tips over omgaan met hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

tips over omgaan met hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:06

Ik lees hier op bokt veel verhalen over hengsten. Pittige stellingen over het wél of juist níet houden van een hengst. Ook worden er veel "enge" verhalen verteld (bv "lieve" hengsten die onverwachts de baas aanvallen en zo Scheve mond )

Ik kan eigenlijk geen topic vinden over het omgaan met hengsten. Want, buiten of iemand persoonlijk vóór of tegen hengsten is, hengsten blijven er natuurlijk altijd bestaan!

Ik ben erg benieuwd of er bepaalde "omgangsvormen" zijn die je moet hanteren bij een hengst. Zijn er "regeltjes"? Wat doen jullie wél en wat doen jullie níet?? Wat bedoelen jullie met "op je hoede" zijn en hoe letterlijk moet je het nemen als er gesproken wordt over "nooit je rug naar hengst keren". (Dit zijn allemaal dingetjes die ik hier op bokt ergens, ik weet écht niet meer precies waar, heb gelezen Knipoog )

Het is trouwens niet de bedoeling de hele discussie over wél of geen hengst weer op te starten. Tis puur informatief hoor!

Groetjes,
Leonie (heeft geen hengst, sterker nog, heeft helemaal nog geen paard Haha! )

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:08

ik heb zelf een hengst, maar hij is zeer braaf voor een hengstje.
wel let ik bij hem met sommige dingen extra op.

ik ben bij hem erg consequent en streng, want als ik hem eenk eer iets toelaat dan blijft hij hetd oen.
en als ik lief voor hem ben, dan gaat hij steeds gemener tegen mij doen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:10

Het enige wat ik eigenlijk écht gebruik is, altijd op je hoede zijn en vóóruit denken.
Verder heb ik slechts 1 keer moeite gehad met een hengst, verder zijn ze écht helemaal toppie!! OK dan!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:14

Ik heb een hengst Lachen.

Toen ik hem nog verzorgde(heb hem eerst een jaar verzorgt voor ik hem kocht, hij is nu al weer 3 jaar van mij) was het een draak. Tegen je op stijgeren, bijten, zich los trekken enz enz enz. Hij heeft mij echt tot wanhoop gedreven. We hebben elkaar een keren afgeranseld om het maar even lomp te zeggen. Ik heb een aantal keer op het punt gestaan om hem te laten castreren.

En nu is hij de makkelijkste pony die ik heb staan. Er heeft zelfs een aantal keer een meisje van 5 op gereden, helemaal los, tussen de merries. Zomers staat Dennis bij de merries die gedekt mogen/moeten worden, 's winters staat hij bij de afgespeende veulens(en eventueel drachtige merries).

Echt speciale omgangs vormen heb ik niet. Alleen getrek in combinatie met gebrul naar merries accepteer ik niet. Als hij nu zo nodig wil brullen doet hij dat aan een slap hangend touwtje, kop er op, brullen en niet trekken. Maar dat brullen is ook iets wat alleen hengsten doen.

Met andermans hengsten ben ik iets voorzichtiger, puur omdat ik zo'n paard niet ken. Maar ik ben ook met andermans merries of ruinen voorzichtiger.

[edit]
Dennis word zelfs een beetje voor getrokken. Hij loopt regelmatig los op het erf, krijgt vaak wat lekkers toe gestopt enzo. Hij is makkelijker en braver dan de merries die ik heb staan. En van dat verwennen word hij ook niet vervelend, de andere gaan er snel van schooien en daar heb ik een hekel aan.
[/edit]
Laatst bijgewerkt door Dennis op 16-12-04 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:15

maar... op je hoede zijn voor ... wat?? Dat er andere paarden zijn waarop hij kan reageren??

