'te rustig' paard, verkopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 17:45

Hoi allemaal,
ik heb een hele lieve Fjordenruin van 5 jaar; Rivjenn.
Hij is echt superbraaf en je kan alles met hem doen, maar....
hij is te rustig.
Klinkt misschien een beetje gek, maar ruim 2 en een half jaar geleden was ik op zoek naar een rustige betrouwbare Fjord, dus kwam Rivjenn.
Alleen het probleem van Rivjenn is dat hij werkelijk geen stap harder zet dan nodig is.
Ik zit er nu over te denken om hem te verkopen en een ander paard te kopen.
Maar ja, hij is wel heel lief en voor de kar doet hij het perfect!!
Hij is mak in het verkeer en heel lief.
Maar ik vind het niet leuk dat ik hem steeds moet aandrijven of slaan als hij niet harder wil.
Aan de ene kant is het het paard van mijn dromen maar aan de andere kant wil ik graag ontspannen rijden ipv. zelf moe te worden.
Wat zouden jullie doen?
Mijn idee is om eerst rustig te kijken voor wat anders en niet eerst Rivjenn weg te doen.
Maar wat voor paard, weer een Fjord, Haflinger, Merens...
Hij moet ook voor de kar en 100% betrouwbaar zijn, verkeersmak maar hij moet wel werklust hebben en voorwaarts zijn..
Wat raden jullie me aan om te doen, want ik twijfel heel erg, moet ik hem verkopen of niet?
Ander voer ofzo helpt niet en afwisseling krijgt hij genoeg.

[Edit] titel [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-05 17:41 ]</font>

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:49

Kan je geen ander paard erbij kopen en dan Rivjenn houden of kost dat te veel?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:53

Als je niet de mogelijkheid hebt om ze samen te houden denk ik dat je toch het beste voor een ander paardje kunt kiezen..
het is namelijk belangrijk dat je met plezier rijd. en ik kan me niet voorstellen dat je dat doet als je hem condstand moet aansporen om harder te gaan..

Als jou pony zo braaf is kun je hem naar een stel kleinere kinderen doen die nog moeten leren. Voor hun is hij dus perfect!
Misschien kan hij ergens in de buurt komen te staan?
Succes ermee, en niets overhaast beslissen he! Goe nadenek wat je het liefste doet!!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 17:58

Op zich zou twee paarden dé oplossing zijn!!
Alleen heb ik echt geen tijd voor twee paarden en natuurlijk heb je dan ook extra kosten..
Erg lastig hoor, maar ik wil niet dat het zo is dat als hij weg is dat ik Rivjenn terug wil ofzo.
Voor kinderen zou hij inderdaad erg geschikt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:00

Kun je hem dan niet wat haver geven dat ie wat actiever wordt??? Dan is het probleem toch opgelost lijkt me?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 18:06

Citaat:
Op 2001-12-05 17:00, schreef Akke:
Kun je hem dan niet wat haver geven dat ie wat actiever wordt??? Dan is het probleem toch opgelost lijkt me?


zoals ik al schreef, ander voer helpt niet.
Het is gewoon zijn karakter denk ik.
Je hebt nou eenmaal ook actieve en langzame mensen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:20

jep daar heb je helemaal gelijk in de 1 is actiever dan de ander zoals je zelf zegt. eerlijk lijkt het me dan ook niet als je 'm slaat omdat ie op moet schieten. eigenlijk moet ie over zijn tempo werken.
Kijk eens of je met dat 'slome' kan werken.. blijf je 'm 'opjagen' omdat je wilt dat ie sneller opschiet is het niet eerlijk tegenover je lieve Fjord.
misschien kun je op zoek gaan naar bijrijdpaard?
Mocht dat niet lukken.. tja dan moet je kijken hoe erg je het vind? als het echt zo'n ramp is zou ik 'm wegdoen zoniet dan kun je er vast mee leren leven?
succes

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:29

Is het probleem nou dat ie niet hard genoeg gaat in jouw ogen of dat ie niet goed reageert op je beenhulp zodat je steeds moet bij drijven en moe word? Voor dat laatste geval zou ik anders een goede instructeur zoeken die jouw paard bijrijd en hem weer actief aan het been krijgt (of goed les nemen) tenslotte moet een paard op zijn eigen benen lopen. Ik hoop dat het het laatste is, want het zou jammer zijn om zo'n leuk paardje weg te doen. Ik weet niet wat je verder met hem doet, wedstrijden, recreatief rijden. Als je recreatief rijd zou ik er nogmaals goed over nadenken of voor jou het harder gaan belangerijker is dan samen met zijn 2en in zijn eigen tempo van het rijden opzich genieten en de natuur (als je die om je heen hebt).

