Rechten en plichten ten opzichte van het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

Rechten en plichten ten opzichte van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 15:02

Wij zijn voor school bezig voor een onderzoek met betrekking tot de rechten en plichten ten opzichte van het paard.
Nu willen we graag een klein onderzoekje houden onder de mensen op bokt en we hopen dat jullie mee willen werken. We hopen op een LEUKE discussie

Wat vinden jullie dat de rechten en plichten van de eigenaar zijn ten opzichten van het paard?

Wat vinden jullie dat de rechten en plichten van een pensionhouder is ten op zichte van een paard dat is pension staat?

Wat is er verantwoord en wat niet meer?
Laatst bijgewerkt door Henla op 31-01-05 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Re: Rechten en plichten ten opzichte van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:10

1) De eigenaar is verantwoordelijk voor het feit dat het paard voldoende voer krijgt en goede huisvesting krijgt en medische hulp krijg in geval van blessure. Paard moet op tijd bekapt, ontwormd en gevaccineerd worden.

2) Niets, het is de keus van de eigenaar om het paard op een bepaalde pensionstal te plaatsen.

3) Deze vraag moet je even toelichten Lachen

(leuk paard, die Impact, leuke reiningproef ook gisteren!)

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 15:20

Dat een pensionhouder geen rechten heeft vind ik onzin. Hij hoort de gemaakte afspraken na te komen, de paarden te voeren en water te geven. Zorgen dat het stalgebouw goed en veilig is enz enz.

Met betrekking tot wat verantwoord is en wat niet:
Sommige mensen vinden dat paarden dag en nacht buiten moeten staan. Anderen vinden dat je eigenlijk niet op een paard zou mogen rijden enz enz.

( Bloos dank je voor het complimentje)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:20

Ik vind het ook een plicht voor de eigenaar om over het leven van een paard te beslissen als hij veel pijn heeft. In de natuur doen ze dat zelf, maar hier kan het niet, dus heeft de eigenaar die plicht.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:40

1. - Ik vind dat een eigenaar moet zorgen dat een paard zoveel mogelijk een paardwaardig bestaan kan hebben. Daar bedoel ik mee dat je moet zorgen dat hij een kuddedier kan zijn en dat hij niet het grootste deel van de dag opgesloten is in een box. Een paard is een vlakte-dier en heeft ruimte nodig.
Verder mag het uiteraard niet ontbreken aan voer, medische zorg, aandacht, veiligheid en euthenasie indien nodig.

2. - Pension eigenaar moet bereid zijn om bovenstaande zorgen van de eigenaar tegemoet te komen door het verstrekken van het juiste voer, huisvesting en buitenloop-mogelijkheden. Zoals afgesproken met en beloofd aan de eigenaar. Hij moet zorgen dat de omgeving van het paard veilig is en dat de eigenaar genoeg vrijhedi heeft om bezig te zijn op zijn/haar manier.
Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik vind dat een eigenaar zich altijd aan gestelde stal-regels dient te houden. Je bent tenslotte toch te gast op het terrein van de pensionhouder.

3. - Voor mij is niet acceptabel als paarden helemaal niet buiten komen en als ze helemaal niet in een groep mogen / kunnen functioneren. Paarden zijn kuddedieren en hebben behoefte aan sociale contacten en bewegingsvrijheid.
Ik vind een halve dag naar buiten (buiten de "trainingsmomenten" om) eigenlijk wel het minimum.

Verder vind ik dat je van een paard wat genoeg vrije tijd heeft en dus ook buiten komt, mag verwachten dat hij ook netjes voor jou werkt. En of dat nu een buitenrit of een wedstrijdje of gewoon aan de hand meelopen is maakt niet uit. Dat paard moet zich ook een beetj kunnen schikken in wat jij van hem verlangt.
(en nu maar hopen dat dit een leuk discussiepunt is Knipoog )

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:06

Ik vind de plicht van de paardeneigenaar:
Zorg dragen voor voeding/ verzorging/ hoefsmid-bekapper/dierenarts willen bellen -en kunnen betalen...- zorgen voor fatsoenlijk tuig/ wormenkuren, medicijnen en entingen toedienen indien nodig/ paard een paardwaardig bestaan willen en kunnen bieden (wat paardwaardig is? wei+soortgenoten/ schone stal/ voer, minimaal)

Ik vind de plicht van de pensionhouder:
zorgen voor goede afrastering/veilige en fatsoenlijke stallen/ voldoende en goed hooi en evt. voer en stalbedekking (indien afgesproken)/ veilige bergplaats voor hooi en stro/ dierenarts of eigenaar willen bellen bij problemen

