Hoe gaat dat voor/tijdens/na de Castratie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Hoe gaat dat voor/tijdens/na de Castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 22:16

Hallo!
Quintus moet er dit jaar aan geloven.. hij word gecastreerd
Ik had er wel een paar vragen over Bloos

Lachen Blijft hij hinniken naar vreemde paarden tijdens buitenritten?
Lachen Welke maand is het beste om te castreren?
Lachen Hoe duur is een castratie?
Lachen Hoelang duurt het herstel?
Lachen Hoelang moet hij rust?
Lachen Is het risicovol om zijn 8-jarige leefttijd?
Lachen Moet hij persé naar een kliniek?
Lachen Hoelang duurt de operatie?

Dat waren ze bijna allemaal Bloos Maar ik zal het eerst hierbij laten.

Liefs Diana Kusje

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:49

Diana_14 schreef:
Hallo!
Quintus moet er dit jaar aan geloven.. hij word gecastreerd

Liefs Diana Kusje

Ik heb niet heel veel ervaring met castratie maar er wel een aantal meegemaakt Knipoog Kan niet overal antwoord op geven maar beter iets dan niets toch?

Blijft hij hinniken naar vreemde paarden tijdens buitenritten? Ja die van mij in ieder geval wel. Je moet hinniken zien als een soort hallo bij ons

Welke maand is het beste om te castreren? Wat ik begrepen heb is het voorjaar de beste tijd. Ze kunnen na de ingreep gewoon lekker naar buiten. Beweging na de ingreep bevorderd de genezing.

Hoelang duurt de operatie? Indien beide ballen normaal zijn ingedaalt is het een fluitje van een cent. Met narcose etc ong. 10 a 15 min.

Hoelang duurt het herstel? De eerste 5 dagen kan het hele zakje behoorlijk gezwollen zijn. Na die 5 dagen gaat het steeds beter. Reken op een week of 2.

Hoelang moet hij rust? Echte stalrust is niet noodzakelijk. Zorg er wel voor dat hij zich niet te druk maakt. Dit om het risico op loslaten van de hechtingen te verkleinen.

Is het risicovol om zijn 8-jarige leefttijd? Als het paard voor de rest gewoon gezond is dan is deze ingreep een fluitje van een cent.

Moet hij persé naar een kliniek? Nee hoor alle hengsten die onder mijn ogen zijn gecastreerd Knipoog zijn gewoon in de wei geholpen!

Hoe duur is een castratie? Sorry met deze vraag kan ik je niet helpen misschien iemand anders?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:28

Als boven, echter ik heb geen goede ervaringen met thuis op de wei castreren en ik heb uitstekende ervaringen met castratie in de kliniek. Welliswaar is dat zeker geen goedkope oplossing, maar wel de beste garantie op weinig ellende achteraf.
Ik heb ook geen opgezwollen koker gehad bij mijn paardje. Ook een paard wat ik jaren geleden heb laten casteren in Utrecht heeft geen gezwollen koker gehad.
Ik was vorig jaar 325 euro kwijt, in de kliniek, all-in.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:52

Kijk eens even met de zoekmachine, hier zijn al eerder heel uitgebreide topics over geweest, ook heel recent.

pascalli1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:55

inderdaad op de weide castreren is de beste oplossing en het hygienisch of hoe je het schrijft!met verdikkingen 2x per dag afspuiten met koud water.Is een heel gebeuren hoor dat castreren ze worden verdoofd het is wel zo gebeurd!

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:44

Ik kan je een paar antwoorden geven want die van mij is in November pas gecastreerd.

De beste maand is eigenlijk in de lente, wnat dan heb je geen last van modder of vliegjes.
Ik heb het dus in de herfst gedaan en dat is helemaal goed gegaan.

Hoe duur het is ligt aan je zelf.
Mij koste het 70 euro heb het staant laten doen gewoon in stal.
Daarna lekker meteen weer de wei in.
Geen gefrummel eraan niet afgespoten gewoon de natuur zijn gan g laten gaan.

Het herstellen duurt zeker 2 maanden voor dat het echt helemaal genezen is soms nog wel langer.

Rust heeft hij eigenlijk niet nodig hij kan het beste dan zo veel mogelijk beweging krijgen dan stimuleer je het en dan is de bloeds omloop beter.
Is mij verteld door de man die het bij mijn pony gedaan heeft.

