gebeten door paard,wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:50

tetanus loop je zeer gemakkelijk op bij paarden.
Ik ben geent omdat ik in een asiel werkte,daar was het verplicht.
Ik heb mijn huisarts toen gevraagd of het ook slim was omdat ik met paarden in contact kom.
En hij vertelde me dat voornamelijk paardenmest ontzettend besmettelijk is(of hoe je het ook noemt)evenals straatvuil.
Dus je zou je huisarts even kunnen vragen.

Sansevieria
Berichten: 4213
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:13

Volgens mijn huisarts moet je zo ongeveer elke 10 jaar een nieuwe tetanusspuit, vooral als je met paarden omgaat, het gaat ook niet om de grootte van een wondje, en als je laatste enting veel meer als 10 jaar geleden is moet je opnieuw beginnen met een rij van 3, met tussenpozen van enkele weken, anders bouwt het lichaam niet genoeg antistoffen op
(net zoals voor mensen die in de zorgsector werken en soms tegen Hepatitus geent moeten worden), ik zelf laat ze nu wel in de arm zetten, en dan nog liefst in de avonduren, als ik weet dat ik de eerste uren na de spuit geen zware dingen meer hoef te tillen, ik heb er eens echt goed spierpijn van gehad, zo leer je telkens wat bij Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:37

Mm, ik heb er pas nog gewoon 2 in 1 keer gekregen en hoef geen herhaling
En het was veel meer dan 10 jaar geleden dat ik er 1 had gehad.
En ben volgens de arts nu gewoon 10 jaar beschermt.

Dus ze doen dan niet overal hetzelfde

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:39

ja ik denk ook dat je beter een tetanus prik kan gaan halen.. kunnen lelijke infecties van komen van zo'n wond..
je kan beter het zekere voor het onzekere nemen Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:49

bij kleine wondjes hoef je geen tetanusprik te halen
bij de diepere wonden wel
ook bij schaafwonden bij bijvoorbeeld val op de straat omdat er dan vuil in geschaaft kan zijn, en een schaafwond meestal niet echt bloedt
ik ben de komende jaren nog "beveiligt" tegen tetanus
ik heb een paar prikken gekregen omdat mijn been tussen de bakrand ( met ijzeren randje ) en een groen paard kwam en ik een diepe snee had die gehecht moest worden
als ik voor elk schrammetje of bijtje een spuit had moeten halen, had ik dat al veel eerder moeten doen. wij hebben altijd katten enzo gehad en ben vaak zat op de straat geketst met bijvoorbeeld rollerskaten Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:50

Sassy schreef:
Volgens mijn huisarts moet je zo ongeveer elke 10 jaar een nieuwe tetanusspuit, vooral als je met paarden omgaat, het gaat ook niet om de grootte van een wondje, en als je laatste enting veel meer als 10 jaar geleden is moet je opnieuw beginnen met een rij van 3, met tussenpozen van enkele weken, anders bouwt het lichaam niet genoeg antistoffen op
(net zoals voor mensen die in de zorgsector werken en soms tegen Hepatitus geent moeten worden), ik zelf laat ze nu wel in de arm zetten, en dan nog liefst in de avonduren, als ik weet dat ik de eerste uren na de spuit geen zware dingen meer hoef te tillen, ik heb er eens echt goed spierpijn van gehad, zo leer je telkens wat bij Schijnheilig



in je kont laten spuiten voel je niets van en je hebt geen spierpijn!
ik moest er vlak voor de nederlandse kampioen schappen een halen, vandaar dat deze wijze bij mij werd toegepast
kietelde alleen wel toen de zuster me ging prikken Haha!