chippen verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

chippen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 17:17

Misschien is deze vraag al wel gesteld, maar ik wil het graag weten;
Is het verplicht dat je paard/pony een chip moet hebben?
Ik rijd gewoon recreatief met Mazzel, dus geen wedstrijden moet ie dan ook een chip hebben?
Weet iemand misschien ook hoe duur dat ongeveer is?

Ik heb trouwens een tijdje geleden gelezen dat chippen gevaarlijk is, en dat ze bij een paard die chip in zijn been terug gevonden hebben. Is chippen echt zo gevaarlijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties
-x- Elke & hoefjes Mzzl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:44

Meer informatie waarom men tegen het chippen is kun je hier vinden:

http://www.antichip.nl/

Als je voor de rest geen wedstrijden wilt rijden zou ik mijn paard gewoon niet chippen. Wel zo veilig. Natuurlijk ga ik ervan uit dat je je paard bij huis hebt staan, hem 's avonds binnen haalt en dat er altijd toezicht is overdag. Als de weilanden wat verder weg liggen en je er geen toezicht op hebt zou je eventueel kunnen overwegen tot chippen.

Mijn paard is DNA geregistreerd, het stamboek van mijn paard doet absoluut niet mee met de chip actie. Ik heb er zelf ook geen vertrouwen in. Dus mijn paard wordt niet gechipt!

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:51

Als je bijvoorbeeld met je pony naar de keuring ga van het ras van je pony alleen word gekeurt en in de keuring moet je een chip hebben dan lijkt het me handig!! maar als je geen keuring ofzo doet ik denk dat het dan niet hoeft maar ik weet het niet zeker!!!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 18:30

ik laat Toscar binnekort chippen, vind ik een veiliger idee (voor als hij gestolen wordt) en waarom zouden ze chippen als het zo gevaarlijk zou zijn! Geef je paardje de voldoende rust....

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 19:16

JA HET IS VERPLICHT!
ik rijd geen wedsrtijden ofzo maar toch hebik mijn pony moeten laten chippen

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:20

bij het fjorden stamboek is een dna test, chippen VERPLICHT!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:25

Chippen/en of DNA

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:03

Je kunt hem toch ook in de box zetten in een hoekje, desnood even beentje optillen en klaar is kees.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:43

Chippen is NIET verplicht. Alleen als je keuringen, wedstrijden e.d. gaat doen, dan zou je tegen een verplichting aan kunnen lopen.
Er wordt wel druk over gesproken en gelobbied om chippen bij wet te verplichten, maar het is nog lang niet zover, en of het ooit zover komt moet ik nog meemaken.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:54

chippen is NIET verplicht, op wedstrijden moet een paard of pony gechipt zijn of via DNA
Zelf heb ik 3 van de 6 paardjes niet laten chippen, ben dus ontzettend anti, voor Aniek zit ik over DNA te denken, omdat we haar de sport in willen laten gaan.
Mijn KWPN ruin en oude pony heb ik niet laten chippen, paspoort zou verplicht zijn (KWPN ruin heeft paspoort, de pony niet)
Als je western wedstrijden rijdt is de chip weer niet verplicht, ra ra waarom niet, erg duidelijk is het chippen niet.
Als je geen wedstrijden rijdt zou ik dus absoluut niet laten chippen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 01:08

Ethelate schreef:
ik laat Toscar binnekort chippen, vind ik een veiliger idee (voor als hij gestolen wordt) en waarom zouden ze chippen als het zo gevaarlijk zou zijn! Geef je paardje de voldoende rust....