Risco zit er wel aan maar denk niet omdat hij 8 jaar is , mijn verzorg pony is gecatreed toen hij 5 jaar was, hij heeft er alleen een dikke nek aan over gehouden..
En je hebt kans dat hij nog gewoon hengsten keuren blijft vertonen.

Hij hoeft niet perse naar een kliniek.

De opereartie duurde bij mij 20 min ongeveer..

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 12:22

Okay, bedankt voor de reacties Maar hoe gaat de castratie dan in de wei? Word het dan niet vuil ofzo? Ik weet niet hoe ik hem naar een kliniek kan krijgen want hij heeft al een paar jaar niet meer op de trailer gestaan, naar omdat ik nu meer wil buitenrijden ed word hij gecastreerd Bloos

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:29

Normaal hoeft een castratie niet bij een kliniek (mits gezond en alles zit op de juiste plaats). Maar omdat het hier om een ouder paard gaat, zou ik toch even advies vragen...... Vaak worden oudere paarden toch liever in een kliniek gecastreerd, omdat er een grotere kans is op complicaties.

Het herstel/kosten/duur rust etc hangt af van de methode van castratie (er zijn allerlei verschillende operatie-methoden, sommige kunnen alleen in een kliniek plaatsvinden).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:51

Als je castratie thuis goed verloopt, loop je fluitend rond, ben je happy. Je was immers voor weinig klaar.
Treden er complicaties op, moet de dierenarts meerdere keren langskomen, ontstekingsremmers en andere ellende; dan sla je jezelf voor je kop dat je niet naar de kliniek bent gegaan.
Uiteraard is de kliniek geen 100% garantie dat er niks mis gaat, maar de risico's zijn veel kleiner; alles gebeurt onder klinische omstandigheden, zo schoon als mogelijk en zonder gejacht en gejaag omdat het snel-snel moet gebeuren. Nazorg gebeurt op de kliniek, zodat er bij compicaties veel sneller een arts bij is, zodat de eventuele gevolgen ook minder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:37

Ik ken verschillende paarden die liggend in de wei zijn gecastereerd.
Maar 1 die er een ontsteking aan over heeft gehouden.
Ze werden wel afgespoten

Staand vind ik persoonlijk eng.
Ken er daar ook verschillende van, maar ook 2 die het met de dood hebben moeten bekopen door een breuk.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:42

runningkawa schreef:
Staand vind ik persoonlijk eng.
Ken er daar ook verschillende van, maar ook 2 die het met de dood hebben moeten bekopen door een breuk.

Die hadden het dan liggend en/of in een kliniek waarschijnlijk ook niet gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:43

Jawel

Door het staan, ploppen de darmen eruit
En dan is het al te laat.

Door liggend zie je dat, maar komen ze er niet meteen erg ver uit en is terug te houden.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:48

Mijn vorige fries is op 2jarige leeftijd gecastereerd geworden, ik d8 dat het staand was, maar daarna zijn bij hem complicaties opgetreden doordaat een hechting is losgelaten. Hierna heeft ie nog een week bij de dierenarts gestaan.
Hij hield alleen zijn henstenmanieren en ik zelfs nog een keer op een ons veulen gesprongen van een half jaar oud toen en daarnaast bleef hij druk als hij merries zag.

Chrijtzen was een klophengst en moest daarom gecastereerd worden, ook hier zijn complicaties opgetreden, waardoor hij ook een week bij de dierenarts heeft gestaan voor het behandelen van de wond. Daarnaast heeft bij hem zich bindweefsel om de 'plek gevormd.

Hij moest omdat ie een klophengst was, 5 weken stalrust houden.
Maar ik heb ook gehoord dat andere paarden die ook klophengst waren meteen, naar buiten mochten!!!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:43

runningkawa schreef:
Jawel

Door het staan, ploppen de darmen eruit
En dan is het al te laat.

Door liggend zie je dat, maar komen ze er niet meteen erg ver uit en is terug te houden.

Klopt, maar als er al een breuk bestaat voor de castratie, dan is dit zichtbaar en moet er zowiezo op een klniek worden geopereerd en zal eerst de breuk worden dichtgezet, voor er gecastreerd wordt.

