losgooien, deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 20:00

Zoals ik bij een ander bericht al aangeef heb ik altijd mijn (verzorg) pony's buiten gehad, en is het nu voor het eerst dat ik een stalpony heb. Vandaar dat ik met wat vragen zit.
Jamey staat op stal, en heeft een redelijke (geen super dikke) wintervacht. Als ik haar los gooi in de buitenbak, moet ik haar dan, nu het kouder wordt een dekentje op doen? Zo ja, wat voor deken kunnen jullie aanraden?


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:03

Ik kom weer even advies geven Schijnheilig Haha!
Staat ze echt 24/7 op stal?
Dan zou ik haar met kouder/waaierig weer een tussen deken opdoen, of zo'n regendeken.
Want hoelang gooi je haar dan los?
Als het echt een uur is of langer zou ik je een regendeken aanraden.
Gewoon zo'n dunne regendeken, zonder voering.
Want je hebt een Haf toch? En aangezien ze ook een vrij dik vachtje heeft, zou ik in ieder geval iéts opdoen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 20:07

ja, ze staat in principe 24/7 op stal.
Ik gooi haar zoveel mogelijk los, en dat varieert dan van een half uur (als ik nog wat anders ga doen) echt minimaal tot een paar uur.
Geeft een regendeken ook warmte? Of is misschien een zomerdeken voldoende?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:13

De regendeken die ik bedoel is zo'n ongevoerde deken, die je pony tegen de regen beschermd.
Altijd handig natuurlijk.
Ik heb zelf 3 tussendekens (tussen zomer en winterdeken in) die zijn niet waterdicht, maar wél warm.
Die zijn bestemd voor een pony met een dikke vacht. Die heeft nogal last van hoesterigheid, dus wanneer het hard waait, of écht koud is, krijgt hij zo'n tussendeken op.
Als het regent, en de deken wordt nat, haal ik de pony naar binnen. Maar die mag gewoon niet in de regen staan, vanwege zijn luchtwegen.
Ik denk dat een regendekentje voldoende zal zijn voor je pony, dan kun je altijd nog, wanneer je denkt dat het tóch te frisjes is, daar nog een extra deken onderleggen, zoals bijvoorbeeld een zomerdeken. (snap je t nog? *LOL* )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 20:15

snap het niet helemaal nee.
Als het nou droog is, waarom dan een regendeken? Dan kan ik toch beter een zomerdeken ofzo kopen lijkt me? Aangezien het vaker droog is geweest dan regen (tot nu toe, afkloppen) op de tijden dat ik op stal ben

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:18

Dan zou ik inderdaad gewoon zo'n tussendeken nemen. Lachen
Die zijn licht gevoerd, en kunnen in principe wel tegen een klein buitje.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:25

Beter is om gewoon niks op te gooien.
Moet je pony een barbiepop worden? Verward
Hup gewoon zo naar buiten, het nadeel van een dek opgooien is dat als ze gaan rennen zeiknat worden.
Je haf zal heus niet smelten hoor. Wordt ie hard van.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:31

van een uurtje buiten wordt ze niet ziek ofzo, juist geen deken dan. is t verschil tussen de stal en de bak zo groot dan? valt toch wle mee in een stal is t net ietsje beschutter dan buiten maar daar houdt het (bij de meeste stallen) dan ook wel mee op.
Ailin staat zonder dek buiten(en binnen) en zit nu nog redelijk in der vacht al een stuk minder als vorig jaar. Zeker omdat ze nog jong is en ik dit jaar nog niet van plan ben om super veel te doen maakt het me niets uit dan is zonder deken een stuk fijner.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:40

waarom juist buiten wel een deken op??? binnen staat zo ongetwijfeld wat warmer, maar doordat ze niet veel beweegt (lijkt mij in een stal tenminste) krijgt ze het niet extra warm. als je dr buiten gooit kan ze zich warm lopen. met een deken op gaat ze denk ik alleen maar zweten

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:52

Niet tot heel weinig poetsen Stef, dan hou je jammie haar natuurlijke (vet) regenjas goed en kan ze zonder deken lekker buiten staan. Als je nu al met dekens gaat beginnen, dan ben je alvast een hoester aan het kweken voor de toekomst. Jammie krijgt zo meer weerstand en minder kans op hoesten en wordt zo heel sterk. Koos heeft tot zijn 4de geen deken gezien en heeft altijd buiten gestaan.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:55

