Nadelen van een eigen paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Nadelen van een eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 17:57

Wat vinden jullie de nadelen van een eigen paard/pony?
Ik wil ze graag allemaal weten, ik weet er wel een paar, maar misschien zijn er nog meer.
Of is dit een rare vraag?

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 17:58

Een nadeel vond ik dat ik op onze vorige stal nooit eens ziek kon zijn, omdat daar niemand voldoende te vertrouwen was om je paard te doen. Gelukkig ben ik daar nu vanaf en heb ik alleen nog maar voordelen.
Hoewel... misschien zou je de zorgen die je soms om ze hebt, een nadeeltje (heel kleintje) kunnen noemen.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 17:58

Grinnik het kost zo veel geld Haha! Dus je moet wel hard werken dat betekend weer weinig tijd.

Groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 17:59

Hmm, de nadelen.
Nou dat je er door weer en wind naartoe moet, ook als je een keer geen zin hebt.
Dat het zo veel kost.
Euhm, dat het niet altijd even goed gaat..
Tja, wat nog meer?
Verward

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 18:01

Zijn er meer voordelen dan nadelen? Haha!

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:02

Het kost vreselijk veel tijd en geld. Je hebt nooit een excuus om een keertje over te slaan. Als het een dagje niet gaat of je bent beng moet je toch de volgende dag weer met datzelfde paard aan de slag.
En alle zorgen zijn 100% voor jou dat is echt een groot nadeel. En reken maar dat er heel wat getob en slapeloze nachten komen kijken wanneer je een eigen paard hebt.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:08

nadelen? okey:
- veel geld!
- veel tijd! (ook al heb je geen tijd!)
- veel getob, want het is veel verantwoording!

Maar ik neem ze er graag bij hoor! Ik heb nog geen 1x gehad dat ik er van baalde! Je krijgt er zo veel voor terug!
*LOL*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:08

nadelen zijn; je moet altijd gaan!! ALTIJD want je kan niet ff zeggen nou vandaag heb ik geen zin en ook met slecht weer moet je gaan.
kost dus echt veel tijd.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:08

Maar een van de grootste voordelen is een van de nadelen: je kunt nooit overslaan, dus je hebt een wereldexcuus voor vervelende verjaardagen, avondvergaderingen etc etc *LOL*

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:08

Jippie schreef:
Het kost vreselijk veel tijd en geld. Je hebt nooit een excuus om een keertje over te slaan. Als het een dagje niet gaat of je bent beng moet je toch de volgende dag weer met datzelfde paard aan de slag.
En alle zorgen zijn 100% voor jou dat is echt een groot nadeel. En reken maar dat er heel wat getob en slapeloze nachten komen kijken wanneer je een eigen paard hebt.


Jippie heeft het al gezegd....

liefs layla d

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:12

Ik vind niet dat er meer nadelen dan voordelen zijn aan een eigen paard.
De nadelen die ik me het vlugste voor de geest haal is dat het veel geld kost en je er heel veel vrije tijd aan spendeert. Niet echt een nadeel maar toch wel belangrijk om even over na te denken voor je een paard koopt is of je wel genoeg zelfvertrouwen hebt om wat "tegenslag" aan te kunnen, je werkt immers dag in dag uit met een levend wezen dat ook zijn goede en kwade dagen heeft en niet elke dag supergoed zal lopen.
Maar daar tegenover staat dan weer alle liefde en vriendschap die je van zo'n beest krijgt en dan is alle moeite en frustratie natuurlijk weer als sneeuw voor de zon verdwenen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 18:16

Ja, ik wil heel graag een eigen paard, maar zit nu te beseffen hoeveel tijd dat niet kost. Hm, ik denk niet dat het iets voor mij is, ik kan niet eens goed rijden, en weet ook niet of ik elke dag kan komen, hoewel ik het wel graag zou willen.

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:16

Er zijn wel een paar "nadelen" zoals tijd en geld. De zorgen vind ik ook wel een nadeel, maar dat is nou eenmaal iets wat er bij hoort. Ik maak me soms wel een beetje te veel zorgen Haha!

Maar deze "nadelen" zie ik niet als nadelen, denk er niet zo over na. Er zijn zoveel voordelen, ik krijg er zoveel voor terug. Dus voor mij zijn er weinig echte nadelen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:27

tja ik zie die nadelen ook echt niet als belemmering *abn!*
Maar sommige mensen wel, kijk als je een verzorgpaardje hebt en je kunt een keer niet dan is dat niet zo snel een probleem... en met je eigen paardje wel!
En kijk, een gezellig middagje naar de stad zul je ook wel eens over moeten slaan!
Maar ik heb er geen problemen mee, absoluut niet! En als ik door de regen moet fietsen en dan is zijn stal kom,... dan is toch alles weer goed! (dat lieve koppie van hem!)

