Trakhener, aanrader?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Trakhener, aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 09:14

Dit omdat ik een merrie te koop heb zien staan.
Een trakhenermerrie van 7 jaar.
Altijd recreatief/dressuurmatig bereden.

Ik wil graag de dressuursport in, zijn trakheners daar geschikt voor?
Want het zijn vrij prijzige paarden toch?
Deze man wilt er niet veel voor hebben...

Ik heb al eens een topic gestart over haflingers en appaloosa's, ik ben echt een beetje aan het uitvogelen wat er op de markt is zeg maar.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:18

Trakehners zijn paarden die je moet liggen. Ze zijn snel beledigt. Het is een ras waar niet iedereen mee kan opschieten. Verdiep je in dit ras eerst!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:41

Trakehners zijn bloedpaarden (en overigens geen ras, maar stamboek), maar de ene is de andere niet, net zoals bij kwpn-ers. Ik hoor van verschillende hengsten verschillende geluiden. Onze stalhouder is niet zo weg van Michelangelo en ik hoor er meer geluiden over dat zijn nakomelingen niet zo easy zijn. Van Balzflug hoor ik verschillende geluiden, de een is positief en wil geen andere, en anderen vinden ze lastig (ik heb er zelf een en ze is heel braaf). Van Chronos ken ik fijne karakters, dus het varieert nogal. Laat je niet afschrikken op wat mensen zeggen, een paard is een individu, er zit een moeder achter en een vader, ze zijn dus allemaal verschillend. Ga gewoon kijken. Misschien is het toch een heel leuk paard.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:57

Mijn opa fokt onder andere trakehners en mijn ervaring is dat het hele senisitieve paarden zijn. Maar er zitten bijvoorbeeld ook een paar lobussen tussen, lekker lomp. Ieder paard heeft weer zo zijn persoonlijkheid, je kunt ze niet generaliseren. Gewoon kijken dus!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 16:40

Trakenhers zijn idd wel sportpaarden, je moet ze alleen wel kunnen rijden, ze zijn heel ''bloedig'', veel pit zit er in! Ik zelf ben er compleet weg van, zowel de bouw als de uitstraling en karakter (over het algemeen genomen). Je hebt idd trakehners die het bloed onder je nagels vandaan halen, maar je heb er ook die het tegenovergstelde zijn! Verdiep je in het ras, ga gewoon rondkijken, het ene paard is het andere paard nog niet! Ik ken Gribaldi's die oervervelend zijn, maar ook die super gaaf zijn! maar dat is bij Peter Pan ook zo! dat heeft iedere hengst! Ga gewoon rondkijken!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 21:09

z
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 22:01

Inderdaad: kijk gewoon naar het paard, wij hebben 1 trakhener van 2,5 jaar - een Nero. Toen we hem kochten als jaarling, was ie erg schrikkerig en toen zei iedereen, oh, zie je wel, een Trahkener. Maar ondertussen is ie natuurlijk al heel lang bij ons en het is een echt knuffelpaard geworden.
Maar het is natuurlijk wel een groot verschil met bv een haf, dus wat dat betreft moet je wel enigszins weten wat je wilt!
Over de prijs: trahkeners zijn - voor zover ik het weet - niet veel duurder dan wpn-ers.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 23:47

Ik ga zelf zaterdag een trakehner uitproberen. Ik ben al helemaal verliefd op haar, ze is wel een beetje eenkennig in het begin, maar een enorm knuffelpaardje en dankzij een goeie opvoeding niet zo schrikkerig.
Je kunt ze qua karakter soms vergelijken met arabieren, zit ook arabierenbloed in, soms ook volbloed.
Gewoon een pittig paardje, bepaald geen koudbloed, maar zeer geschikt voor de sport. De vader van de merrie waar ik naar ga kijken, zat in het Olympisch team voor Military in Duitsland, voordat hij naar Amerika werd verkocht.
Sommigen zijn inderdaad wat prijzig, omdat ze van bekende paarden afstammen, maar dat is met kwpners net zo.
Ze zijn in elk geval heel veelzijdig!
Mocht je een trakhener gaan bekijken, dan ben ik zeer benieuwd hoe je het ervaren hebt, komt er een verslag? Knipoog
Succes met beslissen!