Bram word blind :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:56

Zul je je onderschrift ook moeten wijzigen vrees ik *LOL* *LOL* Voor zover het je tot troost is, staar is niet pijnlijk, ze gaan er niet aan dood en behalve dat ze blind worden heeft het ook geen verdere nadelige gevolgen.
Zie het als een uitdaging, een toch vrij unieke kans om iets aparts te leren. Je kunt het toch niet voorkomen, uitstellen of andersinds beinvloeden, haal er dan voor jezelf en Bram uit wat erin zit. Veel kennis dus en een ervaring die niet veel Bokkers je na doen.
Succes, mocht je er even niet uitkomen:WWW.recreatieruiter.nl, wij weten overal raad mee.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:41

Citaat:
Op 2001-12-05 19:16, schreef Max:
Er is ook een blinde dekhengst Sjony van de Hooimark (weet niet of je dat zo schrijft) en die ging met gemak nog mee met de veewagen om merries te dekken.


Deze hengst is voor zover ik weet al overleden, hij zou blind geworden zijn door een virus zeiden ze, alleen een beetje vreemd dat heel veel nakomelingen van hem ook blind geworden zijn Boos!
En een van deze nakomelingen was Sannie, onze lieve mooie appaloosa.
Ik had het bij een van je berichtjes al geschreven maar nog maar een keer, zij begon met staar in een oog en kon daarbij vanalles nog gewoon doen, echter na een jaar of drie vonden wij haar eng reageren, het buitenrijden ging niet meer, in de bak wel.
tot ze een keer dwars door de sloot liep, (zij stond met onze oude ruin in het land) en compleet in paniek raakte als de ruin uit de buurt was, bij nader onderzoek bleek zijn ondertussen compleet blind te zijn geworden en dan sta je voor keuzes, Ach Sannie ze is maar 9 jaar geworden en was zo'n mooi krachtig paard, leuk hoor dekken met een blinde hengst Boos!
Ymke ik kan jou alleen maar heel veel sterkte wensen en hopen dat het bij 1 oog blijft, doe lekker veel met hem, aan de hand lopen, gekke dingetjes doen. Sannie kon precies aan je stem horen waar je stond en vond het heerlijk om dat soort dingen te doen.
_________________
Groetjes Cloris&Piropo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cloris op 2001-12-05 22:44 ]</font>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:41

Ymke rustig aan een paard wat aan een oog blind is kan nog prima functioneren. JIJ moet alleen leren daarmee om te gaan je moet hem anders gaan benaderen de hulpen worden anders. Daar moet je wel open voor staan en het geduld hebben.

Er lopen genoeg paarden in nederland rond die aan een oog blind zijn. Deze lopen ook in de sport.

Aangezien zijn leeftijd zou ik geen risico met operaties nemen straks gaat het mis Huilen. Hou het oog wel goed in de gaten voor eventuele ontstekingen enz.
Je zal heel geduldig met hem moeten zijn maar ik weet dat je dan kan en wil dusse positief blijven *LOL* .

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 19:30

ik denk dat het voor hem een kwestie van wennen is, en voor mij misschien wel veel moeilijker. Hij weet nu niet beter, en het word denk ik gewoon goed opletten wat hij wel en niet ziet.
Bedankt voor de lieve reactie's Lovers

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 19:33

Citaat:
Op 2001-12-05 18:50, schreef Jura:
Maar is het echt helemaal zeker dat hij helemaal blind wordt??



Nee, het is niet zeker dat hij aan beide ogen blind word. Dat ligt aan het proces. Zeker is wel dat hij aan 1 oog zeer slechtziend ( of blind) . Zoals het er nu voor staat blijft het bij een oog. Maar dat was ook nooit verwacht. Ik blijf hopen dat het hierbij blijft, en dat hij met zijn andere oog mag blijven kijken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 19:34

Bij de paardenkamp bij jou in Soest hebben ze waarschijnlijk wel meer ervaring met geheel en gedeeltelijk blinde paarden... Zij willen je vast wel hun ervaringen vertellen. Ik heb met verbazing geluistert naar hoe paaren zich konden aanpassen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:40

de "min" puntjes van het half blinde paard dat bij ons staat (hij is rechts blind)
Als je met een ander buiten gaat rijden, moet de andere persoon altijd links rijden.
Op de weg rij je altijd zo, dat zijn goede oog aan de weg kant zit, en zijn blinde oog aan de berm kant (ivm verkeer).
Als je van zijn rechterkant nadert, even iets zeggen, zodat ie weet dat je er bent.

Ik zal je het zelfs zo zeggen, ik sta sinds mei op deze stal, en weet pas een maand op 2 dat Cid aan 1 oog blind is.
Nu valt wel op zijn plaats waarom ie af ent oe van me schrok

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 01:28

[/quote]

Deze hengst is voor zover ik weet al overleden, hij zou blind geworden zijn door een virus zeiden ze, alleen een beetje vreemd dat heel veel nakomelingen van hem ook blind geworden zijn Boos!
En een van deze nakomelingen was Sannie, onze lieve mooie appaloosa.
[/quote]

Zelf heb ik ook een nakomeling van Sonny áf Hojmark gehad, tevens ken ik veel nakomelingen van hem. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een van zijn kinderen ook blind is geworden dus het lijkt mij niet dat hij dit doorgeeft. Misschien stom toeval? Ik heb hem een aantal malen gezien toen hij al blind was en hij had omgeklapte ogen, was walgelijk om te zien maar het lijkt mij dat dit iets is wat meteen opvalt. Bij jouw paard duurde het wat langer voor je het zag dus lijkt het erop dat het toch iets anders is geweest?

Nog even een kleine toevoeging want na nalezen zag ik dat jouw paard staar had. Sonny had absoluut geen staar, daarvan klappen je oogleden niet om dus hoe zou het erfelijk kunnen zijn in dit geval:?

_________________
Wordt gratis lid van stichting Tinkerland en doe mee aan onze tinker-evenementen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Percy op 2001-12-08 00:38 ]</font>