2jarige nieuw in kudde, wie ervaring??

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Alayda

2jarige nieuw in kudde, wie ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 15:26

Mijn 2jarige merrie staat sinds eergister op een nieuwe plek. Ze heeft het laatste jaar samen met een jaarling gestaan, meer niet...
Gister hebben we haar in de kudde erbij gezet, in totaal 15 andere paarden waaronder een aantal ruinen, over het merendeel merries, waarvan zij de jongste is! (er is nog 1 andere 2jarige)
Na wat gerend te hebben ging het eigenlijk best goed en het leek erop dat ze al een vriendje en vriendinnetje had gemaakt, dus ik liet de boel gerust achter.
Kom ik vandaag wordt ze op stal gezet voor de nacht omdat er vannacht er een grote puinhoop van gemaakt is. Alles lag overhoop en ze denken dat ze is opgejaagd en door de draden is gegaan..... Scheve mond

Mijn vraag is nu, komt dit bekend voor? Wanneer wordt een paard geaccepteerd in de kudde??
Ik wou haar eigenlijk 3 dagen laten staan, kan ze goed wennen, maar nu wordt ze er dus elke dag voor de avond uitgehaald....

Ik maak me er best zorgen over, ze is sinds vrijdag mijn eigen paardje en wil zoooo graag dat ze zich lekker op dr gemak voelt...!!!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:46

Ik zou dr eerst met 1 samenzetten van de kudde, dan heeft ze een maatje wanneer ze de kudde ingaat. En dan draagt ze ook de geur bij zich.
Vind het niet slim om een vreemd paard in een keer in een vreemde kudde te zetten.

Als ze met 2 paarden de vreemde kudde ingaat die ze kent en ze heeft de geur van de stal bij zich, zou het vast beter gaan. succes Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 15:56

Dank je wel voor je antwoord.
Zelf heb ik dit nog nooit gedaan en heb het meer aan de stal-eigenaren overgelaten, maar ik zal dit zeker voorstellen.
Heb er op dit moment een heel vervelend gevoel bij...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:59

Het beste is zelfs, als ze eerst samen met de leid-merrie gezet wordt. Gaat dit goed, is het inscharen in de groep in de regel helemaal geen probleem meer Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds zo erg ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/
"Als vandaag voorbij is ben je weer een dag verder"

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:05

Of achter een touwtje zetten,
kunnen ze wel aan elkaar wennen mar neit dr opjagn..
dede ze hier altijd, ging heel goed.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:09

Mijne heeft toen ik hem kocht als 8mnd oude pony altijd maar met een ander hengstje gestaan van zn leeftijd. Drna heb ik hem in een koppel gezet van nog 4 hengsten, welliswaar van zijn leeftijd. En hij werd wel paar uur achterna gezeten, maar erna was het ook over. Dus dat ging nog wel goed opzich. Nu ik een aantal maanden later weer naar een andere stal ben gegaan met hem, moest hij weer in een nieuwe"kudde", die bestond uit 3 ruinen van de leeftijd tussen 12 en 18 jaar, en een jaarlinghengst iets ouder dan hij. En in het begin leek het er op dat Charly de baas was, want wie te dichtbij kwam kreeg een trap. Ik denk nou dat gaat goed. Kom ik de volgende dag.. Ging ook nog goed. Dag erna had hij al wat trappen en beten ontvangen daar was ik iets minder blij mee maar ach, hoorde er bij. En 1x is hij al zo opgejaagd dat hij ook het draad door ging, maar dat is maar 1x gebeurd bij mij.

Maar over dat 's avonds naar binnen halen, lijkt mij niet verstandig, dit omdat ze zich dan iedere morge opnieuw moet bewijzen in de kudde. Kun je niet regelen dat ze met 1 of 2 andere paarden op een appart stukje word gezet? Laat maar even weten hoe het gaat.

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:55

mijn paar dwerd er gewoon bij gezet,hij is 3 en het duurde een week voordat ie echt erbij hoorde,
zelfs na een week moeten ze af en toe nog ff vechten,
het ligt net aan de groep en hoe dominant je paard is !
succes !

Trotse mama van Julian 15-01-2011 <3 En Nina 06-07-2014 <3

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:59

Meestal geeft dit geen problemen 2-jarige hebben meestal nog niet echt een rangorde...

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Dyonne
Moderator AR, MD, VS, BEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:16

Ze heeft weleens in een kleine koppel gelopen, met zijn 4-en. En als jaarling in een koppel van een stuk of 5-6.
Maar zo'n grote koppel niet. Op zich met 1 of 2 tijdelijk apart weiden en later erbij zou wel een goede oplossing zijn.
In ieder geval succes ermee! En houd me op de hoogte.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 19:58

Heej Dyon,ik houd je zeker op de hoogte!!!

Morgen gaan we het weer proberen en ga ik eens goed overleggen!!!
Ik ben nogal bezorgd aanlegt, haha, dus even morgen afwachten, misschien valt het wel reuze mee!!
Ik wil gewoon het beste voor haar!!! Lovers

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:00

Alayda schreef:
Heej Dyon,ik houd je zeker op de hoogte!!!

Morgen gaan we het weer proberen en ga ik eens goed overleggen!!!
Ik ben nogal bezorgd aanlegt, haha, dus even morgen afwachten, misschien valt het wel reuze mee!!
Ik wil gewoon het beste voor haar!!! Lovers

niet schrikken als ze de eerste weken vol met wondjes zitten hoor !
de mijne had echt allemaal striemen op zn billen zitten Clown

Trotse mama van Julian 15-01-2011 <3 En Nina 06-07-2014 <3

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:13

Het volgende doen wij altijd met een vreemd paard:

wij halen de leiders (of leider eruit) en doen het nieuwe paard erbij. Dit laat je een aantal uurtjes zo en dan de leiders weer terug.
Maar het hangt inderdaad ook af van de dominatie van jouw paard! Vorige week hebben wij er eentje bijgezet waarvan we wisten dat ze een geboren leidster is.
Vervolgens kwam de, op dat moment nog leidster eraan, om ff te laten weten hoe het daar met de regels gesteld stond. Dit had ze beter NIET kunnen doen want voordat ze tot 3 kon tellen lag ze languit in het weiland en ze heeft het niet weer geprobeerd en eieren voor haar geld gekozen.

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:15

Die van mij was 2 jaar en 3 maanden en werd ook in de kudde gegooid. Hij heeft echt alleen maar lopen rennen. Zodra er een paard in de buurt kwam rende ie weg. Op een gegeven moment kwam de leider naar hem toe en "duwde" hem als het ware naar de kudde. Echt heel schattig. Alseerst kwam er een ander paard uit de kudde naar Veyton en de leider om kennis te maken, en hij stond er echt zo bij van: ehh hallo, ik ben Veyton en ik ben nieuw hier.
Echt geweldig om te zien! Op een gegeven moment liep ie dus gewoon in de kudde rond na een dag en een nacht rondgeraced te hebben. En idd, je moet niet schrikken van de wondjes die ze dervan oplopen Scheve mond Wat wel helpt bij ze is Calendula zalf. Smeerde ik elke keer op z'n wondjes zodat de pijn een beetje wegtrok, superspul OK dan!
Maar idd, probeer eerst met de leider te zetten en dan met de leider de wei in. Bij mij ging het gelukkig goed, vooral omdat hij gewoon geen geboren leider is! Het is zo'n schijtbak hahaha Lachen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie