Hoeveel rustdagen in de week voor je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel rustdagen krijgen jullie paarden?

ongeveer 1 rustdag in de week
35 (58%)
meer als 2 rustdagen in de week
25 (41%)

Totaal aantal stemmen: 60


Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:54

Het ligt eraan wat je onder rustdag verstaat. Helemaal stil zetten doe ik eigenlijk nooit (mijn paard kan ook helaas niet de hele dag in de wei en in de winter helemaal niet). Maar ik ga wel zo'n twee keer per week een rustig buitenritje maken, dus dat zou je als 'rustdag' kunnen bestempelen.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:11

Bij Niek verschilt het wat ik doe. Ik vind de bak bij ons te slecht dus meestal ga ik naar buiten toe.

Vaak heeft Niek 1 of 2 dagen rust en gaat hij gewoon 1,5 uur buiten spelen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:19

ik heb een 4 jarige midelzware koudbloed, die heeft om de dag "vrij" Hij staat nu nog 24/7 op de wei, per 1-11 gaat ie 's nachts op stal.

Ik weet hoe snel je zo'n zwaar paard kapot kan werken, uds ik spaar hem, ik wil nog lang van hem genieten!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:22

Mijn 5 jarige rijpaardmerrie heeft 2 dagen in de week vrij aangezien ik dan vanuit mijn werk 's avonds naar school ga. Ze staat overdag bijna altijd buiten.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:36

Beetje weinig keuzes in de poll. Overigs heb ik niet zo'n schema, ik doe waar ik die dag zin in heb of tijd voor heb. dat kunnen een paar dagen ene buitenrit zijn of alleen poetsen of longeren. Over het algemeen 1 á 2 dagen een 'vrije' dag. Momenteel werkt het wat anders omdat ze net herstellende is van een peesblessure waardoor ik weer langszaam op moet bouwen.
Ze kan elke dag naar buiten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:42

sokje87 schreef:
Paarden zijn eigenlijk niet gemaakt voor rustdagen...


Wat bedoel je daarmee?

Mijn paard krijgt een of twee rustdagen in de week, ongeacht of hij daar nou voor gemaakt is of niet. Knipoog

Op die rustdagen komt hij veel buiten, in de wei en/of in de paddock. Soms ga ik een half uur met hem wandelen over de harde weg. Dan hoeft hij niet te 'werken', maar stiekum is het toch goed voor zijn pezen.

Overigens rijd ik altijd de dag na een wedstrijd of intensieve training, ondanks dat hij dan los buiten komt. Voor de spieren vind ik het beter om hem even onder het zadel te laten stappen en ik kan dan ook voelen hoe hij loopt. Pas de dag daarna krijgt hij helemaal rust.

Ik denk overigens dat de hoeveelheid rustdagen er nog niet eens zoveel toe doet. Wel hoe intensief je rijdt en de afwisseling in je rijden. Iedere dag op intensief niveau dressuurrijden of iedere dag een flinke buitenrit van 3 uur maken lijkt me geestelijk en lichamelijk nogal slopend.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:56

Amo heeft meerdere rustdagen per week Lachen Ik kan niet elke dag komen, meestal staat hij 2 dagen stil, en dan bedoel ik niet rijden. Hij kan op die rustdagen wel lekker naar buiten en bewegen, maar hij is niets verplicht.
Hij heeft die dagen echt nodig. Als ik 4 dagen achter elkaar gereden heb, merk ik gewoon dat hij er minder zin in heeft. Hij gaat vervelend lopen doen en streken uithalen. Of hij is met geen mogelijkheid vooruit te krijgen. Na een dagje rust gaan we er weer vol goede moed tegenaan Lachen
Meestal gaat het zo:

Maandag: rust
Dinsdag: dressuur rijden
Woensdag: rijden, maar niet zo serieus, western, zonder zadel oid.
Donderdag: rust
Vrijdag: dressuur rijden
Zaterdag: buitenrit
Zondag: buitenrit

Af en toe rijd de eiegnaar van Amo ook op hem, maar dan loopt amo gewoon 2 keer per dag, of als ik het weet ga ik niet rijden Lachen
We hebben er allebei plezier in zo, en dat is het belangrijkste Ik kan wel elke dag zwaar gaan dressuren en maar 1 dag rust geven, maar ik heb al gemerkt dat we daar allebei niet vrolijk van worden.

Ik denk dat eht voor elk paard verschillend is hoe vaak ze moeten lopen. Ik heb een paard gereden dat nooit rust kreeg, die was als je elke dag reed nóg vreselijk hyperactief, maar paarden als Amo kunnen gerust drie dagen per week stilstaan, of zelfs langer Lachen

leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:58

dit is wisselend, soms geen vrije dag en soms wel 3 dagen per week, ligt e maar net aan of ik veel tijd heb of niet. En ze kan het ook wel hebben

Ik probeer buitenritten en in de bak rijden om en om te doen.
Dus de helft van mijn rijden rij ik buiten (heerlijk!!)

groetjes Marjolein

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:02

2 vrije dagen vind ik toch wel redelijk normaal.
Onder vrij versta ik los of met halster aan de longe.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:08

tuurlijk wel!
het gaat net zo als bij mensen,wij willen ook wel eens een rustdag hebben!
net als paarden dus! Haha!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:27

Danc heeft 1 dag rust in de week, dan wordt ie lekker gepoetst en mag ik lekker rond spelen, of we gaan wandelen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:32

buddy heeft meestal twee vrije dagen in de week,
soms zelf nog wel meer Knipoog

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:32

dat verschilt per week.. vanaf zaterdag is ze elke dag gereden.. morgen ook weer.. dus deze week geen vrije dag.. al heeft ze of zaterdag of zondag vrij.. K rijd/longeer wanneer het me uitkomt.. heb k n keer wat minder tijd dan heeft ze n dagje vrij.. maar heb k echt zin om te rijden .. dan maar wat korter..

Paard van 14 kan toch nog makkelijk.. voor dat 1 uurtje per dag werken hebben ze vast geen rustdag nodig.. Ik heb ooit gelezen.. in de bit geloof k.. dat een dagje rust onzin is voor t paard.. maar dat de mensen n dagje rust willen Haha!

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:33

meestal de dag voor een concour laat ik sheronit stil staan.. als ik voor concour ga rijden is Sheronit met het concour is minder actief!!
Doordeweeks rij ik gewoon .. af en toe springen-dressuur-buitenrit

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:54

Ik geef mijn paard ong 1/2 rustdagen in de week. Of 1 longeerdag en 1 rustdag. Meestal is de ene week 1 rustdag en de andere week 2 rustdagen

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:04

het is bij mij altijd heel verschillend. k houdt tottaal geen vast patroon aan.
ik rijd vooral buiten of soms in de bak, maar dat is met halster en dan veel rustige oefeningen. niet inspannend dus Tong uitsteken
en met buitenrijden blijf ik verschillend weg. dus ene week loopt hij elke dag en zo staat hij weer 3 dagen los in de bak. maar die van mij verveelt zich nooit echt in de bak. hij loopt en rent uitzichzelf. lekker makkelijk Tong uitsteken
en longeren doe ik vrij weinig. en als ik het doe is het met halster.
mijn paardje heb niet zo intensief leven Tong uitsteken

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:05

Op het moment doe ik het erg rustig aan, ik rij alleen in het weekend op Ofir. Rival rijdt 3-4 keer in de week en heeft dus evenzoveel rustdagen. Tammy staat helemaal stil en gaat straks weer drie dagen per week aan het werk. Ze hebben een makkelijk leventje bij ons Haha!