Hmm da's waar ook, Jamey is nog vrij jong.
En aangezien het ook een Haf is, ga ik mee met de rest, voor dat kleine tijdje dat ze buiten staat, is die deken niet écht nodig.
Maar ja, ik ben KWPN suikerpaardjes gewend, vandaar...
Clown *LOL*

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:14

Ik doe ze altijd ff buiten als ik de stal moet mesten, hooguit 10 min. zonder deken. Zij staan ook op stal, en als het goed weer is, in de weide. Maar aangezien het elke keer zo nat in de wei is, hebben ze nog maar weinig buiten gestaan.
Ik zou gwoon zonder deken doen hoor!

wesleygirl

Berichten: 12
Geregistreerd: 30-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:19

het is niet zo erg volgens mij
nmaar je moet uit kijken als ze gaan rollen en dat ze nnergens aan vast blijven haken

O I love weslie -4- ever
and always till I die
and many years after that!!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:23

En een haflinger die geschoren is en met dikke deken op stal staat nu?? ik deed haar voordat ze geschoren was altijd gewoon los zonder deken, omdat die er toch niet goed op blijft want ze bokt en rolt en rent de hele tijd door, ik doe haar ook meestal maar 10 minuutjes los ofzo en ze blijft dan ook wel in beweging de hele tijd. maar kan ik haar nou ze geschoren is ook zonder deken los doen? als ze in beweging blijft? ik heb het nog niet gedaan maar hoe moet ik anders zorgen dat die deken er gewoon op blijft? want ze krijgt hem er altijd af!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:51

24/7 op stal oliebol balen joh!
maare zonder naar buiten hier gaan de paarden die op stal staan zonder dek ook hele dagen zonder dek naar buiten zelfs in de regen.

Kan ze niet hele dagen naar buiten?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:53

Als ik Robin los ga gooien loop ik eerst even met zweetdeken op op het erf en weggetje voor de stal, issie een beetje warm. En dan doe ik de deken af en gooi ik hem los. Soms laat ik ook wel ff zijn winterdeken op, als ik zeker weet dat hij niet gaat rollen. Clown En dan zet ik hem gewoon meteen in de bak.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:42

Gewoon zonder dek naar buiten en niet idioot veel en grondig poetsen. Een haf is geen watje en dat moet je er ook niet van maken.

Kan ze lekker even rollen, goed voor de vacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:59

Citaat:
Op 2001-11-27 20:55, schreef Anneke:

Maar ja, ik ben KWPN suikerpaardjes gewend, vandaar...
Clown *LOL*


bij kawa op stal staat ook een kwpn-er dei nooit dekens op heeft omdat hij weinig gereden word en die gaat ook zo naar buiten. Dus ben het niet met je eens dat kwpn-ers suikerpaardjes zijn. misschien dan eerder de baasjes. Party!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:06

Ik zet Bolivia in de paddock zonder deken als het boven een graad of 7 is (beetje op gevoel). Ik doe m sowieso even af, want ze gaat eerst rollen. Maar als ik haar een half uur laat staan (ze loopt namelijk niet) dan doe ik de deken wel op als het kouder is.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:06

niets op gooien stef, zij heeft haar wintervacht, das prima, gewoon lekker naar buiten gooien.
als je der buiten een deken op doet, dan moet je wanneer het hartje winter is op stal ook een deken op doen.

ik had vroeger wjerdo noooit een deken op en stond ook veel opstal.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:08

in het geval van de geschoren haf wel ja Lachen maar
een haf is een " winterpaard" laat lekker paard Haha!

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:34

"bij kawa op stal staat ook een kwpn-er dei nooit dekens op heeft omdat hij weinig gereden word en die gaat ook zo naar buiten. Dus ben het niet met je eens dat kwpn-ers suikerpaardjes zijn. misschien dan eerder de baasjes. "
haha de mijne is ook geen suikerpaardje. wordt veel gereden en veel mee gedaan en heeft geen jasje aan. Ik zou Jamey ook geen jasje aan doen. een haffie kan best wel wat hebben hoor.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 38 bezoekers