Kreupel met peesbeschermer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 20:25

Toen ik vanmiddag wou gaan rijden liep mijn paard superkreupel, toen ik haar daarna weer had afgezadeld was het over,. Daarna zadelde ik haar weer op en leip ze wéér kreupel. Toen ik haar peesbeschermers afdeet was het weer over. Dus, mijn paard loopt alleen kreupel met peesbeschermers om. Maar er zit niks op haar been ofzo, en als je eraan zit doet ze ok niks. Weet iemand wat dit kan zijn?

<a href=http://esjami.suddenlaunch.com>check ons forum</a>


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 20:31

Ze knellen af? Of is het het zadel? Verward

Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 20:47

Ze knellen niet ze paasen goed, en aan het zadel ligt het niet, want ik heb daanra nog een half uurtje ofzo gewoon gereden(zonder peesbeschermers) en ze had nergens last van Verward

<a href=http://esjami.suddenlaunch.com>check ons forum</a>

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 21:43

heb je altijd al sokken bij der omgedaan??
anders is het gewoon een questie van wennen!!!

Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 15:43

Ja al sinds februari, ze heeft nog nooit ergens last van gehad. Verward

<a href=http://esjami.suddenlaunch.com>check ons forum</a>

ikke

Berichten: 37508
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 16:54

Geef eens tien goede redenen om beschremers te gebruiken. Als je die niet hebt, gebruik ze dan ook niet. Pees bescherming wordt in negen van de tien gevallen alleen maar gebruikt voor de uiterlijke schijn, zonder dat het een noodzakelijk en aanwijsbaar doel heeft.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 17:13

wij hebben een hele mulle bak, en dus zwaar, ik ben bang dat ze haar pezen beschadigd als ik zonder rij.

<a href=http://esjami.suddenlaunch.com>check ons forum</a>

ikke

Berichten: 37508
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 17:33

Wat zouden peesbeschermers dan moeten doen om die beschadiging te voorkomen?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:02

Ha die Ester! Heb je de vage acties van Kymida maar ff op bokt gezet??
Ik weet ook niet wat het is, het is in iedergeval wel vaag! Want ze heeft verder nix geen drukkingen ofzo,op dr benen of onder het zadel.
Nou,we zien het wel ff aan!
Xieje morgen!
Greetz carlijn

carola

Berichten: 8683
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:24

Inderdaad Ikke.

Weer een typisch geval waar een peesbeschermer meer kwaad aanricht dan goeds....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:33

Carola, wat bedoel je daar mee??
Dat beestje loopt al dr hele leven met peesbeschermers. Waarom zou het dan nu in een x niet goed zijn?? De peesbeschermers zijn altijd goed schoon en passen goed. Wat is volgens jou dan het nadeel?? Verward
Die dingen geven toch steun en beschermen tegen aantikken. Wat is er dan niet goed aan om ze om te doen?

carola

Berichten: 8683
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:38

Ach ja, het is zo'n modeverschijnsel... En steun geven ze niet hoor Carlijn!

Paarden hebben die dingen in principe helemaal niet nodig en kunnen prima zonder. Er kan tijdens het rijden snel een takje of zand tussen gaan zitten, met allemaal irritatieplekjes als gevolg.

Maar ja, hier zijn al zo veel discussies over geweest.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ikke

Berichten: 37508
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:43

Dream on Carlijn. Bescherming tegen aantikken in extreme gevallen: ja, steun geven geven ze niet, ze belemmeren eerder de werking van de pezen.
Maar, als jij de pezen moet beschremen tegen aantikken, dan heb je een paard met hele slechte gangen; meestal niet, of ze loopt heel erg op de voorhand; meestal. Maar ze moet wel heel erg op de voorhand lopen alvorens dit een probleem wordt en dan nog zul je dit rijkunstig op moeten lossen en niet aan simptoombestrijding doen, zoals meestal in dit land.
Betere redenen om peesbeschermers te gebruiken?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:10

Er lopen al meer dan genoeg paarden rond met peesblessures, peesklap enz enz. lijkt me niet echt overbodig om de kwetsbare benen van een paard te beschermen met rijden.
Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje.

ikke

Berichten: 37508
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:25

Dat is wel zo, Dione, maar hoe komen ze daaraan? Als je paard zichzelf aantikt dan heb je wonden op die plek. Ik heb al veel paarden gezien en ook veel verwondingen door de meest uiteenlopende omstandigheden, maar verwondingen aan de pezen heb ik maar zeer zelden gezien, en als het al zo was, dan meestal als ze uit de wei kwamen en niet van het rijden. Het lijkt mij ook stug dat een paard met z'n achterbenen zijn voorpezen aan kan tikken zonder dat jij als ruiter dat merkt. Op het moment dat een paard z'n achterbeen zover naar voren brengt dat ie z'n pezen raakt, dan gaat ie ook op z'n bek, want dan kan ie nooit meer z'n voorbeen weg hebben om met z'n achterbenen in balans te blijven. En als een paard zodanig op z'n bek gaat, dan ga jij er net zo hard achteraan. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat je dat niet merkt.
Zinloos dus om hiervoor peesbescherming te gebruiken, iets beters?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:34