Je paardje kan het geen bal schelen of hij nou gechipt is of niet. Dus waarom je je paardje de rust wilt gunnen snap ik even niet. Voor de rest wil die chip nog wel eens aan de wandel gaan. Komt hij via een bloedbaan in het hart terecht, of in een gewricht (zoals op www.antichip.nl duidelijk te lezen is) is het voor je paardje einde oefening. Jammer dan, denkt de overheid. En denk je nou echt dat het de overheid om het welzijn van onze paarden te doen is? Word eens wakker! Het gaat in dit geval puur om het geld dat je binnen kunt halen via belastingen, en om de controle wat voor geneesmiddelen een paard heeft gehad voordat het eventueel naar de slacht gaat. Het argument dat men zo de fraude wil tegen gaan in de wedstrijdsport is ook niet helemaal waterdicht. Snij een bestaande chip eruit, of plaats er een tweede vlakbij. Door de transponder in een bepaalde hoek te houden leest die de ene keer de ene en de andere keer de andere chip.

DNA is niet te vervalsen. Het duurt wat langer om de identiteit van een paard vast te stellen, maar verder is het veilig voor het paard. Verder zal de overheid de chip proberen door te drukken omdat er nog zoveel chips op de plank liggen die anders waardeloos zouden zijn. En dat is een heel bedrag.

quote van www.antichip.nl:

Tot circa 1 juni 2001 zouden er ongeveer 40.000 paarden zijn gechipt. Als U zich realiseert dat er in Nederland ongeveer 82.000 wedstrijdgeregistreerde combinaties rondlopen betekent het dat de NHS nog minimaal 40.000 chips in haar magazijn heeft liggen. De NHS moet dus wel pushen want ze hebben een dubbel probleem. Claim van alle eigenaren van gechipte paarden indien dit project mislukt en een magazijn vol met minimaal 40.000 chips die ergens renteloos ligt of een nog na te komen leveringsovereenkomst met de fabrikant of distributeur.
Volgt U het voorbeeld van Anky, Jeroen en andere topruiters door niet te chippen? Wees verstandig en stel het chippen uit, maak voorlopig gebruik van DNA en laat je niet voor het NHS karretje spannen.

Dus Ethelate: wil je jezelf omwille van je paard een gerust geweten gunnen: CHIP NIET!!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 09:56

Cassidy, kun je misschien met 1 verhaal komen dat je zelf weet en hebt meegemaakt waar het misgegaan is??
Er zijn in mijn omgeving al zo ontzettend veel paarden gechipt en ik heb nog NOOIT een verhaal gehoord waar het niet goed gegaan is.

Houd toch op met die anti-chip campagnes en laat mensen zelf beslissen.
Als mensen dan zo nodig via DNA testen willen wedstrijdrijden, prima toch.
En als mensen willen chippen, laat ze dan ook eens in hun waarde.

Mazzel-meid, voor jou is het absoluut niet verplicht, dus als ik jou was zou ik het niet doen, zonde van het geld en de moeite.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 10:19

Ik heb hem inderdaad ook laten chippen, met een heleboel andere eigenaren bij ons op stal. Geen van de paarden heeft last van de chip.
Als het chippen nou zo gevaarlijk is, waarom staan er dan maar 2 verhalen op van mensen waarbij het verkeerd is gegaan, op de 40.000 paartde die gechipt zijn?
Ik vind het een beetje vergezocht. Er zal incidenteel wel eens iets misgaan met chippen, dat gebeurt altijd wel eens een keer.
Ik vind de website van anti-chip leuk opgezet, maar er is maar door een paar mensen geschreven, en dat maakt de site voor mij niet betrouwbaarder

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:06

Mijn paard is DNA geregistreerd, en kan ten allen tijde als mijn paard worden geidentificeerd. De rasvereniging waar ik bij ben aangesloten heeft geen paspoort en een centraal meldingspunt waar een eventuel chip zou kunnen worden geregistreerd. Maar zelfs al zou dat het geval zijn, zou ik mijn paard persoonlijk niet laten chippen.