Ontstaat de breuk tijdens de castratie, dan is het buikvlies op de plaats van de breuk,meestal dermate dun en zwak, dat men er vaak niets mee kan en het evengoed einde oefening is.

Gelukkig, komt het laatste zelden voor.

Bij ons is het castreren de laatste 12 jaar, bijna lopende band werk geweest, maar altijd staande en altijd op de spuitplaats en eigenlijk nooit problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:45

liggend kan men er dan nog wel wat aan doen.
En dat is me verteld door diegene die, de 2 paarden heeft gedaan.
Lijkt me dat hij het wel weet

en 1 op de 20.000 kwam het voor zie hij (meen ik)
Wel toeval dat je er dan 2 treft

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:55

runningkawa schreef:
en 1 op de 20.000 kwam het voor zie hij (meen ik)
Wel toeval dat je er dan 2 treft

Dat zeker, want dan praat je wel over 2 op 40.000 mannelijke dieren, over hoeveel jaargangen praat hij dan wel niet?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:55

ik heb mijn shetlander staand laten castreeren
ik had 50% kans dat het goed ging en 50% kan niet
hij nadeel van staandend is dat de darmen eruit kunnen zakken en kan is het gebeurt met het paardje:(
bij mijn shet is alles goed gegaan hij verliest wel veel bloed logies:)
hij krijgt gewoon een verdoving en binne een half uur is het klaar licht eraan of het paard mee werkt (bijna omvallen ofzo)
ik heb er 80 euro voor betaal
mijn shet was ongeveer 6 a 7 jaar toen het gebeuren
ik heb hem 3 weken land op de wei gezet moes niets met hem doen en mog hem ook niet koelen met water of wat dan ook
hij is heel mak geworden hij geeft geen kik meer naar andere alleen als hij zijn vriendjes mist
je kan hem gewoon rust geven tot dat jij denk na 3 weken zeker ik geef hem nog een week want het wondje is nog niet goed dicht of wat dan ook
ik denk idd als je paardje gezond is kan het altijd staandend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:57

Kitten schreef:
Dat zeker, want dan praat je wel over 2 op 40.000 mannelijke dieren, over hoeveel jaargangen praat hij dan wel niet?

Hij zei dat dat een cijfer was in hoeveel het voorkwam, niet dat hij dat zelf mee had gemaakt.

Ik vraag me dan weer af hoe hij aan dat cijfer kwam, omdat ik dus 2 paarden ken, die er aan dood gegaan zijn (en dat is verschrikkelijk om te zien)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:35

ikke schreef:
Als je castratie thuis goed verloopt, loop je fluitend rond, ben je happy. Je was immers voor weinig klaar.
Treden er complicaties op, moet de dierenarts meerdere keren langskomen, ontstekingsremmers en andere ellende; dan sla je jezelf voor je kop dat je niet naar de kliniek bent gegaan.
Uiteraard is de kliniek geen 100% garantie dat er niks mis gaat, maar de risico's zijn veel kleiner; alles gebeurt onder klinische omstandigheden, zo schoon als mogelijk en zonder gejacht en gejaag omdat het snel-snel moet gebeuren. Nazorg gebeurt op de kliniek, zodat er bij compicaties veel sneller een arts bij is, zodat de eventuele gevolgen ook minder zijn.

Helemaal mee eens!!!

Heb zelf mijn paard vorig jaar laten castreren op 9 jarige leeftijd.

In de wei, want punt 1 geen vervoer en punt 2 niet zoveel geld om naar kliniek te brengen. Goedkoopste optie die ik had was ook 475 euro voor kliniek, dus dat was wel ff meer dan het dubbele voor een thuiscastratie.

Achteraf dus wel complicatie, maar deze was niet tijdig door de DA erkend! Na een maand zat de wond nog niet dicht en 6 weken erna bleek dat er een harde bult ter grootte van een tennisbal tussen zn benen zat! (he, had ik hem net laten opereren om die ballen te verwijderen Knipoog )

Weer behandeling: 3 weken 2x daags wassen met een soort zeep, ook in de wond spuiten (errug smerig) en WEER een AB kuur.

