kunststof beslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kunststof beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:20

Ik ben benieuwd wie hier ervaring heeft met kunststof hoefijzers. Mijn smid gaat ze importeren. Ik heb op wat sites al na- en voordelen gelezen, maar ik ben benieuwd naar praktijkvoorbeelden en ervaringen.

Welk kunststof beslag/merk gebruik jij en wat is je ervaring ermee?
Dat is dus de vraag Knipoog

Let_be

Re: kunststof beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:24

Slijt dat niet enorm op stenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:28

Dat weet ik dus niet. Ik heb een paar duitse en engelse sites gevonden waar het op staat. Daar staan natuurlijk vooral voordelen genoemd, dus ik wil graag weten hoe de ervaringen zijn. Dus of deze voorbeelden in de praktijk ook echt naar voren komen Pling

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:40

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me wel wat. Ben dan ook heel benieuwd naar de reacties.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:08

Op een vorige stal hadden 2 pony's Easywalkers. Kunstof ijzertjes in leuke felle kleurtjes die gewoon genageld werden. Weet wel dat ze er snel af lagen zodat beide pony's al snel weer op gewoon beslag stonden. Ze waren wel lekker licht en met de slijtage viel het mee al reden die meiden maar zo'n 2 x per week buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:40

Dat is inderdaad 1 van de sites die ik heb gevonden Ja
Als je het googled, kom je het wel wat keren tegen op het net, daar kwam ik ook de ervaring tegen dat het er snel aflag.

Jammer, want verder klinkt het super.
Ik kan me ook herinneren dat er een artikel in Bit over heeft gestaan, maar die heb ik helaas niet meer

Hopelijk zijn er nog wat meer mensen met praktijk-voorbeelden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:20

PB Symbeami eens, als ik het me goed herinner is zij ermee bezig geweest Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:00

dank je wel! dat zal ik doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:03

sorry even off topic, maar ik zie niet waar ik kan adresseren bij een nieuw bericht Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:28

Staat helemaal links, iets als gebruikersnaam toevoegen, dan typ je dat erin, en dan klik je op toevoegen. Succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:32

Lijkt mij ook wel wat. Heb Anouar nu zonder ijzers sta omdat ik gewone ijzers slecht voor de hoeven vind. Maar zou toch eerder voor hoefschoenen gaan omdat ik niet heel veel op d weg kom en die kunstof "ijzers" er dan de meest van tijd voor niks onder zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:35

het is gelukt Maya dank je!

Ben benieuwd! Ja

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 21:51

ben ik ook wel benieuwd naar.

Een paard bij ons op stal staat op aluminium ijzers, tegen glijden e.d. ook erg handig!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 00:34

Als mijn paarden ijzers hebben, heb ik ze in principe altijd op kunststof staan.

Het heeft voor mij een aantal voordelen:
    * het beslaan is "vriendelijker" voor de hoeven
    * het veert toch meer als ijzer
    * als er meerdere paarden samen op de paddock/weide staan, is het risico dat ze elkaar verwonden, met kunsstof ijzers een stuk kleiner

Volgens mijn smid zijn deze ijzers niet voor ieder paard geschikt; het paard moet wel netjes "recht" lopen; een paard wat erg scheef loopt, heeft idd grote kans om de ijzers te verliezen.
Ook zijn de ijzers niet geschikt als je paard een korrigerend beslag nodig heeft.
In de winter zijn de ijzers ook niet ideaal, omdat de paarden bij sneeuw en ijs er erg op glijden.

Het slijten valt ook erg mee; bij mijn paarden zijn de ijzers na 6-8 weken nog goed en het is vaak jammer dat ze er af moeten omdat de hoef te veel gegroeid is Knipoog . (ik rij ong. 5 x per week buiten en daarnaast in de bak of round-pen)

Ik ben er erg tevreden over; in al de jaren dat mijn paarden zulke ijzers hebben, heeft mijn Haffi er maar een keer eentje verloren: 2 dagen voordat de smid so-wie-so zou komen, tijdens een rit in een erg modderig bos.

