Hoeveel voeren en op welk tijdstip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Hoeveel voeren en op welk tijdstip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 19:21

Bogachka is gewend aan bix en nu krijgt ze muesli.
1kg muesli geven wij haar (in 1x,dus niet in kleine beetjes) als ze niet heeft
gewerkt,en 2kg krijgt ze als ze heeft gewerkt.Ze kreeg altijd bix maar krijgt nu muesli,kan ze uit de muesli evenveel (of meer halen) dan uit de bix om op goede gezondheid te blijven? Verder krijgt ze voldoende hooi waar ze de hele dag en nacht mee kan doen.Iemand tips om het voerschema dusdanig aan te passen of vinden jullie dat het niet moet?

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 19:48

Pliez help Schijnheilig

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 19:59

Ligt eraan wat voor een muesli. als je muesli hebt met weinig eiwitten dan kan het zijn dat ze minder energie krijgt. Maar ik zal een paard nooit helemaal op 1 type voer willen hebben. Je kan niet alles vinden in 1 produkt.

Waarom geef je haar geen combi hiervan?

Wij geven 's avonds een combi van (1/2) slobber en (1/2) muesli, met daar doorheen appels en wortel aangevult met vitamines voor paarden en foenagriek plus warm water. Daarnaast krijgt hij een 1/4 granen en een halve biks en 1 hooi.
's ochtends krijgt hij 1 hooi en 1/2 biks 1/4 granen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:09

en heb je al iets leuks geaan met je haar? Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:12

hoihoi!!

Ik sluit me gedeeltelijk aan bij prima. Het klopt dat een paard niet alles uit 1 product kan halen. Mijn 19 jaar oude arabier die gewoon werkt voer ik goed bij omdat hij ten eerste wat ouder is en ten tweede aanleg heeft om zijn darmen te knopen. Dan moet je zijn darmen goed in beweging houden.

Hij krijgt als hij een dag gelopen heeft, dressuurmatig en gewoon goed getraint:

2 x kilo bix ( verdeeld over 3 voerbeurten)
1 kilo muesli ( kruidenmuesli voor gevoelige paarden, met weinig energie)
2 x plak hooi. s'ochtends grote plak, s'avonds wat kleiner
twee handen wortels. Gewoon los door de stal gegooit. En wat appeltjes.

Als hij een dag flink hard gewerkt heeft, dus echt anderhalf uur lang in de bak gewerkt, of een flinke buitenrit krijgt hij er nog bovenop een kilo slobber ( van Pavo of subli, kant en klaar gemengt met speciale kruiden). Die slobber meng ik dan samen met de muesli en dan flink een pap ervan maken.

Dat is zo'n beetje wat hij krijgt

Toen ik hem net had kreeg hij een kilo muesli en een kilo pavo2 bix. Met wat wortels. Maar toen reed ik niet intensief en was het meer om aan te komen.

Als ik het zo hoor zou ik als ik jou was er nog een schepje muesli bij doen of een flinke arm hooi (of kuilgras) .

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:20

Ik vind het niet verstandig het krachtvoer in 1 keer te geven. Er komt dan ineens een grote hoeveelheid voedingsstoffen in het bloed en dat is echt een aanslag op de lever.
Liever eerst ruwvoer en daarna verdeeld het krachtvoer zodat de darmen het beter kunnen absorberen.
Zorg er wel voor als je muesli voert dat je een kompleet voer hebt, lieft met vitamine brokje.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 20:30

Wij gaan het nu zo doen: 's morgens onderhoudsbrok,met hooi zodat ze de rest van de dat door kan knabbelen en 's avonds muesli met eiwitten (Zomers geven wij ook muesli maar dan die met minder eiwitten)

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:31

Een paard heeft in vergelijking met een koe hele kleine maaginhoud (en een koe heeft ook nog meerdere magen) is het verstandig om een paard kleinere porties te geven verdeeld over de dag. Mijn paarden krijgen 3x per dag havens draversbrok en reform kruidenmuesli en 4x per dag hooi. Ze worden 9 uur s'ochtends smiddags 1 uur en s'avonds 6 uur gevoerd en krijgen hun hooi erbij. 10 uur s'avonds krijgen ze extra veel hooi. Ze zijnzeker niet dik. Tussen de middag geef ik als het er is winterpeen een kilo of 4 per paard, uitstekend voermiddel dat veel vep bevat. Het beste is om hooi te voeren voordat het krachtvoer komt omdat dan veel speeksel vrijkomt en het spijsverteringstelsen in werking wordt gezet en het krachtvoer beter wordt opgenomen. Maar ik moet je bekennen dat ik hooi en krachtvoer ivm de tijd tegelijkertijd geef. gr gabrycha Haha!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:33

ik denk dat je beter een zak bix erbij kunt kopen en dan langzaam afbouwen ( bix mengen met muesli) het lijkt me niet goed dat ze in 1 keer over gaat op muesli als ze altijd biks gewnt is!

