heb ook wat vraagjes over chippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 16:21

- wat kost het zo ongeveer?
- is het niet gevaarlijk?(uiteraard krijgt hij de rust die nodig is)
- je mag toch niet starten met wedstrijden is 2002 zonder chip?
- ennuh, als je paardje geen papieren heeft wordt er dan je adres "bij" de chip ingevoerd (dus adres gegevens???)

want ik wil toscar dus laten keuren en dan denk ik meteen maar laten chippen...

ennuh nog een vraagje: het is toch niet erg om eerder spuiten (influenza enzo) tegeven?
Verward
Okey, genoeg vragen zo...

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:26

het kost ongeveer 75 gulden geloof ik.
Je mag geen wedstrijden meer rijden zonder chip.
Mijn paardje heeft ook geen papieren en hij komt gewoon op mijn naam te staan.
Er zijn altijd mensen die tegen chippen zijn, maar als je wedstrijden wil gaan rijden dan moet je wel chippen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 17:36

Mijn paarden zijn anderhalve week geleden gechipt. De kosten zijn fl 60,= per paard. Ik weet niet of daar nog voorrijkosten bij komen....
Of je een wedstrijd niet mag starten zonder chip weet ik niet, ik rij geen wedstrijden (nog even niet).

Ja, je krijgt inschrifformulieren voor de NDG (Nederlandse Databank Gezelschapsdieren), deze stuur je op en wordt jouw paard op het door jouw opgegeven adres en naam in de computer geregistreerd.

Of het gevaarlijk is geloof ik niet, maar je leest wel eens dat het pijnloos is en daar geloof ik ook niet in. Mijn paard maalde er weinig om, terwijl Isabeau (shetlander) rechtop op der achterbenen stond.
Rust geven na het chippen las ik achteraf pas, volgens mijn vee arts was dat niet nodig, maar ik zou het wel doen!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:12

Bij mij kostte het 65 gulden, maar dat was omdat er 10 paarden moesten. Tegen mij werd er gezegt dat ik 24 uur niet mocht rijden. Meer info is te vinden op de site van de NHS.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 22:30

euh Manon, wat is het adres?
Verward

Haha!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:39

Bij het I.H.W. kost het chippen Fl.65,-. Je hebt er dan ook meteen een geldig paspoort bij, die op jouw naam komt te staan. Als je paard geen papieren heeft, nemen wij alle gegevens op die wel bekend zijn.
Zo kun je hierbij denken aan:
Kleur
Geslacht (mannelijk of vrouwelijk)
Hoe oud schat je het dier?
Wat voor ras is het? Indien geen ras rijpony of rijpaard.

Je hoeft je hierna ook niet meer aan te melden bij een databank, want wij registreren de chips zelf. Kijk maar op http://www.ihwstudbook.com. of http://www.ihwstudbook.com/html/chipnr.zoeken.html Hier staan de chips geregistreerd.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 16:04

Voor het starten in NEderland moet je je paard geindentificeerd hebben. Dat kan met chip of dmv DNA (zie http://www.antichip.nl). Een chip is niet absoluut ongevaarlijk!
Zelf heb ik mijn paard dmv DNA geregistreerd en mag ik dus starten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 16:42

Hoidihoi,
Het nummer van de NHS is 035- 54 83 600. Je kunt daar meer info opvragen. Zij sturen je als het goed is een registratieformulier, of je dierenarts heeft er zo een. Dit vul je in en de dierenarts moet er zijn handtekening en een stempel op zetten. Dit stuur je weer op en dan is het als het goed is allemaal geregistreerd.