In ieder geval succes

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:44

Ben het eens met Pregini. Het komt echt zelden voor dat je een van nature rustig paard niet toch met de juiste begeleiding sneller en scherper aan je been kunt krijgen. Zoek het dus eerst eens in de rijkunstige hoek voordat je paarden gaat switchen. Een van mijn lesklanten had ook zo'n "slome", hele les drijven en slaan, ruiter doodmoe, maar als ik zelf opstap hoef ik maar met mijn laars langs haar buik te vegen en vertrekt ze als een duveltje uit een doosje. Dit is een kruising fjord/forest, dus ook van nature rustig. Echter.... wel snel verveeld. Nu een paar weken later begint ze het ook goed te doen voor de eigenaresse, die helemaal verbaasd is dat ze nu af en toe "ho-ho" moet zeggen!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:47

hoi sandra,
ik lees nu hier dat je rivjenn misschien zou willen verkopen dat zou echt zonde zijn. Als ik jou was zou ik iemand zoeken die hem vaker zou kunnen rijden.En vooral heel veel drijven zodat hij zich opgejaagd voelt. ik zou hem best willen rijden hoor.Ik heb de kerst vakantie vrij dus het lijkt mij heerlijk om hem dan te rijden. misschien ligt het er wel aan dat hij te kort wordt bereden en wordt hij daarom sloom.Het zijn maar ideeen,maar toen ik er vorig jaar nog op reed was hij in het begint heel rustig en later kreeg hij wel wat meer pit.ik weet niet hoe sarah hem rijdt en hoeveel,want dat scheelt ook natuurlijk.Als je een beroep op me wilt doen je weet me te vinden.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:56

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:23

Sorry maar kan nog steeds niks vinden dat jij schreef dat ander voer niet helpt??? Maar goed misschien is een bijrijdpaard idd een oplossing

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:30

Als ik jou was zou ik gewoon even rustig gaan rond kijken voor een ander paard, die dus wel wat voorwaartser is.
Rivjen zou ik aan een manege verkopen voor gehandicapte kinderen. Want zulke paarden kunnen ze daar prima gebruiken, en zo maak je ook heel veel kinderen blij.
En ik denk dat je hem altijd nog kan opzoeken hoe het daar dan met hem gaat.

Maar goed zo denk ik erover, ik hoop dat je eruit komt.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:31

hoe vaak wordt ie bereden dan?

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:02

Als de mogelijkheid er zou zijn, zou je met Rivjenn aangespannen kunnen blijven rijden en met een ander paard gaan rijden. Maarja, als dat niet gaat zit er niets anders op dan hem verkopen en een pittig paardje zoeken.. Scheve mond\ Maar juist die felle paardjes doen het wat minder voor de kar, en in het verkeer.. Dus dat zou je dan gewoon met Rivjenn kunnen blijven doen en rijden met die andere! Succes ermee! Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:38

Moeilijk want eigenlijk heb je een gouden paard.
Deze makke beesten zijn soms moeilijk te vinden en vooral bij fjordjes Haha!
Ik vind dat sommige wel makkelijk reageren terwijl ze het paard nog nooit gezien hebben.

Laat Wodan hem eens rijden dan ga ik een keertje mee Party!!
Ik wil je fjordje wel eens zien. Haha!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:13

haha sandra(cowgirl) dat zou je wel willen he! ik ook trouwens hoor ik vind het een leuke en betrouwbare fjord die ook wel eens zijn gekke dagen heeft Haha! . maar de keuze is toch echt aan jou sandra(van rivjenn) die kunnen wij niet voor je maken al is rivjenn te mak in jouw ogen moet je verder zoeken.het is niet anders.

fellowOud
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 05:15

Zo te lezen heb je een super paardje, eentje waar ik al jaren naar op zoek ben, verkoop niet te snel, want weg is weg en wie zegt dat het met een ander paard wel lukt wat je wilt. Daarbij komt nog een paard is geen ding dat je zomaar aan de kant zet, er komen toch emoties bij kijken, mijn advies probeer eerst andere mogelijkheden om hem meer aktief te krijgen, je hebt toch geen haast.

