paard kreupel draaien??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-01 18:41

Ik hoor heel vaak van; "Niet zo scherp draaien, ander draai je hem kreupel", maar hoe kan dat dan??En hoe zit het dan met die spin bij western? Dat is niet erg?? Verward Ik wil Margot namelijk de spin aanleren.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 18:58

Jij wilt ook helemaal niet weten hoe die westernpaarden erbij lopen als ze twintig zijn, als ze dat al halen. Draai zelf maar eens om en laat je voet staan, dan voel je het vanzelf. Mijn vader is er ooit zes weken voor thuis geweest, bij badmintonnen plotseling omdraaien en vergeten zijn voet op te pakken, enkel in de kreukels.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 18:59

Je kan een paard kreupel draaien ja. Het kogelgewricht en de pezen kunnen dat niet aan. Net zoiets als dat jij je enkel verzwikt.

En de spin leren? Dat doe je niet zomaar hoor. Als je het echt wilt, dan moet je hele goede instructie hebben en eerst de basis aanleggen. Ik vrees dat het nog een heel aantal jaartjes duurt voordat je een echte spin maakt.

Als je het zonder goede begeleiding doet (echt goede begeleiding), dan kun je gegarandeerd je paard naar de slager brengen over een tijdje.

Als een paard een spin niet goed maakt, dan verdraait ie telkens zijn gewrichten en daar kan hij blijvend kreupel van worden. Ga dit dus niet zomaar aanleren omdat het er 'grappig' en 'stoer' uitziet. Denk na, en wees zuinig op je paard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:08

Pas vooral op als je met stiften rijdt, bijvoorbeeld op wedstrijd. Dan is het risico dat een voet blijft staan en het gewricht verdraait helemaal groot.

Nulla tenaci invia est via

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 19:34

bedenk je maar dat jij je knie ook kan verdraaien zonder dat je het door hebt, en dan voel je ineens pijn.

en als jij bijv. rondjes staat te draaien dan let je wat meer op waar je je benen neerzet omdat je weetw at je doet zeg maar.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-01 22:59

Thanks voor de reacties!
Nu weet ik dus wat er mee bedoeld wordt!
Laat ik dat spin draaien maar zitten, lijkt me niet zo'n goed idee, ik kom wel op iets ander leuk om haar te leren.
Iemand nog tips?
Ze kan al buigen op commando, maar ik wil ook iets aparts, iets anders.
Liefst geen spaanse stap, want als ze ongeduldig wordt met stil staan, gaat ze schrapen met d'r voorbeen Boos!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 23:15

Ikke, jammer dat je hier een beetje kortzichtig reageert (imo), er zijn ook western paarden waarmee gespind wordt die nog prima lopen als ze wat ouder zijn hoor! En bij de dressuur zijn ook een hoop oefeningen waar je de benen flink mee belast, maar imo is het bij bijna alles zo dat het er maar net aan ligt of je je paard ergens goed op voorbereidt en in welke mate je iets doet! Ik vind dat je vaak goede dingen te zeggen hebt, maar deze reactie ben ik het eens niet mee eens. Haha! Hoewel ik wel van mening ben dat het geen kwaad kan om de belasting op de benen wat te minderen naarmate mijn paardje wat ouder zal worden, maar dit gaat dan zeker niet alleen om spinnen...ik zal de dressuuroefeningen die ik dan ook niet zou willen doen niet opnoemen, maar die zijn er imo dus ook. Knipoog

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:39

Ik vind dat western even goed is voor een paard als dressur ofzo
een vriendin van me rijd western en dat gaat super goed!
Ze belast het paard zeker niet teveel!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:04

Bij western lijkt het of je dat paard meer belast omdat het er vaak "wilder" uitziet en allemaal veel "spectaculairder" Maar bij westernrijden verprutsen ze echt niet het paard hoor!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:40

Vikky, ik ben het met je eens dat het eraan ligt hoe je dingen opbouwd en uitvoerd, alleen ik zie het te vaak op de foute manier gebeuren, door personen die te veel als goden in de sport worden aanbeden.
Het punt is dat te veel mensen te snel te veel willen en daarvoor bereid zijn te veel geld te betalen. De mensen die het met beleid en gezond verstand willen opbouwen worden hier uiteindelijk de dupe van, die verschijnen met "oude" paarden in de ring en daarmee kun je in de ogen van velen o.a. sommige juryleden, niet meer de blits maken, want daar gaat het vaak om, niet om een kwalitatief goed getraind paard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:48

Ethalate, ook in de westernsport worden paarden naar de knoppen gereden. Het bewijs daarvoor heeft zelfs enige tijd terug zwart op wit in de Bit gestaan. Henk van Amstel trok daar de stelling van Rikkie Burgmeijer in Twijfel over haar visie dat een paard maar 1000 sliding stops kan maken. Vooral dat dan al haar paarden al op zouden moeten zijn. Dit is een bewijs van onkunde eerste orde. Wat Rikkie hiermee wil zeggen is dat je niet oneindig hiermee kunt doorgaan omdat het een zware belasting is. Als Henk dat niet kan snappen, dan is hij de naam trainer niet waard.
Ik weet dat op beide plaatsen dingen gebeuren waarbij je je af kunt vragen of dat wel gezond, fair of eerlijk is, maar beiden worden daar door de markt ook toe gedwongen, door mensen zonder kennis en met veel te veel geld, en beiden lossen dat op hun manier op. Maar in de westernsport worden paarden net zo hard bij bosjes naar de knoppen gereden als in elke andere disipline van de paardensport, laat niemand het tegendeel beweren, want het is gewoon zo.
Het enige wat wij hiertegen kunnen doen is niet deze eisen aan onze paarden, instructeurs en trainers stellen, maar het belang van het paard in het oog houden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:20

Nou Ikke, je tweede reactie is al een stuk genuanceerder dan de eerste. En het is zeker waar dat in alle disciplines van paardensport paarden kapot gereden worden. Maar om nou te zeggen dat alle westernpaarden (tenminste, die spinnen dan) niet meer kunnen lopen als ze twintig zijn, is ook wel een beetje kortzichtig, vind je niet? Mijn paardje is 19 en loopt vanaf dr 4e jaar al Reining, en ze loopt nog steeds....
Ik denk zelf dat dravers en renners zwaarder belast worden, ook omdat ze jonger beginnen, en die paarden gaan alleen maar rechtdoor. Dus het is niet wat je doet, maar hoe je het doet...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:38

Dat ligt eraan. Je kunt een paard idd kreupel draaien als je wilt spinnen, MAAAARRRR das dan wel als het een paardje is wat net zadeklmak is en niet weet hoe hij zijn benen onder zijn lijf moet zetten. Dan verdraai je de pezen en ben je erg ver van huis.
Dus eerst netjes de basis aanleren en gymnastiserende oefeningen doen om het binnenachterbeen goed ondertredend te krijgen en dan pas begin maken met de spin.
Succes!
Viv


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lanouska en 32 bezoekers