wedstrijden op gras en ijzers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:04

Ik heb binnenkort een wedstrijd waarschijnlijk op gras, en Vivara heeft geen ijzers. hoe doen jullie dat? Want ik kreeg het advies om ijzers met stiftgaten te nemen, maar eigenlijk waren we niet eens van plan om haar op ijzers te zetten. Nou kwam iemand met de bewering dat je zonder ijzers ook gewoon op gras kan rijden, ik heb het ook meermalen gezien maar het lijkt mij dat je dan gigantisch onderuit gaat. Rijden jullie graswedstrijden met ijzers met stiften?


miisshOrse

Berichten: 1955
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:06

Licht eraan op wat voor gras. Als het gras heel droog is kun je wel zonder stiftgaten. Maar zodra het gras nat en modderig is zou ik ze er wel onder doen!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:11

Het kan wel zonder, zolang het een beetje droog weer blijft Haha!

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Anoniem

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:13

Ja nouja, ze heeft nu nog helemaal geen ijzers dus..
Maarja, wat nou als het de dag ervoor gaat regenen?
dat weet je toch niet van tevoren?
grr... ben ik de enige die hiermee zit!
Ik denk dat er wel ijzers onder gaan maar nu nog niet.....

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:37

Tsja dat is idd lastig Scheve mond
Je bent niet de enigste hoor Haha!
Ik zit dr ook mee te kl0ten..

Maar ik denk wel dat ik ijzers met stiftgaten ga nemen.. het is tenslotte Nederland Schijnheilig

Regen Haha!

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:10

Volgens mij moet je ijzersloos net zoveel grip hebben als met ijzer en stifgaten. Ik zie het op wedstrijden zat vaa! Vriendin van mij springt zelfs ijzerloos Lachen

Phrono

Berichten: 8906
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:42

Famke heeft ook ijzers met stifgaten.. Ja Omdat we ook nog wel eens in het land gaan rijden is dat wel handig. Toen Famke nog geen ijzers had gingen we wel eens met rengalop door het land (droog gras natuurlijk), dus het kan wel. Lachen

breezertje
Berichten: 201
Geregistreerd: 24-11-04

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:51

ik rijd mijn paard ook gewoon zonder ijzers op gras.
natuurlijk moet je met heel nat en modderig gras wel eens uitkijken, maar ik dressuur en spring blootvoets Clown


*eigenlijk zie je er op wedstrijden steeds meer die blootvoets springen en dressuren*

under construction

Anoniem

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:58

Hum. want dat weet je natuurlijk niet van te voren, of het zal gaan regenen of niet.
Ik rijd ook regelmatig op het land, maar geen gallop omdat vief vaak iets te enthousiast is.
En ze is al een keer onderuit gegleden toen ze zelf aan het rennen was in de wei, terwijl het niet/nouwelijks geregend had.....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:23

Als jouw paard heel lomp is in zijn bewegingen, kan je je stiften hard nodig hebben.

Maar Ik rijd zelf marathons (aangespannen), dressuur en vaardigheid-wedstrijden. Mijn ouders doen dit al 20 jaar, maar in al die tijd nog nooit stiften gebruikt. En ook nog nooit een pony gehad die zichzelf te barsten gleed.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:46

Ik rijd mijn paarden ook zonder ijzers, en heb nog nooit problemen gehad. Je moet je paard er wel goed aan laten wennen, dus thuis al vaak in de (natte) wei rijden. De paarden leren zo om voorzichtig te zijn als het glad is. Natuurlijk voel je wel eens dat je paard een beetje glijd, maar niet zodanig dat ze (bijna) onderuit gaan. Op een droge wei gaat het helemaal prima.

Ik vind het echt zonde om je paard op ijzers te zetten alleen vanwege die paar wedstrijden op nat gras. Bij die wedstrijden moet je dan maar iets voorzichtiger rijden......

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:36

marina schreef:
Volgens mij moet je ijzersloos net zoveel grip hebben als met ijzer en stifgaten. Ik zie het op wedstrijden zat vaa! Vriendin van mij springt zelfs ijzerloos Lachen

Wij rijden ook vaak zat op gras.. Gewone ijzers, maar eerst hadden ze geen ijzers.
Ze lopen toch zelf ook vaak zat gek te doen Lachen

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Anoniem

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:40

Tja, Vivaar is 3 en een beetje opgefokt als er andere paarden in de buurt zijn, dus ik weet niet hoe het gaat. maar ik denk dat ik gewoon veel op de wei ga rijden en dan zie ik wel hoe het gaat....

Anoniem

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:58

Dressuur kan vaak wel zonder
je valt dan niet zomaar.
Het enige nadeel is juist als je een onzekere hebt, die gaat lopen krabbelen, omdat die niet meer vooruit durft te lopen.

Springen dan zou ik wel ijzers onder laten zetten en dan stiften indraaien.
Er zijn natuurlijk altijd paarden die het blootvoets ook goed doen, maar zelf vind ik het toch veiliger met stiften.
Zeker als er eens een sprong of wending is, waar de controle niet optimaal is.

Anoniem

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:01

Het is gewoon een dressuurproef, springen daar begin ik nog lang niet aan Haha!
Maar bijvoorbeeld in de galop, de eerste 10 meter gaat ze nogal hard galloperen, ik ben best bang dat ze onderuit gaat als het tóch gaat regenen. Maar ik ga aan het oefenen!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:08

Het valt over het algemeen wel mee hoor!
Ik rijd ook volop dressuurwedstrijden met mijn paard zonder ijzers! Nu M1, heb al geoefend op gras, dus ook voltes 10 mtr in galop, middengalop op de volte etc., en dat gaat goed!

Wat Runningkawa zegt is wel waar, sommige paarden lopen erg onzeker op blote voeten op het gras. Gelukkig heeft de mijne daar geen last van, loopt net zoals in de bak, geen verschil te merken.

Maar ALS je kiest voor ijzers, doe er dan wel kalkoenen in als je op gras rijdt.
Zeker op nat gras zijn ijzers echt veel gladder dan blote voeten, dus zonder kalkoenen is dan vragen om glijpartijen.

Ik zou het gewoon proberen, en lukt het niet, kun je er altijd nog ijzers onder zetten (met kalkoengaten), toch ?

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Anoniem

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:09

Dat is waar Lachen

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: wedstrijden op gras en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:14

ik rijd al 3 jaar buiten op gras en in modder wedstrijden en mijn pony heeft nog nooit ijzers gehad..
als je gaat springen en je moet in de barage ofzo en het is glad, dan kan ik niet meedoen, maar ik kom nooit in de barage Knipoog

maar geloof me, het kan echt wel hoor!! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Majestic-12 en 15 bezoekers