Het is maar wat je er voor over hebt!
Maar zoals ik al een keer eerder zei:
- veel geld
- veel tijd
- veel getob!

....
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 18:34

Zijn er geen andere nadelen dan?
Die we over het hoofd zien?

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:38

Tijd, geld, verantwoordelijk heid
ik denk dat dit wel de drie belangrijkste aspecten zijn die vaak terug komen.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:42

Felice, waarom ga je niet eens opzoek naar een verzorgpaardje.
Dan hoef je niet iedere dag en het kost je ook niet zo veel geld.
Prima oplossing toch?

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:49

Buiten de nadelen die al genoemd zijn:

Als ie kreupel is of ziek is kun je er niets mee, terwijl het wel ontzettend veel geld kost. Kan bij erge gevallen wel oplopen tot een jaar of meer alleen maar aan de hand stappen! (+ de hoge rekeningen van de VA!) Reken maar dat dat paard stront vervelend word en voor jezelf is het natuurlijk alles behalve plezierig, maarja dat hoort erbij...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:51

De verantwoordelijkheid die je hebt.

Je kan niet van de een op de andere dag zeggen '' ik stop ermee''
Tijd vind ik een kwestie van indelen.
Het is natuurlijk makkelijker als je paard overdag buiten kan lopen, dan sla je al snel een keer het rijden over. Je doet ff snel de box, geeft een hap voer en je gaat weer.
Als je op een stal staat waar je fijne mensen hebt en je pensionhouder vertrouwt, dan valt er altijd wel iets te regelen als je door slecht weer, ziekte of wat dan ook niet kan komen.
Ik heb zelf 1x in die 8 jaar dat ik Felix heb gebeld omdat ik geen zin had.
Dat was de avond van de eerste BigBrother finale, daar wou ik geen minuut van missen. Haha! .
Maar als je eenmaal een paard hebt zul je zien dat een hoop dingen vanzelf gaan en dat je altijd wel zin hebt om heen te gaan.
Hoe koud het ook is.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:58

he hallo
Vergeet niet dat je minder tijd hebt voor uitgaan en jongens enz.
Een gozer zou echt niet eeuwig en altijd met je meegaan hoor, laat staan dat hij het net zo leuk vind als jij.
Ik zie veel meiden om me heen, die gaan jongens leuk vinden en kijken dan niet meer naar hun paard om, sommige lopen zo achter hun doos aan dat die paarden gewoon stilstaan, ik vind dit niet kunnen hoor.
Ik heb het ook weleens gehad dat jongens jaloers worden omdat je paard in hun ogen 'meer aandacht' krijgt.
Daarnaast heb je ook dat het heel veel geld kost.
Ziek of niet ziek, goed weer slecht weer, je moet altijd naar je paard toe.
En je hebt een hele grote vrandwoordelijkheid.
Veel succes
groetjes

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:42

Mijn paard staat op een pensionstal waarbij ik zelf moet mesten.
Twintig minuten fietsen, ook door de kou.... Vind ik best moeilijk, want ik heb pas sinds een week een paard, en heb nog weinig conditie.
Dit komt ook wel doordat ik nog aan de chemokuur ben.
We hopen dat ik halverwege maart daarmee klaar ben dus dat scheelt. Ik moet ondertussen echter nog wel twee uur per dag 'smiddags slapen, en dan blijft er weinig van je middag over voor je paard he...
Om half vier ben ik dan bij Cerise, en moet voor donker weer naar huis.
In de zomer lijkt het allemaal zo mooi, maar nu is het wel eens zuchten en doorzetten, wanneer ik in dat warme bed lig en er nog uit moet na twee uurtjes haha.
Nog een nadeel: geld.
Het kost altijd meer dan je normaal rekent.
Paard moet verzekerd worden, paard moet geënd worden, paard moet dit en paard moet dat.
En jah, toch maar een duurder zadel kopen dat beter is voor paard en mijzelf....
Nog een nadeel: je maakt je zorgen alsof je eigen kind ziek is.
Zorgen over "zou hij morgen wel goed lopen, de laatste keer was het alleen maar staken..."
"zou hij zich gedragen in de wei met die gladheid..."
"zou alles wel goed zijn, hebben ze hem wel eten gegeven, hoe reageert-ie straks op vuurwerk..."
En nog veel meer.
Maar al die nadelen waren bij mij vanmiddag in één keer weer verdwenen toen ik bij haar in de bak stond, en ze in de kou haar dampende warme neus in mijn hals duwde... Zo zacht, zo voorzichtig, nieuwsgierig naar mijn nek of zo... ff ruiken...
Dan voel ik me zonder geld weer ontzettend rijk
zó vertederd
als ik naar háár kijk... Lovers Lovers Lovers