Trouwens, blij te lezen dat er óók positieve verhalen zijn over hengsten. Ik was na het lezen van al die nare verhalen echt een beetje angstig geworden. Terwijl ik vóór ik die verhalen had gelezen, gewoon "normaal" met de hengst van een kennis omging. Wel consequent, wel streng, maar jah, dat ben ik tegen de ruinen en merries ook... Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:18

Leeuwnie schreef:
Ik ben erg benieuwd of er bepaalde "omgangsvormen" zijn die je moet hanteren bij een hengst. Zijn er "regeltjes"? Wat doen jullie wél en wat doen jullie níet?? Wat bedoelen jullie met "op je hoede" zijn en hoe letterlijk moet je het nemen als er gesproken wordt over "nooit je rug naar hengst keren". (Dit zijn allemaal dingetjes die ik hier op bokt ergens, ik weet écht niet meer precies waar, heb gelezen Knipoog )

Ik denk dat dat geheel aan het karakter van het paard ligt. Als ik kijk naar het karakter van mijn paard was er niet eens aan hem te merken dat hij een hengst was (inmiddels geruint doordat ik hem ergens anders heb neer gezet) Hij had totaal geen hengsten gedrag (hij werd alleen een beetje heet als hij een merrie zag) maar niet bijten of dat soort dingen, ik hielt hem ook helemaal niet kort en keerde rustig mn rug naar hem toe als ik met hem bezig was lette ik niet eens op zijn gedrag ofzo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn vorrige merrie korter hielt. deze was net 3 toen ik hem kocht en mijn vorge merrie werd bijna 3 maar die was een stuk lastiger, erg bijterig, nooit willen luisteren enz die merrie moest ik dan ook vaak op haar plaats zetten door streng te zijn, bij breit (mijn huidige paard) heb ik dat nog nooit hoeven doen, hij luisterd altijd *LOL*

ik hoop dat dit een beetje de info is die je wil

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:18

ik heb wel is meegemaakt dat ik niet helemaal op mn hoede was toeni k aan het wandelen was Knipoog
heb ik geweten ook. kwamen 2 andere paarden langs, toevallig hengstige merrie tussen en whoppaa hij ging zo kaarsrecht naast me staan.

meteen grondig afgestraft en hij doet het niet meer.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:19

Ukster schreef:
.

ik ben bij hem erg consequent en streng, want als ik hem eenk eer iets toelaat dan blijft hij hetd oen.

Dat deed ik dus helemaal niet met mijn hengst maar juist met mijn vorrige merrie

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:20

[quote="Dennis"]Ik heb een hengst Lachen.

Echt speciale omgangs vormen heb ik niet. Alleen getrek in combinatie met gebrul naar merries accepteer ik niet. Als hij nu zo nodig wil brullen doet hij dat aan een slap hangend touwtje, kop er op, brullen en niet trekken. Maar dat brullen is ook iets wat alleen hengsten doen.

Ja, dat gebrul vind ik ook vervelend. Ik roep dan gewoon "ey! stoppen" en geef een tik op zijn borst. Dan houdt hij eigenlijk meteen op. En ik kan hem ook wel rijden terwijl de jongere hengsten in de paddock ernaast staan. Af en toe neigt hij dan die richting op maar dat is zoooo makkelijk te corrigeren... hoeft geen zweep aan te pas te komen, alleen stem...

Fijn hoor, die positieve verhalen!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:26

Breitling schreef:
Ik denk dat dat geheel aan het karakter van het paard ligt. Als ik kijk naar het karakter van mijn paard was er niet eens aan hem te merken dat hij een hengst was (inmiddels geruint doordat ik hem ergens anders heb neer gezet) Hij had totaal geen hengsten gedrag (hij werd alleen een beetje heet als hij een merrie zag) maar niet bijten of dat soort dingen, ik hielt hem ook helemaal niet kort en keerde rustig mn rug naar hem toe als ik met hem bezig was lette ik niet eens op zijn gedrag ofzo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn vorrige merrie korter hielt. deze was net 3 toen ik hem kocht en mijn vorge merrie werd bijna 3 maar die was een stuk lastiger, erg bijterig, nooit willen luisteren enz die merrie moest ik dan ook vaak op haar plaats zetten door streng te zijn, bij breit (mijn huidige paard) heb ik dat nog nooit hoeven doen, hij luisterd altijd *LOL*

ik hoop dat dit een beetje de info is die je wil

Ja, zeker! Ik denk dat ik een beetje bevestiging zocht, want door al die verhalen was ik nogal onzeker over hoe ik met die hengst omging. Ik doe eigenlijk wel zoals jij: niet kort houden, niet expres gedrag in de gaten houden en ook keer ik rustig mijn rug naar hem toe. Ik ben wél consequent, maar jah, dat moet je bij elk paard. Sterker, bij elk dier wat je traint in consequentie vreselijk belangrijk!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:28