Ik vind dat het er wel aan ligt wat je huurt.
Huur je een kale stal, zelfverzorging, minimale faciliteiten, dan heeft de pensionhouder weinig plichten, huur je een kale wei, dan is imo de paardeneigenaar geheel zelf verantwoordelijk.
Huur je een: stal incl. volpension, weidegang en rijbak, dan vind ik dan de pensionhouder moet zorgen voor de rijbak of in overleg met de huurders, ook (i.o.) voor de wei moet zorgen, ook voor fatsoenlijk en niet beschimmeld hooi, evt. krachtvoer en stalbedekking.
Als paardeneigenaar moet je (vind ik) erop toezien dat je je paard in goede handen achterlaat als je naar huis gaat. En dat de pensionhouder bijv. ook even belt als het mis dreigt te gaan o.i.d.
Het is imo geen plicht van de pensionhouder om verstand van of interesse in paarden te hebben, maar ik persoonlijk laat mijn paarden daar niet graag achter, eigen ervaring. Ik sta nu bij een stal waar ze ook echt om de dieren en het welzijn geven. Ik heb een keer meegemaakt dat er geen melding werd gemaakt van een paard in de sloot (diegene van stal had het al om 6.00u gezien!) waardoor het paard onderkoelingsverschijnselen kreeg. Zulke mensen laat je je paard liever niet achter, vind ik.

Wat is niet meer verantwoord?
Verwaarlozing, gevaarlijk materieel (stallen, hekwerk, tuig) DA/hoefsmid-bekapper niet willen bellen in geval van nood
Als eigenaar tijden (weken, maanden) niet langskomen, terwijl je paard 24/7 op stal staat

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:35

henla_tent schreef:
Wat vinden jullie dat de rechten en plichten van de eigenaar zijn ten opzichten van het paard?

Dat je als je besluit een paard te kopen er zo zeker mogelijk van bent dat je hem een goed welzijn kan bieden, dus dat hij zoveel mogelijk aan zijn natuurlijke behoeften kan voldoen.
- Zoveel mogelijk vrije beweging
- Samen met soortgenoten
- Voldoende ruwvoer of gras
En dat je het paard financieel kan helpen als hij wat mankeert en ook voor hem blijft zorgen als hij niet meer geschikt is voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt.
Als eigenaar heb je verder geen recht, een paard heeft er niet voor gekozen bij jou te zijn, wij maken die keuze dus eigenlijk bestaan er alleen maar verplichtingen van onze zijde.

henla_tent schreef:
Wat vinden jullie dat de rechten en plichten van een pensionhouder is ten op zichte van een paard dat is pension staat?

Tja, als er niets op papier staat zijn er vrij weinig plichten... een mondelinge overeenkomst is officieel geldig maar bewijs het maar eens.
Maar wat ik altijd wil weten is
- Of ze direct de dierenarts bellen als ze denken dat dat nodig is
- En direct daarna mij bellen
- Zich houden aan wat er in het begin is afgesproken en niet zomaar dingen gaan veranderen zonder te vragen/ aan te kondigen.

henla_tent schreef:

Ten opzichte van je paard?

Als je een paard wilt houden op een manier waardoor hij niet meer voldoende in zijn natuurlijke behoeften kan voorzien, dan is het wat mij betreft onverantwoord.
Mensen houden een paard teveel op een manier die voor hun fijn voelt, maar paarden ZIJN ANDERS dan mensen(ow het regent, krijgt hij het koud! Hij mag niet samen met anderen in de wei want dan kan hij een trap krijgen etc)
- Niet een paard in zijn eentje houden
- Een paard langdurig op stal laten staan
- Weinig ruwvoer/ gras geven omdat hij dan een 'grasbuik' krijgt
etc.....
In dat geval zou IK geen paard nemen.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:40

eigenaar: verplicht goed voor het paard te zorgen, op een dusdanige manier dat het paard als een paard kan leven. voor iedereen houdt dat iets anders in, en dat is op zich niet erg, ik heb al veel paarden er op veel verschillende manieren er erg tevreden bij zien staan

pension-houder: verplicht zijn afspraken met de paarden-eigenaar na te komen ten aanzien van onderhoud stallen en verzorging paard. als de afspraak is dat de eigenaar zelf voor voeren etc. zorgt is dat dus niet de verantwoording van de pensionhouder

eigenaar: pensionhouder vinden die afspraken heeft die goed zijn voor het paard, de slechte pensionhouders houden geen paarden over als eigenaren doen wat ze moeten doen; goed voor hun paard zorgen. ook moet de eigenaar zijn stalling op tijd betalen, anders hoeft de pensionhouder dus die afspraken weer niet na te komen

en wat is verantwoord? ik weet het echt niet. als de mens het paard niet als "huisdier" had genomen zou het nu uitgestorven zijn... dus mogen we erop rijden? ik geloof niet dat ze er zoveel bezwaar tegen hebben. zolang een paard goed erbij staat (binnen of buiten), voldoende beweging krijgt en als paard behandeld wordt (het is geen schoothondje en ook geen boksbal) lijkt het mij dat hij een mooi paardenleven heeft

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:06

1. ervoor te zorgen dat hij de behoeften van zijn paard kan voldoen op een manier dat beide er baat bij hebben.
2. een pensionhouder moet ervoor zorgen dat hij zich aan de gemaakte afspraken houd en aan moet geven wanneer een eigenaar zich buiten zn boekje laat gaan (verwaarlozing etc.)

3 misschien dat je deze vraag kan toelichten (erg open vraag)
maar over het algemeen gaat alles te ver wat niet natuurlijk is 9met mate)voor een paard en vooral schadelijk.

hoest met de opleiding? lukt het een beetje? zijn er nog veel over vanuit het eerste jaar?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:52

Rechten zijn verankerd in het Nederlandse recht. Als eigenaar heb je in principe alle rechten om met je dier te doen wat binnen de Nederlandse wetgeving is toegestaan. Plichten vind ik wat anders. Dat gaat verder dan de wettelijke plicht goed voor je dier te zorgen. Er zijn gradaties. Ik vind bijvoorbeeld dat je rekening moet houden met de natuurlijke aard van een paard. Dat zijn groepsdieren. Die dus zoveel mogelijk in een groep gehouden moeten worden. Daarom rij ik iedere dag een aantal kilometers voor een stalling waar mijn paard dagelijks op de wei wordt gezet in een groep. Goed voer, fatsoenlijke regelmatige beweging en regelmatige voertijden zijn sowieso een voorwaarde. Graag zou ik ook een grotere stal (voor de nacht ) zien, maar helaas zijn de meeste stallen in Nederland van een standaardmaat en in mijn optiek te klein.

Maar ik vind wat je met een paard doet net zo relevant als de huisvesting. Een paard met 2 jaar aan het werk zetten, vind ik niet kunnen. De hele dag lopen trekken met een veulen ook. Net zoals een drachtig paard verplicht stil zetten omdat wij de eigen ervaringen met zwangerschap projecteren op een paard. Of een paard onder 3 dikke dekens zetten omdat we het zelf koud hebben. Of een paard onder grote druk voortijdig klaarstomen voor wedstrijden, terwijl het dier dat nog niet aankan. Eigenlijk ben ik beter in benoemen wat ik allemaal niet vind kunnen.

Zo ken ik iemand die in twee jaar aan haar vijfde paard bezig is. Gewoon omdat ze niet consequent is en die paarden dus allemaal met de dag brutaler worden. En op zeker moment gaat het mis. Dus moet dat paard weer weg. De dieren worden allemaal goed verzorgd, de stal is schoon, maar ook dat vind ik een vorm van mishandeling. Zo'n dier komt meestal niet meer goed terecht.

De pensionhouder verkoopt een product. Vooraf spreek je af welke diensten de pensionhouder voor het geld levert. Dat kan zijn: in de wei zetten, hoefsmid regelen, speciaal voer geven e.d. Daarnaast heeft de pensionhouder ook wettelijke plichten. Zoals het voeren van goed hooi, het leveren van fatsoenlijk stro en het leveren van een wei die vrij is van giftige planten. Zoals ook het waarschuwen van een veearts bij ziekte of ongeluk (dit staat gewoon in het wetboek). Voor het overige vind ik het fijn als mijn pensionhouder eventuele medicijnen wil toedienen e.d.

Wat ik absoluut niet vind kunnen is het doen van een hangslot op een stal als de eigenaar van het paard niet betaalt. Dit vind ik vallen onder het kopje dierenbeulerij. Er zijn andere manieren om in Nederland je geld te krjigen.

Tja dat vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik vind bijvoorbeeld paarden in stallen zonder weidegang die per dag een half uurtje losgegooid worden onverantwoord. Maar ik weet dat er veel paarden in Nederland op deze wijze worden gehouden. Dus wettelijk mag het. En veel eigenaren vinden dit normaal.

Wat verantwoord is wordt enerzijds bepaald door de wettelijke voorwaarden en grens en anderszijds door wat iedere persoon zelf vindt.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 22:33

Graag nog meer reacties. Er zijn vast wel meer mensen op bokt die hier een mening over hebben

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:53

Nou, had gehoopt dat dit een leuke discussie op zoe leveren.....