welk bit is het beste

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

welk bit is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 12:32

hoi ik heb een verzorg paard die niet geen goed bit heeft. hij is te groot en hij is niet scherp genoeg. hij heeft een d- trens. het is een renpaard geweest maar hij is niet te stoppen hij pakt het bit vast en rent door hij reageert totaal niet op het bit welk bit kan ik het beste nemen dien niet al te scherp is. ik dacht aan een dunne watertrens want die zijn een stuk beweegelijker in de mond dan een d-trens of een rolletjes bit dan kan hij het niet vast pakken en gaat er meer mee spelen wat denken jullie dat ik het best kan gebruiken alvast bedankt . gr sparklin


Dees

Berichten: 18875
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:42

Voor een stugge hanger zou ik een K&K correctiebit nemen. Dat helpt hem en jou zeker en dat bit is in tegenstelling tot wat je mag verwachten helemaal niet scherp. Het helpt je de inwerking op de lagen van het paard te geven en te laten houden, waar een ander bit eerder eraf wordt gedrukt door je paard. Je hulp komt dus beter door. maar het is absoluut geen gemeen bit. de boodschap is gewoon duidelijk maar je verwond je paard er niet mee.

Een dun bit is wel scherper, maar kan zeker in de mondhoeken gaan snijden. Zo'n bit met rolletjes, de theorie klinkt logisch, maar het werkt niet. het is heel moeilijk om t eonderschieden wanneer je paard hangt op het bit met zijn hele lijf, of wanneer hij het werkelijk tussen de tanden pakt. Er zijn maar weinig paarden die werkelijk het bit tussen de tanden kunnen pakken, het bit hoort immers in het tandeloze gedeelte van de mond te liggen. Vandaar, dat bit met rolletjes is onzin tegen het hangen. Het speeleffect van de losse rolletjes op de tong is wel een beetje aanwezig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ikke

Berichten: 37479
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:21

Dees, zonder jou verhaal onderuit te willen halen, heb ik totaal omgekeerde ervaringen.
Een kennis was met een draver mee op trektocht. We hebben daar de eerste dagen weinig van gemerkt, ze was constant spoorzoeker, ergens honderd meter voor ons uit. Ik heb dit een paar dagen aangekeken en haar toen een enkel-gebroken pelhambit geleend. Ik heb haar uitdrukkelijk op het hart gedrukt dat het een heel scherp bit is en dat ze er alleen maar aan mocht komen als niks anders meer hielp. Ze heeft de hele rest van de trektocht lekker tussen ons in gereden.
Een andere kennis heeft een draver die volgens de GPS 60km/h kan draven en dan nog niet in galop valt. Hij rijdt het paard op een bosal en kan nu heel relaxed met anderen buiten rijden. Galoperen gaat nog wat moeilijk, maar al steeds beter.
De algemene ervaring binnen de NVVR is dat je een ex-draver of ex-renpaard bij voorkeur zonder bit moet rijden.Het bit wordt namelijk geasocieerd met de baan en met winnen en dus met hard, harder, hardst. Als je aan het bit komt gaan ze alleen maar harder, is ze geleerd, bit eruit, asociatie weg, probleem weg. Het is niet zo simpel als ik het hier neerschrijf om uit te voeren maar het komt er wel op neer.
Als je contact wilt met andere draver-bezitters, stuur me even een PB-tje dan breng ik je wel met wat mensen in contact.
Succes.


P.S. Dees, ik wil hier niet mee zeggen dat jou methode niet goed is, ik geef alleen ervaringen weer vanuit de NVVR.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Margreet

Berichten: 18323
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:31

Die jockeys/pikeurs op de baan gebruiken een bit vaak als 'gaspedaal': hoe harder zij trekken, hoe harder het paard daar tegenin gaat en dus hoe harder het paard loopt. Het principe van het bit als 'rem' kennen die paarden vaak niet, als jij blijft trekken om je hulpen te verduidelijken (denk jij) gaan ze dus alleen maar harder en flink terugtrekken (waardoor het lijkt alsof ze vastpakken).
Bitloos is dus helemaal niet zo'n gek idee en zelf in ieder geval niet terug blijven trekken! Los-vast-los-vast (niet zagen!!! 2 teugels tegelijk!!!) is veel effectiever omdat ze dan niets hebben om aan te gaan trekken.

Nulla tenaci invia est via

Dees

Berichten: 18875
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:59

Ik ben niet bekend met paarden die ooit op de renbaan hebben moeten presteren. Het verhaal over de associatie met bit en harder rennen klinkt plausibel. Bitloos rijden zou dan een oplossing kunenn zijn, maar besef wel dat een bosal oid wel heel scherp kan inwerken, laat je goed informeren alvorens gebruik....
Het proberen waard!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:08

Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking dat jockey;'s en pikeurs het bit als gaspedaal gebruiken. Het is in een koers belangrijk wanneer je je paard laat gaan en dat je hem niet constant op volle kracht laat lopen. Een paard moet aan het laatste rechte eind nog energie over hebben, dat wordt soms gestimnuleerd door oorproppen te gebruiken maar zeker niet door hard aan de teugels te trekken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot en 12 bezoekers