IJzers en sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karinb
Berichten: 17
Geregistreerd: 02-11-01

IJzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-01 17:53

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje. Mijn paard heeft alleen voor ijzers sinds het voorjaar. Maar kan je een paard met ijzers wel in de wei doen? Hoorde namelijk van meerdere dat dat niet zo'n verstandig idee was. Maar bij ITP zie ik allemaal foto's van paarden in de sneeuw, kan je paarden met ijzers toch wel in de sneeuw naar buiten doen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast bedankt voor je reactie.


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:04

Met ijzers glijden ze sneller uit. Zonder ijzers is het niet echt een probleem. Het enigste wat er kan gebeuren is de sneeuwklompen onder de voeten. Ik weet niet of ik mijn paard met hoefijzers buiten zou zetten. Ligt er ook aan of de grond hard is en hoe de sneeuw is.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:44

Hihi, zag laatst een paardje met ijzers een spagaat doen in de sneeuw.
Na wat gespartel stond hij weer hoor en mankeerde niks.
Maar ijzers+sneeuw = niks Cool

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:07

Precies,wat Pegasus al zei is ook zo.
Sun heeft alleen ijzers voor en ze loopt op hoge klonten sneeuw *zucht*
en het is me toch een ***** werk om dat eronder vandaan te krijgen Bloos

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:26

hoi mijn paard heeft ook voor ijzers maar als het niet te nat is gaat ze gewoon de wei in hoor!!

Ik de wei gaat het wel met de gladheid maar ze kan absoluut niet gewoon op een pad lopen maar in de wei staan is niet erg (bij mij dan)
maar als ja er maar niet rijd dan gaat het wel goed bij mij

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:45

Die van mij hebben allebei ijzers en ik moest ze wel even in de wei zetten vandaag om te mesten. Ze gingen alletwee als razende gekken te keer in dat land. Al bokkend in volle galop het hele land over en idd wel een beetje glijden, maar geen van beiden zijn gevallen.

Ik denk dat paarden het zelf het beste aanvoelen wat ze wel en niet kunnen doen met sneeuw. (Van die race-partij heb ik 24 !!!! foto's gemaakt, dus binnenkort bij ITP!!!!)

Dus als je ze lekker op hun eigen beentjes laat lopen zal het imo niet zo'n vaart lopen met de ongelukken!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Adventure
Berichten: 11
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: Ugchelen (bij Apeldoorn!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:37

Het lijkt met niet zo slim om je paard met ijzers in de wei te zetten. Als de sneeuw aangetrapt is en glad, dan kan het echt niet. Als de sneeuw nog wat muller is, dan kan het wel als het pak niet al te dik is.
En de hoeven even insmeren met hoefvet, zodat de sneeuw er niet onder blijft kleven.
Over de weg lopen met (aangestampte) sneeuw is niet zo slim, want dat is heel glad.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:52

Hebben jullie wel eens een paard onderuit zien gaan ten gevolge van gladheid ? Ik wel. Verdrietig En dat geeft een aardige plof ! Frusty

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:24

Hoevenvet onder de hoeven smeren heeft geen enkele zin, net als groene zeep. Sneeuw blijft net zo hard plakken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:26

In mijn geval was er sneeuw gevallen en was er niets of niemand op het weiland geweest, dus de sneeuw was mul en grof, kortom niet glad, lijkt me logisch indien de sneeuw plat is (dan wordt het ijs) dat je de paarden dan NIET buitenzet!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 41 bezoekers