TAKE IT EASY

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:36

Ik snap echt niet hoe sommige mensen zomaar hun paard kunnen verkopen, ik vind dat je dieren hebt voor het leven net als een kind. Als je er geen plezier meer in hebt kun je een andere oplossing zoeken zoals een bijrijder voor je pony zoeken die ook bijdraagt in de kosten, zo kan jij een pittiger paardje gaan rijden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:45

Zie je PB met laatste tip (wel met voer maar dan anders).
Groetjes Viv

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:52

fjorden en haflingers zijn koudbloeden en die zijn niet zo heet voor het been, ze reageren er gewoon minder op. (natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dit is wat ik hoor van mensen die deze paarden houden) Je had je beter van te voren goed kunnen laten informeren over de voor en nadelen van bepaalde rassen. Je kunt beter een warmbloedras uitzoeken omdat dit beter bij jou zal passen. Reeel zijn, en niet het paard te veel moeten afdwingen. Want dat is niet alleen voor jou niet prettig maar ook niet voor het paard. Jouw fjord is voor vele anderen goud waard omdat hij juist is zoals hij is.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:40

Ik zou hem niet weg doen, zo'n betrouwbaar paardje vind je niet snel meer. Vooral ook omdat je hem voor de kar zet enz. Maar het blijft je eigen keuze sterkte ermee.

kaspa
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Lissebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:10

het zou er an kunnen liggen dat ie niet genoeg afwisseling heeft en dat hij daarom zo langzaam is.
Misschien moet je een tijdje wat leukere dingen doen als buitenritjes maken en hem wat vaker een rustdag geven.
Verder weet ik misschien wel iets wat zou kunnen helpen en dat is een methode genaamd:TTeam & TTouch. Het heeft een beetje wat weg van natural horsemanship. ik heb namelijk zelf een aantal gebruik gemaakt van een methode voor een sloome pony en het heeft wel redelijk geholpen moet ik zeggen. Het is de bedoeling dat je een touw ( ik zelf heb een elastische bandage gebruikt) aan de ene kant van de singel vastmaakt ten hoogte van de singelstoten en dat je het touw of bandage achter zijn achterbenen en kont naar de andere kant van zijn lichaam laat lopen en dat je het daar weer vastmaakt. het is de bedoeling dat het wel een beetje strak zit zodat het paard het kan voelen tijdens het lopen. Het schijnt te zijn dat het paard hierdoor meer 'lichaamsgevoel' krijgt en hierdoor wat actiever gaat lopen.
persoonlijk vind ik dit een vriendelijke methode omdat het uit zichzelf gestimuleerd wordt om actief te gaan lopen.
Ik zou het zelf zonde vinden om je paard te verkopen om een dergelijke rede, ik raad je daarom aan om eerst nog wat hieraan proberen te doen (Proffesionele hulp inschakelen?) want het zou zonde zijn als je dat beessie verkoopt en dat je naderhand spijt krijgt.
Ik wens je veel succes, groetjes Kaspa
Ps. ik zou er toch rekening mee houden dat fjorden nou eenmaal een rustig karakter hebben en dat je eventuele verwachtingen (dressuurwedstijden?) op z'n beloop moet laten gaan. Ook al is het niet onmogelijk om met fjorden op hoger niveau te rijden hoor.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:32

Klinkt misschien gek, maar verkopen lijkt mij beter, jullie moeten het allebei leuk vinden! Kijk jij bent wel de baas, maar voor je pony is het ook moeilijk om altijd in een hogere versnelling te lopen dan dat hij kan, en voor jouw lastig al dat draven.
Ik zou als ik jouw was eerst eens gaan zoeken want wat jij zoekt is denk ik moeilijker zoeken dan jouw pony verkopen (lijkt me de idiale pony voor kinderen(ben ik zelf ook een beetje hoor, maar ik ben voorzien))
Haha!
Suc6 met beslissen!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 22:27

Bedankt allmaal voor jullie reacties!
Eerst wil ik even zeggen dat ik wel degelijk weet wat een Fjord is, ik heb er nl. 8 jaar lang een verzorgd.
Ik heb ook een Fjord gehad die alleen maar op hol ging wat dus echt niet ging, daarna kreeg ik een hele lieve Fjord, hij was erg braaf maar niet sloom, helaas werd hij ziek en daarna kwam Rivjenn.
Opzich ben ik heel erg blij met hem, hij schrikt nergens van, hij is heel erg lief maar niet voorwaarts.
En ik ben inderdaad bang dat als ik hem wegdoe dat het niet de goede keuze is.
Maar zoals het nu gaat is het voor ons beide niet leuk.
Hij wordt nu 5 keer per week bereden.
Dus ik dacht opzich wel genoeg..
Als ik aan het draven ben in het bos en hij heeft geen zin meer gaat hij gewoon stappen.
Soms hoop ik dat hij misschien sterker wordt als hij ouder wordt, hij is nu pas 5.
Inmiddels weet ik wel dat het perfecte paard niet bestaat, maar hij moet toch gewoon door kunnen draven?(of galopperen)
Zou ik misschien teveel van hem verwachten?
Hij is echt superlief en ik zou hem het liefste gewoon houden...Verward