan heeft ie zijn hoofd over de stal heen en word die merrie echt zwaar chagrijnig. Ze schopt, piept, hapt en alles wat ze maar kan. Ik vind het wel hel sneu voor dat beestje.

Hip & Groen - Voor eigentijdse, bewuste ouders!
http://www.hipengroen.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie