2-paards vrachtwagen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:26

x
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:02

Janna zo is het mij ook uitgelegd door de belastingdienst. Boekje bijhouden.

Ikke, is het zo makkelijk om een vrachtwagentje met het kenteken afgegeven voor een B-rijbewijs om te laten keuren zodat hij als vrachtwagen voor C-rijbewijs geldt?

Heeft dit dan geen concequenties voor de verzekering? Ik betaal nu heel weinig, maar toen hij nog als bestelauto op het kenteken stond en nog niet door de RDW officeel als paardenvervoer was gekeurd (bak op een onderstel laten zetten) kreeg ik een gruwelijk hoge verzekeringspremie aangeboden door mijn verzekeringsmannetje.

Hij staat nu bij ons voor de deur, maar volgens mij mag je een officiele vrachtwagen (dus C rijbewijs) niet binnen de bebouwde kom zetten, dus voor je deur zetten. Stalling zou wel beter zijn voor de roest, maar die moet je maar net hebben.

ludje
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-08-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:18

Te koop VW LT35 paardenwagen 1988 diesel B rijbewijs
2 paards met zadelkast, camera, zijlader.Met gietvloer.
Apk juni 2005, motor goed., steeds onderhouden.
Motor, remmen gereviseerd, uitlaat nieuw.

prijs 7500.-
06 46 26 24 41

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:44

russel schreef:
Janna zo is het mij ook uitgelegd door de belastingdienst. Boekje bijhouden.

Ikke, is het zo makkelijk om een vrachtwagentje met het kenteken afgegeven voor een B-rijbewijs om te laten keuren zodat hij als vrachtwagen voor C-rijbewijs geldt?

Heeft dit dan geen concequenties voor de verzekering? Ik betaal nu heel weinig, maar toen hij nog als bestelauto op het kenteken stond en nog niet door de RDW officeel als paardenvervoer was gekeurd (bak op een onderstel laten zetten) kreeg ik een gruwelijk hoge verzekeringspremie aangeboden door mijn verzekeringsmannetje.

Hij staat nu bij ons voor de deur, maar volgens mij mag je een officiele vrachtwagen (dus C rijbewijs) niet binnen de bebouwde kom zetten, dus voor je deur zetten. Stalling zou wel beter zijn voor de roest, maar die moet je maar net hebben.

De wagen moet natuurlijk wel van oorsprong bedoeld en gebouwd zijn als vrachtwagen, zoals de Mercedes 600-serie. De wagen moet ook technisch zijn zoals de fabrikant het heeft ontworpen. In de praktijk betekend dit dat je vaak het veerpakket moet vervangen. Soms laat men echter het originele pakket zitten en is het dus alleen een papieren wijziging. Info bij de dealer.
De verzekering is een kwestie van heel goed shoppen. Toen ik mijn wagen kocht en het nog geen old-timer was, heeft mijn agent ook flink geshopt. Hij begon (dat was in 1989) met 2000 gulden, 5000km/j, geen groene kaart, geen no-claim en nog wat idiote beperkingen. Een week later hadden we weer contact en was hij al bij 1000 gulden, 10.000km/j en een groene kaart, maar de rest was nog steeds niks en uiteindelijk zijn we geƫindigd bij 800 gulden per jaar, vrije km, no-claim rechten, groene kaart en ik mocht alles in die wagen stoppen, zolang het maar geen commerciƫle ritten waren.
Parkeren in de bebouwde kom ligt aan de lokale politici. Hier in Bennekom geen enkel probleem, in Heeze (waar ik vandaan kom) mocht het niet. Helaas voor de gemeente was mijn inrit groot genoeg Extreme duivel Vaak is dit ook gekoppeld aan maatvoering, niet aan toegestaan gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:00

He bedankt. Ben ik natuurlijk wel benieuwd naar je verzekering. Ik heb een 306 (mercedes) dus zal die vlieger wel niet opgaan.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:01

Maitu schreef:
Zo'n wagentje waar de paarden aan de zijkant geladen moeten worden zou voor mij echt ideaal zijn (kan ik het alleen doen). Echter mijn vriend vindt zo'n tweepaards wagentje levensgevaarlijk; hoe zit het met de bescherming als je van achter aangereden wordt? Wat als een paard slaat- bij ons heeft een paard ooit door de achterklep van de trailer heen geslagen- bij zo'n zijlader reizen ze achterstevoren.....
En hoe is de wegligging bij bochten? Stuurt het makkelijk? Staan de paarden confortabel?

Lastig laden heeft doorgaans weinig met het type voertuig uit te staan. Oorzaak-en-gevolg en wat je daarmee kunt is de oplossing, maar die is voor iedereen weer anders. Hobby-en dus tot je jou oplossing hebt.
Vrachtwagens (>3500MTM) zijn de veiligste oplossing in de situatie zoals jij die schetst. Denk je nou werkelijk dat een andere auto iets uitricht tegen 4000kg vrachtwagen, waarbij het eerste wat ze tegenkomen het chassis is? Dat chassis bestaat uit twee langsbalken van 8mm massief staal, kom maar op als je durft Haha!
Hoe paarden op de wagen staan, ligt aan de opbouw, alles is mogelijk. Als paarden door wanden heen meppen, dan moet je je ernstig af gaan vragen welke kwaliteit dat hout nog heeft!
Voor paarden is de vrachtwagen veruit de meest comfi vorm van reizen. Je hoeft nergens naar te kijken, scharen is domweg niet mogelijk, gewicht speelt maar betrekkelijk een rol, isolatie en ventilatie kun je dus geheel naar eigen inzicht goed maken (de eisen zijn zo gering, daar voldoe je altijd wel aan) en veiligheid is aan jou kant, iedereen gaat voor je aan de kant, zo niet dan toch. Verder rijdt het super-relaxed, veel fijner dan welke auto-trailer combi dan ook.
Let wel, dit alles geldt alleen voor VRACHTWAGENS, dus met meer dan 3500kg toegestaan voertuiggewicht.

Voor Ludje:
Wat is het LAADVERMOGEN? Dat is bij dit soort wagentjes toch wel het punt om ze wel of niet te kopen.
Tel een mens met al z'n zooi op 100-125kg. Wat blijft er dan over voor de paarden?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:36

Het bewuste paard (niet mijn paard gelukkig) sloeg door de laadklep van een Westfalia heen! De trailer was toen twee jaar oud, en een van de duurste uitvoeringen (Thomas Cook of zoiets....)

ludje
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-08-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:57

Voor Ludje:
Wat is het LAADVERMOGEN? Dat is bij dit soort wagentjes toch wel het punt om ze wel of niet te kopen.
Tel een mens met al z'n zooi op 100-125kg. Wat blijft er dan over voor de paarden?

ongeveer 1180