Paard knaagt aan hout, huurder aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Paard knaagt aan hout, huurder aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 11:37

Zomaar even een vraag.
Ik sta in pension met mijn paarden. Mijn merrie knaagt aan het hout en mijn stalhoudster maakte vrolijk de opmerking: je bent W.A. verzekerd he?
Hoe zit dit eigenlijk. Kan ik inderdaad een schadeclaim verwachten? Haha!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:41

Volgens mij is dit gewoon risico van het vak. Als je paarden gaat stallen weet je dat ze kunnen knagen....
Je bent er dus mi niet aansprakelijk voor

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:43

bij ons hoef je hier niets voor te betalen hoor. Mijn paard heft al twee keer de buitendeur gesloopt omdat ze af en toe in één keer naar buitenspringt en darabij de de andere deur meeneemt. De staleigenaar zegt dan dat dit gewoon bij je stalgeld zit. is gewoon een risico van de staleigenaar. Gewoon onderhoud aan de stal.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 11:46

Maar hoe zit zoiets juridisch gezien? Het zijn net nieuwe stallen dus ik begrijp zeker dat mijn stalhoudster nog wat zuinig is maar ik vind het idd ook risico van het vak zeg maar. Maar hoe zit dit officieel?

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:09

Jij als bezitter aansprakelijk voor schade veroorzaakt door eigen gedragingen van jouw dier. Daarvan is hier sprake, dus je bent aansprakelijk.
Dan speelt de vraag of er sprake is van eigen schuld bij de benadeelde en zo ja, hoe groot dit percentage dan zou moeten zijn.
Ik denk dat je hier met een gerust hart kunt stellen dat de benadeelde 100% eigen schuld draagt (geen letselschade, benadeelde weet dat paarden dit soort dingen doen, daarbij is hij professioneel en krijgt een vergoeding voor het stallen) en dat jouw schadevergoedingsverplichting reduceert tot 0,00.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:13

Moet een staleigenaar maar zorgen dat er niets te knagen valt, dus metalen strippen op die delen waar het paard zou kunnen knagen.
Of in sommige gevallen misschien wat meer voer of meer naar buiten Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:13

Bedankt Lachen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:15

VOlgens mij ben jij idd aansprakelijk voor wat jou paard doet.
Maar heel veel stalhouders maken er gewoon geen probleem van omdat ze weten dat dit kan gebeuren als je paarden stalt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:18

Schiet mij ineens te binnen, op de vorige stal had ik een huurcontract van 5 pagina's !! waarin ook iets stond over schade. Is het nu zo dat als alleen het woord 'aansprakelijk' in een contract staat ( ondertekend uiteraard ) en niet 'schadevergoeding' ik evt nog niks zou hoeven te betalen? En als dat wel in een contract staat dan neem ik aan dat ik gewoon moet betalen?

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:24

Doet jouw paard dat? Tjonge, wat een onopgevoed beest zeg Haha! Knipoog
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. mijn merrie sloopt regelmatig iets aan de omheining, een beetje hetzelfde verhaal dus. Ik ga er vanuit dat dit het risico van het vak is en dat ik niets hoef te betalen, maar ben wel benieuwd hoe dit zit!

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:37

cornelie schreef:
Schiet mij ineens te binnen, op de vorige stal had ik een huurcontract van 5 pagina's !! waarin ook iets stond over schade. Is het nu zo dat als alleen het woord 'aansprakelijk' in een contract staat ( ondertekend uiteraard ) en niet 'schadevergoeding' ik evt nog niks zou hoeven te betalen? En als dat wel in een contract staat dan neem ik aan dat ik gewoon moet betalen?


Dat hangt er natuurlijk vanaf wat er nu precies staat in welke context. Deze schades kunnen in principe wel via een contract met de stalhouder worden uitgesloten. Dit wordt lastiger bij letsel zaken.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:22

Ja lees je contract na mss staat er iets in. Lijkt me raar. Toch het risico van het vak.