wat kan ik het beste bijvoeren(behalve brok en hooi)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-01 14:25

mijn pony krijgt nu luserne met haver erin.
maar daar word hij veel te bokkerig van,ik wil nu iets bij voeren en weet niet presies wat,ik zit te twijfellen tussen 5granenmix of meusli.
wat kan ik het beste voeren
de haver in m,n voer nu is geel.
is zwarte haver minder fell zeg maar!
even voor de duidelijk heid hij krijgt ook een kilo sportbrok s,morgens en s,avonds.
het is niet zo dat hij alleen dat krijgt daarom vraag ik ook wat ik het beste kan "BIJ"voeren
groetjes diana Party!!

_________________
jaguar boefje ik hou van je hoor!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: diana op 2001-12-13 17:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: diana op 2001-12-13 17:21 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:51

Waarom niet gewoon basisbrok?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:58

Gewoon basisbrok of muesli zonder haver, je kan ook slobber voeren.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 15:04

Waarom voer je nu Lucerne met haver? Vind ik een hele rare combi...

Ga gewoon een normale basisbrok of sportbrok voeren, eventueel met een granenmengsel erbij. Let vooral op het Ca/P gehalte, dat moet 2:1 zijn.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 16:55

De 5 granen mix, vinden ze heerlijk en is goed voor de paarden. anders misschien pulp.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:04

of gewoon basisbrok of sportbrok
en dan zou je evnetueel als tussendoortje slobber bij kunnen voeren
die van mij krijgt basisbrok met een klein beetje musli en af en toe slobber vind die heerlijk

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:36

Luzerne is lekker om de bak vol te maken Haha! . Ik zou verder gewoon meusli gebruiken.

Zo te horen heeft je paardje last vanteveel energie dus moet je iets kiezen wat geen energie geeft.
Haver maakt de aderen schoon waardoor een paard zich beter voelt en wanneer dat zo is wordt hij dus ook frisser. Dus je moet wat zoeker zonder haver.

Succes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:36

Ik voer basisbrok en musliemix.
Op een van de verpakkingen staat toevallig, speciaal voor paarden die te druk zijn, en wat rustiger worden. Zoiets.
Dat is Dodson en Horrel, wel wat duurder, maar t is echt supervoer.
Er zit echt van alles in, zelf knoflook tegen vliegen etc.
Echt goed voer, alleen kost zo'n zak van 25 kg 30 piek. Maar t is voor de wat drukkere paarden, die wel wat rust in hun lijf kunnen gebruiken.
Ik zou in jouw geval zeker geen haver voeren.
Succes, o ja, met dit weer zijn ze over t algemeen wel bokkerig en zo.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:58

Het is misschien niet meteen een antwoord op je vraag, maar misshcien heb je iets aan volgende uitleg?
Ik heb die eens ergens neergeschreven en misshcien dat je er ook wat aan hebt.


Voer bestaat uit 2 belangrijke delen:
-het ruwvoer:

+ onderhoudt een continue verbranding in de darmen

+ is noodzakelijk bij het verteren van krachtvoer

+ heeft een trage verbranding, dus voedsel voor op langere termijn

- het krachtvoer:

+ energierijk voedsel (snellere verbanding)

+ zitten noodzadekelijke deeltjes in

+ geeft snel veel energie


Krachtvoer is goed als je met je paard veel werkt en kan dus opgedreven worden als je intensief rijdt. Maar ook een paard dat niet werkt kan een beetje krachtvoer verdragen, omdat het bijna noodzakelijk voedsel bevat. Dus een klein handje... gewoon ongeveer wat je vast hebt als je met je 2 handen tegeneen schept (duidelijk ?) is voor elk paard een welkome aanvulling

Ruwvoer mag een paard in principe zoveel hebben als hij wilt, alleen heb je paarden die blijven eten. Als je paard op stal staat is volgens mij een halve baal hooi meer dan voldoende. Je kan dit eventueel aanvullen met een beetje stro (minder stoffig) of lucerne-mix (of hoe dat ook heet tegenwoordig, ook goed tegen stofallergie, zeker als er melasse-olie in zit).

Verder kan je nog biet geven of wortelen. Dit hoort ook eerder onder ruwvoer en het voordeel is dat bieten veel vocht bevatten en dat het je een emmer water kan besparen (als je geen automatische drinkbak hebt is dat wel practisch)

Verder moet een paard regelmatig ontwormd worden, sommigen zeggen om de 2 maanden, maar ik ben eerder voor 1 of 2 keer in't voorjaar en 2 keer in't najaar (met 1 of 3 maaden tussen).
Een keer in't jaar moet hij gevacineerd worden, tegen tetanos (?) en dat doe je best rond deze tijd, omdat in de meeste pikuren ook een antigriepmiddeltje zit.

Zo, dat is het zeker?

Oja, voor de rest moet je het voedsel in kleine porties geven, dus veel keer een klein beetje. Dat wist je waarschijnlijk al .
En als je iets aanpast in je 'voerschema' doe je dat best geleidelijk aan. Dus niet de ene keer 0,5 kilo brok geven en de volgende dag 3 kilo!

