henla_tent schreef:Wat vinden jullie dat de rechten en plichten van de eigenaar zijn ten opzichten van het paard?
Dat je als je besluit een paard te kopen er zo zeker mogelijk van bent dat je hem een goed welzijn kan bieden, dus dat hij zoveel mogelijk aan zijn natuurlijke behoeften kan voldoen.
- Zoveel mogelijk vrije beweging
- Samen met soortgenoten
- Voldoende ruwvoer of gras
En dat je het paard financieel kan helpen als hij wat mankeert en ook voor hem blijft zorgen als hij niet meer geschikt is voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt.
Als eigenaar heb je verder geen recht, een paard heeft er niet voor gekozen bij jou te zijn, wij maken die keuze dus eigenlijk bestaan er alleen maar verplichtingen van onze zijde.
henla_tent schreef:Wat vinden jullie dat de rechten en plichten van een pensionhouder is ten op zichte van een paard dat is pension staat?
Tja, als er niets op papier staat zijn er vrij weinig plichten... een mondelinge overeenkomst is officieel geldig maar bewijs het maar eens.
Maar wat ik altijd wil weten is
- Of ze direct de dierenarts bellen als ze denken dat dat nodig is
- En direct daarna mij bellen
- Zich houden aan wat er in het begin is afgesproken en niet zomaar dingen gaan veranderen zonder te vragen/ aan te kondigen.
henla_tent schreef:Wat is er verantwoord en wat niet meer?
Ten opzichte van je paard?
Als je een paard wilt houden op een manier waardoor hij niet meer voldoende in zijn natuurlijke behoeften kan voorzien, dan is het wat mij betreft onverantwoord.
Mensen houden een paard teveel op een manier die voor hun fijn voelt, maar paarden ZIJN ANDERS dan mensen(ow het regent, krijgt hij het koud! Hij mag niet samen met anderen in de wei want dan kan hij een trap krijgen etc)
- Niet een paard in zijn eentje houden
- Een paard langdurig op stal laten staan
- Weinig ruwvoer/ gras geven omdat hij dan een 'grasbuik' krijgt
etc.....
In dat geval zou IK geen paard nemen.