Nou, oke dan nog een ander voorbeeld.
Paarden zijn (tenminste die van mij)zijn soms nogal onvoorspelbaar.
Mijn dame staat nog wel eens op haar achterste benen als ze het op haar heupen krijgt.
Ik rijd op een gegeven moment met achterbeenbeschermers van Eskadron 3 in 1 beenbeschermers. Mevrouw gaat op haar achterste benen en raakt met haar ene achterbeen de binnenkant van het andere been(vraag met ook niet hoe ze het voor elkaar krijgt maar zoals ik al zei een ongeluk zit in een klein hoekje.
Gevolg van dit incident(je): Beenbeschermer volkomen aan gort, dwars doormidden, helemaal stuk.
Ik als op dat moment dus niet die bescherming had aan haar achternbeen had lag dus nu het pijpbeen aan gort i.p.v.mijn beenbeschermer.

gomir

Berichten: 25528
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:00

Zijn de beschermers niet te groot zodat ze in haar 'knieholtes' prikken als ze loopt? Ik heb namelijk bij mijn pony per ongeluk een keer de verkeerde maat beschermers omgehad(waren van het meisje in de stal tegenover me) en toen liep hij ook meteen kreupel.

Paarden die aantikken hoeven trouwens niet altijd slechte gangen te hebben of op de voorhand te lopen hoor. Mijn paarden zijn net verhuisd en de bak is nog behoorlijk mul. Als ik rijd of longeer tikt hij af en toe behoorlijk aan, omdat hij van achter veel harder moet werken en dan van voren niet altijd op tijd weg is. Bij hem is het meer een probleem van balans vinden(hij is nog niet zo heel lang weer onder het zadel) als van op de voorhand lopen hoor.
En tijdens vreemde sprongen kan er ook behoorlijk wat misgaan. Maar dat moet iedereen zelf weten, als ik ze de hele dag buiten heb staan krijgen ze ook geen beschermers om Haha!

ikke

Berichten: 37508
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:25

Paarden die aantikken hebben problemen met de gangen. Het aantikken wat je hoort is het slaan van de achterhoef onder de voorhoef die niet op tijd weg is. Jonge paarden die nog balans problemen hebben, hebben nog onvoldoende geleerd om op de achterhand te lopen en lopen dus op de voorhand. Doet elk jong paard, niks mis mee. Kwestie van oefenen.
Dione, heeft jou paard ijzers achter? Zo ja dikke kans dat ze met de tak van het ijzer achter de beschremer is blijven hangen en hem daardoor kapot heeft getrokken. Heb je nog mazzel dat door die actie de pees niet mee beschadigt is, je wilt niet weten welke krachten op zo'n moment spelen rond het been.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:02

volgens mij kan een peesbeschermertje niet zo heel veel kwaad hoor. Ik heb paarden op Concours gezien en die hadden een heel simpel peesbeschermertje om. Voor ze het parcours in gingen waren ze nog heel, paard kwam het parcours uit en er ging op een hindernis was mis en hij tikte zichzelf behoorlijk aan (ging voor de rest nix mis) en de hele peesbeschermer was aan gort!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 09:01

Peesbeschermers kunnen ook nuttig zijn wanneer een ander paard achterop jouw paard loopt.
Gebeurt niet vaak, maar ik heb het een tijd meegemaakt dat een haflinger bij ons in de bak plotseling aangaloppeerde en zijn neus veilig achter Bolivia prikte. Is wel erg dichtbij hoor!

Dan is bOlivia ook nog eens niet zo heel voorzichtig en wil ze de bakrand nog wel eens raken wanneer ze een volte in de rechtergalop rijdt. En als ze iets moeilijk vindt dan gaat ze een beetje vechten met haar achterbenen en raakt soms met de ene de andere. Aangezien ze ijzer heeft kan dit wondjes veroorzaken.

Dit is misschien allemaal rijtechnisch op te lossen, maar zover ben ik nog niet.

Ik ben het absoluut oneens met het feit dat peesbeschermers schadelijk zijn! Ze geven geen steun, maar omhullen puur de pees ter bescherming.