groetjes melissa

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:34

Ik vind het onzin dat je niet 1 soort voer kunt geven.
Vroeger bestonden er geen muesli''s en werden de paarden gewoon oud van Biks. Zelf denk ik ook dat de muesli''s eerder voor de consument zijn gemaakt dan voor het paard. Men koopt het omdat het er zo lekker uitziet.
vroeger kreeg een paard gewoon 2kg biks en nu is 1kg daarvan een muesli.
Mijn paarden krijgen gewoon biks en een handje mais voor op te kauwen(voor de tanden dus).
Verder krijgen ze hooi en dan houd het op.
Een soort voer kun je geven mits alles erin zit.
Als ik jou was zou ik haar gewoon biks geven zoals ze gewend is, is niks mis mee zou ik zeggen.
Daarnaast kun je altijd nog een muesli geven als je wilt.
Probeer wel op zijn minst 2x per dag te voeren.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:15

Probeer minimaal 2 a 3 keer per dag te voeren:
's morgens brok en hooi
's middags muesli en hooi (en in de winter wat appels, wortels en brood erbij, zomers hoeft dat niet, dan zit er genoeg vitamientjes in het gras)
's avonds wat slobber. Hierin zit weinig energie en veel vulcapaciteit, zodat je paard wel een lekker vol buikje heeft, maar niet bommetje vol met energie zit.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:17

bij ons krijgen ze om 8 uur sochtends bix en kuilgras
dan smiddags om 12 uur bix
en dan weer om 5 uur krijgen ze bix en kuilgras!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

bix is volledig voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:18

Goede paardenbix is een volledig voer waar ze alles uit halen dat ze nodig hebben, naast goed hooi natuurlijk.
Muesli is dus niet echt nodig, tenzij je paard spijsverteringsproblemen heeft. Meestal geven we dat soort voertjes omdat het 'ons zo lekker lijkt'. Ik doe het zelf ook hoor, m'n paarden krijgen voornamelijk bix, maar met een klein handje muesli er over 'voor het lekker'.
Wel is het heel belangrijk om het voor over meerdere portie's per dag te verdelen. Een paard heeft in verhouding een heel kleine maag (in verhouding met z'n lichaam zelfs kleiner dan de mens) dus kunnen er problemen ontstaan door te veel in eens voeren. Bij 1 รก 2 kg. kan dat in 2 keer, maar bij meer voer zou ik het in 3 voerbeurten geven.
Ik zelf voer 's ochtends bix (met wat muesli dus), tussen de middag hooi, rond 5 uur weer bix en om een uur of 10 weer hooi (en wortels als ze er zijn). Het meeste voer kun je het beste 's avonds geven, omdat paarden over het algemeen overdag gereden worden of buiten lopen, en beweging met een volle maag is ook niet zo goed. 's Avonds hebben ze alle tijd om het voer te verteren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
~Francis~

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:19

pony's tot 1.37, lichte arbeid
7.30 =
450 g mengvoer
450 g voederbieten
450 g paardenbrokken (biks)

17.00 uur
450 g mengvoer
450 g voederbieten
450 g paardenbrokken

19.30 u
4.5 kg hooi

Dit is bestemd voor ponys en paarden die overdag in de wei grazen en s'nachts op stal staan.
Knipoog
pony tot 1.47, licht bereden
7.30
900 g mengvoer
450 g voederbieten
450 g paardenbrokken

17.00 u
450 g mengvoer
450 g voederbieten
450 g paardenbrokken

19.30 u
5.5 kg hooi
Knipoog

pony tot 1.47, regelmatige arbeid
7.30 u
900 g mengvoer
450 g voederbieten
450 g paardenbrokken
450 g haver

17.00 u
900 g mengvoer
450 g voederbieten
450 g paardenbrokken

19.30 u
5.5 kg hooi

19.30 u
5.5 kg hooi
Tong uitsteken

Dit heb ik opgezocht in een paardenboek van mij misschien heb je er iets aan!! Lachen Lachen Lachen

-xxx- Sanne