paarden in de wei wel of niet (goed) verzorgd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caillou
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Rotterdam

paarden in de wei wel of niet (goed) verzorgd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 16:05

Hi,

Ik ben pas sinds een paar maanden begonnen met paardrijden omdat het altijd een grote droom van me was. Nu ga ik dus steeds meer om me heen kijken naar paarden in de wei en dergelijke.

Ergens op de veluwe staan een paar paarden die ik regelmaatig ff aai, maar ze staan er echt altijd en mijn ouders waren van het weekend met vries kou en toen stonden ze er nog steeds. Ze staan daar de hele dag zonder afdakje.

In de zomer maakte ik me niet zoveel zorgen, omdat je dan heel veel paarden buiten ziet, maar ze hebben wel heel lange hoeven en vuiligheid bij de ogen.

Heeft iemand tips waar je op moet letten en wanneer het gerechtvaardigd is om je druk te gaan maken. Of moet ik gewoon bij enige twijfel meteen de dierenbescherming bellen? Verward

Alvast bedankt,

groetjes

Femke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 16:38

tegen de kou kunnen ze goed tegen. Dat is dus echt niet zielig.
Maar lange hoeven moet natuurlijk niet.
Misschien kun je er achter komen van wie de paarden zijn en de eigenaar er op aan spreken.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 16:54

Een paard is en blijft een natuurlijk dier! Het is geen machine die je in een hokje moet proppen...

Paarden kunnen daar best tegen. Maar helaas, wij mensen vinden het vaak zielig en zetten ze dan maar 24 uur per dag in een stal van 3 x 3 meter.

Als jij paard was, wat zou je liever willen: dag en nacht in een grote wei met vriendjes, of dag en nacht in een stal van 3 x 3?

Er zijn omstandigheden dat paarden op stal moeten, bijvoorbeeld omdat wij als mensen er mee willen rijden, en ze geen dikke vacht mogen krijgen.

Maar waarom zou men een paard die niet of nauwelijks wordt bereden op een dure stal zetten?

Ook zijn stallen slecht voor paarden, niet alleen geestelijk, maar het is stoffiger en daardoor kunnen paarden eerder last krijgen van de luchtwegen ofzo.

Caillou
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Rotterdam

In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 08:52

Hi,

Bedankt voor jullie reactie. Als paard zou ik inderdaad liever in de weide staan. Voorlopig kijk ik dan wel of ze voor de rest een beetje blij kijken en of ik er achter kan komen wie er bij hoort.

Prettige feestdagen,

Femke

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 09:46

Ik zou me over dat buitenstaan niet druk maken, om de redenen hier boven.
maar wat versta je onder lange hoeven ? een paard dat op ijzersstaat staat korter op zijn hoeven dan een paard zonder ijzers. ( bij ons iig)
dus eerst eens kijken wat lang is, en anders zoals run zei gewoon de eigenaar proberen te vinden.