Pubers die paard van ouders krijgen: voor of tegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:19

Jij niet dn whaha

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:08

LuvdaTossa"]
Tegen.... deze week verkoopt nr. 5 hem hier in mijn omgeving hem al voor geen interesse meer en druk met schoolwerk
[/quote]

Ah, en wat te denken van al die advertenties met 'Wegens zwangerschap te koop...'? Er zijn boel vrouwen die hun paard niet kunnen combineren met het moederschap. Lijkt me niet dat dat allemaal tienermoedertjes zijn, maar volwassen mensen die ineens andere interesses krijgen en het druk krijgen met andere dingen. Knipoog

Wat dat betreft ben ik het volledig met Cissie eens:

[quote="Cissie schreef:
Iedereen moet goed nadenken voordat hij/zij een paard/pony koopt of krijgt, in het laatste geval vind ik dat ouders daar bijzonder goed over na moeten denken en ook een waardige oplossing moeten vinden mocht het voor het kind tegenvallen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:34

zijn genoeg mensen,zeker niet alleen pubers die een paard alleen in het begin leuk vinden hoor.

vind het dus ook onzin dat sommihe het onzin vinden (dat klinkt Haha!) dat als een puber een paard krijgt.

ken genoeg mensen die al toen ze jaar of 8 pony kregen en nu zoveel jaren later nog altijd rijden en haast dagelijks komen.

maar je heb daarin tegen ook kinderen die een pony krijgen en na half jaartje niet meer komen,zoiets blijf je toch houden.

ik zelf was 13 toen we mickey kochten (werd bijna 14) nu 3,5 jaar later ben ik 17 en ga nog altijd met plezier.
maar ik reed wel al 6 jaar voordat ik mickey kreeg en had genoeg verzorgpony's gehad.
echt goed erover nagedacht hadden we eerlijk gezegd niet Bloos
ik vond het echt zo erg dat ze weg ging,was helemaal huilend thuis gekomen,en hadden me ouders besloten haar te kopen,de volgende dag zijn we erheen gegaan en kochten we haar Haha!

vind mits je er goed over nadenkt en alles beetje goed bespreekt (ik zelf zou mijn kind wel eerst eens een tijd op de manege laten rijden) dat je dan gerust een pony kunt kopen.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:48

ik denk ook dat veel jongeren kinderen schrikken van het werk ... als ik ineens een grootere pony of paard zou krijgen zou ik het ook niet bij kunnen beenen maar als je nou van klein naar grotere ponys gaat ... gewoon in ieder geval eerst een shet ofzo zodat je weet hoe het is om er elke dag heen te moeten en als dat tegenvalt weet je ook dat je de stap naar een paard niet hoeft te nemen ..

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:31

Het ligt vind ik echt aan de persoon, ik denk dat er genoeg pubers zijn die hun paard wel waard zijn . Ik heb zelf geen eigen paard, maar ben er wel vaak over aan het denken, als ik een eigen paard zou nemen zou ik ook alles zelf moeten betalen en school moet goed blijven gaan, maar ik kan het me niet voorstellen dat ik mijn paardje zou verwaardelozen (ja dat seggen ze natuurlijk allemaal Schijnheilig )

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:35

Ik was 17 en dolgelukkig, dat was niet anders geweest als ik 15 was!!
Ben nog steeds heel gelukkig met knullie Lovers

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:44

Ik was 11 en ik ben er nog steeds blij mee. Ojee, we hebben shet en pony verkocht, wegens te klein. Zijn goed terecht gekomen.

Ik vind het beter dat pubers die 't te druk met school hebben hun paard verkopen dan dat t beest 24/7 op stal staat. Die heb je ook, waaronder dan ook weer volwassenen.

Uiteindelijk hangt het helemaal van de persoon en ouders af. Daarbij zit er ook een groot voordeel aan een eigen pony, je leert een hoop verantwoordelijkheid

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:14

Ik heb niet alles gelezen dus misschien staat er al een reactie in deze trent: Ouders kopen paarden voor pubers(onder de 16 zijn ze niet handelingsbekwaam)! En dus moeten de ouders het er helemaal mee eens zijn en meewerken aan een goede relatie paard/kind.
Mijn kind heeft nooit om een pony gezeurd maar er was hier ruimte en behoefte aan een grasmaaier, dus zijn we op zaterdagochtend een pony gaan kopen, niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Maar Paul en ik stonden er volledig achter en helpen nog steeds mee in de verzorging of beweging geven als ze echt niet kan.
Inmiddels heeft ze sinds 3 weken een 3,5 jarige KWPN'er die nog veel moet leren maar ze is ondertussen bijna 18. Als ze niet serieus was had ik hem nooit gekocht.

Dus als pubers, paarden verwaarlozen ligt het bij de ouders om daar verandering in te brengen, het hoort gewoon bij de opvoeding. Je kiest er als ouder voor dat je kind een paard krijgt dus blijf je verantwoordelijk.

