winterwortels voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 21:39

Ik heb vandaag een zak winterwortels gekocht, het zijn niet van die hele grote wortels (zoals je in de stamppot doet) we hebben al eerder wortels gehad maar die waren al snel verrot.
Het is nu lekker koud dus dat zal wel ff duren.
Maar wat kan ik het beste aan een shet voeren naast haar portie bix en muesli, ze moet natuurlijk niet te veel hebben, zoveel dat het goed voor haar is.
Wie kan me helpen??
Ik heb vandaag na het lopen 3 wortels gegeven en 2 wortels bij haar eten, ze heeft het lang niet gehad dus moet sowieso opbouwen, maar hoeveel per keer??

Lekker warrig allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Renee

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:06

ik geloof niet dat je heel snel teveel geeft hoor, ik weet natuurlijk ook niet hoe groot ze zijn, ik denk dat als je ze in kleine stukjes doet en dan 1/4de van een emmer ofzo, k weet het ook niet precies

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:22

Ik geef nooit teveel wortels, In iedere voer emmer 1 dikke. Sommige paarden gaan ontzettend veel plassen van het vocht dat in wortels zit. En dan krijg je zo'n vieze stal. Ik geef wortels echt voor het lekkere.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:28

Wortels kunnen niet zoveel kwaad!
Te veel is echter nooit goed!!
Maak er geen kleine stukjes van maar voer ze in het geheel en laat je paard het zelf vermalen.
Je pony kan slokdarmverstopping krijgen als je kleine stukjes maakt van het eten.
Dit is geen pretje voor je pony als ie dat krijgt!!
Groetjes smousje.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 10:49

Mijn 2 pony's krijgen iedere dag een halve emmer met van die hele grote winterwortels

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 13:30

Sevin krijgt 's ochtends zijn portie biks met brood en daar krijgt hij sinds kort ook 2 of 3 wortels bij. Ik voor het ook puur voor het lekkere en hij krijgt er dus niet meer dan 3 op een dag.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 14:04

Je mag gewoon 2 tot 5 kilo wortelen bijvoeren op een dag zonder problemen.
Wortelen kunnen een licht laxerende werking hebben.
Ook zeggen ze dat als je regelmatig wortelen voert dat een wormvrij paard ook wormvrij blijft.
Ook zit er in wortelen vitamine a en caroteen

Bron: bereden politie amsterdam

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:58

Evita krijgt ook in de winter van dat winterpeen. alle paarden op stal krijgen dat geloof ik, er komt 1x per week iemand heel veel kratten brengen. dat zal heus niet voor niks zijn, t zal wel ergens goed voor zijn!

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:17

geef gerust wortelen (winterwortelen of gewone) aan je pony. maar vooral NIET IN STUKJES SNIJDEN
wel de volledige wortel
voor een shet is 1 a 2 kg per dag ruim voldoende
wat je ook kan geven is voederbiet, (rode of gele)als ze dat niet kennen duurt het even voor ze de smaak gewoon zijn, ook niet in stukken snijden
1 a 2 bieten per dag is ruim voldoende
wel als bijvoeding welteverstaan.....

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:52

mijn paard eet wortels echt associaal. van de week gaf ik er zo'n winterwortel (en niet een kleintje maar echt een hele grote dikke.) en die schuift ze in 1 keer naar binnen kauw, kauw, slok, weg. dat doet ze trouwens ook met appels maar dan is het gewoon hap, slok, weg. Koe Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:02

Je geeft niet al te snel teveel, zo´1,5 - 2 kg kan je rustig voeren. Als je hele grote wortels erbij hebt, die je wilt snijden, dan alleen in de LENGTE ! (zie bij mijn voorgangers : slokdarmverstopping!) zorg dat de wortels iig minimaal zo´n 12 cm groot zijn. Mijn paarden krijgen op het moment helemaal geen wortels, Bij Beer hebben we sinds enige tijd het probleem dat ´ie eerder te mager als te dik is en Dikke heeft het probleem dat ´ie erg dunne poep heeft. Sinds 1,5 week krijgen ze nu voer van Nösenberger. Tot nu toe heb ik van echt iedereen die z´n paard dit voer geeft, gehoord, dat N. bij ieder probleem een oplossing heeft. Vandaar dat ik dit nu probeer. Nösenberger zegt alleen, dat je helemaal géén wortels moet voeren ivm het hoge nitraat-gehalte Verward . Nou ja, eerst maar eens kijken hoe ze er op reageren. Eerst moet de darm "gesaneerd" zijn en dan kan ik voorzichtig weer eens andere dingen, zoals wortels, bananen, appels, mandarijnen, rode bieten enz. gaan toevoegen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 22:02

Bij onze wortels zijn de meeste nog niet eens 12cm volgens mij, ze zijn echt niet groot, ik graai er nu meestal een handje uit, zo'n 3 a 4 wortels.
En als ze heel braaf geweest is soms nog een.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 13:04

Polly, als ze gewoon niet groter zijn : geeft niks hoor Lachen , ik bedoelde dat alleen als je ze dan toch moet snijden ! 3 tot 6 wortels zijn echt niet te veel hoor ! In zo´n plastik bakje wat je bij de groenteafdeling kan kopen, zit 1 kg. Dan kan je zelf afschatten hoeveel je je pony zo ong. geeft!

kaspa
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Lissebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:56

je kan die shet gerust wortels voeren omdat het schijnt dat ze er niet dik van kunnen worden. ook pony's of paarden die hoefbevangenheid hebben mogen wortels krijgen dus ik denk dat je niet snel teveel er van geeft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:11

in de winter haal ik een krat winterpenen en geef ik al mijn paarden een stuk of 5 per keer om op te eten. Dat is na het rijden. Ze krijgen er een hele mooie vacht van.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:16

ik zou niet te vele geven omdat wortels vocht in de benen kunnen veroorzaken, een paar wortels perdag ofzo. stuk of 6 krijgen ze bij mij

fellowOud
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:05

kleine en dunne wortels moet je eigenlijk wel even in de lengte doorsnijden zodat ze een vlakke kant hebben. Het zou anders kunnen dat ze in de mond van het paard door het speeksel glad worden zodat hij er geen "grip" op kan krijgen met zijn tanden en zo in zijn keel schieten, het zelfde geld voor kleine harde appels, vooral bij gulzige paarden, even doorsnijden.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:50

Citaat:
Op 2001-11-24 18:17, schreef wechelshof:
geef gerust wortelen (winterwortelen of gewone) aan je pony. maar vooral NIET IN STUKJES SNIJDEN
wel de volledige wortel
wel als bijvoeding welteverstaan.....


als je ze toch niet zo'n dikke wortel wilt geven snij dan de wortel door midden kan hij er niet in stikken,maar wel op kauwen en makkelijker op eten. dit doe ik bij m'n veulentje. succes! Party!!