hoe zoek je uit welk ras het beste bij jou past?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 19:21

Hallo,
even uit neiuwsschierigheid:
Hoe zoek je uit welk ras het beste bij je past?
Ik wil nu geen paard of pony hoor, ja ik zou het wel willen maar ik zoek er geen een.

Welke vragen moet je jezelf stellen, behalve dan wat je met 'm wilt doen.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:26

wat je wil doen natuurlijk. daan valt er meestal al een heleboel af. waar val jij op grof/ieler rustig/pittiger veelzijdig/of uit blinken in 1 ding. karakter van t ras. maar t belangrijkste is toch wat wil je ermee. wil jij gaan mennen dan heb je weinig aan een hoog in t bloed staand arabiertje (je hebt uitzonderingen) maar wil je endurance rijden is zo'n arabier misschien wel weer geschikt.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:27

Ja precies:
wat wil je doen? Buitenritten maken en dressuur? Buitenritten en Springen,springen en dressuur,buitenritten,springen,dressuur,western en buitenritten,western en blablabla....

Uit die mogelijkheiden zoek je het ras uit Knipoog

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:41

Ik neem aan dat je rijles hebt Verward Daar is vast wel een bepaalde pony/paard waar je erg wijs mee bent, da´s ook al een beetje een richting waarin je kan zoeken. Verder; wat vind je mooi? (Tinker, Welsch, Trakener, Arabier enz. ), wat zijn jou doelen (dressuur, springen, endurance, recreatief enz.) Hoe zie je er zelf uit? (Ben je eerder stevig en groot, zou ik niet meteen zo´n klein elegant paardje kopen Lachen !).
Als je je droom pony/paard dan gevonden hebt, probeer hem/haar dan op je gemak uit, dan merk je vanzelf wel of jullie bij elkaar passen Knipoog !

PS Voordat jullie allemaal over me heen vallen, over dat groot en stevig met elegant paardje: Ik weet, soms had je dat elegante paardje al en ben jezelf later groot en stevig geworden, is natuurlijk géén probleem Knipoog , ik bedoelde dat als ik nú ,op dit moment, zou gaan kijken voor een paard, dat als argument in mijn beslissing zou laten meetellen Lachen !

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:51

hey sterre niet zo verdedigen hoor:)

Het ligt er echt aan wat je zoekt wat voor'n karakter het ongeveer moet hebben (braaf ,cool tussen de oren of heel heet)Wat je mooi vind en vooral ook wat jij wilt.
Als je de springsport in wil kun je beter niet aan komen met een shetlandpony ookal vind je die heel mooi.
Ben bang dat je dan tussen de Paarden niet verder komt dan 3 weigeringen voor de eerste hindernis Lachen
Als je echter een gezeldschaps pony zoekt waar je af en toe mee wilt mennen is een shet geen verkeerde keus.

Vaak kun je op bv de beurs paard&Koets, Paard&recreatie of Paard&Landleven de stamboekdorpen afgaan.
Vaak heeft het stamboek een paard bij zich zodat je het uiterlijk kunt beoordelen.
De mensen bij de stands vertellen je dolgraag waarom dat nou zo'n bijzonderras is en in de shows kun je zien wat de gebruiksmogelijkheden van zo'n paard/pony zijn.
Informatie aanvragen bij stamboeken kan altijd en meestal zijn er ook wel een boel fokkers die je graag langs laten komen zodat je goed kennis kan maken met het ras.

Overgens kunnen mengelmoesjes ook geweldige paarden zijn hoor dus als je niet kan kiezen uit een ras kun je tuurlijk langs een handelaar gaan die heeft vast wel wat leuks.

Ik persoonlijk ben voor de groninger gevallen.
Dat nadat ik er 1 jaren lang heb gereden en dus bekend was geraakt met het ras.

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 20:13

Nou ik heb nog helemaal geen les (jammer genoeg) en ik heb maar op 1 pony gereden met ponykamp.Maar ik was gewoon nieuwsschierig!
hebben bepaalde rassen ook iets speciaalsin hun karakter ofzo??
Want een shet is (heb ik gehoord) eigenwijs, zijn er dan ook rassen die meestal aanhankelijk zijn of erg gevoelig; dat soort dingen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:42

Evita, ik denk dat jij het beste eens naar de BiB kan gaan en daar eens wat paarden boeken gaat halen.
Er zijn boeken die alleen maar rassen behandelen, die schrijven dan over de stokmaat, karakter, waar het dier vandaan komt etc etc.
Ook kun je eens gaan kijken op internet.
http://www.haynet.net is een hele goede, typ bij SEARCH BREEDS in en dan krijg je zo'n beetje alle rassen van de wereld.
vanuit hier kom je weer op andere sites terecht en kun je zien waar een bepaald ras zoal voor gebruikt wordt.
succes ermee.