Ervaringen met Daaleman zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Ervaringen met Daaleman zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 09:41

Ik ben van plan om een nieuw zadel te gaan kopen: een daaleman. Het is een hele investering en ik zou het leuk vinden om de ervaringen te horen van diegene die een Daaleman zadel hebben. Het zou fijn zijn als ik ook de nadelige ervaringen te horen krijg.

Ik koop wel een 2e hands want anders kan ik het nooit betalen..
Het komt op een haflinger te liggen. Hebben meer mensen met een haflinger op bokt dit zadel?

alvast bedankt voor de reakties.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:44

Ik heb een Daaleman zadel op maat laten aanmeten, op zich een kwalitatief goed zadel wat heerlijk ziet (ik heb een Gelzitting er in laten zetten). Nadeel vind ik dat de kamer vrij smal is zeker paarden met een korte rug komen de kussens vrij snel tegen de ruggegraat. Voor mijn type paard, Fries met ronde ribben, korte rug, weinig schoft zou ik dit zadel niet meer aanschaffen.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 09:46

hmm, ja ik heb dus een paar afspraken met mensen die dit zadel dus op een fries hadden en die het nu te koop zetten..Blijkbaar om die reden van jou. Zou het dan wel goed op een haflinger zitten?
Laatst bijgewerkt door marn op 13-10-04 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Berichten: 13255
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:46

Ik heb een 2e hands Daaleman dressuurzadel voor mijn Tinker gekocht, een paar jaar geleden. De kwaliteit is erg goed en de pasvorm ook Lachen

Die van mij heeft juist een brede kamer en een bredere zit.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:48

Ben helemaal fan van Daaleman. Ben begonnen met een Daaleman springzadel en na overgang naar de dressuur heb ik ook een dressuurzadel laten aanmeten.
Mijn springzadel heb ik onlangs kunnen verkopen. Dit zijn zadels die goed blijven, het zou me niks verbazen dat ik met mijn huidige Daaleman, mits goed onderhouden, tot mijn 50ste kan rijden!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 09:55

dat heb ik wel vaker gehoort, dat ze heel lang meegaan ja! Dus het is het geld waard..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:57

Over Daaleman zadels zelf geen negatief woord.
Maar geen zadel zelf passen, al is het zadel zelf goed, je weet nooit of het goed past.
Ik heb ook een Daaleman via Marktplaats gekocht en heb met de verkoper bij Daaleman afgesproken om hem te laten kijken of het pastte. Dat is dus zeker mogelijk, vaak ook met andere zadelmakers, al betaal je er dan wat voor denk ik.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:59

Ik heb in februari dit jaar Daaleman op bezoek gehad om bij mijn merrie een dressuurzadel aan te meten.
Vanaf dag 1 lag het zadel perfect en het rijdt heerlijk. Ik ben er ontzettend tevreden mee!
Na een half jaar gebruik heb ik het onlangs op laten vullen (ben toen met mijn paard naar hun toe gegaan, zodat ze konden zien hoe het lag etc.) en ook nu lag het weer meteen perfect Lachen.
Dus wat mij betreft: aanrader !
Alleen zou ik dus persoonlijk geen 2e hands Daaleman kopen juist omdat die speciaal is aangemeten voor een specifiek paard...

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 09:59

batje schreef:
Over Daaleman zadels zelf geen negatief woord.
Ik heb ook een Daaleman via Marktplaats gekocht en heb met de verkoper bij Daaleman afgesproken om hem te laten kijken of het pastte. Dat is dus zeker mogelijk, vaak ook met andere zadelmakers, al betaal je er dan wat voor denk ik.


Maar ik heb geen trailer dus ik kan niet even met mijn paard langsgaan. Of komen ze ook aan huis? Ik sta in Nijkerk dus dat is volgens mij best ver van hun vandaan.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 10:06

grandeur schreef:
Alleen zou ik dus persoonlijk geen 2e hands Daaleman kopen juist omdat die speciaal is aangemeten voor een specifiek paard...


Maar als ik denk dat het zadel goed ligt, zou ik dan alsnog een keer langs kunnen gaan bij Daaleman om er wat aanpassingen aan te laten doen (als hij dat nodig vind)?

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:57

Ik heb sinds juni een Daaleman dressuurzadel voor mijn ronde, stoere fjord en rij er erg goed mee! Het is voor hem gemaakt, met een brede boom, en de kussens liggen helemaal niet op zn ruggegraat! De breedte krijg je gewoon goed op je paard aangemeten en dan heb je die problemen helemaal niet. Inmiddels is het opgevuld want het was aan de voorkant wat gaan zakken. Nu ligt het weer prima. Enige nadeel: ze waren bij mij aan huis gekomen voor het nakijken en hebben het zadel meegenomen. Toen ik het terugkreeg zaten er aan de achterzijde 2 krassen op. Das het enige waar ik onwijs van baal. Zij maakten zich er niet druk om helaas...

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:59

Hij komt ook langs om te kijken of het goed ligt kost iets van 50 euro ofzo. Hij neemt dan het zadel mee en past het aan en stuurt het daarna weer op.

@Ann de zit is inderdaad breed, maar vergelijk maar eens je kamer tussen de kussens (dus niet vooraan bij de boom) met een ander zadel is behoorlijk smal.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:02

Ik heb er een op maat laten maken voor mijn brede ruin, ben er zeer tevreden over!
Goede kwaliteit en zeer goede pasvorm.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:02

Delphi2 schreef:
Ik heb een Daaleman zadel op maat laten aanmeten, op zich een kwalitatief goed zadel wat heerlijk ziet (ik heb een Gelzitting er in laten zetten). Nadeel vind ik dat de kamer vrij smal is zeker paarden met een korte rug komen de kussens vrij snel tegen de ruggegraat. Voor mijn type paard, Fries met ronde ribben, korte rug, weinig schoft zou ik dit zadel niet meer aanschaffen.


Idd, een vriendin van mij heeft ook dit probleem gehad. Haar paard had een te smal en te lang zadel aangemeten gekregen, waardoor hij maanden met rugproblemen heeft gestaan.

joelle

Berichten: 459
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:08

Voor onze E-pony hebben we in mei een daaleman op maat laten maken, met een gelzitting en verkorte zweetbladen. We hebben kleine beentjes!. Hij ligt heel goed op onze pony en zit heerlijk. Laatst hebben we hem op laten vullen, en hebben Joelle meegenomen zodat het zadel goed opgevuld zou worden. Mijn zus rijdt sinds kort een jonge haflinger en we hebben een 2e hands daalemanzadel gevonden. Dat zadel hebben we toen meteen meegenomen om te vragen of het zadel goed was. Ik wil niets anders meer.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:26

nou bedankt voor alle reakties.. Het merk blijkt dus inderdaad goed uit de bus te komen bij de meeste!

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:04

Een vriendin heeft er ook een op een fries en hij ligt perfect. Hij is tweedehands. Ik denk dat je wel een beetje verstand van de pasvorm moet hebben, wil je hem zo meenemen. Ikzelf ga vanavond een tweedehands kopen en ik hoop dat ie ook goed ligt op m'n kanjer.
Ik vind het heerlijk zitten, maar als je wat langere benen heb, kan je beter voor de gps1 gaan, daar zitten de kniewrongen meer naar voren en je kan er desnoods ook nog druppelwrongen op laten zetten OK dan!

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:14

Ik ben niet tevreden over Daaleman.
Het zadel lag niet goed op mijn paard en zijn rug ging er aan kapot.
Heb hem laten komen om het te bekijken en om te overleggen of het zadel veranderd kon worden.
Max was toendertijd onder behandeling van een fysio en zij had aangegeven wat er aan het zadel veranderd moest worden.
Hij vond dat maar onzin die fysio's.
Toch maar het zadel laten opvullen hoe hij dacht dat het zou moeten.
Heb nog een paar weken met het zadel gereden, maar toen toch maar besloten om het zadel te verkopen.