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:07

Ppfff de verantwoordelijk vind ik het grootste nadeel, amulet staat dan wel dag en nacht in het land maar moet wel iedere dag gevoerd worden (nou hebben wij een regeling met iemand die haar paard daar ook heeft staan dat we om en om voeren) maar nu moet ik twee keer per dag (s'middags en s'avonds in de kou) op m'n fietsje naar Amulet om z'n oog in te smeren en z'n hoeven te doen (hij heeft een ontstoken oog en z'n hoeven zijn op dit moment bagger dus die moet ik 1 keer per dag smeren met teer).
Dus tja het kost ook erg veel geld en tijd.
Maar ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen en je krijgt er ook wel doorzettingsvermogen van.

Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:17

ken geen nadelen Knipoog

Nouja, de verantwoording!
Zo ben ik laatst met alle ponies verhuist en tja dan is dat een heel gedoe
En als er iets is krijg ik het meteen benauwd

Tja als je krap bij kas zit kan dat ook en probleem zijn *ik heb ene hard werkende vriend, net zo handig!*
En veel tijd ga je er in steken, maar ja die hoe ik er voor vrij!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:18

Ik vind het een nadeel dat als het niet goed gaat met rijden dat je dan toch weer moet! Ik ben blij dat Lisanne Bolivia 2 dagen doet, want die 2 dagen doe ik andere dingen.

Ik heb verder altijd zin om te gaan, niet altijd om te rijden en daar voel ik me dan schuldig over.

En als er iets is met je paard dan maak je je zorgen en moet je bepaalde afwegingen gaan maken die niet altijd leuk zijn.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:13

Tja, de belangijkste dingen zijn al genoemd...
Het kost heel veel geld, vooral als het niet goed gaat. Het kost veel tijd, tenzij je een heel fijne stal in de buurt hebt, of je paard aan huis.
Het is een grote verantwoordelijkheid. Ik heb enorm veel zorgen om mijn paard. Net als Dorine zegt: Het is te vergelijken met het hebben van een klein kind! Ik heb een verzorgster van 15, maar ok daar steek ik tijd in en voel ik me verantwoordelijk voor.

Daarnaast kun je moeilijk zeggen als je niet verder komt: Ik ga een ander paard rijden of ik verkoop hem! Ik wil mijn pony niet kwijt, terwijl ik hem rationeel gezien eigenlijk wel zou moeten verkopen. Hij is niet helemaal vertrouwt, niet goed verkeersmak, houdt niet van dressuur/rijden in de bak terwijl ik graag verder wil komen, is bovendien een pony dus een nadeel op wedstrijden tussen paarden. Waarom ik hem houd? Omdat hij zo leuk hinnikt als ik kom, we aan elkaar gehecht zijn, ik hem jaren heb verzorgt en geen afstand kon doen en hem daarom gekocht heb en hij wel een leuke buitenrijd pony is zolang we niet langs de weg gaan...
Ik stel me tevreden met het buitenrijden met een vriend en te weten dat ik toch nog een hoop met hem kan leren wat me ten goede komt als ik er ooit nog een paard bij kan kopen, of als hij er niet meer is...
Een verzorgpaard waarmee het niet klikt kun je altijd nog makkelijk afzeggen, of een ander paard erbij zoeken.

Je hebt geen of weinig zorgen over de verzorging tijdens vakanties of ziekte, kunt makkelijker een dag overslaan, kunt altijd zeggen dat je stopt, hebt er niet de kosten van, zeker niet als je er niets meer mee kan.
En klikt het niet dan vertrek je!

Met mijn eigen pony dacht ik alles lekker zelf te kunnen weten maar dat is niet zo... Er zijn steeds anderen die voor mij dingen beslissen. Ik mag niet zelf mijn voer kiezen, hoeveelheid gaat eigenlijk ook buiten mij om. Kan niet zelf uitmesten, zelf beslissen wat ik in mijn stal doe aan strooisel!

Mijn ideaal is paard aan huis met genoeg wei en stal met uitloop en goede buitenbak. Maar ja... Wiens droom is dit niet? Pas op die manier ( en met genoeg financiele middelen zeg ik: Ideaal, een eigen paard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arianne_94 en 42 bezoekers