Omgangsregels voor hengsten zijn niet anders dan die voor merries en ruinen, met een klein verschil: je moet konsekwent zijn, konsekwent zijn en nog eens konsekwent zijn. En op het moment dat je dat niet bent, zal een hengst er misbruik van maken. Op het moment dat jij namelijk omgaat met je hengst, ben je onderdeel van een kleine kudde van twee, en iedere hengst zal vroeg of laat de leider willen zijn in die kudde van twee, dus je leiderschap willen aanvechten. Op ieder moment van de dag zal je er dan alert op moeten zijn dat je een confrontatie krijgt, en doorgaans komt het dan op een moment dat je wat minder sterk in je schoenen staat, je hoofd er niet bijhebt, ziek zwak en misselijk toch naar stal gaat om je paard te doen...ben je daartoe in staat en daartoe bereid?

De keuze voor een hengst en hoe je hem gezond houd (ook en vooral in zijn hoofd) moet je echt bewust maken. Als je de mogelijkheid hebt om hem op het land te zetten met een paar merries die hij dekken mag, dan zorg je voor een gezond paard, die niet bij alles wat vier benen heeft denkt dat die voor hem is. Een ander verhaal wordt het als je een hengst in een box moet houden, er geen mogelijkheid is om hem te laten grazen en echt paard te laten zijn, geen andere paarden hebt waar hij een keertje mee kan neuzen. Doe je een paard echt plezier om hem hengst te laten "omdat het zo stoer is?". Als je niet met een hengst fokt, castreer hem dan, en gun hem de mogelijkheid met weidegenootjes lekker buiten te zijn. Good stallions make great geldings.

Ik ken de nodige hengsten en kan je vertellen hoe hun eigenaren ermee omgaan. Er wordt niet uitgebreid geknuffeld, ze mogen niet knabbelen, er wordt weinig aan hun neus gezeten, en er wordt dagelijks hard mee gewerkt. Een misstap en er volgt een correctie. En bij degenen die niet zo rechtlijnig en konsekwen waren, heb ik situaties gezien waar ze regelmatig naveltjes konden bestuderen, en daar waren de ballen snel van af.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-04 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:31

het is verschillend per paard en per baas
heb ook een hengsje van 1,7 jaar
je moet gewoon eelijk tegne het paard zijn niet gaan troetelen hier ene knuffel daar een knuffel
dan krijg je de meest verpeste paarden die over je heen lopen die alles zelf willen bepallen
als hij iets verkeert doet gelijk laten weten niet gelijkt een knap of een schop maar gewoon mijn stem verheffen en weet hij het wel zoniet na 3 keer een ruk aan het touw en anders gewoon een tik

verder knuffel ik ook wel met hem hoor Lachen:D daar neit van maar je moet al je een hengst heb die echt hengst is niet zoon schaap mak hengstjes Haha!
goed in de gaten houden met wat je doet en vooral met jongeren paarden

met buitne lopen gewoon op je hoeden zijn
willen nog wel eens op je rug gaan zittten Lachen:D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:31

Wij hebben een 8 jarige hengst. Deze is opgevoed met het idee dat zolang hij aan de hand of onder het zadel is, zich absoluut niet mag grootmaken, niet hinniken, niet brullen, niet uitschachten. Doet hij dat wel, krijgt hij niet eerst een waarschuwing, maar meteen een tik tegen zijn kop (of tegen zijn leuter, bij het uitschachten). Toen we hem net hadden heeft hij ons even uitgeprobeerd, na een paar tikken doet hij het niet meer. Hij is zelfs te rijden tussen alleen maar merries, zonder dat zijn aandacht daarheen gaat.
Je moet ook niet denken dat hij kopschuw is, want hij weet (het arabisch bloed he) dat hij terecht gestraft wordt.
Hij loopt overigens nu met een lang halstertouwtje achter mijn rug, naar zijn stal achterin de gang waar bijna alleen maar merries staan, zonder ook maar iets te doen wat niet mag.
Laatst bijgewerkt door griebels op 16-12-04 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:32