Maar bovengenoemd feit verklaart misschien waarom ik persoonlijk niet meer paarden ken die gechipt zijn. Maar van het geringe aantal gechipte paarden in mijn omgeving ken ik persoonlijk één geval waar de chip zoek is geraakt en waar een tweede chip bij geplaats moest worden. Het ging in dit geval om een tinkermerrie op een keuring. De mensen die moesten controleren zijn het hele lichaam met de transponder afgeweest, het ding bleef onvindbaar. Dus toen - inderdaad je raadt het al - werd er een tweede chip geplaatst. Huppakee, weer kosten erbij...en een tweede lichaamsvreemd voorwerp ingebracht...

Deze eigenaar zal het ook niet zo snel aan de grote klok hangen dat er een tweede chip geplaatst moest worden. Zij is namelijk nogal pro-chippen. Als er meer mensen zijn zoals zij, is dat misschien een verklaring waarom er maar twee berichten zijn op de www.antichip.nl website die niet zo positief reageren op het chippen.

De eerste keer dat de chip bij dit paard geplaatst werd, werd er ook niet zorgvuldig gecontroleerd of de persoon die bij het paard aanwezig was op het moment van chippen, ook echt de eigenaar was. Stel: je plukt een paard uit een landje, hij heeft geen chip, je laat iemand komen om te chippen, het paard word gechipt en jij krijgt de papieren in handen. Cirkeltje is rond, en probeer jij maar te bewijzen dat het in dit geval een gestolen paard is geweest! "Verzorg" er papieren bij en klaar is Kees! DNA kan niet vervalst worden. Er zijn andere manieren dan chippen of brandmerken of tatoeëren op de tong die een paard voor 100% kunnen identificeren. Waarom moet er dan gechipt worden?

Waarom is het alleen Nederland die zijn paardeeigenaren verplicht op te chippen?

Waarom is het alleen Nederland die dubbel chippen voorschrijft?

Hoe lang bestaat chippen nu al? Één jaar? Twee jaar? Hoe kun je nu al weten dat de chip over tien jaar nog steeds geen kwaad kan?

Wie garandeert jullie dat de registratie in de toekomst niet tot extra kosten gaat leiden? Niemand!

Jullie kunnen me nu wel aanvallen omdat ik anti-chip ben. Ik zou wat minder pro-chip zijn als ik jullie was, en er hele grote kanttekeningen bij plaatsen...

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:14

helemaal met je eens Cassidy.
Bij toeval ken ik persoonlijk een geval van een paard wat nu voor de derde keer gechipt is, vertel mij maar eens waar de andere 2 chips gebleven zijn Verward
Heb min of meer onder dwang mijn wedstrijd pony's laten chippen, maar bij onze nieuwe aanwinst moet ik daar heel lang over na denken, zeker na het geval 3x chippen
Waarom wordt er in andere landen niet meer gechipped ? Verward
Waarom chippen een groot aantal topruiters niet ? Verward
Hoe is het over 5/10 jaar of langer ? Verward
Iedereen moet dit voor zichzelf weten, maar ik chip niet meer

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:24

Fitzroy schreef:
Cassidy, kun je misschien met 1 verhaal komen dat je zelf weet en hebt meegemaakt waar het misgegaan is??
Er zijn in mijn omgeving al zo ontzettend veel paarden gechipt en ik heb nog NOOIT een verhaal gehoord waar het niet goed gegaan is.



Ja wel hoor! Bij onze hond. Dan ding is gaan zwerven en zit nu ergens laag in de schouders. als je daar hard aait, dan vind ze dat vervelend. Dus het is een gevoelig plekje.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:27

verder zal ik wel gewoon chippen. wat maakt het uit voor die 80 pieken. we weten de voordelen toch? Alleen de moeite voor de afspraak met de huisarts en het wachten hierop is vervelend. Kost wee zoveel tijd enzo. Gewoon dus lekker doen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:29

Ik heb zelf al ruim 800 paarden van een paspoort voorzien. Van al deze paarden heb ik nog nooit problemen gehoord. En over dat rust gunnen. Het paard moet verplicht rusten, zodat je geen problemen krijgt.