Natuurlijk bekappen?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cleo

Natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:42

Er zijn al vele topic's geweest over de natuurlijke bekapping en toch kan ik mijn vraag daarin niet terug vinden. Vandaar dit topic.
Het gaat mij slechts om een discussie over bekapping, het wel/niet-ijzer-verhaal is al lang en breed aan de orde geweest.

Ik ben een leek op dit gebied. Mijn paard werd bekapt door een confencionele hoefsmid. Na enig aandringen mijnerzijds wilde hij na ca. 1/2 jaar toch even kijken naar de voeten van mijn paard. Reaktie: "Voeten zijn goed, ga er maar veel de weg mee op"
Zelf vond ik dit een merkwaardig antwoord en ben eens ten rade gegaan.
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een natuurlijke bekapper.
Heb zelf mijn huiswerk gedaan middels info van een aantal mensen die zeer te spreken zijn over deze methode en natuurlijk bij 'mijn natuurlijke bekapper'
Mijn paard blijkt achter meer op de buitenkant van voeten te lopen, waarbij hij dit meer afslijt dan de binnenkant. Bekapping/vijlen of wat dan ook is hierbij gewenst.

Nu ben ik laatst toch weer gaan twijfelen aan deze methode. Doorlopend wordt er via natuurlijke-bekappers-sites verwezen naar de wilde mustangs en andere paarden die nog in de natuur leven.
- deze dragen geen mensen op een rug!! (lijkt mij een belangrijk aandachtspunt)
- kunnen (meestal) zelf bepalen in welk tempo ze lopen
- zijn een hele andere ondergrond gewend dan onze paarden in NL.
Het laatste punt zou je wellicht kunnen kunnen creëren in de wei, maar ik moet het doen met een drassige wei en asvalt.

Waarom mijn twijfel ineens?
Ten eerste gezien mijn bovenstaande punten.
Daarbij landt een natuurlijk bekapt paard eerst op zijn hiel waarbij de koot nogal wat te verduren heeft, laat staan de pezen? !
Op de volgende link kan je goed zien wat daarmee bedoelt wordt:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... t/gang.htm

Ik zit nu echt in een fase van....euh..waar doe ik goed aan?
(Nogmaals het gaat hier niet om wel of géén ijzers maar puur om de manier van bekappen!)

Ik ken de succesverhalen van natuurlijke bekapping, zowel 'onder de man' als voor de wagen. Gelden deze verhalen ook van ca. 20 jaar terug? En dan met name 'onder de man'.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:13

Ik wil in ieder geval even reageren op dat hiellanden. Op het filmpje op die site lijkt het alsof het been erg ver doorzakt, dat gebeurt altijd maar dat zie je niet omdat het zo snel gebeurt. Een paard dat op de teen land heeft dit ook maar krijgt daarbij een soort knik (probeer zelf maar eens eerst op je teen te landen) wat natuurlijk niet goed is. Ik vind het juist raar dat er zo weinig hiernaar gekeken wordt. Elk dier land eerst op z'n hiel, waarom zou een paard op z'n teen landen?
Daarbij vind ik dat er ontzettend spastisch gedaan wordt over pezen (er zal natuurlijk wel snel iets mis zijn met een pees als het dier verkeerd bekapt is). Die pees is ervoor gemaakt om die kogel te laten doorzakken, er is zelfs laatst een onderzoek gedaan naar dat het juist zeer schadelijk is om pezen losser te maken (door bijv de hielen op te hogen). Het paard zal dan doormiddel van z'n schouderspieren de pees strak moeten houden.
Er zijn trouwens niet alleen onderzoeken gedaan naar wilde mustangs hoor, strasser heeft bijvoorbeeld heel veel onderzoek gedaan. Paardnatuurlijk gaat uit van de wild horse trim, die eigenlijk op bijna alle punten overeen komt met strasser, maar zij heeft natuurlijk ook veel (vooral medisch) onderzoek gedaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie