Natuurlijk bekappen?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cleo

Natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:42

Er zijn al vele topic's geweest over de natuurlijke bekapping en toch kan ik mijn vraag daarin niet terug vinden. Vandaar dit topic.
Het gaat mij slechts om een discussie over bekapping, het wel/niet-ijzer-verhaal is al lang en breed aan de orde geweest.

Ik ben een leek op dit gebied. Mijn paard werd bekapt door een confencionele hoefsmid. Na enig aandringen mijnerzijds wilde hij na ca. 1/2 jaar toch even kijken naar de voeten van mijn paard. Reaktie: "Voeten zijn goed, ga er maar veel de weg mee op"
Zelf vond ik dit een merkwaardig antwoord en ben eens ten rade gegaan.
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een natuurlijke bekapper.
Heb zelf mijn huiswerk gedaan middels info van een aantal mensen die zeer te spreken zijn over deze methode en natuurlijk bij 'mijn natuurlijke bekapper'
Mijn paard blijkt achter meer op de buitenkant van voeten te lopen, waarbij hij dit meer afslijt dan de binnenkant. Bekapping/vijlen of wat dan ook is hierbij gewenst.

Nu ben ik laatst toch weer gaan twijfelen aan deze methode. Doorlopend wordt er via natuurlijke-bekappers-sites verwezen naar de wilde mustangs en andere paarden die nog in de natuur leven.
- deze dragen geen mensen op een rug!! (lijkt mij een belangrijk aandachtspunt)
- kunnen (meestal) zelf bepalen in welk tempo ze lopen
- zijn een hele andere ondergrond gewend dan onze paarden in NL.
Het laatste punt zou je wellicht kunnen kunnen creëren in de wei, maar ik moet het doen met een drassige wei en asvalt.

Waarom mijn twijfel ineens?
Ten eerste gezien mijn bovenstaande punten.
Daarbij landt een natuurlijk bekapt paard eerst op zijn hiel waarbij de koot nogal wat te verduren heeft, laat staan de pezen? !
Op de volgende link kan je goed zien wat daarmee bedoelt wordt: