niet dik maar toch een hangbuik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

niet dik maar toch een hangbuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 20:32

mijn verzorgpony Party!! zoe zoe (arabier) heeft best wel een grote "hang" Boos! buik maar ze is voor de rest niet dik. Ze is eerder mager bij haar flanken.
ze staat overdag op de wei en 's avonds op stal.

ik rijdt haar 2 keer in de week in de bak (ongeveer 3/4 tot 1 uur) ik denk dat ze zo'n vier/ vijf keer per week intensief wordt bereden. Of ze wordt gelongeerd.

Haar zadel ligt ook iets te ver naar voren omdat de singel naar voren glijdt door haar buik... kan je hier iets aan doen behalve beweging geven... ze moet namelijk niet veel dunner worden, maar gewoon een beter figuur krijgen... Haha!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:36

Is ze soms drachtig?????

Je suis Charlie.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:45

Het hangt van de leeftijd af.

Ik heb vorig jaar een tijdje een Fjord van 15 gehad. Ze was onwijs dik, door meer trainen en ander eten is ze heel veel afgevallen maar die hangbuik bleef je zien. Op een gegeven moment werd ze echt 'mager', je voelde haar ribben een beetje, maar door de hangbuik leek ze nog heel dik. Heel waarschijnlijk heeft zij ook een paar veulens gehad dus ik denk dat er dan weinig aan te doen is.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:14

JA! heel herkenbaar! Mijn 5 jarige arab heeft dat ook. Ook hij wordt lekker bereden, en staat overdag in een (kale) wei.
Hij had eerst ook een hangbuik, maar die is nu redelijk weg. Arabjes zijn nogal eiwitgevoelig, daar moet je dus mee uitkijken. Ik geef hem nog maar heel weinig hooi in kleine porties, en dat helpt goed.
M'n NRPS merrie heeft heel veel hooi nodig om een beetje dik te blijven (tja, die heeft ook anorexia...)

Voor mij is het dus erg lastig om ze in de wei hooi te geven, want m'n NRPS wordt dan te dun, en m'n Arab te dik.

Maar goed: ik zou dus eens wat hooi gaan matigen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 22:00

nee ze is niet drachtig,
en ook nooit drachtig geweest.

maar er was laatst een vrouw die zadels kwam passen op een andere arabier, en die had het zelfde probleem, dat het zadel naar voren gleed door de buik. Zij zei ook dat het vaker voor kwam bij arabieren.

maar ik zal kijken of het verminderen van hooi helpt. maar ze is a best mager, wordt ze dan niet nog magerder ??? ze is 11 jaar oud. en de wei waar ze in staat is best kaal. Ze krijgt wel hooi in de stal 's avonds dus ik heb geen problemen met andere ponies die dan te veel of te weinig zouden kunnen krijgen...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:02

Heeft ze soms wormen?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 22:08

volgens mij niet, ik verzorg haar nog niet zo lang.. ik denk nu ongeveer 2 maanden. maar ze heeft (zag ik in het boek) laatst nog een wormenkuur gekregen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:15

Nou ik zou haar beslist niet minder hooi geven, je zegt zelf dat ze niet heel dik is.Heeft denk ik toch een andere oorzaak.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:25

Ik heb laatst ergens gelezen dat een grasbuik niets te maken heeft met wel of niet dik zijn, maar dat het komt door ophopingen van het ruwvoer in de darmen. Verward Ik weet het niet precies hoor. Mijn bejaarde paardje heeft ook vaak een hangbuikje, terwijl ze verder behoorlijk mager is.

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-01 22:32

ja dat zou inderdaad erg gezellig zijn Haha!
maar ze is nooit gedekt, en ik denk niet dat ze per ongelijk gedekt zou kunnen zijn, omdat er helemaal geen hengsten op die stal staan.
maar het zou wel leuk zijn... zo'n klein ding erbij... Lovers

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 22:20

hoi, ik zou zeker niet minder gaan voeren!
zou haar wel nog een keer een wormenspuit geven maar eerst heel goed met de eigenaar overleggen, als je nl te weinig van die spuit geeft, dan werkt het niet, je kan dus beter iets te veel dan iets te weinig.
anders da bellen.

volgens mij hebben merries wel vaker een hangbuik, das iets merrie-achtigs volgens mij.
en als er wordt gezegd dat dat een arab-eigen is, heb je dus dubbel zoveel kans lijkt mij op een paard met een hangbuik.

maar pas op, soms wijst het er ook op dat er wat mis is en dan zou ik toch echt ff met de eigenaar overleggen (was toch je verzorgpaardje?) en de da bellen.

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-01 12:19

ja als ik wat ga doen dan overleg ik het natuurlijk wel eerst met de eigenaar. Ik zal haar eens vragen of ze op tijd haar wormerkuur heeft gekregen.

als ze haar krachtvoer eet, eet ze dat meestal met haar hoofd over de stal deur heen, en ze laat veel voer uit haar mond vallen, waar ze dan later niet meer bij kan... misschien heeft ze problemen in haar mond (dat het eten wat moeizamer gaat) en vandaar dat ze toch best wel dun is bij haar flanken,

die hangbuik hebben waarschijnlijk toch veel arabieren dus Verward

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 16:33

Ik denk niet dat jou pony dit heeft, maar wil het toch even vertellen: Een paard op mijn vorige stal was ook heel dik, tenminste, ze leek wel drachtig, zo opgeblazen, terwijl ze op de rug, ribben en hals juist erg mager was... Bleek ze een ontsteking in de baarmoeder te hebben en iets van 100 lieter water in haar buik! Toen dat er uit was, zag je pas hoe mager ze eigenlijk was... Dit paard moet onder behandeling blijven voor die ontsteking, maar verder ziet ze er echt veel beter en jaren jonger uit!
Die hangbuik was dus zo weg!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 19:49

Ik denk dat je verzorg arabiertje gewoon lange ribben heeft. Mijn pony heeft geen grammetje vet maar is rondgeribt en heeft ook nog eens hele lange ribben. Ze lijkt dus een dikke buik te hebben, maar das dus gewoon allemaal bot. Niks geen vet zoals de meeste mensen denken. Zelfs als ze mager is blijft die diepe bostkas.
Daar moet je juist blij mee zijn, is er veel ruimte voor dr longen en kan ze veel uithoudingsvermogen krijgen.
Als ze verder gewoon goed in dr vel zit zou ik me dr niet druk om maken.
Viv


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 26 bezoekers