LuckyandMiej

Berichten: 1203
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:50

k heb 3 jaar een verzorgpony gehad en daar ben k elke dag naar toe gegaan en die is nu verkocht en nu krijg k een eigen paard... en k ben 14

roompie
Berichten: 442
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: alphen a.d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:13

ik heb 3 maanden een pony verzorgd, en toen ik hoorde dat ze verkcoht zou worden hebben mijn ouders naar veel tranen haar gekocht....
ik ben hartstikke blij met haar.. *LOL*
en ik zou iik niet zonder haar meer kunnen , tochvoel ik me gene verwende puber ik betaal namelijk alles van mijn eigenspaargeld en kleedgeld als dat nodig is, tot ik kan gan werken ik ben nu 15 en mijn pony betekent echt heel veel voor me.
dus ik vind het niet meteen onterecht als een puber een paard/pony krijgt...
het heeft volgens mij heel erg meyt onvoeding te maken disipline en verandwoordelijkd gevoel als ik een keer niet kan heb ik een verzorgster en hele lieve andere stalgenoten
dus ik vind dat je niet zo snel de conclusie moet trekken dat ene puver geen eigenpard kan /mag hebben Cool

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:27

ik ben ook puber hoor O:

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:29

ik vind ook dat dat meer met je karakter en verantwoordelijkheidsgevoel te maken heeft dan met je leeftijd. er zijn ook genoeg volwassenen die hun paard verwaarlozen of hem alleen maar kopen om er mee te pronken.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:31

Ik heb vorig jaar na 5 jaar lang zeuren mijn eigenpony gehad...
En die heb ik 13 januari (jaja die tijd blijft me bij Schijnheilig) een jaar Lachen
En ga er elke dag nog met plezier heen, en ze is echt alles!

Ik kreeg wel vaak te horen ja dat gaat wel over blablabla...
NO WAY! Dus niet.... Vind het veelste leuk, en ben nu na zolang zeuren om een eigenpony heel erg blij dat ik er nu dus ook zelf van kan genieten Lachen

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:32

En trouwens het ligt niet alleen aan pubers, ik heb een oudere vrouw op stal gehad, die kwam ook nooit en als ze kwam strooide ze op, en voerde ze haar paard en ging ze weer....
Vond het ook niet gek dat, dat paard helemaal gek werd!

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:46

ik ben ook pas 16 en heb een paar pony,s.( shetjes en welsjes)
ik ga er ook bijna elke dag heen, ik zou ze voor geen goud willen missen.
want ik ben helemaal gek van ze Tong uitsteken

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:41

De voorbeelden die je noemt komt ook gewoon voor bij volwassenen die een paard kopen.
Een paard hebben is heel goed voor je ontwikkeling. Je leert verantwoordelijk worden en een relatie aangaan. Sommigen kunnen dat niet aan en dan gaat zo´n paard weer weg.
Ik denk persoonlijk dat mensen die zelf gespaard en/of gewerkt hebben om een paard/pony te kopen er wel zuiniger mee om gaan, ja. Maar dat geld ook voor andere spullen. Maar ik blijf er bij, en dat is ook al gezegd hoor, dat het een beetje aan het karakter en de opvoeding ligt.
ik ken genoeg verwende kinderen die maar alles krijgen waar ze om mekkeren en altijd meer en beter willen, maar ook die heel tevreden en dolgelukkig zijn met wat ze krijgen...

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:08

De ene puber is de andere niet! Bij mij op stal zijn er ook twee "pubers" met een eigen paard. De ene doet dat echt super. Heeft groot verantwoordelijkheidsgevoel en gaat heel goed met haar paardje om. De andere ragt haar pony (die ze nu 4 weken heeft) helemaal af. Ik denk niet dat dit veel met het puber zijn te maken heeft. Het is meer een karaktereigenschap. Deze tweede persoon zou waarschijnlijk hetzelfde met haar pony zijn omgegaan als ze die als "volwassen" persoon had gekregen/gekocht.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:08

Ik denk dat als je er toch zelf voor meot betalen, ej er meer mee zal doen, elke maand die stallign enz. bij elkaar meot hebben, is soms nog wel een klus van hier tot tokio Knipoog

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:45

Ik heb hem op mijn elfde van mijn ouders gehad en ben nu 19 en hou heel van hem en zou hem nooit weg doen.
Het is inderdaad ook verantwoordelijksheidgevoel hebt.

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:44

ik ben 19 en heb mijn paardje zelf gekocht
weide hebben mijn ouders gekocht (omdat het ook handig was voor mijn broer)
en ik betaal zelf allee kosten.

voor je zoiets doet denk je wel een keer heel goed na
ik wou gewoon niet afhankelijk zijn van anderen om paard te rijden (slechte ervaringen mee gehad). En aan mijn 18 jaar moest ik de manegelessen zelf betalen, als je meer dan 1 keer rijd komt dat ook duur uit hoor.