Of je paard genoeg, te weinig of te veel krijgt, kan je alleen maar zelf bepalen. Hier geldt het oog van de meester . Als hij te veel krijgt naar je idee, omdat hij dik wordt, dan moet GELEIDELIJK aan minder gaan geven. En omgekeerd als hij te mager is.
Dik of mager zijn zie je trouwens niet aan de buik, want bij paarden die op de wei staan is die altijd dik (grasbuikje *LOL* ), maar bijvoorbeeld aan de nek als daar vetrolletjes komen. Verder kan je voelen aan de ribben. Als je ze voelt, maar niet ziet, is je paad goed .
Er zijn meer paarden te dik dan te dun .



Ik denk dat je als je er niet echt veel vanaf weet, je beter af bent met een "voorgemengd paket" zeg maar. Dus een compleet paardenvoer. Als je zo "maar wat" geeft, kan het zijn dat je van het een te veel geeft en van het ander weer te weinig.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-01 18:12

Als jullie denken dat hij alleen dat krijgt nee ,hoor hij krijgt gewoon 2kilo sportbrok per dag en 2 keer per dag kuilhooi!!
want volgens mij hebben jullie mij verkeerd begrepen. Party!!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:13

Een aantal mensen noemen hier muesli om bij te voeren.

Wie kan mij zeggen wat er precies in muesli zit? Is het erg energierijk? Waar is het precies goed voor?

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-01 18:13

in die luserne wat ik gekocht heb zat al haver en dat wist ik niet.
hij krijgt nu vanaf vandaag muesli erbij,ook brok en hooi hoor.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:24

ik begreep je wel hoor, je had er ook boven gezet:
"Wat kan ik het beste BIJ voeren"?

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-01 18:32

ja jij gaf ook wel normaal andwoord,maar sommige zeiden,waarom voerje niet gewoon brok ofzo,snap je ik bedoel ook niet iedereen hier.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:38

Mijn paardje voer ik slobber bij en wortelen. Dat vindt ze ontzettend lekker, ik snap nu ook waarom het slobber heet Haha!

Muesli en granenmix vond ze niet veel aan, dus vandaar dat ik dit geprobeerd heb.

Naast de slobber krijgt ze draversbrok van Havens, nou daar willen ze ook heel goed op bokken }> Vooral nu het wat kouder is, en dan maakt ze er ook nog van die leuke miepgeluidjes bij. Erg komisch Clown

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-01 18:53

mijn stalhouder vond het belachelijk ,dat ik muesli ging bij voern was niet nodig volgens hem,hiuj kreeg al heel veel eten,nou een kilo brok s,morgens en s,avond vind ik normaal hoor ,jullie dan?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 20:26

Wat 'normaal' is, is afhankelijk van de hoeveelheid werk die hij te krijgt, wat ie verder doet (veel op stal, in de wei?), hoe groot ie is en wat voor ras/type het is. Daarom voer ik meestal 'op het oog'. Natuurlijk moet je zeker weten of er genoeg bouwstoffen, mineralen enz. in zitten, maar de meeste paarden doen het toch prima op basisbrok en hooi (of kuil). Al dat andere voer is wel lekker en leuk om te voeren, maar volgens mij is het meestal niet nodig. Het is vaak wel duurder.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 22:03

hoi,
Heb je al eens aan winterpee gedacht, is nog goed tegen de wormen ook. Verder is er ook nog een product van dodson en horrel, het lijkt op een mengsel van hooi/stroo, het is heel energie arm en vult de pot goed op, wij geven het aan paarden die op rust staan en die niet zo veel eiwitten enz. mogen. Ik zal wel eens kijken hoe het heet. Ook zou ik in plaats van Kuilgras gewoon hooi gaan voeren, is er een bepaalde reden waarom je dit soort hooi voert? O, ja het verschil tussen zwarte haver en gele haver is dat er rond zwarte haver nog een pelletje zit, heeft dus niks met de energie waarde te maken. Groetjes Chantal

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 16:03

dit hooi voeren ze bij mijn pension stalling iedereen krijgt het en ze gaan niet voor mij van voer veranderen.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:22

Ik geef om te 'snoepen' tussen door een musli
Van het merk Subli nou hij breekt de tent ag zo lekker vind ie het
Ik vind het lekker om te voeren en hij smul ook lekker Vork Vingers aflikken
Greetzz Tamaar

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:28

zemelen, bieten pulp, lutzerne, maismeel, maisvlokken

dat zijn vooral buikvullers, waardoor dus de rest van het voer beter wordt opgenomen.
maisvlokken en meel. is ontzettend goed ( dikmakers) lutzerne is ruwe vezel en dat hebben paarden nodig.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:49

diana schreef:
Als jullie denken dat hij alleen dat krijgt nee ,hoor hij krijgt gewoon 2kilo sportbrok per dag en 2 keer per dag kuilhooi!!
want volgens mij hebben jullie mij verkeerd begrepen. Party!!



Als je niet precies zegt wat je aan je paard geeft, hoe moeten wij dan weten wat je er nog bij zou moeten geven?
Het gehele voedingsschema moet in evenwicht zijn hé *LOL*

Ik hoop alleen maar dat je't niet tegen mij had... al dat typwerk was niet om je op de tenen te trappen hoor, zeker niet, in tegendeel! Party!! Party!! Party!!

In elk geval een goed idee van je berichtje wat aan te passen. Het is nu veel duidelijker volgens mij *LOL*

Liefs,
Femke

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:57

Hoi diana,
Zou toch wel eens kunnen helpen om van hooi te veranderen, jammer.
O, ja ik heb ff gekeken en dat product van dodson en horrol heet fiber blend, moet je maar eens naar informeren.
GR.