Water in waterbak bevroren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Water in waterbak bevroren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 10:04

Sinds het weer heeft gevroren, is er ook een laag ijs boven het water van de waterbak ontstaan. Lex heeft echter niet door, dat hij dit kan doordrukken... Frusty
Maar hoe kan je dus zorgen dat het water niet gaat bevriezen. Ik heb eens gehoord dat je er dan een balletje in moet doen? En helpt dit?
En kan het trouwens kwaad dat een pony best koud water drinkt...


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 10:35

ja een balletje helpt wel goed. dat heb ik bij mijn paard er ook in,ook zeggen ze dat een snufje zout ook goed helpt maar of dat werkt weet ik niet... ja koud water is volgens mij nooit echt goed voor ze.. ik zou in ieder geval niet teveel in 1 x geven... ik heb er trouwens ook nog stro onder.(me waterbak!) nou succes ermee... groetjes sandra

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 10:42

Als de waterbakjes het nog gewoon doen is het niet zo erg als ze koud water drinken, ze kunnen dan de heledag door kleine beetjes drinken.
Is alles bevroren en moet je ze uit emmers laten drinken, kan je beter lauw water geven. Niet al te warm, maar dat net de ergste kou eraf is.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 10:48

Zout er in lijkt me niet echt goed...is voor ons ook niet goed, ga je alleen maar meer drinken, teveel koud water geeft weer kans op koliek volgens mij, bovendien kan je niet zo heel veel zout afvoeren, weet niet of dat voor paarden ook geldt, maar ik neem aan van wel. Dus ik zou het balletje proberen als ik jou was.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 12:43

Ik hoorde vanochtend dat het ook zou werken als je er een lading suiker in gooit. Lijkt me gezonder als zout, maar of het werkt weet ik niet.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 12:49

Door zout of suiker bevriest het water inderdaad minder snel. Maar ja, veel suiker lijkt me niet echt gezond, en zout lijkt me niet echt lekker. Ik heb een voetbal erin liggen, daardoor bevriest het iets minder snel. Maar als het echt vriest helpt zo'n bal ook niet meer hoor. Wel kun je dan makkelijker het ijs breken, door op de bal te drukken die in het ijs vast zit.

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 13:14

iets van een bal helpt het beste. suiker en zout lijkt mij ook niet de beste oplossing.

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 13:17

ik heb een keer gelezen dat je ook hooi in de bak kan leggen.... Ik weet alleen niet of het ecth handig drinkt voor je pony... Mijn verzorgpony's drinken ook gewoon uit een emmer, dus het water bevriest ook. Ik verzorg ze alleen nog geen jaar, dus vorige winter hek dr nix aan gedaan, want toen verzorgde ik ze nog niet...Ik moet ook nog een beetje proberen wat het beste is.. Pling Cool

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 14:38

Niet alleen het water in de bak bevriest, maar ook de leidingen voor zover deze niet diep onder de grond zitten of geïsoleerd zijn.

OOk het kleine palletje in de automatische drikbak gaat snel vast zitten.

Op tijd het water eraf halen en de leiding zoveel mogelijk leeg laten lopen, dan de kraan een stukje openlaten staan. Als er geen vorst meer is, de kraan dicht draaien en het water erweerop zetten. Dan heb je zeker geen problemen met gesprongen leidingen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 15:04

te veel koud water is niet goed.

als het zo koud ik krijgen ze gewoon 1 a 2 emmers per voerbeurt.
en dan hebben ze geen dorst, omdat een paard in de winter veel minder water verbruikt en verdampt.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

harmvh
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Rosmalen

water bak bevroren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 15:15

Je kunt ook heel simpel (werkt prima ook wanneer je een stal met meerdere paarden hebt, bij de vis winkel hebben ze van die zuurstof pompjes. daar zit een slangetje aan met een puinsteentje waar lucht door heen word gepompt. Wij hebben deze onder in de water bak gehangen en wij gebruiken 3 pompjes paralel over elkaar voor 9 paarden. Werkt goed!

[Edit moderator] onnodige verwijzing naar eigen site verwijderd [/edit]

Verstrekte informatie is tevens terug te vinden
op www.paardentrefpunt.nl

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 15:17

wij geven ook veel bieten, dat helpt omdat ze daarmee ook al een pak water binnen krijgen. Scheelt een paar emmers *LOL* .

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 15:26

Bij ons op stal hebben ze de luxe van verwarmd drinkwater. De leidingen bevriezen daardoor nooit en ze krijgen niet zo'n koude sloot water binnen. Ze hoeven niet te blazen omdat het te warm is hoor, is net een paar graden, maar met vorst voel je het heel duidelijk!

Navragen is beter dan afvragen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 15:41

wij hebben ook zo'n luxe stal!

alleen zijn ze weer eens vergeten om de buitenabk te slepen, waardoor er niet gereden kan worden buiten.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 15:42

een bal werkt goed maar mijn bal is eruit gejat Boos! je kan ook een laagje hooi erop leggen of een zwaar stuk hout

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

slimme toscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 17:28

ztoscar had toch wel door dat hij het kon doorduwen!
maar ik had eerst ook al een balletje er in gelegt, denkt meneer dat dat als speeltje bedoel is, en BONK bal eruit (drijf nat balletje tegen me broek!) niet echt slim bij toscar...
maargoed, hij is slim zat het ijs gewoon doorte breken, en be alleen een beetje bang voor die scherpe randjes (ijs) maargoed..

veel suiker er in helpt, doe ik ook altijd bij het konijn! vinden ze lekker! Vork

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

hooi op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 18:54

Als je te lang het hooi op het water legt
gaat het water bederven Misselijk dat lijkt me niet zo
smakelijk.Ik heb er gewoon een balletje in leggen,

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 18:56

nee sunnylover het lijkt me ook vrij logisch dat je dat 'verschoont'

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 08:34

Ja, maar na vier dagen kan het hooi al flink bedorven zijn (of behuisd met pantoffeldiertjes bij warmer weer.
Wij kuisen niet om de vier dagen onze drinkbak, want dat zijn 2 reuzachtige baden en die vul je niet zomaar ineens (en we hebben geen tuinslang van 2 kilometer lang).

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 19:14

Bij steeds meer stallen worden de drinkbakken geisoleeerd, en iets verwarmd zodat ze niet bevroren raken en de paarden niet echt koud water krijgen wat ook niet echt jofel is...
Greetz,

Roel

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords, GoogleAdsense, Marjelle1992 en 96 bezoekers