1,7 jaar is nog helemaal niets.
Wacht maar tot je een volwassen hengst hebt waar de hormonen echt door het lichaam gieren, en waar mee gedekt is.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:33

Ik ben altijd voorzichtig met hengstig. Laat altijd weten dat je de baas bent. Vooral met jong hengsten is dat belangrijk. Heb wel eens gehad dat een hengst elke keer porbeerde te maaien naar je als je hem in de bak zet. Een paar klappen werkt dan wel Haha!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:33

Cassidy schreef:
Als je niet met een hengst fokt, castreer hem dan, en gun hem de mogelijkheid met weidegenootjes lekker buiten te zijn. Good stallions make great geldings.

In principe ben ik het daar helemaal mee eens! OK dan!
Dan nog een vraagje: tot hoe oud vinden jullie dat je een hengst kan laten castreren?? Ik ken een hengst die na zijn 16e is gecastreerd. Die is een stuk rustiger geworden. Maar ook hoor ik veel ervaringen dat je dat niet moet doen. Iemand een idee??

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:37

Cassidy schreef:
1,7 jaar is nog helemaal niets.
Wacht maar tot je een volwassen hengst hebt waar de hormonen echt door het lichaam gieren, en waar mee gedekt is.

daarom ben i nu al streng voor hem iddgeval streng genoeg voor zoon kleintje
het moet ene dekhengst worden als hij goeddekeurd is Lachen:D dus ik ben benieuwd wat hij gaat doen
maar ben helemaal niet bang voor hengsten of andere groote strenge paarden dus kan wel wat hebben en ben al wat gewend Lachen:D

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:38

Cassidy schreef:
Omgangsregels voor hengsten zijn niet anders dan die voor merries en ruinen, met een klein verschil: je moet konsekwent zijn, konsekwent zijn en nog eens konsekwent zijn. En op het moment dat je dat niet bent, zal een hengst er misbruik van maken. Op het moment dat jij namelijk omgaat met je hengst, ben je onderdeel van een kleine kudde van twee, en iedere hengst zal vroeg of laat de leider willen zijn in die kudde van twee, dus je leiderschap willen aanvechten. Op ieder moment van de dag zal je er dan alert op moeten zijn dat je een confrontatie krijgt, en doorgaans komt het dan op een moment dat je wat minder sterk in je schoenen staat, je hoofd er niet bijhebt, ziek zwak en misselijk toch naar stal gaat om je paard te doen...ben je daartoe in staat en daartoe bereid?

Hier kan ik me bij aansluiten. Dat is ook de reden dat ik geen hengst meer wil. Hengsten zullen je altijd proberen uit te buiten, dan kun je nog zo consequent zijn, maar soms is het paard doortrapter dan de mens. Even niet opletten door wat dan ook en hij heeft je te pakken op welke manier dan ook.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:42