Graag argumenten waarom een peesbeschermer slecht is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 11:15

Omdat je zonder zou moeten kunnen?
Volgens mij (correct me if Im wrong) zou ikke bijvoorbeeld het liefste zonder zadel, hoofdstel of peesbeschermers rijden omdat het toch allemaal geen nut heeft want in 'de natuur' hebben ze dat ook niet

Ik rijd Iwaldo altijd met peesbeschermers, en strijklappen. Hij jaagt ook met die dingen. Thank god dat ie ze altijd om heeft. Er is namelijk een keer iemand op hem gesprongen, en als ie die dingen niet omhad gehad zou zn been open gelegen hebben. Daranaast is ie een keer in het draad terecht gekomen, en dat is om zijn been gedraaid. De sneeen zaten in de peesbeschermers, en niet in zijn been.
Natuur leuk en aardig, maar liever zo. Liever peesbeesbeschermers gebruiken en ze niet nodig hebben, dan ze wel nodig hebben en niet om!!!
En zeg nou eens eerlijk, wat is het NADEEL van peesbeschermers?? Dat er viezigheid in kan komen, en het kan schuren ja. Maar als je goede hebt en ze goed schoonhoudt dat is dat pure bullshit. Kijk eens op de jacht, door modder en water en wetikveel. Nooit last van gehad hoor! Lachen

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:54

Ik zie het probleem niet echt, als ze goed loopt zonder dan doe je dat toch gewoon zonder?
En als de bak mul is moet je ergens iets vandaan halen om de bak te vlakken, doe dit een paar keer en er is niets aan de hand meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:49

Voor een mulle bak helpen ze idd niet als steun.
Maar ik heb dus een paard waar ik graag zelf af en toe een sprongetje mee maak, maar hij maakt ook wel eens sprongetjes zonder hindernisssen Lachen
Ik vind het dan toch fijn dat ie peesbeschermers om heeft. Je weet nooit of zon dolle sprong ook wel eens verkeerd kan gaan.

En dan zag ik laast op tv een documentaire van fam. Bartels, waarom rijden die dan met peesbeschermers en strijklappen.
Ze gingen ook niet springen Haha!

Ze zijn gewoon niet voor niets uitgevonden het enige mode verschijnsel aan die dingen is de kleur.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:14

Ik vind het nog steeds kortzichtig dat gezegd wordt dat paarden ook geen beschermers in de natuur nodig hebben dus tijdens het rijden hoeft dat dan ook maar niet. Wat een onzin. Wat wij doen met onze rijpaarden heeft niks meer te maken met de natuur. Vanaf het moment dat je op je paard zit verstoor je het evenwicht al en is er meer kans op een verkeerde beenzetting en uiteraard meer kans dat het paard blessures oploopt. Tijdens het rijden dus altijd peesbeschermers en strijklappen om. Iedereen moet zelf weten wat hij ermee doet maar ik rijd ze zelf niet zonder bescherming om de benen. Het heeft mij al veel blessures helpen voorkomen.
Het is absoluut geen modeverschijnsel maar een heel goed hulpmiddel bij het beoefenen van de sport.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:13

De temperatuur in de benen, en vooral in de onderbenen die je normaal zou beschermen met een peesbeschermer kan gedurende het werk op hele mulle bodem oplopen tot boven de 40 graden Celsius! Wat er met de pezen en de eiwitten in de pezen en spieren dan gebeurt is hetzelfde als je een hele tijd hoge koorts zou hebben, het eiwit stolt, en verliest zijn elasticiteit. Resultaat, scheurtjes in de pezen en als het helemaal verkeerd gaat een doorgescheurde pees, voor het paard meestal einde oefening. Helemaal funest voor de pezen gedurende zware arbeid is het als je de benen, zo goed je het ook bedoelt, wilt gaan beschermen met bandages, of met beenbeschermers, peesbeschermers ed. met een gelvoering, die zo nauw en precies mogelijk om het paardebeen sluiten, maar daardoor wel de afkoeling van de pezen en spieren aardig in de weg zitten.
Je kunt het probleem inderdaad verhelpen door zo weinig mogelijk beenbeschermers te gebruiken, en als het nodig is alleen een harde peesbeschermer, want dat is het enige wat helpt als hij zijn voorbenen aantikt. Ik zelf zou nooit zonder een peesbeschermer rijden of longeren. Voor de rest: vermijd werk op mulle bodem, een mulle bak behoort gevlakt en goed vochtig gemaakt. Benen na het werk minstens 20 minuten per been afspoelen met koud water of coolpacks gebruiken. En bedenkt twee keer als je in een mulle bak rijdt wat je aan het doen bent. Als de bakbodem een structureel probleem is moet je er iets aan (laten) doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, herr_balou, IzAw, massiemas, roosjenat, Symke en 80 bezoekers