Paard heeft uiteindelijk ontregelde darmen gekregen van de 3 AB kuren in 1 jaar tijd en moest daar weer spullen voor krijgen...

Uiteindelijk nog veel minder geld kwijt geweest aan de thuiscastratie dan aan die in een kliniek, maar als die complicatie niet met een simpele ABkuur genezen was, had hij alsnog geopereerd moeten worden in de kliniek!

Zeker bij wat oudere paarden, is het risico een stuk groter. Het hele zaakje is volledig ontwikkeld en er moet ook meer kracht uitgeoefend worden tijdens de operatie.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 22:03

Okay.. als ik dat hoor over die darmen vind ik het staand castreren niet zo geweldig, maar heb je dat met die darmen ook als je hem liggend in de wei laat castreren?? Verward Want ik zou niet weten hoe Quintus naar de kliniek zou moeten

krissy

Re: Hoe gaat dat voor/tijdens/na de Castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:38

Diana_14 schreef:
Hallo!
Quintus moet er dit jaar aan geloven.. hij word gecastreerd Ja

Liefs Diana Kusje

1) in het begin wel een beetje daarna die van mij niet meer
2)weet ik niet volgens mij maakt het niet uit als het maar niet stoffig is
3)dat ligt aan het paard hoe groot enzo
4)1 week of zo hij moet niet in zand gaan liggen hij moet wel stappen die van ons dan
5)1week
6)ik denk het niet
7) ligt eraan of het een groot paard of klein paard is want die van ons shetjes konden in de stal
8)1 dag dat doen ze in een keer.

veel succes Schijnheilig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:07

Met een achtjarige hengst zou ik sowieso naar een kliniek gaan. Persoonlijk geef ik de castratie via de flankmethode de voorkeur boven klassiek .Er is geen open wond, je paard staat een week in de kliniek en je krijgt heb altijd gecastreerd mee. Na de flankmethode heeft je paard de zaadballen nog, maar die zijn aardig opgezwollen en pijnlijk. Ze verschrompelen na verloop van tijd. Omdat er geen open wond is, is de kans op ontsteking miniem, hoewel ze doorgaans wel wat koorts kunnen krijgen de eerste dagen na de operatie.

Of je ruin na de castratie blijft gillen is afhankelijk van het paard en niet te voorspellen. Het zal iig een stuk minder vaak zijn.

Over de kosten van de laparoscopische methode van castreren kan ik je weinig zeggen, ik heb de rekeningen niet gezien, en iedere kliniek doet het weer anders. Maar bij ons op stal gaan bijna alle hengsten op die manier onder het mes. En omdat je het in de kliniek doet ben je onafhankelijk van het jaargetijde.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:00

Cassidy schreef:
Met een achtjarige hengst zou ik sowieso naar een kliniek gaan. Persoonlijk geef ik de castratie via de flankmethode de voorkeur boven klassiek .Er is geen open wond, je paard staat een week in de kliniek en je krijgt heb altijd gecastreerd mee. Na de flankmethode heeft je paard de zaadballen nog, maar die zijn aardig opgezwollen en pijnlijk. Ze verschrompelen na verloop van tijd. Omdat er geen open wond is, is de kans op ontsteking miniem, hoewel ze doorgaans wel wat koorts kunnen krijgen de eerste dagen na de operatie.

dus als ik het goed begrijp lijd je paard ontzettend omdat zn ballen verschrompele Verward

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:19

1. die van mij hinnikt niet meer naar andere
2. maart/april, een mooie week, want dan zijn er nog geen vliegen en is de kans op ontsteken minimaal
3. 80 euro was ik kwijt voor pony en ik ben volgende maand 125 euro kwijt voor paard. incl voorrijdkosten (25euro :@)
4. ik moest m 3 weken rust geven (weiderust, geen boxrust)
5. na die 3 weken kon ik weer rustig beginnen
6 die van mij was 6~7, geen complicaties. zolang hij maar gezond is.
7. ik vind niet dat een kliniek noodzakelijk is
8. de operatie duurt zo'mn 15~20 min. volgens mij.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:41

Dit topic moet ik even bijhouden. Weet ook niet of ik mijn paardje nou laat castreren of niet . . Clown

Maar dan ben ik er in ieder geval op voorbereid!, dankzij de mensen in dit topic Ach gut