Ik weet trouwens niet wat voor merk mijn smid gebruikt Bloos ; ze zijn transparant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:10

Dank je wel Sterre!

Heb jij ze gelijmd of genageld eronder? Of allebei?
Dat slijten valt dan idd mee gezien de activiteiten. Ja

Heb je beslag in de vorm van een gewoon ijzer of heb je ook een gedeelte over de straal heen? Verward

Deze voordelen staan op een duitse site:
(beetje lang verhaal) Bloos

Ausgezeichnete Dämpfung der Stoßenergie beim Auffußen: Bis zu 90 % der Kräfte werden absorbiert.
Uitstekende demping van de stootenergie: Tot 90% van de kracht wordt geabsorbeerd.

Deutlicher Gewichtsvorteil : Nur ein Drittel des Gewichts eines Eisenbeschlags.
Duidelijk gewichtvoordeel: Slechts een derde van het gewicht van een 'normaal' ijzer.

Rutschfestigkeit : Geeignete Profilierung verhindert das Rutschen.
Antislip: Geschikt profiel voorkomt uitglijden.

Kunststoffbeschläge sind ganzjahrestauglich: Keine Einschränkung im Winter.
Kunststof beslag is jaarrond geschikt: Geen krimping in de winter.

Natürliche Hufstellung bleibt erhalten: Das Abreiben der Trachten unterbleibt.
Natuurlijke hoefstand blijft behouden: … ? (afrollen van de hoef blijft behouden?

Verringerung der Verletzungsgefahr bei Rangordnungskämpfen: Beim Weidegang wichtig !
Verminderen van het verwondinggevaar bij rangordeconfrontaties : Bij weidegang belangrijk!

Leichtes Aufbringen des Beschlags: Wichtig bei Verlust unterwegs.
Makkelijk aan te brengen beslag: Belangrijk bij verlies onderweg.

Natürlicher Bewegungsablauf: Der Schlittschuhläufergang durch das Rutschen des Eisens beim Auffußen unberbleibt.
Natuurlijk bewegingsverloop: Geen idee (Schlittshuhläufer=schaatser, Rutschen=glijden, Eisen=ijzer)

Schutz gegen Pflasterlahmheit: Keine hochfrequenten Schwingungen wie beim Eisenbeschlag beim Auffußen.
Bescherming tegen (straat)kreupelheid: Geen hoogfrequente bewegingen (trillingen) zoals bij ijzeren beslag.

Bessere Durchblutung durch Massage der Strahlregion: Bessere Durchblutung fördert das Hornwachstum.
Betere doorbloeding door massage van de straal: Betere doorbloeding bevorderd de hoorngroei.

Entlastung der Sehnen auf weichem Boden: Durch den Quersteg kein Einsinken im Ballenbereich.
Ontlasting van de pezen op zachte bodem: Het dwarsbalkje voorkomt doorzakken tot de hoefballen.

Kein Aufbrennen mehr: Schonung der unteren Hornregion.
Geen branden meer: Het onderste hoorn blijft schoner (gezonder/beter)

Besondere Vorteile die Ihnen nur der HIPPOTECH Beschlag bietet:

Einzigartige Sandwichkonstruktion: Eine harte Kunststoffschicht (grau) gewährleistet einen guten Nagelsitz. Eine weiche Kunststoffschicht (grün) bringt optimale Dämpfung.
Unieke Sandwichconstructie: Een harde kunstoflaag (grijs) waarborgt een goede nageling. Een zachte kunststoflaag (groen) brengt optimale demping.

Besondere Konstruktion des Strahlschutzes: Weicher Kunststoff deckt den ganzen Strahl ab und gewährleistet durch eine besondere Formgebung eine optimale Massagewirkung.
Bijzondere constructie voor straalbescherming: Zacht kunstof dekt de hele straal af en heeft door een bijzondere vormgeving een optimale massagewerking.