Mijn 14 jarige hengst is heel lief, maar wel echt hengst. Hij gaat met iemand die hem niet de baas kan wel gelijk op de loop, met name onder het zadel. En dat heeft vaak niet zoveel te maken met hoe goed iemand rijdt, maar meer met hoeveel natuurlijk overwicht iemand heeft. Maar misschien had ie dat ook wel gedaan als ie ruin was geweest.
Hij hinnikt wel altijd naar de merries, maar ik zet hem gewoon in de wei, hij crosst af en toe een rondje, maar meer haalt hij niet uit. Ik probeer er zelfs voor te zorgen dat in de wei naast hem merries staan, waar hij dan over het hek heen net mee kan ruiken. Dat geeft nooit problemen, hij blijft keurig achter het hek. Sommige merries kunnen er wel minder goed tegen.
Hij is totaal niet gemeen, maar als ik hem één keer iets te veel toegestaan heb, dan duurt het wel 20 keer voordat ik dat er weer uit heb. Mn rug toe keren doe ik regelmatig. dat gaat ook haast niet anders als je op een ontspannen manier met je paard om wil gaan. Ik zit rustig op mn knieen naast hem, zn peesbeschermers schoon te maken.
Hij is bovendien echt dol op aandacht.
Steigeren doet hij eigenlijk praktisch nooit, en hij heeft dat vroeger ook niet gedaan. De enige keer dat hij gesteigerd heeft was op een wedstrijd, buitenlosrijden, hij was ontzettend heet en schrok van geratel van een lamp, en ik hield hem in. Dat had ieder paard kunnen overkomen.
Op je hoede zijn moet je met ieder paard, maar met een merrie of een ruin vergeet je dat sneller uit het oog. Het blijven dieren, en helaas zullen we ze nooit volledig begrijpen.
Overigens, tegen kinderen is het echt het liefste paard wat je kunt bedenken, hij doet echt ontzettend voorzichtig met ze.
Laatst bijgewerkt door Venetia op 16-12-04 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:43

Miss dat wij een uitzondering hebben, maar ik kan onze hengst hier totaal niet in herkennen. Nu hebben wij hem niet zo gek lang, maar ook de vorige eigenaren herkennen hem niet zo.
Hij stond daar overigens met andere hengsten en ruinen in de wei, staat bij ons op stal naast een ruin, en naast een merrie. Tussen mijn merrie en hengst zit een schot, deze is zo dat hij nog met zijn neus tegen haar neus aankan en geeft daar helemaal niets om. Ook is onze hengst geweest van een tweeling van 8 jr, die er ook vanalles mee deden. Miss dat het aan het ras ligt of we hebben gewoon een uitzondering, maar in elk geval is hij niet zoals boven beschreven staat.

Ps. Hij is gek op aandacht en knuffelen Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:44

ik heb een hengst...hij is 14 (dus volwassen) en heeft gedekt.
Heeft bij zijn vorige thuis een top-opvoeding gehad OK dan!
het enige wat ik moet doen is streng zijn. als iets vandaag niet mag mag het morgen ook niet.
en als hij braaf is word dat beloond met een hals klopje of een vriendelijk gezegd woordje.
als hij stout is hoef ik alleen mijn stem te verheffen of (als hij dan niet luisterd) een tikje geven.
Hij is pittiger dan andere paarden en wat moeilijker. Maar voor een hengst een enorm braaf paard.
'keer nooit je rug naar een hengst'
mag je vrij letterlijk nemen. Je moet hem in het oog houden,
dat is een tip die ik hier op bokt heb gekregen en nog altijd heel erg in mijn hoofd zit Knipoog
heb geen problemen met Ex op het gebied van merries, hengstig of niet...
maar ik heb hem wel goed gemaniert gekregen Knipoog

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:48

griebels:
je hebt sommige paardne die hoeven het maar te ruike en je kan ze niet houden het is voor ieder paard anders hoe hij is opgegrooit hoe er mee ongegaan word
en jou paardje is toevallig supper mak gewoon een lief onschuldig hengst schaapje Lachen:D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:53

Oh maar hij ruikt het wel hoor, als er een merrie hengstig is die in de bak aan het rijden is (andere kant van de bak, zoals afgelopen dinsdag). Hij draait een keer zijn oortje naar haar toe en probeert zich groot te maken. Ik klem mijn benen een keer bestraffend aan en hij is weer met zijn gedachten bij mij. Hij weet gewoon dat het niet mag...
Als ik hem laat snuffelen aan een merrie, kun je ook zeker wel zien dat het een hengst is. Ook heeft hij al eens gedekt, is er niet door veranderd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:57

griebels; dat doet Explosion ook. dat oortje Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:02

Als ik dat oortje zie moet ik altijd even lachen... Zo van, ik wil wel kijken maar ik mag het niet Haha!