'te rustig' paard, verkopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 00:00

x
Laatst bijgewerkt door janna op 14-04-22 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:08

Heb je er wel eens aan gedacht om hem eens goed te laten onderzoeken? Bloed af laten nemen en echt laten kijken of hij misschien ergens te kort aan heeft? Mestmonsters laten nemen en kijken of hij wormen heeft? Laat hem gewoon helemaal nakijken. Daarmee bedoel ik niet dat je hem niet regelmatig ontwormt of niet goed voor hem zorgt, maar misschien heeft hij iets lichamelijks waardoor hij het moeilijk vindt om door te draven of door te galloperen.
Hoeveel en wat voor voer krijgt hij? Verandering in voer wil ook wel helpen...Rij je met een spoortje? Er zijn nog zo veel dingen die je kunt uitproberen voordat je de beslissing neemt om hem te verkopen (wat me geen goede beslissing lijkt overigens, maar jij moet ermee door)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 17:07

Kan je niet gaan springen voor de afleiding of doen jullie dat al?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:00

je geeft op zich zelf ok al aan dat je hem het liefst gewoon wilt houden en dat hij super lief is en makkelijk in omgang. ik mag hopen dat wodan zo wordt,maar dan wel met meer pit. Van mariska weet ik dat ze rohan en loske heeft ingereden met heel veel been zodat ze nu absoluut niet sloom zijn.En probeer veel af te wisselen andere rondjes te rijden. er zijn genoeg rondjes in de omg van bergen die je kunt rijden.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 21:40

Citaat:
Op 2001-12-07 18:00, schreef wodan:
je geeft op zich zelf ok al aan dat je hem het liefst gewoon wilt houden en dat hij super lief is en makkelijk in omgang. ik mag hopen dat wodan zo wordt,maar dan wel met meer pit. Van mariska weet ik dat ze rohan en loske heeft ingereden met heel veel been zodat ze nu absoluut niet sloom zijn.En probeer veel af te wisselen andere rondjes te rijden. er zijn genoeg rondjes in de omg van bergen die je kunt rijden.

Je wil zelf dus ook wel zo'n lief paard maar wel met meer pit, nou dat wil ik dus ook.
Hij rijd best veel afwisselende rondjes.
Vandaag heb ik hem gelongeerd.
Ik geef altijd veel been, dat is juist het probleem, zelf word ik er doodmoe van en hij voelt het niet eens meer.
Maar als ik er aan denk om hem te verkopen dan moet ik wel een beetje huilen....

brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 11:05

Lovers Lovers Lovers Lovers
Ik persoonlijk zou hem niet verkopen,ik zeg altijd maar,hier heb je wat en daar laat je wat,je volgende paardje kan wel juist heel vervelend zijn,en dan moet je die ook weer verkopen ,ik heb vroeger ook mijn pony verkocht en ik heb er altijd spijt van gehad,dat overkomt me nu geen tweede keer meer
Veel sterkte met deze moeilijke beslissing.
Groetjes Brithany.

miekehw
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 00:51

probeer het voor je fjord afwisselend te houden. ik heb ook een fjord, en als ik langer dan een half uur in de bak rij, gaat hij sloom lopen doen. en met buitenritten merk ik ook dat als het te lang duurt hij moe wordt en sloom gaat doen. ook als ik elke keer de zelfde route neem met een buitenrit vindt hij het op een gegeven moment niet leuk meer. en dat laat hij ook merken door sloom te gaan lopen.

en ook ik zeg dat voer belangrijk is. let ook op de hoeveelheid voor tegenover 5 dagen beweging.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 21:44

Als ik met Rivjenn ga rijden loopt hij gelijk al sloom, het maakt niet uit waar ik heen ga, of hij er vaak of weinig komt of nooit is geweest.
Opzich natuurlijk wel lekker, maar steeds weer continu aandrijven dat wel niet echt motiverend, voor Rivjenn ook niet denk ik.lo

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:48

hee sandra, Is Peer niet iets voor je? Je moet hem nog alleen maar verkeersmak maken

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:04

Tis alweer een paar dagen geleden dat jullie dit geschreven hebben, maar ik wil dit toch ff kwijt. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn verzorgpaard (KWPN-er).....
Twee jaar geleden kwam ik bij hem terecht als bijrijdster. Hij werd bijna nooit meer gereden en stond in de winter bijna continu op stal. Dus dacht ik: Mooi, lekker fris paardje! Niet dus. Met geen stap verder te krijgen! Hij deed liever niets dan iets. Kapot was ik iedere keer weer als ik een halfuurtje gereden had. Galop was echt een verademing, nadat ik hem zo in de draf had gepusht. toen nam ik les. Ik wilde vooruit gaan en niet alleen mijzelf op conditie houden als ik ging rijden. Dus toen kwam de dag dat het allemaal veranderde: de les-dag. Mijn instructrice is niet op haar mondje gevallen en ik moest hem maar eens gaan aanpakken. Echt aanpakken. Dus helaas, de zweep echt goed gebruiken. Hij wist niet hoe snel ie door de bak moest gaan, als een speer!! Ik heb hem gewoon een paar keer een tetter gegeven, want hij lette helemaal niet meer op mijn bijna-constante beendruk. Ik moest mezelf ook gaan ontspannen, want zelf ging ik ook helemaal meeduwen met het paard en was veel te actief bezig! Hij moest maar eens gaan werken! Nou en wat ik nu aan hem heb.. echt super. Ben ook veel afwisselende dingen met hem gaan doen. Hij loopt echt super voor mijn been, lekker wijken, wendingen etc. Hij wil echt werken nou.
Er is natuurlijk een verschil tussen een sloom paard dat niet wil werken en alles maar over zich heen laat gaan en een rustig paard dat alles goed vind. Maar deze manier kan weleens werken bij jouw paard!! Misschien ziet hij er gewoon de lol er niet van in, heeft hij geen uitdagingen meer qua rijden... Nou ja, in ieder geval succes met je beslissing.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 12:22