Der Beschlag ist transparent: Dadurch optimaler Schutz vor Vernagelung.
Het beslag is transparant: Daardoor optimale bescherming tegen vernageling.

Seitenaufzüge an allen Beschlägen : Verbesserter Sitz des Beschlags auch bei drehend abfußenden Pferden.
Verbeterde pasvorm van het beslag maakt het ook geschikt voor maaiende paarden

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:20

Hey!

Misschien moet je het eens aan Sylvia vragen. Er was pas een smid bij ons op stal die voor hoefschoenen voor Rinke kwam en die had volgens mij ook van die kunststof ijzers bij hem.... Ik heb er trouwens ook wel interesse in Haha!

Als ik Syl eens zie of spreek (ze komt niet zo vaak meer) zal ik het ff aan haar vragen, misschien heeft die smid ook wel een site ofzo Knipoog

Greetz!!! van Naatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:44

Haha wat grappig Nathalie, soms vind je het dichter bij huis dan je denkt Clown
Ze zal er vanavond wel zijn, kunnen we het meteen vragen!

Mijn smid heeft contact met 7 smeden in Duitsland om ervaringen uit te wisselen, dus daar komt ook weer informatie vandaan! Ja

Voor zover ik nu weet zijn er 2 merken en de ijzers zien er ook echt anders uit. ben benieuwd welke Sylvia's smid heeft!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:56

Ja, leuk he?? Haha!

Maar ik ben er ook wel benieuwd naar want Sam d'r hoeven vind ik iets te snel slijten...

En ik hoop dat ze van de zomer veel buitenritjes kan maken en dan loopt ze straks op stompies Bloos en dat is niet de bedoeling!

Maar we houden elkaar wel ff op de hoogte.....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:34

Mag ik vragen wat het ogeveer kost, die kunstof ijzers.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:01

Vjellko schreef:
Ik kan me ook herinneren dat er een artikel in Bit over heeft gestaan, maar die heb ik helaas niet meer

Artikel is op de post Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:51

Hee marije dank je wel! Ben benieuwd wat erover in staat!

Kosten weet ik ook nog niet, volgens mij is het wel wat duurder

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:03

Anouar15 schreef:
Lijkt mij ook wel wat. Heb Anouar nu zonder ijzers sta omdat ik gewone ijzers slecht voor de hoeven vind. Maar zou toch eerder voor hoefschoenen gaan omdat ik niet heel veel op d weg kom en die kunstof "ijzers" er dan de meest van tijd voor niks onder zitten.

Hoefschoenen moeten helemaal niet goed zijn zei mijn smid (Anton Nassau).

Weet alleen de precieze reden niet meer. Het was wel een goede, maar gaf geen aandacht want ik heb ze toch niet nodig. Het had iets te maken met de doorbloeding en de gevolgen op de hoef.
(hij is van; samen met broer; www.hoofcare.nl)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:01

ik heb via FW nog wat meer info gekregen:

abreiben der trachten is het afslijten van de verzenen door het hoefmechanismen en met de schlittshuhlaufergang wordt bedoeld dat bij ijzers op straat het paard bij elke pas wat doorschuift. Dit laatste is echter meteen het grote nadeel van kunststof beslag: het stremt op harde ondergrond waardoor het paard bij elke pas een dreun in zijn kogels krijgt. Er is wel meer demping in verticale zin, maar dus niet in die horizontale schlittshuh-beweging waardoor de paarden op termijn dikke kogels krijgen.

Nu vraag ik me echter af, blootvoets glijden ze toch ook minder door dan met ijzers of niet? dat zou betekenen dat ze dan ook op termijn dikkere kogels krijgen Verward
Of glijden ze blootvoets evenveel door als met ijzers?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:58

Hmmm.... da's een goeie van je!

Maar ik geloof als ik meer info via internet wil dat ik een cursus Duits moet gaan doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:20

Ik ken via FW gelukkig wat meiden die naast de grens wonen en alles zo kunnen vertalen Haha!