Stang achterin de trailer..Spoed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Stang achterin de trailer..Spoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 11:56

Ik heb bij mijn trailer geen stang achterin ( die achter de kont komt).
Nu moet ik mijn shetlander vervoeren ( ongeveer kleine 15 min rijden) zou het zonder stang erachter kunnen of niet?

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:04

Ik zou het NIET doen!

Ik ken een persoon die paard eruit haalde dus klep naar beneden en paard was los gebroken in de trailer van de touwen. Hij liep naar achter gaf een trap en hij had een probleem.

Misschien als je met meer personen bent 1 voor vast houd via het deurtje..maar risicovol is het wel.

Ik zou het persoonlijk niet doen.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:05

Maar als je dus eerst het deurtje van voren opent en iemand hem vast houd en daarna de klep pas laat zakken dan is er toch niks aan de hand? Of misschien kan ik proberen om een touw achter vast te knopen?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:07

@ Faniek, een shet is niet zo heel groot, ook al doe je er een stang achter, waarschijnlijk kan de shet er nog steeds onderdoor.

Ik zou het gewoon doen, en dan door het deurtje naar binnen, de shet vast houden en dan pas de klep los doen.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:09

Het is niet ideaal in- en uitladen. Maar of je nu een shet op een paard zo wil vervoeren, dat scheelt natuurlijk wel. Over het algemeen kun je een shet toch wel beter in toom houden met het laten zakken van de klep als een paard in deze situatie.
Als jij je shet eerst losmaakt en hem vasthoud, de ander laat de klep zakken. Dan moet het wel kunnen hoor. Je moet alleen wel voorkomen dat hij de trailer al af wilt, voordat de klep volledig naar beneden is, dus goed vasthouden.

En dan nog, stel je hebt wel een stang in je trailer, dan zit die waarschijnlijk te hoog voor een shet en heeft dus alsnog geen zin.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:11

Samo schreef:
@ Faniek, een shet is niet zo heel groot, ook al doe je er een stang achter, waarschijnlijk kan de shet er nog steeds onderdoor.

Ik zou het gewoon doen, en dan door het deurtje naar binnen, de shet vast houden en dan pas de klep los doen.



idd hierin ga ik mee, de shetlander van de overburen kan ook zo onder de stang door kruipen, dus die heeft helemaal geen nut, gewoon goed vastzetten tijdens de rit. en zoals je altijd als eerste hoort te doen, paard eerst losmaken voor je de klep opendoet Knipoog

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:11

hoe zetten jullie bdw je paard/pony op de trailer. Als hij namelijk geen zin heeft dan doet hij het dus ook echt niet. Niet met voer, niet met geduld en niet met "slaan".

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:11

Samo schreef:
@ Faniek, een shet is niet zo heel groot, ook al doe je er een stang achter, waarschijnlijk kan de shet er nog steeds onderdoor.

Ik zou het gewoon doen, en dan door het deurtje naar binnen, de shet vast houden en dan pas de klep los doen.


Inderdaad, die shet zou er toch wel onderdoor kunnen. Gewoon zorgen dat je hem vast hebt (hij mag dan niet meer vast staan aan een touw) als de klep open gaat en dan meteen afladen.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:12

Thnx voor de reacties ben iig al gerustgesteld dat het niet zoveel kwaad kan als je hem maar eerst van voren vasthoud en dan pas de klep laat zakken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:28

Een shet zou ik zo vervoeren, een grotere pony niet.
Die stangen zijn best een belangrijk onderdeel van de constructie dan de trailer, die verliest een heel stuk stevigheid wanneer je die stang niet gebruikt.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:45

Peachy schreef:
Thnx voor de reacties ben iig al gerustgesteld dat het niet zoveel kwaad kan als je hem maar eerst van voren vasthoud en dan pas de klep laat zakken.



Ik ga zoiezo eerst de trailer in, maak mijn paard los en dan gaat de klep omlaag en de stang er achter weg. Dus als je gewoon de trailer in gaat je shet vast houd en klep omlaag doet zal er niks gebeuren

instructies
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:21

Breitling schreef:
Ik ga zoiezo eerst de trailer in, maak mijn paard los en dan gaat de klep omlaag en de stang er achter weg. Dus als je gewoon de trailer in gaat je shet vast houd en klep omlaag doet zal er niks gebeuren


Zo ongeveer doe ik het ook altijd, alleen dan ben ik vaak alleen.
Ik maak altijd eerst het paard los van voren. Dan ga ik naar achter, open de klep en haal de stang erachter vandaan. Dan zeg ik dat hij terug mag en paard loopt relaxt naar achter waar in hem dus opvang Haha!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:51

Samo schreef:
@ Faniek, een shet is niet zo heel groot, ook al doe je er een stang achter, waarschijnlijk kan de shet er nog steeds onderdoor.

Ik zou het gewoon doen, en dan door het deurtje naar binnen, de shet vast houden en dan pas de klep los doen.

Heb je en de andere gelijk in.
Niet aan gedacht dom.

Maar ja een shet is toch wat makkelijker dan een paard idd.

@ Breitling zo doe ik het idd ook...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:06

mee eens! kan makkelijk Haha!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:12

Is het niet zo dat een stang ook bedoeld is om te voorkomen dat een paard gewicht zet tegen de klep? Dat zou tot heel gevaarlijke situaties kunnen leiden.

Met een shet zou je het kunnen riskeren. Goed vastzetten en in de gaten houden.