zo heb ik het ook nog niet bekeken misschien zit er wat in. ik kan dit wel al tip gebruiken als ik mijn fjord over een paar jaar kan gaan inrijden.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 13:46

meschien kan je hem in bruikleen geven aan een manege zo als manege zonder drempels voor gehandicapten ruitertjes.
dan blijft ie gewoon van jou
Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

kan dat eigelijk ??????? nou ja het was naar een bedenksel

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:55

hai,

ik heb het zelfde gedaan.

mijn oude pony was te braaf, vond haar natuurlijk erg lief en had haar ook al 5 jaar maar we waren elkaar ontgroeid.

toen heb ik haar weggeven met de afspraak dat ik haar terug kreeg als zij hem niet meer wilde hebben.

toen heb ik een ander paard gekocht, en nu is ze weer terug bij ons en geniet ze van haar oude dag omdat die mensen haar niet meer konden houden...

myrthe

Berichten: 1353
Geregistreerd: 30-10-01
Woonplaats: ijsselstein

ik zal het niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 16:56

hoi

als je hem zo lief vind en dol op hem bent en het je droompaard is zal ik het niet doen ! en de pony is dol op je! anders moet je nog eens oefenen naast met een halster en een beetje rennen mischien !
je moet mischien als je rijd meer de ruimte geefen of iets langeren teugels !
dat is mijn tip :lol:

doeiiiiiiiiiii
myrthe :!:

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:17

Hoi,

Wat jouw probleem is heb ik ook meegmaakt toen ik lessen ging met mijn paardje was het net een dieseltrein niet vooruit te branden echt ik had geen benen meer als ik eraf kwam! Vooruit schoppen moest je er maar goed ik heb volgehouden en met goede hulp ging het steeds beter! Nu ze een veulen heeft gehad is het echt een raodrunner geworden niet te houden dus zo zie je maar het kan allemaal goed komen!

Ik zou er zoals alle anderen al zeggen er goed over nadenken wat je doet!

Succes ermee!

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:27

het is vast heel moeilijk ik heb bijna hetzelfde probleem gehad ik had een hele lieve pony waar ik alles mee kon maar ik wilde heel graag springen en hij had een of ander trauma waardoor hij dat heel eng vond. ik bleef oefenen en na zes maanden kon ik zonder problemen buiten en in het bos springen maar bij elke nieuwe hindernis binnen begon het weer opnieuw weer eroverheen praten of met een zweep proberen en als ie er uiteindelijk een keer overheen was dan wilde hij wel. maar dan kwam weer de volgende hindernis. het ging steeds beter ... maar toen vielen we samen en ik kon weer helemaal opnieuw beginnen. iedereen vroeg me of ik geen andere pony wilde maar ik kon hem gewoon niet wegdoen. totdat ik karlanda mocht proberen. een hele felle springpony. ze is eigenlijk iets te fanatiek in springen maar dat vind ik wel leuk. uiteindelijk koos ik voor haar. ik heb er geen spijt van maar mis mijn oude pony toch. gelukkig staat ie bij ons op de manege en kan ik er elke keer langs. ik denk dat als je er echt geen plezier meer in hebt je beter eerst opzoek kan gaan naar een andere pony en die proberen en daarna je keuze maken. zo kan je een beetje vergelijken en weet je wat je echt wilt. je kan dan proberen om je pony aan iemand te verkopen die in de buurt woont zodat je hem nog steeds op kan zoeken.
succes

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 23:06

wodan schreef:
hoi sandra,
ik lees nu hier dat je rivjenn misschien zou willen verkopen dat zou echt zonde zijn. Als ik jou was zou ik iemand zoeken die hem vaker zou kunnen rijden.En vooral heel veel drijven zodat hij zich opgejaagd voelt. ik zou hem best willen rijden hoor.Ik heb de kerst vakantie vrij dus het lijkt mij heerlijk om hem dan te rijden. misschien ligt het er wel aan dat hij te kort wordt bereden en wordt hij daarom sloom.Het zijn maar ideeen,maar toen ik er vorig jaar nog op reed was hij in het begint heel rustig en later kreeg hij wel wat meer pit.ik weet niet hoe sarah hem rijdt en hoeveel,want dat scheelt ook natuurlijk.Als je een beroep op me wilt doen je weet me te vinden.


is dit dan geen oplossing? lekker eens 2 weekjes door iemand anders laten rijden of je instrikteur erop die meteen streng is zodat jou fjord meteen weet waar hij aan toe is...??